2017-11-23, 14:17
Medlem
dontblamecains avatar
Det har tagits upp tidigare i tråden, men är det någon som vet säkert om JCA har ekonomiska intressen i bokförlaget Ersatz?

Om det skulle vara fallet, och han har via sin hustru utövat påtryckningar på akademien, är det en korruptionsskandal av stora mått.

Det handlar i så fall om de tre nobelpristagarna Alexijevitj, Jelinek och Pinter, vilka alla tre är utgivna på Ersatz.
Citera
2017-11-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Akademien ska ha möte om det här i eftermiddag och sedan kommer ngt slags uttalande. Vad kommer detta att innehålla? Vad är det Akademien har att ta ställning till:

1) De arton kvinnornas (4 ickeanonyma) berättelser
2) Att den utpekade kulturprofilen är gift med en ledamot i Akademien
3) Expressens artiklar från 1997, svart på vitt att Akademien var underrättad om vad som försigick.
4) Per Wästbergs ansträngningar för att ge kulturprofilen en medalj.
5) Horace Engdahls intervju där kulturprofilen utmålas som ett föredöme, för Engdahl själv och för unga män
6) Händelsen där elever på Biskops Arnö antastades och den därpå följande reaktionen och "hot"-brev.
7) Att ett flertal av Akademiens ledamöter har aktivt deltagit i kulturprofilens aktiviteter i "Klubben".
8) Att, enligt vittnesmålen, några av övergreppen har skett i lägenheter som ägs/disponeras av Akademien.

Vad är allvarligast av detta? Ja, det är nästan så man frestas säga att Expressenartiklarna från 1997 och den brist på reaktion av Akademien dessa orsakade är det allvarligaste.
Vi kommer inte att få höra ett ord om 2)!

Summa summarum kommer Akademien att säga:

Vi har avbrutit det ekonomiska stödet till kulturprofilen.
Vi kommer inte vidare att samarbeta med kulturprofilen.
Vi ska se över rutinerna för hur Akademiens lägenheter diponeras.
Vi har tillsatt en undersökning, med kvalificerade jurister, för att undersöka vilka ev. oegentligheter som har förekommit, i väntan på den vill Akademien inte vidare uttala sig.

Katarina Frostensons släpphänthet (om det nu är så att hon har lånat sin man nycklar till lägenheter tillhöriga Akademien och sedan låtit honom använda dessa nycklar som han ville, utan att kolla upp - och det verkar troligt att det gått till så) är naturligtvis graverande - främst för henne själv. Och om det gick till på det sättet så är det helt emot Akademiens regler för dessa lägenheter: man får inte hålla på och flippa med nycklarna på det sättet. Det är bara ledamöterna personligen som får upplåta en lägenhet och det ska ske under kort tid, i Sverige handlar det nog normalt om en dag eller några dygn.

Om Frostenson låtit sin man leva rövare i lägenheterna och dessutom är inblandad i aktiviteterna på Forum så kan det vara skäl nog att peta henne från hennes stol. Något som endast skett en enda gång tidigare i Akademiens historia.
Citera
2017-11-23, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Det har tagits upp tidigare i tråden, men är det någon som vet säkert om JCA har ekonomiska intressen i bokförlaget Ersatz?

Om det skulle vara fallet, och han har via sin hustru utövat påtryckningar på akademien, är det en korruptionsskandal av stora mått.

Det handlar i så fall om de tre nobelpristagarna Alexijevitj, Jelinek och Pinter, vilka alla tre är utgivna på Ersatz.

Låter paranoit. Det kan ju också vara så att det är ett kompetent bokförlag som signar duktiga författare.
Citera
2017-11-23, 14:32
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Katarina Frostensons släpphänthet (om det nu är så att hon har lånat sin man nycklar till lägenheter tillhöriga Akademien och sedan låtit honom använda dessa nycklar som han ville, utan att kolla upp - och det verkar troligt att det gått till så) är naturligtvis graverande - främst för henne själv. Och om det gick till på det sättet så är det helt emot Akademiens regler för dessa lägenheter: man får inte hålla på och flippa med nycklarna på det sättet. Det är bara ledamöterna personligen som får upplåta en lägenhet och det ska ske under kort tid, i Sverige handlar det nog normalt om en dag eller några dygn.

