Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-05, 19:19
Medlem
Twittersignaturen Vincat Veritas har identifierat ytterligare några Public Service-journalister som är med i #jagärhär-nätverket.

Andrev Walden (SVT)
Jonna Burén (SR)
Emma Engström (SR)
Björn Barr (SR)
Tara Moshizi (SR, UR, SVT)

https://twitter.com/Vincat_Veritas/s...84249152733184
Citera
2017-11-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Det är Mina Dennert som skapat de utländska varianterna av JÄH, att tillvägagångssättet således är identiskt, förvånar inte. Den intellektuella härdsmältan är närvarande i Tyskland också.

Hon medger detta i mailkorrenspondens med Andres Z på kulturdepartementet i samband med organisationens bidragsansökan.
Ja, #ichbinhier ser verkligen ut att vara en karbonkopia av #jagärhär. Lika toppstyrt också, fast man utger sig för att vara ett medborgarinitiativ (Bürgerinitiative). Idel journalister och kommunikationsstrateger, och en kraftig slagsida åt vänster.

Så Mina Dennert har erkänt att hon ligger bakom de utländska varianterna av #jagärhär? Spännande. Har du möjligtvis någon länk till korrespondensen med Andrés Zanzi på kulturdepartementet? Antar att det handlar om de bilagor som omnämns i det mail som finns kopierat i detta inlägg:

(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär

Vill minnas att den tyska #ichbinhier-ledaren Hannes Ley (tillika digital strateg ...) påstod sig vara inspirerad av svenska #jagärhär, men bestämt hävdade att det var frågan om ett opolitiskt gräsrotsinitiativ. Fan trot. Det vore onekligen intressant om existensen av ett internationellt toppstyrt #jagärhär-nätverk med Mina Dennert som spindeln i nätet kunde påvisas.

Någon som vet hur det har gått för de norska och finska motsvarigheterna #ViErHer respektive #OlenTäällä? Har de lyckats sabotera debatten lika effektivt som i Sverige? (Förhoppningsvis inte.) Vad är det för figurer som är framträdande inom norska och finska #jagärhär? Public service-journalister? Mediestrateger?
Citera
2017-11-05, 20:22
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Ja, #ichbinhier ser verkligen ut att vara en karbonkopia av #jagärhär. Lika toppstyrt också, fast man utger sig för att vara ett medborgarinitiativ (Bürgerinitiative). Idel journalister och kommunikationsstrateger, och en kraftig slagsida åt vänster.

Så Mina Dennert har erkänt att hon ligger bakom de utländska varianterna av #jagärhär? Spännande. Har du möjligtvis någon länk till korrespondensen med Andrés Zanzi på kulturdepartementet? Antar att det handlar om de bilagor som omnämns i det mail som finns kopierat i detta inlägg:

Vill minnas att den tyska #ichbinhier-ledaren Hannes Ley (tillika digital strateg ...) påstod sig vara inspirerad av svenska #jagärhär, men bestämt hävdade att det var frågan om ett opolitiskt gräsrotsinitiativ. Fan trot. Det vore onekligen intressant om existensen av ett internationellt toppstyrt #jagärhär-nätverk med Mina Dennert som spindeln i nätet kunde påvisas.

Någon som vet hur det har gått för de norska och finska motsvarigheterna #ViErHer respektive #OlenTäällä? Har de lyckats sabotera debatten lika effektivt som i Sverige? (Förhoppningsvis inte.) Vad är det för figurer som är framträdande inom norska och finska #jagärhär? Public service-journalister? Mediestrateger?

Självfallet är The Dennerts med i den tyska sekten med.

https://imgur.com/a/8VSPE

Sprider sig som cancer. Skrämmande att tyskar med sin Gestapo och Stasi historia tar detta till sig.
Citera
2017-11-05, 20:32
Medlem
Citat:

Mail från Mina till Andres.

Under rubriken "Om #Jagärhär" i deras bidragsansökan så kan man läsa att de i Sverige har 75 000 medlemmar men om man räknar "med de internationella grupperna finns det 140 000 #jagärhärare i hela Europa.".
Se sida 5 i ansökan.

Det är väl kanske inte ett helt konkret medgivande, men de sitter uppenbarligen i den båt Mina anser sig vara kapten över.
Senast redigerad av thepirate 2017-11-05 kl. 20:36.
Citera
2017-11-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks

Sprider sig som cancer. Skrämmande att tyskar med sin Gestapo och Stasi historia tar detta till sig.
Ser man på! Mina lades till av tyska #ichbinhier-grundaren Hannes Ley den 21 december 2016. #ichbinhier bildades samma månad.

Citat:
Die geschlossene, das heißt nicht öffentlich einsehbare Gruppe wurde im Dezember 2016 von Hannes Ley gegründet, einem Kommunikationsberater aus Hamburg
https://de.wikipedia.org/wiki/Ichbinhier

Det man skulle vilja lägga vantarna på är ju eventuell korrespondens mellan dessa båda figurer från tiden innan grundandet. Det kan ju förstås vara så att den gode Hannes bara lät sig inspireras av Minas fina initiativ och lade till henne som en artighetsgest. Men troligare är förstås att #jagärhär-hydran är en toppstyrd skapelse av mer eller mindre sluga mediestrateger.
Citera
2017-11-05, 20:44
Medlem
Citat:
Mail från Mina till Andres.

