Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 20:32
Medlem
Någon har roat sig med att photoshoppa in en bild på Nina Dennert bland tidigare skärmdumpar.

Antar att det är något som tidigare valsat runt på Twitter eller dylikt. Lite fånigt. Dock går JÄH bananaz över det.

https://m.facebook.com/photo.php?fbi...6546&source=48
Citera
2017-10-15, 22:32
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad
Någon har roat sig med att photoshoppa in en bild på Nina Dennert bland tidigare skärmdumpar.

Antar att det är något som tidigare valsat runt på Twitter eller dylikt. Lite fånigt. Dock går JÄH bananaz över det.

Vem säger att det är Photoshop?
Vi vet att kommentarterna är raderade, men vi vet även att kommentarerna finns skärmdumpade.
Citera
2017-10-15, 23:22
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
Jag provade byta ut ordet "hat" mot "kritik" några gånger, samt några andra ord. Ursprungstexten längre ner!

"Ser en medlem ett kommentarsfält som har spårat ut eller som innehåller mycket kritik mot till exempel förd flyktingpolitik, så kan den tipsa andra medlemmar. Då går vi in och diskuterar sakfrågorna utan att ta till oss kritiken och hänvisar till det vi menar är faktagranskad information när det är saker som vi anser inte stämmer. Det gör att kritiken sjunker ganska snabbt. Folk lägger inte obegränsat med tid på att läsa kommentarsfälten och de kan därför inte se kritiken".

Den riktiga texten lyder:

"Ser en medlem ett kommentarsfält som har spårat ut eller som innehåller mycket hat, så kan den tipsa andra medlemmar. Då går vi in och diskuterar sakfrågorna utan hat och hänvisar till faktagranskad information när det är saker som inte stämmer. Det gör att hatet sjunker ganska snabbt. Folk lägger inte obegränsat med tid på att läsa kommentarsfälten och de slipper därför se hatet."

http://www.hn.se/nyheter/varberg/min...that-1.4729293
Inlägget illustrerar något centralt i kritiken mot #jagärhär.

Även om vi bara räknar de som är aktiva består #Jagärhär av en stor grupp människor. Bland dessa finns så klart en del intelligenta människor men också en hel del som inte är så insatta eller ens speciellt intellektuellt skärpta (något som den här tråden inte minst visat).

Detta är personer som inte förmår se nyanser eller värdera argument. De tenderar att dela upp världen i svart och vitt - de har svårt att skilja på "hat" och och kritik (speciellt när denna framförs i skarpa ordalag). I en miljö som präglas av sådana människor sker inte sällan en radikalisering och det uppstår inre informella nätverk där man stöttar varandra. Det blir viktigt att vara nitisk - framföra "rätt" åsikter i sina inlägg, anmäla andra och applådera ledarna.

Sådana människor bidrar inte till ett bättre samtal och de blir farliga när de agerar i grupp. Farliga för andra då de kväver meningsmotståndare och farliga för sig själva då tryggheten i gruppen gör att de stänger av sin egen förmåga att ifrågasätta argument och ställningstaganden då de "vet" att de agerar inom ramarna för vad som är "rätt och gott".

Inget i Mina Dennerts senaste uttalanden tyder på att hon ser det jag beskriver.
Citera
2017-10-15, 23:26
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Vi vet att kommentarterna är raderade, men vi vet även att kommentarerna finns skärmdumpade.
Vi vet att det är falskt då nyheten från början kom från Joakim LaMotte som lade upp ett inlägg om det hela på sin Facebooksida. Han kände igen namnen och identifierade dem som #jagärhär. Hade Mina Dennert befunnit sig bland de personer som hade kommenterat hade Joakom LaMotte gått ut med det.

De talar sanning i det att det inte rörde sig om en officiell aktion från #jagärhär. De går inte in på icke-officiella personers privata sidor - vilket detta var.

Däremot tror jag som sagt att det bildas interna små nätverk inom #jagärhär som agerar mer eller mindre samordnat utanför gruppen. Det krävs inte så många för att en och samma åsikt ska dominera en tråd och kväva andra röster - det visade dessa 22 som utgjorde 1/3 av kommentarerna.

SÅ, gruppens policy att inte angripa privatpersoner är nog rätt ihålig.
Senast redigerad av Tinuviel 2017-10-15 kl. 23:29.
Citera
2017-10-16, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks

Hörde från polaren att det var Photoshop, hur skulle det annars vara gjoryt?
Citera
2017-10-16, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi vet att det är falskt då nyheten från början kom från Joakim LaMotte som lade upp ett inlägg om det hela på sin Facebooksida. Han kände igen namnen och identifierade dem som #jagärhär. Hade Mina Dennert befunnit sig bland de personer som hade kommenterat hade Joakom LaMotte gått ut med det.

De talar sanning i det att det inte rörde sig om en officiell aktion från #jagärhär. De går inte in på icke-officiella personers privata sidor - vilket detta var.

