Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 21:22
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Jag är en anonym användare på Flashback och därmed kan du inte veta om jag är seriös eller oseriös. Däremot vet jag att vissa använder ett vokabulär i sitt nyttjande av yttrandefriheten som inte är förenligt med empati, omsorg av andra och netikett. Jag tror inte gruppen #jagärhär uppfunnit ordet "hat" och dess innebörd. Vem som uppfunnit själva ordet vet jag inte men innebörden av samma ord kommer från de som hatar på nätet och det är det som #jagärhär vill få stopp på.

Jäh tolkar det på sitt sätt, precis som andra tolkar rasism på ett annat. Betyder inte att jäh har per automatik rätt, kan där emot ha enormt fel speciellt när man pumpar folk med ideal vilket heller inte behöver ha en verklighetsförankring.

Bara för att det är avsaknad av empati, omsorg betyder inte att det är "hat".
Likaså betyder inte kritik att det är "hat heller". Det är inte så svårt att lista ut dessa begrepp, men som sagt har man en agenda så flyger allt sånt genom fönstret. Det har ju visat om och om igen att jäh anhängare verkligen saknar empati från fall till fall, så med andra ord kan man kalla jäh för hatare med samma retorik som de använder sig av mot alla som inte passar i deras kategori? Samma slutledningsförmåga.
Citera
2017-10-18, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Ordet "hat" har ju funnits länge, men ordet har på sistone omdefinierats, och jag vet inte om det är jagärhär som är skyldiga till det, men det är väldigt olyckligt.

"Hat" har blandat ihops med "kritik" - jag har sett att många har skrivit om detta fenomen tidigare, både på Flashback och på Facebook. Den här begreppsförskjutningen leder till begreppsförvirring.

Hat är en stark KÄNSLA, och det går nog inte bara att sminka över den känslan med vackra ord. Sedan verkar många i JÄH ha känslor av hat som egen drivkraft, inte kärlek precis.
"Hat" har inte omdefinierats. Jag har sett verkligt hat och det har jag bara sett på Flashabck och vissa bloggar. Inte så mycket på Facebook dock. På Facebook handlar det oftast om mobbing som naturligtvis inte heller det är något vi skall tolerera.

Oavsett vem som definierar "hat" kan ingen definiera det bättre än de som drabbats mycket illa av hatet. Det är ofta omskrivet sådana som drabbats att de inte kan få arbete eller bostad och annat. Man förlorar vänner och blir isolerad efter det enda fel de gjort är att bli omdiskuterad på nätet av hatare som inte känner någon gräns för hur mycket de vill hata denna stackars person. Det är det bedrövliga hatet som #jagärhär vill motverka.

Motståndarna till #jagärhär säger naturligtvis att #jagärhär näthatar mm. Men det är bara en projicering, dvs inget att bry sig om.
Citera
2017-10-18, 21:29
Medlem
Citat:
När en man kommer ur garderoben på en motorcykelklubb med arga medlemmar och säger "jag är homosexuell" bryter denne mot en norm i klubben. Men om någon kommer ut på ett forum och säger att Gredelin Gredelinsson är en pedofil och han knullar med sin barn är det inget normbrytande, det är ont förtal och en mycket svår kränkning om man nu skall jämföra med två ytterligheter. Om någon omnämner en icke anonym person som "negerhora" eller "skäggbarn" är det uttryck som inte alls är normbrytande, det är endast grovt nedsättande och det är sådant #jagärhär jobbar mot att få bort. Vad är det för fel på "det goda samtalet"?

Just ordet "skäggbarn" är nog ett sätt att snabbt ta upp ett samhällsfenomen - att begreppet barn inte längre betyder barn. Hade man åtminstone konsekvent använt sig av ordet ungdomar för personer som är MINST tonåringar så hade det här ordet aldrig uppstått. Här är media att ställas till ansvar.
Citera
2017-10-18, 21:29
Bannlyst
Citat:
Bra skrivet!
Delvis men inte hela vägen!
Citera
2017-10-18, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abbadon
Jäh tolkar det på sitt sätt, precis som andra tolkar rasism på ett annat. Betyder inte att jäh har per automatik rätt, kan där emot ha enormt fel speciellt när man pumpar folk med ideal vilket heller inte behöver ha en verklighetsförankring.

Bara för att det är avsaknad av empati, omsorg betyder inte att det är "hat".
Likaså betyder inte kritik att det är "hat heller". Det är inte så svårt att lista ut dessa begrepp, men som sagt har man en agenda så flyger allt sånt genom fönstret. Det har ju visat om och om igen att jäh anhängare verkligen saknar empati från fall till fall, så med andra ord kan man kalla jäh för hatare med samma retorik som de använder sig av mot alla som inte passar i deras kategori? Samma slutledningsförmåga.
Javisst, men med den skillnaden att du sitter och hittar på.
Citera
2017-10-18, 21:31
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
När en man kommer ur garderoben på en motorcykelklubb med arga medlemmar och säger "jag är homosexuell" bryter denne mot en norm i klubben. Men om någon kommer ut på ett forum och säger att Gredelin Gredelinsson är en pedofil och han knullar med sin barn är det inget normbrytande, det är ont förtal och en mycket svår kränkning om man nu skall jämföra med två ytterligheter. Om någon omnämner en icke anonym person som "negerhora" eller "skäggbarn" är det uttryck som inte alls är normbrytande, det är endast grovt nedsättande och det är sådant #jagärhär jobbar mot att få bort. Vad är det för fel på "det goda samtalet"?

