Citat:
Ursprungligen postat av
Iman2014
Hej!
Skulle gärna vilja veta vissa saker angående iptv då jag nyss fått det. Två saker. Vore tacksam för svar!
1. Hur mycket påverkar internetuppkopplingen och dess hastighet bilden? Jag är rätt säker på att det påverkar mycket men jag vill bara vara säker. Det är så att när jag tittar på tvn nu så laggar bilden då och då. Alltså bilden kan stanna i någon sekund. Det är väldigt irriterande.
Enligt mitt bredband så står det 10/10 Mbit/s. Och när jag tittar på bredbandskollen så står det när det är som bäst en nedladdningshastighet på 13 Mbit/s och uppladdningshastighet på 17 Mbit/s. Som värst kan det vara upp till 3 Mbit/s nedladdningshastighet och 5 Mbit/s uppladdningshastighet. Då stannar bilden på Tvn hela tiden.
Det står också i vårt bredbandskontrakt att vi "delar" vårt internet med andra användare.
Så min fråga är hur mycket ska man ha på sin internethastighet så att bilden aldrig laggar och fungerar perfekt?
2. Det kommer fram i bilden svarta kanter i ovansidan av skärmen och undersidan av skärmen som gör att bilden inte täcker hela skärmen. Notera att det inte är menat att vara så här utan när man växlar kanaler så i dem kanaler där det inte är menat att vara så alls ser man full bild men när man trycker på kanalen så kommer dem svarta kanterna i ovansidan och undersidan av skärmen.
Notera också att i dem kanaler (oftast filmkanaler) där det är menat att vara så, ser man dessa kanter i ovan och undersidan av skärmen men dem är inte så stora, men när man trycker på kanalen blir dessa kanterna mycket större! Så om kanterna är menat att täcka 10 % av skärmen, så täcker dem istället 30 % när man trycker på kanalen. Kan ni förklara hur man kan fixa detta?
Tacksam för svar!
Kör du via Wifi? Kolla inställningar i routern osv så du verkligen får ut max. Om inte, så kör via kabel.
Det framgår inte vilken box och leverantör du har. Men jag har en TVIP S-box 410 och har 100mbit, för mig har bilden aldrig hackat. Däremot har boxen buggat lite.
10mbit låter väldigt klent, så jag skulle rekommendera att gå upp till 100mbit.