2017-09-07, 18:22
Medlem
ace_secs avatar
https://www.erikolsson.se/bostader-t...047_1575841581

MÖRKT OCH FRÄSCHT PÅ TVÅ KVADRAT
Centralt belägen längs myllrande paradrad
Överdrivet öppen planlösning
På balkong, garanterat regnfri
Dagliga filmvisningar
Extremt lyhört
Citera
2017-09-07, 18:29
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Inte nämnd i tråden vad jag kan se när jag söker: Carl Adam "Noppe" Lewenhaupts våning. Försäljningen visserligen omtalad tråden om honom i skvallerforumet men mäklarens annons med lägenheten tycker jag förtjänar att länkas också här.

https://www.skeppsholmen.se/sv/object/index/s-866665/

Klassiskt. Men bara två sovrum? Varav ett som kontor. Trodde på större och vräkigare...
Citera
2017-09-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
https://www.erikolsson.se/bostader-t...047_1575841581

MÖRKT OCH FRÄSCHT PÅ TVÅ KVADRAT
Centralt belägen längs myllrande paradrad
Överdrivet öppen planlösning
På balkong, garanterat regnfri
Dagliga filmvisningar
Extremt lyhört

Hoppas bara att köparen inte river ut allting och gör det ljust och fräscht...
Citera
2017-09-07, 20:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Det har varit i Wallenbergarnas ägo i över 100 år, men det var länge sen någon av dem bodde där permanent. Senaste åren har det använts som studentlya av en 18-årig tjej som är vän till familjen...

https://www.skeppsholmen.se/sv/object/index/s-899317/

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Klassiskt. Men bara två sovrum? Varav ett som kontor. Trodde på större och vräkigare...

Här har vi två paradlägenheter som får mig att fundera på vad proveniens kan betyda för priset på en lägenhet. Den ena har varit i familjen Wallenbergs ägo i över ett sekel och den andra har tillhört kungens vän Lewenhaupt. Detta är ju inget som framgår av annonser men på en visning kommer det väl fram? Är det något som påverkar priset eller är priset så högt på dessa objekt som dessutom är såpass unika i sig, att det inte spelar någon roll annat än kanske ytterst marginellt?
Citera
2017-09-08, 15:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Här har vi två paradlägenheter som får mig att fundera på vad proveniens kan betyda för priset på en lägenhet. Den ena har varit i familjen Wallenbergs ägo i över ett sekel och den andra har tillhört kungens vän Lewenhaupt. Detta är ju inget som framgår av annonser men på en visning kommer det väl fram? Är det något som påverkar priset eller är priset så högt på dessa objekt som dessutom är såpass unika i sig, att det inte spelar någon roll annat än kanske ytterst marginellt?

Jag har extremt svårt att se att någon tycker det är ett sådant mervärde att få bo i en gammal Wallenberg- eller Lewenhauptlägenhet att man är beredd att betala mer.
Citera
2017-09-08, 21:13
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag har extremt svårt att se att någon tycker det är ett sådant mervärde att få bo i en gammal Wallenberg- eller Lewenhauptlägenhet att man är beredd att betala mer.

Jag är spontant beredd att hålla med, men kanske osvuret är bäst? Jag skulle personligen gissa att det inte finns ett så stor intresse för det, eller åtminstone inte från mer än någon enstaka person, att det påverkar budgivningen. Fast det hade varit kul om någon som är väl insatt i branschen har någon erfarenhet att dela?
Citera
2017-09-09, 09:52
Medlem
Citat:
Jag är spontant beredd att hålla med, men kanske osvuret är bäst? Jag skulle personligen gissa att det inte finns ett så stor intresse för det, eller åtminstone inte från mer än någon enstaka person, att det påverkar budgivningen. Fast det hade varit kul om någon som är väl insatt i branschen har någon erfarenhet att dela?

Det är stor skillnad på objekten, på objektiva grunder.

Lewenhauptlägenheten är ett ordinärt objekt på Östermalm, som saknar utsikt och altan. Ytan är för modest för att definieras som paradvåning. Det är något tragiskt över den våningen och inredningen, som visar på det lilla som var kvar när Noppe tog sitt eget liv.

Wallenbergvåningen måste vara det finaste objekt som dykt upp på marknaden, med läge på Strandvägen. Den är enorm i sin storek, på Stockholms finaste adress, med ett läge och utsikt som är oslagbart.
Citera
2017-09-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är stor skillnad på objekten, på objektiva grunder.

Lewenhauptlägenheten är ett ordinärt objekt på Östermalm, som saknar utsikt och altan. Ytan är för modest för att definieras som paradvåning. Det är något tragiskt över den våningen och inredningen, som visar på det lilla som var kvar när Noppe tog sitt eget liv.

Wallenbergvåningen måste vara det finaste objekt som dykt upp på marknaden, med läge på Strandvägen. Den är enorm i sin storek, på Stockholms finaste adress, med ett läge och utsikt som är oslagbart.
Kan du utveckla det jag fetmarkerat?
Citera
2017-09-09, 13:05
Medlem
AndersM79s avatar
Landets minsta lägenhet?

Lilla Strandgatan 5, Helsingborg.
Pris: 295 000 kr
Bostadstyp: Bostadsrättslägenhet
Boarea: 6,7 m²
Biarea: 2,1 m²
Antal rum: 1
Avgift: 278 kr/mån
Pris: 44 030 kr/m²
Byggår: 1898

Länk
Citera
2017-09-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kan du utveckla det jag fetmarkerat?

Jag tycker inte vi ska sitta och grotta ner oss i omständigheterna runt en annan persons självmord. Finns redan mycket skrivet om detta i andra trådar här på forumet om man är intresserad av det, så jag tycker att om vi ö.h.t. ska ha sådana diskussioner så kan vi hålla dem där.
Citera
2017-09-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag tycker inte vi ska sitta och grotta ner oss i omständigheterna runt en annan persons självmord. Finns redan mycket skrivet om detta i andra trådar här på forumet om man är intresserad av det, så jag tycker att om vi ö.h.t. ska ha sådana diskussioner så kan vi hålla dem där.
Ja det har du rätt i. Jag ställde faktiskt min fråga utifrån de premisserna men det framgick inte, jag uttryckte mig för kortfattat.
Citera
2017-09-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ingenting som påverkar priset, det är helt fel personer för det. Sådana jag kan tänka mig adderar värde till en lägenhet är exempelvis Bellman eller kanske Cornelis Vreeswijk för någon bohemisk lägenhet på söder. Där kan det eventuellt, på marginalen, höja priset om man vet att "det var i den där fönsternischen han satt och skrev "brev från kolonien"". Astrid Lindgrens lägenhet vid Vasaparken kan jag också tänka mig att folk är beredd att betala lite extra för. Det adderar ju lite till själva auran i en lägenhet, men i det här fallet är det ju bara en person som känner kungen och en känd familj som bott där, och det är inte särskilt speciellt. Jag tror det behöver vara någonting konkret kopplat till lägenheten, i dessa fallen är det för vagt och abstrakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in