Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 11:22
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det hjälper inte om JÄH ”tänker till” – gruppens hela konstruktion är orimlig och omöjlig i en demokrati. DÄREMOT behövs det som gruppen (uppenbart lögnaktigt) säger sig stå för:
Att stoppa polariseringen och genom att ta den politiska diskussionen på ett sakligt sätt.

Samt att hindra spridning av desinformation genom att hjälpa andra med källor till faktagranskad information.

https://www.jagarhar.se/om-oss/
Merparten av de problem som nu finns i Sverige är en direkt följd av att medier, politiker och förvaltning under lång tid grovt har åsidosatt sina självklara plikter och skyldigheter.

Sverige har präglats av en ”politisk korrekthet” och självcensur som i praktiken har begränsat yttrandefriheten. Gruppen #jagärhär stärker detta destruktiva mönster och ökar polariseringen.

Istället behövs en NY och ÖPPEN grupp som kan tillhandahålla fakta och granska makthavarna i samhället. Det är hög tid att reda ut VAD som egentligen har hänt i Sverige och VILKA som är de skyldiga.

Det kan vara värt att återigen lyfta det faktum att syftet med gruppen #jagärhär i grund och botten inte är att "förändra samtalsklimatet på nätet" eller att "motverka hat och hot och spridandet av falska nyheter".

Nej.

Gruppen #jagärhär och Mina Dennert har ett helt annat grundsyfte: Att verka för fortsatt kraftig massinvandring av folk från MENA-länder, och att med alla till buds stående medel kväsa avvikande åsikter kring detta. Det är det grundläggande syftet. Ingenting annat.

Detta med att "förändra samtalsklimatet på nätet" är bara en falsk fasad. En skylt de håller upp framför sig därför att det egentliga grundbudskapet, att verka för fortsatt kraftig massinvandring av folk från MENA-länder, är för svårt att sälja in hos majoriteten av Sveriges befolkning.

Citat:
– För ett år sedan stod vi på tågstationerna och nere i hamnen och ropade "Väkomna!", alla hjälpte till, och sen bara svänger det. Det är läskigt. Nu säger samma människor som tidigare hjälpte flyktingarna att det är fullt, säger Mina.

Där berättar hon om gruppens egentliga grundsyfte.

Det är därför gruppen nu havererar. Den vilar på en falsk grund. Det är som att bygga en dåligt förankrad skyskrapa på rutten bottenlös sumpmark.

Förr eller senare kommer den att välta och falla ihop.
Citera
2017-10-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det kan vara värt att återigen lyfta det faktum att syftet med gruppen #jagärhär i grund och botten inte är att "förändra samtalsklimatet på nätet" eller att "motverka hat och hot och spridandet av falska nyheter".

Nej.

Gruppen #jagärhär och Mina Dennert har ett helt annat grundsyfte: Att verka för fortsatt kraftig massinvandring av folk från MENA-länder, och att med alla till buds stående medel kväsa avvikande åsikter kring detta. Det är det grundläggande syftet. Ingenting annat.

Detta med att "förändra samtalsklimatet på nätet" är bara en falsk fasad. En skylt de håller upp framför sig därför att det egentliga grundbudskapet, att verka för fortsatt kraftig massinvandring av folk från MENA-länder, är för svårt att sälja in hos majoriteten av Sveriges befolkning.

Det är därför gruppen nu havererar. Den vilar på en falsk grund. Det är som att bygga en dåligt förankrad skyskrapa på rutten bottenlös sumpmark.

Hittade som jag inte sett tidigare om JÄH:

https://youtu.be/SyUQygmb3W0
Citera
2017-10-16, 11:49
Moderator
Tinuviels avatar
Vi har att göra med en grupp på 75 000 personer. En grupp som strävar efter att förändra det offenliga samtalet. Bevisligen har de kraft att sätta bakom sina ord. Om de går in i ett kommentarsfält dominerar de detta genom att de har en mängd människor att mobilisera.

Samtidigt åtnjuter de etablissemangets förtroende. Gruppen har fått positiva omdömen i mediautredningen och hyllats av Alice Bah Khunke. Nu senast såg vi EU- och handelsministern uttala sitt stöd för Mina Dennert.

