Citat:
Ursprungligen postat av
mr.gson
Hej!
Jag går i tankarna att införskaffa mig en ny bil vid årsskiftet så vi snackar om 2018-modellen.
Jag är främst intresserad i dom tre bilarna jag skrivit i rubriken men om ni har någon annan modell
som ni anser håller samma klass så kom med förslag.
Viktiga saker för mig med bilen:
prisklass 200-300k
Liten och kompakt
rolig bil att köra
bränslesnål
Hyfsad motor (åtminstone 130-140hk)
interiör (extremt viktigt att den håller minst lika hög klass som BMW och MERCEDES så skriv helst inte KIA eller nåt annat som känns plastigt)
Är inte helt insatt i specs på bilarna, mer än dom tilltalar mig både på exteriör och interiör.
Självklart snackar vi om M-Sport på BMW:n och motsvarande på Mercedes.
Så vad borde jag tänka på och se efter?
A klassen har jag en del erfarenhet av, jag brukar hyra en sådan hos MB när jag har min E klass på service, ibland hyr jag då en A klass modell ett par dagar extra och passar på att ta en tur till någon stad, senast Frankfurt.
Jag upplever A Klassen som väldigt bekväm, den rullar tyst och behagligt och sätena är väldigt bekväma anser jag.
Nackdelen är att den är trång och har litet bagageutrymme, men det är väl en vanesak, jag är ju van vid E klass.
Prismässigt ligger A klass väldigt bra till, det är också en ganska billig bil att äga.
En helt ny A klass kommer troligtvis under 2018.
Därför kan du nu göra en bra affär på att köpa en lagerbil, en viss rabatt får du och du då slipper också den annars så dryga leveransstiden på 3-4 månader.
180d är en basmotor som jag personligen tycker är tillräcklig men det är ju en smaksak! 200d är pigg och räcker gott och väl, 220d är ännu kraftigare men lite väl dyr, de ännu starkare motorerna är bara onödiga anser jag.
Bensinversionerna är såklart billigare i inköp.
Är bilen utrustad med ett AMG-paket innebär det en något försämrad komfort (stötigare), men snygg är den!
Här har du exempel på två bra köp: fabriksnya A klass till bra pris, en bensinare och en diesel:
Priset för en A 180 är ju oslagbart, en ny Mercedes för under 200.000 kronor.
-
https://www.bytbil.com/vasternorrlan...-7705-10637132
-
https://www.bytbil.com/vasternorrlan...-7705-11318007