Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-09-26, 15:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpenskutt
Förtydligande av vad som menas med vissa ord och ordföljder.
Tenderar = visa ansatser till, gå i riktning mot.

Höger = efter de gamla konservativa har högern utvidgats till att även beskriva liberala konservativa, klassiska liberaler, frihetliga konservativa, kristdemokrater, moderata nationalister och även riktigt extremnationalistiska grupper.

Nassepolitik= vad nazism leder till vet alla.

Nästan identiskt mot vad ni svarar= ni läser vad Nordfront påstår, vilket för er är vad bibeln är för religiösa. Någon länk behövs inte, det är bara att läsa överallt på Nordfronts och liknande nätsidor.

De nationalistiska grupperna, bl.a. NMR, är också den direkta motsatsen till "jagärhär".
Språket/budskapet dessa nationalistiska grupper för fram, är hetsande, propagandistiskt, och ofta hotfullt emot motståndare.
Hej och välkommen trumpenskutt!

Det är hedrande att du vänder ditt ALLRA FÖRSTA inlägg på Flashback till mig (idag, tisdag 2017-09-26 14:15).

Då ska vi se om jag lyckas att få ihop det här. Det hela gäller alltså Yrisens svar på följande inlägg från Kallfusion:
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Jag har ärligt talat ingen aning, annat än att genomgående försöka föra en så saklig argumentation som möjligt. Det hjälper dock oftast inte eftersom när deras egna sakliga argument tryter (vilket de tenderar att göra rätt snabbt) så tar känsloargumenten över. Och när sådana människor diskuterar ur ett känslomässigt perspektiv så är det bara att ducka då de är så benhårt övertygade om att de står på en moraliskt, etiskt och människosyns-mässigt ofelbar "sida". Det är då harangerna om nazister, rasister SD-svansar, ondska/godhet, mörka strömningar osv haglar som värst.

Det bästa man kan göra i det läget är att bara skaka på huvudet och hålla sina tankar om att den där människan hör hemma på ett mentalsjukhus för sig själv och fortsätta den sakliga argumentationen. Det kommer förmodligen inte bita på de människorna ändå, men man kan åtminstone vara trygg i vetskapen om att man inte ramlade ner på deras nivå. Det är svårt, jag vet, ibland rentav omöjligt.

Efter ditt förtydligande tolkar jag svaret sålunda:
Visa ansatser till, gå i riktning mot att svikta över till politik som efter de gamla konservativa har högern utvidgats till att även beskriva liberala konservativa, klassiska liberaler, frihetliga konservativa, kristdemokrater, moderata nationalister och även riktigt extremnationalistiska grupper. Pratar om vad nazism leder till vet alla, ja det ligger nära till hands det är det om ni svarar och hur ni svarar på frågor.. om ni svarar..
Så är det nästan samma som Nordfronts svar. Ni läser vad Nordfront påstår, vilket för er är vad bibeln är för religiösa. Någon länk behövs inte, det är bara att läsa överallt på Nordfronts och liknande nätsidor.
Du får ursäkta men jag förstår inte detta. Vad betyder det?

Tillägg:
Den skojiga Svadageneratorn: http://textomedia.se/svadagenerator/
Senast redigerad av Totius 2017-09-26 kl. 15:37. Anledning: Tillägg
Citera
2017-09-26, 17:58
Medlem
BlackBookss avatar
Tycker det är fantastiskt av ledningen hos JÄH att de sänder nya färska medlemmar till oss på FB för att kämpa för JÄHs oskyldiga kamp mot de onda.

En är avstängd, en klarar inte av att svara på internetforum och resten av riddarna har bara försvunnit.

Tycker det talar sitt tydliga språk att JÄH är toppstyrt. Alldeles för stort sammanträffande att JÄH skyddslingarna är relativt nya medlemmar, men ni är alla välkommna in i värmen.
Citera
2017-09-26, 19:32
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, det är så vidriga människor att man blir spyfärdig. Det här med NMR syns tydligt i följande inlägg i tråden om mediakriget tidigare idag:

Har sagt det tidigare, all denna gratisreklam NMR och SD får med hjälp av JÄH är otrolig.
Det roligaste är sen att de undrar hur högern och extremhögern får så många röster. Totalt snöblinda är dom.
Citera
2017-09-26, 19:42
Medlem
trumpenskutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Hejsan trumpenskutt och välkommen till forumet! Personligen väntar jag på att Yrisens själv förklarar vad han/hon menar. Och om du ska tilltala flertalet personer med ni/er så precisera gärna vem eller vilka du vänder dig till, annars framstår det lätt som att du talar ut i tomma luften.