Under rubriken "Om #Jagärhär" i deras bidragsansökan så kan man läsa att de i Sverige har 75 000 medlemmar men om man räknar "med de internationella grupperna finns det 140 000 #jagärhärare i hela Europa.".
Se sida 5 i ansökan.

Det är väl kanske inte ett helt konkret medgivande, men de sitter uppenbarligen i den båt Mina anser sig vara kapten över.
Tack för info! "Att vi dessutom har de internationella grupperna" ser onekligen ut som ett slags medgivande. Drottning Minas fåfänga ligger henne till last här.
Citera
2017-11-05, 20:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ser man på! Mina lades till av tyska #ichbinhier-grundaren Hannes Ley den 21 december 2016. #ichbinhier bildades samma månad.

Det man skulle vilja lägga vantarna på är ju eventuell korrespondens mellan dessa båda figurer från tiden innan grundandet. Det kan ju förstås vara så att den gode Hannes bara lät sig inspireras av Minas fina initiativ och lade till henne som en artighetsgest. Men troligare är förstås att #jagärhär-hydran är en toppstyrd skapelse av mer eller mindre sluga mediestrateger.
Ur en tysk artikel (genom google translate tyska-engelska):
Citat:
If particularly poisonous comment columns are identified, Ley or one of the other moderators post a call in the group - the swarm has a new target. Three actions come together every day. The idea for #Ibbinhier has taken Ley from Sweden. There journalist Mina Dennert founded the group # Jagärhär in 2016. Ley asked Dennert if he could found a German branch, that's how he liked the idea. He was allowed to.
Med reservation för översättningen noterar jag att startskottet gick i samråd med Mina Dennert samt att man i artikeln talar i termer av "the swarm".
http://www.spiegel.de/netzwelt/web/i...a-1139894.html
Citera
2017-11-05, 20:46
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
"med de internationella grupperna finns det 140 000 #jagärhärare i hela Europa.".

Vilka länder utöver Sverige och Tyskland finns denna sekten nu i??

Detta är skrämmande utveckling tycker jag, hur kan man ens vilja tysta andra när vi vet hur historian ser ut med liknande organisationer.

Kommer JÄH sekten bli lika farliga som Stasi??

Är det inspirerat av Stasi?
Citera
2017-11-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ur en tysk artikel (genom google translate tyska-engelska):

Med reservation för översättningen noterar jag att startskottet gick i samråd med Mina Dennert samt att man i artikeln talar i termer av "the swarm".
http://www.spiegel.de/netzwelt/web/i...a-1139894.html
Ja, det var ungefär så det framställdes vill jag minnas. "Gräsroten" (läs: mediestrategen) Hannes blev inspirerad av #jagärhär och fick Minas nådiga tillåtelse att bygga upp en tysk motsvarighet. Men det är nog en mer professionell/toppstyrd/politisk skapelse är så. Särskilt med tanke på att #ichbinhier tilldelats en massa medel från den antirasistiska Amadeu Antonio Stiftung, som har nära kopplingar till tyska staten. Das Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend stöder t.ex. stiftelsen genom det federala programmet "„Demokratie leben!".

Citat:
Die Amadeu Antonio Stiftung ist eine als gemeinnützig anerkannte deutsche Stiftung bürgerlichen Rechts mit Satzungssitz in Heidelberg. Sie wurde 1998 von Anetta Kahane gegründet und nach Amadeu Antonio Kiowa benannt, einem der ersten Todesopfer rechtsextremer Gewalt in Deutschland seit der Wiedervereinigung 1990. Die Stiftung will die Zivilgesellschaft in Deutschland gegen Antisemitismus (auch in Form von Antizionismus), Rassismus und Rechtsextremismus stärken.

[---] Das Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend fördert die Stiftung durch das Bundesprogramm „Demokratie leben!“.
https://de.wikipedia.org/wiki/Amadeu_Antonio_Stiftung

Folk från Amadeu Antonio Stiftung är även verksamma som moderatorer inom #ichbinhier. (Se Schunkes artikel i Tichys Einblich.)

Fantastiskt att de beskriver sig själva som en "svärm" eller ett "stim". Det är ju ärligt i alla fall.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-05 kl. 21:21.
Citera
2017-11-05, 21:19
Medlem
Citat:

"Hydra" är ett jäkligt träffande ord! #jagärhär försöker att framstå (tänker här på Dennerts skrattframkallande profilbild) som rebellerna i Star Wars men är i själva verket snarare skurkorganisationen Hydra i Marvels universum.

#hellHydra!
Citera
2017-11-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
"Hydra" är ett jäkligt träffande ord! #jagärhär försöker att framstå (tänker här på Dennerts skrattframkallande profilbild) som rebellerna i Star Wars men är i själva verket snarare skurkorganisationen Hydra i Marvels universum.

#hellHydra!
Dennerts prinsessan Leia-avatar är också väldigt talande, ja. Tyder på ungefär samma barnsliga mentalitet och svartvita världsbild som hos Henrik Arnstad, en annan Star Warsfanatiker. Deras mål är att krossa Ondskan i form av dem som trotsar Värdegrunden. Troligtvis har många av #jagärhäraktivisterna samma psykologiska profil. Det är sorgligt att se att så många av fotsoldaterna verkar vara verksamma som lärare och liknande. Stackars elever!
Citera
2017-11-05, 22:30
Medlem
odditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks

Och Mina lade till maken i form av admin, vilket troligtvis gör dem 2/5 admins.

Edit: Vilket de inte är nu längre.
Senast redigerad av oddity 2017-11-05 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in