• 1
  • 2
2017-10-19, 13:06
Medlem
Hej!

Jag går i tankarna att införskaffa mig en ny bil vid årsskiftet så vi snackar om 2018-modellen.
Jag är främst intresserad i dom tre bilarna jag skrivit i rubriken men om ni har någon annan modell
som ni anser håller samma klass så kom med förslag.

Viktiga saker för mig med bilen:
prisklass 200-300k
Liten och kompakt
rolig bil att köra
bränslesnål
Hyfsad motor (åtminstone 130-140hk)
interiör (extremt viktigt att den håller minst lika hög klass som BMW och MERCEDES så skriv helst inte KIA eller nåt annat som känns plastigt)

Är inte helt insatt i specs på bilarna, mer än dom tilltalar mig både på exteriör och interiör.
Självklart snackar vi om M-Sport på BMW:n och motsvarande på Mercedes.

Så vad borde jag tänka på och se efter?
Citera
2017-10-19, 13:46
Medlem
Jag skulle nog även titta på Volvo V40: Trevlig bil med väldigt sköna säten och håller i mina ögon en bra kvalitet på inredningen. I klass med dessa bilar även Lexus IS är värd att titta på men ligger kanske i överkant prismässigt.
Citera
2017-10-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag skulle nog även titta på Volvo V40: Trevlig bil med väldigt sköna säten och håller i mina ögon en bra kvalitet på inredningen. I klass med dessa bilar även Lexus IS är värd att titta på men ligger kanske i överkant prismässigt.

Det är kul att du nämner V40. Inredning på dom nyaste volvo-bilarna är absolut i samma klass som bilarna jag nämnde i rubriken, man får en premium-känsla av den. Dock så är det något med exteriören som är "mäh" eller tråkigt, men vad har v40 som inte dom andra har?
Citera
2017-10-19, 15:15
Medlem
Nu har jag inte kört BMWn men jämfört med A-klass så upplever jag V40n som tystare och framför allt är komforten i säterna bättre. Enligt min känsla
Citera
2017-10-19, 15:16
Medlem
Yggdrasil12s avatar
A-klass har rätt dålig runt om sikt. litet bagageutrymme.
99% av modellerna har sportpaket , vilket innebär sportstolar före komfort stolarna.
komfortstolarna är bättre i längden. men det kanske du inte bryr dig om alls.

bra motor i den bilen.
Citera
2017-10-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
A-klass har rätt dålig runt om sikt. litet bagageutrymme.
99% av modellerna har sportpaket , vilket innebär sportstolar före komfort stolarna.
komfortstolarna är bättre i längden. men det kanske du inte bryr dig om alls.

bra motor i den bilen.

sitt-komforten är också viktig aspekt att ta till sig, har bara provkört båda bilarna i ca 15 min, aldrig nå längre sträckor och inte dom nyaste modellerna.

Man vill ju både ha komforten OCH sportpaketet hehe.

Vilken bil hade du föredragit, eller har du nån annan modell som är relevant?
Citera
2017-10-19, 18:43
Medlem
Baalzamons avatar
BMW F20 lär bytas ut inom ett par år så om man köper en ny nu kommer den snabbt sjunka i värde. Annars är det väl en okej bil men inte så fantastisk. Den gör det den skall men är inte kul så som BMW var förr. Med facit i hand kunde jag lika gärna köpt en golf eller korean och sparat lite pengar.
Citera
2017-10-19, 18:48
Medlem
Borde inte Audi A3 också vara intressant?
Citera
2017-10-19, 19:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gson
Hej!

Jag går i tankarna att införskaffa mig en ny bil vid årsskiftet så vi snackar om 2018-modellen.
Jag är främst intresserad i dom tre bilarna jag skrivit i rubriken men om ni har någon annan modell
som ni anser håller samma klass så kom med förslag.