De har understöd av media. Vi har sett ett otal reportage där det inte ställs en enda kritiska fråga. För inte så länge sedan fick Mina Dennert utrymme i Svt och den redaktion som maken leder puffade för filmen - inte heller den här gången ställdes några kritiska frågor.

Gruppen har fått en rad priser. En del har de vunnit genom att Mina Dennert uppmanat gruppen att gå in och rösta på #jagärhär andra genom sina kontakter in i ovan nämnda etablissemang. Det rör sig om åtskilliga miljoner kronor.

Så, vi har en grupp som utöver stöd från ett samlat etablissemang har ekonomiska muskler. De säger sig ha kraft att förändra det politiska samtalet och de har visat att de kan kväva varje diskussion ledningen utser som angelägen att förändra.

Det är fullständigt orimligt att en grupp som denna får fortsätta agera utan insyn. I ljus av den kraft som #jagärhär kan uppbringa och det stöd de (utan att granskas) åtnjuter är det rimligt att de öppnar sin verksamhet. Att den Facebooksida de använder som utgångspunkt för sina aktioner blir synlig för andra än medlemmarna.

Först då kan vi granska de påståenden som Mina Dennerts gjorde igår:

https://www.facebook.com/ann.heberle...74?pnref=story
(återges i flödet)

En grupp som gör stora anspråk på att påverka det demokratiska samtalet borde vara öppna för granskning - i en fungerande demokrati borde det här kravet ha ställts för längre sedan, nu ersätts det med okritiska hyllningar.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-10-16 kl. 12:35.
Citera
2017-10-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi har att göra med en grupp på 75 000 personer. En grupp som strävar efter att förändra det offenliga samtalet. Bevisligen har de kraft att sätta bakom sina ord. Om de går in i ett kommentarsfält dominerar de detta genom att de har en mängd människor att mobilisera.

Samtidigt åtnjuter de etablissemangets förtroende. Gruppen har fått positiva omdömen i mediautredningen och hyllats av Alice Bah Khunke. Nu senast såg vi EU- och handelsministern uttala sitt stöd för Mina Dennert.

De har understöd av media. Vi har sett ett otal reportage där det inte ställs en enda kritiska fråga. För inte så länge sedan fick hon utrymme i Svt och den redaktion som maken leder puffade för filmen - inte heller den här gången ställdes några kritiska frågor.

Gruppen har fått en rad priser. En del har de vunnit genom att Mina Dennert uppmanat gruppen att gå in och rösta på #jagärhär andra genom sina kontakter in i ovan nämnda etablissemang. Det rör sig om åtskilliga miljoner kronor.

Så, vi har en grupp som utöver stöd från ett samlat etablissemang har ekonomiska muskler. De säger sig ha kraft att förändra det politiska samtalet och de har visat att de kan kväva varje diskussion ledningen utser som angelägen att förändra.

Det är fullständigt orimligt att en grupp som denna får fortsätta agera utan insyn. I ljus av den kraft som #jagärhär kan uppbringa och det stöd de (utan att granskas) åtnjuter är det rimligt att de öppnar sin verksamhet. Att den Facebooksida de använder som utgångspunkt för sina aktioner blir synlig för andra än medlemmarna.

Först då kan vi granska de påståenden som Mina Dennerts gjorde igår:

https://www.facebook.com/ann.heberle...74?pnref=story
(återges i flödet)

En grupp som gör stora anspråk på att påverka det demokratiska samtalet borde vara öppna för granskning - i en fungerande demokrati borde det här kravet ha ställts för längre sedan, nu ersätts det med okritiska hyllningar.

Har missat att ytterligare en minister uttalat stöd för JÄH. Var kan man hitta det?
Citera
2017-10-16, 11:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Har missat att ytterligare en minister uttalat stöd för JÄH. Var kan man hitta det?
https://twitter.com/AnnLinde/status/919452416835227648
Citera
2017-10-16, 12:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Nej.

