Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Inlägget illustrerar något centralt i kritiken mot #jagärhär.
Även om vi bara räknar de som är aktiva består #Jagärhär av en stor grupp människor. Bland dessa finns så klart en del intelligenta människor men också en hel del som inte är så insatta eller ens speciellt intellektuellt skärpta (något som den här tråden inte minst visat).
Detta är personer som inte förmår se nyanser eller värdera argument. De tenderar att dela upp världen i svart och vitt - de har svårt att skilja på "hat" och och kritik (speciellt när denna framförs i skarpa ordalag). I en miljö som präglas av sådana människor sker inte sällan en radikalisering och det uppstår inre informella nätverk där man stöttar varandra. Det blir viktigt att vara nitisk - framföra "rätt" åsikter i sina inlägg, anmäla andra och applådera ledarna.
Sådana människor bidrar inte till ett bättre samtal och de blir farliga när de agerar i grupp. Farliga för andra då de kväver meningsmotståndare och farliga för sig själva då tryggheten i gruppen gör att de stänger av sin egen förmåga att ifrågasätta argument och ställningstaganden då de "vet" att de agerar inom ramarna för vad som är "rätt och gott".
Inget i Mina Dennerts senaste uttalanden tyder på att hon ser det jag beskriver.
Något som verkligen är obehagligt är att Mina Dennert och JÄH inte alls granskas i gammelmedia. Istället får de obehindrat göra textreklam.
I den här bloggen skrivs några bra rader om det:
"På tal om makt och nätverk, flera av dem som skrivit alla bisarra saker med hjärtan och finaste, bästaste, älskade osv är också med i #jagärhär. #jagärhär besitter en fruktansvärd makt i och med att de inte granskas av media. Eftersom journalister tycker det är skitbra att vara med i en jättestor grupp var enda syfte är att tysta sådana de inte håller med. Jo, det är deras enda syfte och så har det varit från start. Gå in på #jagärhär och kolla vilka som är medlemmar där, jag lovar att ni hittar flera journalister från varje tidning och även TV där…
Mina Dennert, skaparen av #jagärhär, har skrivit ett försvarstal när det kom fram att medlemmar har deltagit i trakasserierna av den 14-åriga tjejen och det lustiga är att det kommentarsfältet ser ungefär likadant ut, massor av röda hjärtan är det.
Folk nästan klättrar på varandra över att vara Den Store ledaren till lags och hylla henne i allt hon säger och allt hon gör. I deras ögon är hon lika perfekt som Kim Jon-un är i sina egna."
https://toklandet.wordpress.com/2017...-kryper-i-mig/