Nu vet jag ju inte vem som är emot eller för ett påstående i tråden, men när jag tittar igenom hela tråden, ser jag mest bara hat, motvilja, personliga påhopp och konstiga beskyllningar mot gruppen "jagärhär". Då är det svårt att utskilja en enskild person som verkar vara objektiv att ta emot rimlig kritik i frågan, därav ni/er, det gäller alltså alla som är emot att "jagärhär" existerar, medan däremot denna tråd har den rätten, och utan att någon har rätt att gå i svaromål.
Dessutom verkar alla som har en annan mening i frågan talar ut i luften, ingen av de som hatar "jagärhär" tar ju ändå inte något som helst intryck av vad någon motståndare säger.
Citera
2017-09-26, 19:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu vet jag ju inte vem som är emot eller för ett påstående i tråden, men när jag tittar igenom hela tråden, ser jag mest bara hat, motvilja, personliga påhopp och konstiga beskyllningar mot gruppen "jagärhär". Då är det svårt att utskilja en enskild person som verkar vara objektiv att ta emot rimlig kritik i frågan, därav ni/er, det gäller alltså alla som är emot att "jagärhär" existerar, medan däremot denna tråd har den rätten, och utan att någon har rätt att gå i svaromål.
Dessutom verkar alla som har en annan mening i frågan talar ut i luften, ingen av de som hatar "jagärhär" tar ju ändå inte något som helst intryck av vad någon motståndare säger.
Du har läst slarvigt och krånglar till det. Det är mycket enkelt: Gruppen #jagärhär är farliga anti-demokrater. De är utopister som Hitler. De är vår tids nazister.

Vad är det som är svårt att förstå?
Citera
2017-09-26, 20:15
Medlem
Citat:

Så, om jag då ska komprimera ihop ditt svar med ditt tidigare svar där du "översatte" det Yrisens skrev till dina egna ord och tankar:

Citat:
Förtydligande av vad som menas med vissa ord och ordföljder.
Tenderar = visa ansatser till, gå i riktning mot.

Höger = efter de gamla konservativa har högern utvidgats till att även beskriva liberala konservativa, klassiska liberaler, frihetliga konservativa, kristdemokrater, moderata nationalister och även riktigt extremnationalistiska grupper.

Nassepolitik= vad nazism leder till vet alla.

Nästan identiskt mot vad ni svarar= ni läser vad Nordfront påstår, vilket för er är vad bibeln är för religiösa. Någon länk behövs inte, det är bara att läsa överallt på Nordfronts och liknande nätsidor.

De nationalistiska grupperna, bl.a. NMR, är också den direkta motsatsen till "jagärhär".
Språket/budskapet dessa nationalistiska grupper för fram, är hetsande, propagandistiskt, och ofta hotfullt emot motståndare.

...så menar du i stort sett att samtliga människor som är kritiska mot #jagärhär är att likställa med hotfulla, nazistiska högermänniskor som läser Nordfront som religiösa läser bibeln? Tolkar jag dig rätt då?

Jag kan ju direkt slå hål på ditt påstående att "ingen har rätt att gå i svaromål". Vi befinner oss på Flashback, en av de få plattformar där ALLA har rätt att gå i svaromål oavsett vad frågan gäller. Däremot ska man inte tro att man inte ska få sina åsikter och framför allt argument granskade, utmanade och ibland överbevisade. Precis som det ska vara på ett öppet och fritt forum.
Citera
2017-09-26, 20:18
Medlem
trumpenskutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har läst slarvigt och krånglar till det. Det är mycket enkelt: Gruppen #jagärhär är farliga anti-demokrater. De är utopister som Hitler. De är vår tids nazister.