Viktiga saker för mig med bilen:
prisklass 200-300k
Liten och kompakt
rolig bil att köra
bränslesnål
Hyfsad motor (åtminstone 130-140hk)
interiör (extremt viktigt att den håller minst lika hög klass som BMW och MERCEDES så skriv helst inte KIA eller nåt annat som känns plastigt)

Är inte helt insatt i specs på bilarna, mer än dom tilltalar mig både på exteriör och interiör.
Självklart snackar vi om M-Sport på BMW:n och motsvarande på Mercedes.

Så vad borde jag tänka på och se efter?
A klassen har jag en del erfarenhet av, jag brukar hyra en sådan hos MB när jag har min E klass på service, ibland hyr jag då en A klass modell ett par dagar extra och passar på att ta en tur till någon stad, senast Frankfurt.

Jag upplever A Klassen som väldigt bekväm, den rullar tyst och behagligt och sätena är väldigt bekväma anser jag.
Nackdelen är att den är trång och har litet bagageutrymme, men det är väl en vanesak, jag är ju van vid E klass.

Prismässigt ligger A klass väldigt bra till, det är också en ganska billig bil att äga.
En helt ny A klass kommer troligtvis under 2018.
Därför kan du nu göra en bra affär på att köpa en lagerbil, en viss rabatt får du och du då slipper också den annars så dryga leveransstiden på 3-4 månader.

180d är en basmotor som jag personligen tycker är tillräcklig men det är ju en smaksak! 200d är pigg och räcker gott och väl, 220d är ännu kraftigare men lite väl dyr, de ännu starkare motorerna är bara onödiga anser jag.
Bensinversionerna är såklart billigare i inköp.
Är bilen utrustad med ett AMG-paket innebär det en något försämrad komfort (stötigare), men snygg är den!

Här har du exempel på två bra köp: fabriksnya A klass till bra pris, en bensinare och en diesel:
Priset för en A 180 är ju oslagbart, en ny Mercedes för under 200.000 kronor.
- https://www.bytbil.com/vasternorrlan...-7705-10637132
- https://www.bytbil.com/vasternorrlan...-7705-11318007
Citera
2017-10-20, 01:41
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gson
sitt-komforten är också viktig aspekt att ta till sig, har bara provkört båda bilarna i ca 15 min, aldrig nå längre sträckor och inte dom nyaste modellerna.

Man vill ju både ha komforten OCH sportpaketet hehe.

Vilken bil hade du föredragit, eller har du nån annan modell som är relevant?

Asså själv äger jag c klasd.

Men har faktiskt tittat på toyota yaris hybrid eller a klass. Båda håller bra kvalite bland småbilar. Men svårt val gå på vad du känner för.
Citera
2017-10-20, 20:02
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Priset för en A 180 är ju oslagbart, en ny Mercedes för under 200.000 kronor.
Men då är det en "mercedes" med framhjulsdrift och renaultmotor. Då kan man ju i princip lika gärna köpa en clio och de är ännu billigare.
Citera
2017-10-20, 20:27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Men då är det en "mercedes" med framhjulsdrift och renaultmotor. Då kan man ju i princip lika gärna köpa en clio och de är ännu billigare.
Framhjulsdrift har ju A klassen alltid haft, så det är inget med det.

Dessutom är det ingen Renaultmotor i den bilen som jag länkade till, bensinmotorn A 180 är en egenutvecklad Mercedesmotor.

Däremot ligger det en kooperationsmotor från Renault i A160d och A180d, motorn är dock inte bara nedmonterad utan anpassning, utan bearbetad av Mercedes för att harmonisera med A klassen.

Sen är det helt felaktigt att jämföra en clio med en A klass, clion tillhör småbilssegmentet medan A klassen tillhör kompaktklassen eller Golfklassen som också säger.

Mercedes A klass ska alltså jämföras med Renault Megane, en ny Megane får du för 179.000:-, en ny Mercedes A klass för 199.000:-, prisskillnad = 20.000:-

Och ja, - jag har kört båda bilarna, och Mercedesen är betydligt mer påkostad, trevligare att köra, snyggare och definitivt värd merkostnaden på 20.000 kronor!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in