Citat:
Ursprungligen postat av
thepirate
Det är Mina Dennert som skapat de utländska varianterna av JÄH, att tillvägagångssättet således är identiskt, förvånar inte. Den intellektuella härdsmältan är närvarande i Tyskland också.
Hon medger detta i mailkorrenspondens med Andres Z på kulturdepartementet i samband med organisationens bidragsansökan.
Ja, #ichbinhier ser verkligen ut att vara en karbonkopia av #jagärhär. Lika toppstyrt också, fast man utger sig för att vara ett medborgarinitiativ (Bürgerinitiative). Idel journalister och kommunikationsstrateger, och en kraftig slagsida åt vänster.
Så Mina Dennert har erkänt att hon ligger bakom de utländska varianterna av #jagärhär? Spännande. Har du möjligtvis någon länk till korrespondensen med Andrés Zanzi på kulturdepartementet? Antar att det handlar om de bilagor som omnämns i det mail som finns kopierat i detta inlägg:
(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär
Vill minnas att den tyska #ichbinhier-ledaren Hannes Ley (tillika digital strateg ...) påstod sig vara inspirerad av svenska #jagärhär, men bestämt hävdade att det var frågan om ett opolitiskt gräsrotsinitiativ. Fan trot. Det vore onekligen intressant om existensen av ett internationellt toppstyrt #jagärhär-nätverk med Mina Dennert som spindeln i nätet kunde påvisas.
Någon som vet hur det har gått för de norska och finska motsvarigheterna #ViErHer respektive #OlenTäällä? Har de lyckats sabotera debatten lika effektivt som i Sverige? (Förhoppningsvis inte.) Vad är det för figurer som är framträdande inom norska och finska #jagärhär? Public service-journalister? Mediestrateger?