Däremot tror jag som sagt att det bildas interna små nätverk inom #jagärhär som agerar mer eller mindre samordnat utanför gruppen. Det krävs inte så många för att en och samma åsikt ska dominera en tråd och kväva andra röster - det visade dessa 22 som utgjorde 1/3 av kommentarerna.

SÅ, gruppens policy att inte angripa privatpersoner är nog rätt ihålig.

Får väl hoppas att JÄH "tänker till" efter det här. Många skulle helst se att gruppen lade av då den är mer destruktiv än konstruktiv nu. Dick har gruppen fått mycket pengar - en miljon från Kent, pengar från bokmässan i form av procent på biljettintäkter, så den kör väl på tills den kör i diket ännu mer.

Gruppen är också gynnad av regeringen och av SVT ovh övrigt medier.
Citera
2017-10-16, 10:33
Medlem
Citat:
Inlägget illustrerar något centralt i kritiken mot #jagärhär.

Även om vi bara räknar de som är aktiva består #Jagärhär av en stor grupp människor. Bland dessa finns så klart en del intelligenta människor men också en hel del som inte är så insatta eller ens speciellt intellektuellt skärpta (något som den här tråden inte minst visat).

Detta är personer som inte förmår se nyanser eller värdera argument. De tenderar att dela upp världen i svart och vitt - de har svårt att skilja på "hat" och och kritik (speciellt när denna framförs i skarpa ordalag). I en miljö som präglas av sådana människor sker inte sällan en radikalisering och det uppstår inre informella nätverk där man stöttar varandra. Det blir viktigt att vara nitisk - framföra "rätt" åsikter i sina inlägg, anmäla andra och applådera ledarna.

Sådana människor bidrar inte till ett bättre samtal och de blir farliga när de agerar i grupp. Farliga för andra då de kväver meningsmotståndare och farliga för sig själva då tryggheten i gruppen gör att de stänger av sin egen förmåga att ifrågasätta argument och ställningstaganden då de "vet" att de agerar inom ramarna för vad som är "rätt och gott".

Inget i Mina Dennerts senaste uttalanden tyder på att hon ser det jag beskriver.

Något som verkligen är obehagligt är att Mina Dennert och JÄH inte alls granskas i gammelmedia. Istället får de obehindrat göra textreklam.

I den här bloggen skrivs några bra rader om det:

"På tal om makt och nätverk, flera av dem som skrivit alla bisarra saker med hjärtan och finaste, bästaste, älskade osv är också med i #jagärhär. #jagärhär besitter en fruktansvärd makt i och med att de inte granskas av media. Eftersom journalister tycker det är skitbra att vara med i en jättestor grupp var enda syfte är att tysta sådana de inte håller med. Jo, det är deras enda syfte och så har det varit från start. Gå in på #jagärhär och kolla vilka som är medlemmar där, jag lovar att ni hittar flera journalister från varje tidning och även TV där…

Mina Dennert, skaparen av #jagärhär, har skrivit ett försvarstal när det kom fram att medlemmar har deltagit i trakasserierna av den 14-åriga tjejen och det lustiga är att det kommentarsfältet ser ungefär likadant ut, massor av röda hjärtan är det.

Folk nästan klättrar på varandra över att vara Den Store ledaren till lags och hylla henne i allt hon säger och allt hon gör. I deras ögon är hon lika perfekt som Kim Jon-un är i sina egna."

https://toklandet.wordpress.com/2017...-kryper-i-mig/
Citera
2017-10-16, 10:33
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusGlad

Det är mer än lite fånigt, det är ju så förbannat dumt att man får blodstörtning. Vad hoppas man vinna genom att handla precis på det sättet som #jagärhär-skocken så gärna vill tro, med rena trollerier och förfalskningar? Lämna förljugenheten åt dem och debattera ärligt.

Citat:

"Bra skrivet!" Nej men du träffar verkligen prick här. Jag märker att jag ändå har trott att det funnits ett mått av kvalitet och sundhet i #jagärhär-rörelsens kärna – ungefär som den som man ändå vill inbilla sig skall finnas kvar någonstans inom public service och de stora dagstidningarna – och som möjliggör intelligent självkritik. Men Dennerts senaste utspel om att hon inte vill bidra till polariseringen verkar ju inte vilja röja någon påfallande självdistans. Även i rörelsens centrum verkar det finnas en alldeles ohjälplig övertygelse om att de egna åsikterna, värderingarna och känslorna på något sätt är mer rättfärdiga och goda eftersom de på ett oklart, pseudo-religiöst sätt står för "demokrati och mänskliga rättigheter". Man beklagar sig över "smutskastning" och ändå är det tydligen oerhört väsentligt att utförligt sammankoppla Lamottes och Janouchs kritik med diverse -hatiska™, -fientliga och -fobiska verksamheter.
Citera
2017-10-16, 10:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Får väl hoppas att JÄH "tänker till" efter det här. Många skulle helst se att gruppen lade av då den är mer destruktiv än konstruktiv nu. Dick har gruppen fått mycket pengar - en miljon från Kent, pengar från bokmässan i form av procent på biljettintäkter, så den kör väl på tills den kör i diket ännu mer.