Ja, hela bygget med mångkulturen vilar på en falsk grund. Nu börjar allt rasa. Då skapas gruppen #jagärhär i ett (närmast desperat) försök att lappa ihop den falska grunden. Den falska grunden har byggts av medier, politiker och förvaltningen.

Frågan är hur många som förstår detta och ser sammanhangen i Sverige? HUR många ser HELHETEN? Jag uppfattar att väldigt många i min omgivning har svårt att ta till sig detta. Det beror på att det ÄR svårt att ta till sig. Lögnen är så stor – den ÄR svår att ta till sig.

Det viktigaste måste nu rimligen vara att få folk att förstå hur falsk gruppen är och den kontext som den verkar i. Därför måste debatten om #jagärhär spridas så mycket det bara går.

Faller #jagärhär drar de med sig stora delar av den ”politiska korrekthet” som skapat alla problem i Sverige. Snacka om möjlighet till nystart!
Citera
2017-10-16, 12:34
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Strålande inlägg.

Det är skrämmande att en grupp som har så stort stöd av makten och säger sig påverka det demokratiska samtalet inte har insyn. Att de för en så ljusskygg tillvaro.

Det mest skrämmande är dock den totala avsaknaden av ifrågasättande hos våra etablerade s.k "journalister". Inte en enda ifrågasättande röst någonstans. Inte en enda. Heder åt de få utanför etablissemanget som gör sina röster hörda på ett vettigt sätt. Katerina ska nog ha en eloge här.

Och det som antagligen är värst är att tystnaden antagligen tolkas som att: "Ja, avsaknaden av kritik måste ju betyda att vi har rätt. Att vi är de goda."
Senast redigerad av Nordanvindarna 2017-10-16 kl. 12:37.
Citera
2017-10-16, 13:32
Medlem
Citat:
Strålande inlägg.

Det är skrämmande att en grupp som har så stort stöd av makten och säger sig påverka det demokratiska samtalet inte har insyn. Att de för en så ljusskygg tillvaro.

Det mest skrämmande är dock den totala avsaknaden av ifrågasättande hos våra etablerade s.k "journalister". Inte en enda ifrågasättande röst någonstans. Inte en enda. Heder åt de få utanför etablissemanget som gör sina röster hörda på ett vettigt sätt. Katerina ska nog ha en eloge här.

Och det som antagligen är värst är att tystnaden antagligen tolkas som att: "Ja, avsaknaden av kritik måste ju betyda att vi har rätt. Att vi är de goda."

Ja, vanligt bara hylla. Kom ihåg den här artikeln från GP nu som inleds:

"Den hyllade och uppskattade föreningen #Jagärhär ger ut en bok. "Vi vill visa inspirera och gjuta mod i människor", säger grundaren Mina Dennert."

En kort artikel om deras bokprojekt

http://www.gp.se/n%C3%B6je/projektet...-bok-1.4652072
Citera
2017-10-16, 13:37
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Ja, vanligt bara hylla. Kom ihåg den här artikeln från GP nu som inleds:

"Den hyllade och uppskattade föreningen #Jagärhär ger ut en bok. "Vi vill visa inspirera och gjuta mod i människor", säger grundaren Mina Dennert."

En kort artikel om deras bokprojekt

http://www.gp.se/n%C3%B6je/projektet...-bok-1.4652072

Det är väl ingen vild gissning att boken kommer att stödköpas av samtliga medlemmar i gruppen vilket kortvarigt kommer att skicka upp den högt på försäljningslistorna. Därefter kommer den att högljutt och intensivt hyllas i gammelmedia som en "storsäljare".

Det är så patetiskt och genomskinligt och förutsägbart att det antagligen kommer att inträffa.
Citera
2017-10-16, 13:38
Medlem
Citat:
Det är väl ingen vild gissning att boken kommer att stödköpas av samtliga medlemmar i gruppen och därefter hyllas i gammelmedia som en "storsäljare".

Det är så patetiskt och genomskinligt och förutsägbart att det antagligen kommer att inträffa.

