Citat:
Ursprungligen postat av
Monkeyspank
Jag är själv 60+ och anser att du och din kärring bör skaffa er en rejäl jänkare!
Om du sköter och vårdar din bil stiger den i värde i motsats till en normal svennebil.
Köp en (gärna lite udda, men inte
för udda) jänkare, (då kan det bli problem med delar) kör, mullra och besök bilträffar.
Ni kommer träffa massor av kul folk och få en ny syn på livet, jag lovar.
Det var nog bland det dummaste råd jag har läst
Hon vill ha en bil som är lätt att komma i och ur och vara billig i drift. Precis allt det som en jänkare inte är.
Citat:
Ursprungligen postat av
crazybitch
Hej! Skulle vilja ha lite tips på bilar som skulle passa en 60-åring som ska äga bilen i ca 5 år. Just nu äger hon en volvo C30 som hon får ca 75.000 för. Storleksmässigt är den lagom men hon tycker att den är lite bökig att komma i och ur, kanske främst för att den har stora dörrar. Hon tänker sig också att det är dags att byta innan den börjar strula och kostnaderna får läggas på diverse service och reparationer.
Några tips på bilar som skulle kunna passa? Är det smart att köpa nytt eller är det bättre att köpa en som rullat något år?
Budgeten är något oklar men det är ingen lyxbil som efterfrågas och vill också gärna att det inte är någon bil som förlorar allt för mycket i värde, så det är väl kanske viktigare att den är billig i drift än inköpspris.
Gör ett försök i alla fall och ser om det är någon vänlig själ som vill tipsa
I den åldern brukar ofta knän och höfter börjar protestera och det blir inte bättre med tiden. Tror nog att det inte är så mycket dörrarna som är problemet, man blir lite tyngre i baken och ovigare med åldern. Det är inte för inte som det finns seat up fåtöljer för äldre.
Då jag har en hel del människor i min närhet med liknande problem så är det ett högbygge som gäller. Lätt att kliva i för man sätter sig inte ner. Man vänder bara rumpan mot sätet och sätter sig in i samma höjd som man står. Samma sak när man ska ur. Bara kliva ur utan att behöva resa sig "upp" ur bilen.
Det finns massor att välja mellan och dom är alla billiga att köra och skatta. Titta på Kia för dom har väldigt bra garantier och även Hyundai. Kia Venga och Hyundai ix20 är små MPV.
https://www.svd.se/generosa-garantier-avgor-duellen
Hjälper en vän just nu att leta efter något i lilla MPV klassen men kassan är lite skral och där finns en som är liten och tuff men den har några år nacken. Ford Fusion är högbyggd och har även lite högre markfrigång. Lite stadsjeep över den. Den fanns tom 2012 och har bytt namn nu.
Opel Meriva är en annan liten MPV som är intressant.
Det finns hur många som helst små högbyggen och i lilla MPV klassen.
Och ett gott tips. Köp en automat för med åldern blir det svårare att hålla reda på för mycket grejor samtidigt och en automat blir trafiksäkrare. Dessutom håller motorerna i en automat längre för dom är sällan söndervarvade av för sena uppväxlingar.
Jag skulle aldrig köpa en helt ny bil om jag inte var miljonär. Så fort namnteckningen är på kontraktet har du förlorat minst 30.000 kr och uppåt beroende på vilken bil du väljer.
Försök hitta något som är ca 2-3 år gammalt och har gått runt 3-5000 mil. Då är största värdeminskningen borta.
Köper ni bilen hos en bilhandlar så prata med förra ägaren och fråga vad den hade för problem med bilen och tyckte om den så kan ni slippa måndagsexemplaren.
Förra ägaren får ni fram genom att slå bilens regnummer på Trafikverket
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ och sen klicka upp Ägare/brukare och sen klicka på "Enligt personuppgiftslagen får vi inte visa namn på tidigare ägare i tjänsten. Du kan beställa uppgifterna via e-post." Ni loggar in med bankid för att få uppgifterna per mail.
Hittade en sida där dom listar bilarna med minst motorproblem och där ligger Kia i topp.
"Länsförsäkringar har släppt sin årliga maskinskaderapport för 2017. Den baseras på 4.000 anmälda maskinskador under 2015 på bilar av årsmodell 2007-2013."
Minst skadedrabbade märkena:
1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab
http://www.vibilagare.se/nyheter/bil...minst-och-mest
Här är en sida med små MPV.
http://teknikensvarld.se/klass/mpv-liten/
Vet inte hur aktuell den är då det inte står något datum. Lycka till.