Jag har nu sett del 1-4. Det har varit mycket intressant hittills. I bland går det lite fort, både med talet och med t.ex. visade dokument. Jag har då pausat för att hinna läsa allt.
Jag ser på Youtube att antalet visningar inte är allt för många, vilket jag tycker är konstigt då filmerna är för engelsktalande publik samt att ämnet måste intressera massor.
Då "vår" sak är reell och inte behöver överdrivas, känns det viktigt att budskap som "vi" för ut är vederhäftiga. Är denna filmserie det? Jag har inte en chans att bedöma olika historiedetaljers sanningshalt, utan måste finna mig att göra en bedömning av trovärdighet. Den allmänna historiebeskrivningen har jag ju bedömt som icke trovärdig p.g.a. en rad olika omständigheter.
I avsnitt 4 reser Rudolf Hess till England för att mäkla fred. I filmen framgår det som att detta görs med gott minne av Hitler. I en titt på
Wikipedia verkar motsatsen gälla...
När Hitler fick kännedom om Hess flygning till Storbritannien blev han ursinnig och uteslöt honom ur NSDAP och fråntog honom alla partiutmärkelser.
Vad gäller om denna detalj? Har ni några övriga kommentarer om sanningshalten? Vad skulle en "erkänd" historiker säga om filmens sanningshalt?