Ja, vem vill annars köpa en bok av det slaget?
Citera
2017-10-16, 14:04
Medlem
Fabian Fjälling går i polemik mot Mina Dennert på Aftonbladet Debatt:

"Så blir det när någon annan sätter agendan
Replik från Fabian Fjälling om näthat"

Citerar:

"REPLIK. Du skriver att du blivit utsatt för näthat. Tänk om ditt Facebook-konto och din hemsida stängdes ner också, så att du berövades möjligheten att försvara dig. Och tänk om hela Mediesverige skulle ställa sig på dina kritikers sida och publicera hundratals artiklar om dig utan att varken fråga efter din version eller ge dig genmäle.

Tänk om debattprogram som sänds över hela Sverige skulle diskutera dina metoder utan att du fick inbjudan att vara med och ge din syn på saken. Det är inte lätt när någon annan sätter agendan och man inte själv får försvara sig i de kanaler som motståndarna använder, eller hur?
Jag blir konstant kallad nazist, vilket är ett sätt att beskylla mig för att vilja mörda alla som inte tycker som jag.
Granskning Sverige har velat ställa viktiga frågor till politiker och opinionsbildare. Jag började med att kontakta journalister och ge dem förslag på frågor de kunde ställa, men det var helt lönlöst att få etablissemangets journalister att ställa viktiga frågor. Därför började jag anonymt att ställa frågor och det får du ju medge har haft viss effekt på debattklimatet i Sverige.
Ni är så vana vid att helt kontrollera debattklimatet att ni nu vill tysta alla meningsmotståndare samtidigt som ni får artiklar publicerade om hur ni värnar yttrandefriheten.

Till och med de som sitter fast i er filterbubbla börjar nog inse att debatten är, eller i alla fall har varit, styrd i Sverige.
Ni kommer inte kunna stoppa nya idéer genom att stänga ner våra möjligheter att använda olika plattformar.

Fabian Fjälling, Granskning Sverige"

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...satter-agendan
Citera
2017-10-16, 14:19
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Fabian Fjälling går i polemik mot Mina Dennert på Aftonbladet Debatt:

"Så blir det när någon annan sätter agendan
Replik från Fabian Fjälling om näthat"

Citerar:

"REPLIK. Du skriver att du blivit utsatt för näthat. Tänk om ditt Facebook-konto och din hemsida stängdes ner också, så att du berövades möjligheten att försvara dig. Och tänk om hela Mediesverige skulle ställa sig på dina kritikers sida och publicera hundratals artiklar om dig utan att varken fråga efter din version eller ge dig genmäle.

Tänk om debattprogram som sänds över hela Sverige skulle diskutera dina metoder utan att du fick inbjudan att vara med och ge din syn på saken. Det är inte lätt när någon annan sätter agendan och man inte själv får försvara sig i de kanaler som motståndarna använder, eller hur?
Jag blir konstant kallad nazist, vilket är ett sätt att beskylla mig för att vilja mörda alla som inte tycker som jag.
Granskning Sverige har velat ställa viktiga frågor till politiker och opinionsbildare. Jag började med att kontakta journalister och ge dem förslag på frågor de kunde ställa, men det var helt lönlöst att få etablissemangets journalister att ställa viktiga frågor. Därför började jag anonymt att ställa frågor och det får du ju medge har haft viss effekt på debattklimatet i Sverige.
Ni är så vana vid att helt kontrollera debattklimatet att ni nu vill tysta alla meningsmotståndare samtidigt som ni får artiklar publicerade om hur ni värnar yttrandefriheten.

Till och med de som sitter fast i er filterbubbla börjar nog inse att debatten är, eller i alla fall har varit, styrd i Sverige.
Ni kommer inte kunna stoppa nya idéer genom att stänga ner våra möjligheter att använda olika plattformar.

Fabian Fjälling, Granskning Sverige"

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...satter-agendan

Måste motvilligt erkänna att jag blev lite förvånad över att Aftonbladet publicerade detta.

Försöker Aftonbladet "stämma i bäcken" för att själv kunna komma undan? "Men vi lät ju Fabian Fjälling komma till tals, vi är oskyldiga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in