Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-09-27, 09:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmutsigtSinne
Vad vill ni uppnå med er floskelspottande trollarme?
Ett mer nyanserat ordval kan underlätta kommunikationen men i sak är frågeställningen givetvis central. Som tidigare har tagits upp i tråden uttrycker #jagärhär själva bland annat följande:
Vi är ute efter en attitydförändring. Dels riktad mot allmänheten, som vi arbetar nu i kommentarsfälten, men vi vill även se till att sociala medieplattformar och ansvariga myndigheter arbetar bättre och mer effektivt kring de här frågorna.

Vi bedriver förändringsarbetet genom artiklar, föreläsningar, debatter, utredningar, samt medverkan i olika beslutsfattande sammanhang.
https://www.jagarhar.se/om-oss/

Gruppen #jagärhär vill alltså påverka människors tankar med ett oklart budskap som dikteras av makthavare i en sluten grupp som stöds av etablissemanget. Kan det bli så mycket värre i en demokrati?
Citera
2017-09-27, 16:43
Medlem
Enligt uppgift har nu jagärhärs websida blivit kapad av Granskning Sverige. Kolla gangrapesweden på twitter. Tydligen hängs en manualförfattare ut där som bryter mot community rules and de uppmanar till massanmälan mot denna person.

https://www.jagarhar.com/
Citera
2017-09-27, 17:57
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsfriends
Enligt uppgift har nu jagärhärs websida blivit kapad av Granskning Sverige. Kolla gangrapesweden på twitter. Tydligen hängs en manualförfattare ut där som bryter mot community rules and de uppmanar till massanmälan mot denna person.

Ja den profilen följer inte JÄH krav.
Citat:
Om du har en tydlig, trovärdig offentlig profil och en historik på Facebook utan hatiska, rasistiska och sexistiska uttalanden eller sympatier blir du insläppt.

Men JÄH är ju inte alls toppstyrt eller organiserat på något sätt.....
Citera
2017-09-27, 18:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsfriends

Det är ingen kapning. Domänen jagarhar.com är registrerad igår och gäller till 2018-09-26:
http://whois.domaintools.com/jagarhar.com

Uppenbarligen har gruppen #jagärhär bara registrerat jagarhar.se:
http://whois.domaintools.com/jagarhar.se

Det allvarliga är ju om gruppen använder fejkade konton. Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Vad ska etablissemanget säga om #jagärhär är fejk?
Citera
2017-09-27, 18:16
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius

Det allvarliga är ju om gruppen använder fejkade konton. Det ska bli intressant att följa utvecklingen. Vad ska etablissemanget säga om #jagärhär är fejk?

Självklart använder JÄH fejkade konton, det har framkommit tidigare i tråden, det finns även erkännande.

(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär

Det är höjdartrollen som blir godkända med fejkprofiler.
Citera
2017-09-28, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpenskutt
Nu vet jag ju inte vem som är emot eller för ett påstående i tråden, men när jag tittar igenom hela tråden, ser jag mest bara hat, motvilja, personliga påhopp och konstiga beskyllningar mot gruppen "jagärhär". Då är det svårt att utskilja en enskild person som verkar vara objektiv att ta emot rimlig kritik i frågan, därav ni/er, det gäller alltså alla som är emot att "jagärhär" existerar, medan däremot denna tråd har den rätten, och utan att någon har rätt att gå i svaromål.
Dessutom verkar alla som har en annan mening i frågan talar ut i luften, ingen av de som hatar "jagärhär" tar ju ändå inte något som helst intryck av vad någon motståndare säger.

#jagärhär är verkligen en fånig grupp. Naiva stackare och passiv-aggressiva. Och ledaren Nina verkar ha någon narcissistisk störning.
Citera
2017-09-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men gruppen ska enligt egen utsaga agera inför valet 2018. JAg tror att det kan bli gnäll i gruppen långt innan dess.

Alla i jagärhärgruppen diggar SD. I alla fall jobbar de hårt för SD.
Citera
2017-09-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag har flera problem med den här gruppen.

1) De är toppstyrda. Medlemmarna kommenderas ut på order av de som styr gruppen. Det förfarandet har sin plats i olika situationer men när det gäller debatt och åsikter så känns det bara auktoritärt och censurerande.

2) Vem definierar vad som är hat?
Den enes åsikt är hat för en annan. Det finns ingen tydlig definition för vad som är hat, det har blivit högst subjektivt i samband med flyktingdebatten. Det är samma sak med ordet rasism. Hat har också blivit ett urvattnat begrepp.

3) Debatten blir outhärdligt tråkig.
JÄHrnarnas inlägg är plågsamt lika varandra. Det är bara hjärtan och allas lika värde så långt ögat kan nå. Vad tror man att man ska uppnå med detta? Det är ju bra att man eftersträvar att vara en god människa men detta känns bara som påklistrad låtsashumanism för att få sin dopaminkick av att bli godkänd av sina åsiktsfränder. Tror man på allvar att man bekämpar hat på detta sätt? Nope. Hat bekämpas med fakta och ett öppet debattklimat utan att klistra epitet på andra så att folk känner att de kan lufta sina åsikter utan att bli stämplad för allt ont under solen.

De har nåt larvigt system. Har man gillat någon annans jagärhärgalnings kommentar skriver man G i den slutna gruppen. Har man kommenterar - i stil med "Jag håller med dig, Gunilla" eller "Bra skrivet, Annika" så skriver man ett K. När man har skrivit 1000 K får man en present. Typ bullar och saft.
Nina Dennert däremot får reda pengar för sin insats.
Och TV-promotion fixar hennes lagvigde make åt henne, han jobbar nämligen på TV. Praktiskt!
Citera
2017-09-30, 15:10
Det är en stor tråd o jag är lat...

Men skulle någon vilja länka till en sammanfattning eller beskriva kort varför den här gruppen kallas för "terrorister" på diverse sidor, o varför hängs de ut på gangrapesweden? Vad jag förstått så började det som en grupp mot näthat, men hur har de blivit "terrorister"?
Citera
2017-09-30, 15:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det är en stor tråd o jag är lat...

Men skulle någon vilja länka till en sammanfattning eller beskriva kort varför den här gruppen kallas för "terrorister" på diverse sidor, o varför hängs de ut på gangrapesweden? Vad jag förstått så började det som en grupp mot näthat, men hur har de blivit "terrorister"?
De använder själva ord som ”nätverksaktivism” och ”aktion”. Om man vill använda dessa ord eller ord som ”terrorister”, ”näthatterror” och så vidare är mest en fråga om semantik i detta fall. Se vidare mitt inlägg här:
Citera
2017-09-30, 15:36
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
De använder själva ord som ”nätverksaktivism” och ”aktion”. Om man vill använda dessa ord eller ord som ”terrorister”, ”näthatterror” och så vidare är mest en fråga om semantik i detta fall. Se vidare mitt inlägg här:
Tack ska du ha!
Citera
2017-09-30, 15:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Tack ska du ha!
Alltid glad att hjälpa till! (I varje fall i detta fall.)

#jagärhär tycks vara en riktigt läskig grupp.

Den franska filosofen Simone Weil har uttryckt faran med åsiktsgrupper på ett bra och tydligt sätt, se mitt inlägg här:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in