Vad är det som är svårt att förstå?

Du måste skämta, jagärhär antidemokrater? vad jag förstår när jag läste deras orsak till att gruppen bildades, och läst på de hemsidor jagärhär tycker är en skam för Sveriges demokratiska tänkande, så håller jag med jagärhär.
Hitler var ingen utopier, han levde på hatet mot att Tyskland blev besegrat i första världskriget, och när han såg hur lätt det gick att ta tillbaka delar av Tysklands territorium som de förlorat, fick hans storhetsvansinne ytterligare en knäpp.
NMR och de som skriver på dessa hatsidor som jagärhär tydligen vill ha bort från nätet, är fascister/nazister, och ansluter sig till en fascistisk/nazistisk ideologi, som dessa ideologier beskrivs i litteraturen.
Citera
2017-09-26, 22:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag föredrar nog min egen uppfattning, som är i enlighet med Sveriges grundlag, allas lika värde.
Det är helt OK. Men problem uppstår när en grupp upphöjer sin egen ”uppfattning” till ”sanning” och mer värd än andras åsikter. När #jagärhär försöker tysta meningsmotståndare med osakliga attacker är det anti-demokratiskt.

Jag upprepar det som Simone Weil har uttryckt så väl:
Yttrandefriheten är ett intellektuellt behov och intellektet finns uteslutande hos den enskilda människan och inte ett kollektiv. Skyddet av yttrandefriheten kräver att lagen förbjuder en kollektivet att ge uttryck åt en åsikt. Ty så snart kollektiv börjar ha åsikter är det ofrånkomligt att den söker tvinga dessa på sina medlemmar.
Citera
2017-09-26, 23:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
OT Rensad. Var vänliga att hålla er till ämnet.
/Mod
Citera
2017-09-26, 23:40
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
"I en tweet som postades förra helgen antydde sexologen Katerina Janouch att Rossana Dinamarca (V) engagerade sig i afghanska ungdomar för att kunna ragga på dem."
Osann ryktesspridning är ju inte tillåtet, och hon fick ju sparken från Viking Lines, så då får man förmoda att hon gått över gränsen.
Jag tycker att hon har samma åsikter som framförs här, men lite försiktigare. Likaså med arg blatte, om han nu är en "blatte".
Tittar man på övriga hemsidor med kopplingar till extremhögern är det ett skrämmande språk, så jag håller fortfarande jagärhär som demokratiskt, och vad jag vet har de inte försökt ta ner hemsidor som Katerina Janouch driver.
Det sistnämnda är en del av problemet. Vi har en 70 000 konton stark grupp som agerar i trådar utvalda av en liten grupp admins, hur de agerar och vilka grupper de styr sina aktioner emot är de inte öppna med - inte heller tillåts interna diskussioner där frågor såsom "har vi utvecklat en kultur där vi i hög grad rapporterar meningsmotståndare i syfte att stänga ned deras konton" kan diskuteras.

Det här är en grupp som ämnar vara aktiva i valrörelsen. Det är en grupp som agerar med politikernas välsignelse och grundaren prisas okritisk - MEN den är sluten och det är ett problem.

Min tro är att Mina Dennert har skapat eller är på väg att skapa ett monster.
Citera
2017-09-27, 00:28
Medlem
rikmayalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det sistnämnda är en del av problemet. Vi har en 70 000 konton stark grupp som agerar i trådar utvalda av en liten grupp admins, hur de agerar och vilka grupper de styr sina aktioner emot är de inte öppna med - inte heller tillåts interna diskussioner där frågor såsom "har vi utvecklat en kultur där vi i hög grad rapporterar meningsmotståndare i syfte att stänga ned deras konton" kan diskuteras.

Ursäkta om jag kanske upprepar en fråga som redan någonstans ställts...

Hur många egentligen köper påståendet att alla dessa 70 000 verkligen är fysiska personer och inte fejkkonton och botar? Själv finner jag ytterst osannolikt att grundarna till JÄH lyckades med att mobilisera strax under 1% av Sveriges befolkning.
Citera
2017-09-27, 03:44
Medlem
Vad vill ni uppnå med er floskelspottande trollarme?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in