Gruppen är också gynnad av regeringen och av SVT ovh övrigt medier.
Det hjälper inte om JÄH ”tänker till” – gruppens hela konstruktion är orimlig och omöjlig i en demokrati. DÄREMOT behövs det som gruppen (uppenbart lögnaktigt) säger sig stå för:
Att stoppa polariseringen och genom att ta den politiska diskussionen på ett sakligt sätt.

Samt att hindra spridning av desinformation genom att hjälpa andra med källor till faktagranskad information.

https://www.jagarhar.se/om-oss/
Merparten av de problem som nu finns i Sverige är en direkt följd av att medier, politiker och förvaltning under lång tid grovt har åsidosatt sina självklara plikter och skyldigheter.

Sverige har präglats av en ”politisk korrekthet” och självcensur som i praktiken har begränsat yttrandefriheten. Gruppen #jagärhär stärker detta destruktiva mönster och ökar polariseringen.

Istället behövs en NY och ÖPPEN grupp som kan tillhandahålla fakta och granska makthavarna i samhället. Det är hög tid att reda ut VAD som egentligen har hänt i Sverige och VILKA som är de skyldiga.
Citera
2017-10-16, 11:06
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
"Bra skrivet!" Nej men du träffar verkligen prick här. Jag märker att jag ändå har trott att det funnits ett mått av kvalitet och sundhet i #jagärhär-rörelsens kärna – ungefär som den som man ändå vill inbilla sig skall finnas kvar någonstans inom public service och de stora dagstidningarna – och som möjliggör intelligent självkritik. Men Dennerts senaste utspel om att hon inte vill bidra till polariseringen verkar ju inte vilja röja någon påfallande självdistans. Även i rörelsens centrum verkar det finnas en alldeles ohjälplig övertygelse om att de egna åsikterna, värderingarna och känslorna på något sätt är mer rättfärdiga och goda eftersom de på ett oklart, pseudo-religiöst sätt står för "demokrati och mänskliga rättigheter". Man beklagar sig över "smutskastning" och ändå är det tydligen oerhört väsentligt att utförligt sammankoppla Lamottes och Janouchs kritik med diverse -hatiska™, -fientliga och -fobiska verksamheter.
Det finns en rad psykologiska mekanismer som talar för att grupper som dessa förr eller senare havererar. I det här fallet har gruppen en ledning med starka profiler och understöd av det politiska och massmediala etablissemanget, därtill är den stängd för insyn. Det gör att den röta som gror i form av radikalisering och intolerans sker under ytan - enskilda drabbas i form av anmälningar, avstängningar eller genom att se debattfält kvävas samtidigt som de ser det ena hyllningsreportaget till Mina Dennert följt av de andra.

Det är inte långsökt att tro att detta ökar polariseringen av det offentliga samtalet.
Citera
2017-10-16, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det hjälper inte om JÄH ”tänker till” – gruppens hela konstruktion är orimlig och omöjlig i en demokrati. DÄREMOT behövs det som gruppen (uppenbart lögnaktigt) säger sig stå för:
Att stoppa polariseringen och genom att ta den politiska diskussionen på ett sakligt sätt.

Samt att hindra spridning av desinformation genom att hjälpa andra med källor till faktagranskad information.

https://www.jagarhar.se/om-oss/
Merparten av de problem som nu finns i Sverige är en direkt följd av att medier, politiker och förvaltning under lång tid grovt har åsidosatt sina självklara plikter och skyldigheter.

Sverige har präglats av en ”politisk korrekthet” och självcensur som i praktiken har begränsat yttrandefriheten. Gruppen #jagärhär stärker detta destruktiva mönster och ökar polariseringen.

Istället behövs en NY och ÖPPEN grupp som kan tillhandahålla fakta och granska makthavarna i samhället. Det är hög tid att reda ut VAD som egentligen har hänt i Sverige och VILKA som är de skyldiga.

JÄH:s agerande påminner mig om den här lilla filmen där GS försökte komma i kontakt med ansvarig på SVT efter att SVT hängt ut Facebook-sidan "Rädda Vården".

Den ansvariga på SVT ville gärna höras igen för att ha ett demokratiskt samtal, men tyvärr hade hon ingen telefon längre. Tjänstetelefon och tjänstemobil existerade inte. Annars hade hon väldigt gärna velat ha ett öppet demokratiskt samtal.

https://youtu.be/OS80WQfdoGc

JÄH kör med liknande floskler om demokrati, men förstör sedan snarare demokratin.
Citera
2017-10-16, 11:21
Medlem
Bra skrivet på Twitter om varför JÄH inte behövs:

"Det är ganska enkelt. Hot om våld skall anmälas. Korkade kommentarer skall ignoreras. Resten är åsikter som får tolereras."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in