Fortfarande inte hat..
Så jäh tolkar vad som är sant eller inte?

neger=negro=svart hora.. Någonsin sett någon som är svart? knappast(har inte ens jag sett när jag va i afrika).. men det är helt ok att kalla folk för blekfis mm, hyckleri om något. Men jäh accepterar väl det vanliga ordet svennehora?
skäggbarn?=ljuga om sin ålder, utge sig för att va yngre än man egentligen är. Men antar du tycker det är ok att vuxna duschar med barn, pro-pedofili inom jäh?
Citera
2017-10-18, 21:33
Bannlyst
Citat:
Just ordet "skäggbarn" är nog ett sätt att snabbt ta upp ett samhällsfenomen - att begreppet barn inte längre betyder barn. Hade man åtminstone konsekvent använt sig av ordet ungdomar för personer som är MINST tonåringar så hade det här ordet aldrig uppstått. Här är media att ställas till ansvar.
Högsta åldern för definitionen "barn" är 28 år. Men visst, jag ger dig poäng för det du skriver. Det är en miss av vem_fan_det_nu_är att inte använda vår inhemska norm för vad som är barn.
Citera
2017-10-18, 21:34
Bannlyst
Citat:
Fortfarande inte hat..
Så jäh tolkar vad som är sant eller inte?

neger=negro=svart hora.. Någonsin sett någon som är svart? knappast(har inte ens jag sett när jag va i afrika).. men det är helt ok att kalla folk för blekfis mm, hyckleri om något. Men jäh accepterar väl det vanliga ordet svennehora?
skäggbarn?=ljuga om sin ålder, utge sig för att va yngre än man egentligen är. Men antar du tycker det är ok att vuxna duschar med barn, pro-pedofili inom jäh?
Nej, de accepterar inte att man använder "svennehora" eller något annat som inte hör till "det goda samtalet".
Citera
2017-10-18, 21:36
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Javisst, men med den skillnaden att du sitter och hittar på.

Jag använder mig av ordbok för tolkningar av ord, jag diktar inte upp betydelser av dem.
Dels det är mer rasistisk att kalla någon för rasist som inte nämnt det. För det är ju den som säger ordet som delat upp folk i raser, annars finns det ju inga skäl för att använda ett sånt ord.

Det är ju jäh som hittar på definitioner av orden de använder som slagträn mot meningsmotståndare(de som de kallar hatare/rasister).
Verkar va ett stort gap i jäh medlemmars kunskap om människan och dess funktioner/uttryck. Och jag är inte ens en akademiker för att se detta och uppleva det.

Jähs definition av hat är:
Rasism är:
Detta ska bli intressant.

Är jähs mål att undertrycka en mänsklig känsla som är normalt för alla människor? Eller tvinga dem att inte kunna ventilera sig på nätet för något de finner är upprörande?
Senast redigerad av Abbadon 2017-10-18 kl. 21:38.
Citera
2017-10-18, 21:40
Medlem
Abbadons avatar
Citat:
Nej, de accepterar inte att man använder "svennehora" eller något annat som inte hör till "det goda samtalet".

Och vem bedömer att det just är "det goda samtalet" godhet och ondhet är ju ett perspektiv som är individuellt. Ont för mig kan vara god för dig och tvärt om, eller jäh sätter normen verkar det som?
Citera
2017-10-18, 21:44
Bannlyst
Citat:
Jag använder mig av ordbok för tolkningar av ord, jag diktar inte upp betydelser av dem.
Dels det är mer rasistisk att kalla någon för rasist som inte nämnt det. För det är ju den som säger ordet som delat upp folk i raser, annars finns det ju inga skäl för att använda ett sånt ord.

Det är ju jäh som hittar på definitioner av orden de använder som slagträn mot meningsmotståndare(de som de kallar hatare/rasister).
Verkar va ett stort gap i jäh medlemmars kunskap om människan och dess funktioner/uttryck. Och jag är inte ens en akademiker för att se detta och uppleva det.

Jähs definition av hat är:
Rasism är:
Detta ska bli intressant.

Är jähs mål att undertrycka en mänsklig känsla som är normalt för alla människor? Eller tvinga dem att inte kunna ventilera sig på nätet för något de finner är upprörande?
Problemet med att definiera ordet rasist finns inte i betydelsen av vad vi i dagligt ord menar med "rasist". De som är rasister visar med all önskvärd tydlighet definitionen av rasist. Men #jagärhär jobbar inte uttryckligen mot rasism som sådan för det är inte olagligt att vara rasist det är en del av vår frihet att få tycka vad vi vill utan de jobbar mot hur de uttrycker sig.
Citera
2017-10-18, 21:50
Bannlyst
Citat:
Och vem bedömer att det just är "det goda samtalet" godhet och ondhet är ju ett perspektiv som är individuellt. Ont för mig kan vara god för dig och tvärt om, eller jäh sätter normen verkar det som?
Nu skall vi inte klyva hår, det gör inte #Jagärhär. Vad det handlar om är meningsval som är grovt kränkande mot en identifierad person. Det behövs inga definitioner för att avgöra det om man nu inte varit inlåst framför en dator hela livet. Normalt sunt förnuft räcker långt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in