Om Frostenson låtit sin man leva rövare i lägenheterna och dessutom är inblandad i aktiviteterna på Forum så kan det vara skäl nog att peta henne från hennes stol. Något som endast skett en enda gång tidigare i Akademiens historia.

Kan det inte lika väl vara kompisen Horace som gett honom tillgång till lägenheterna? Det är väl sådant advokaterna är satta att utreda.
Citera
2017-11-23, 14:33
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain

Ersatz gav ut Pinter och Jelinek efter att de fått nobelpriset.
Citera
2017-11-23, 14:36
Medlem
jonbonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Jo
https://www.expressen.se/noje/sofia-...gs-nya-kvinna/
Fantastiskt vilka kvinnomagneter de verkar vara Kulturmännen. Wästberg verkar ha gått samma skola som JCA. Sofia, hans senaste dam, är hela 33 år yngre. Fast det verkar vara standard i den där världen.
Citera
2017-11-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Kan det inte lika väl vara kompisen Horace som gett honom tillgång till lägenheterna? Det är väl sådant advokaterna är satta att utreda.

Möjligt, det får polisen titta på inför en rättegång, men jag tror mer på att Katarina uppträtt litet undergivet och låtit sin man ta kommandot. En person i min familj är bekantas bekanta med paret och den vägen (även från andra) har jag fått en bild av KF som en ganska tillbakadragen och beundrande/undergiven dam relativt sin sexuellt aggressive och utlevande man.
Citera
2017-11-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonbono
Fantastiskt vilka kvinnomagneter de verkar vara Kulturmännen. Wästberg verkar ha gått samma skola som JCA. Sofia, hans senaste dam, är hela 33 år yngre. Fast det verkar vara standard i den där världen.

I "Ung mans dagbok" verkar han snarare litet blyg och beundrande inför flickorna i hans närhet. Men det var ju i tonåren...
Citera
2017-11-23, 14:47
Medlem
Jag är ingen större vän av poesi och har inte läst Frostensons alster. Men jag konstaterar att hon är en mycket parant och säkerligen begåvad kvinna som borde vara värd bättre än ett svin som Arnauld. Märkligt att hon har stått ut under så många år, för helt ovetande kan hon knappast ha varit. Men nu åker väl fransosen ändå ut med arslet före?
Citera
2017-11-23, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag är ingen större vän av poesi och har inte läst Frostensons alster. Men jag konstaterar att hon är en mycket parant och säkerligen begåvad kvinna som borde vara värd bättre än ett svin som Arnauld. Märkligt att hon har stått ut under så många år, för helt ovetande kan hon knappast ha varit. Men nu åker väl fransosen ändå ut med arslet före?
Katarina Frostenson har sannolikt varit väldigt vetande om det hela. Från Myggor och tigrar av Maja Lundgren (2007):
Citat:
Hur vänstermän kan ha en adelsman som satt i fängelse för att ha torterat en tjänstekvinna som högsta idol - de menar väl helt enkelt att det privata våldet inte är politiskt. Jag tror ibland att hela Forumgrejen är Frostensons experimentverkstad. Hon började med att skicka ut förförarknattarna Jean-Claude och Stig på 80-talet, och på den vägen är det.
https://books.google.fr/books?id=l_Z...page&q&f=false
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2017-11-23 kl. 15:24.
Citera
2017-11-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det må synas som en något ålderdomlig moral, men åtminstone i min bok är det upp till var man att försvara hedern av sin egna kvinna. Om jag drar på fest med Batuta och Batutas tjej, och tjejen hans blir tafsad på är det han som måste försvara henne. Hade jag gjort det hade jag själv inkräktat på Batutas heder. Jag hade kunnat säga något i stil med, fan såg du inte vad svinet gjorde, sänk honom för fan!, men så mycket mer än det kan jag inte göra.

[..]

"Cuck" är ju ett populärt ord här på FB, men om det är något som är "cuckigt" så är det ju att se en annan man komma fram och tafsa på ens tjej och inte reagera med mer än ett "nämen vad gör du?!"

Handlar man inte i sådana situationer är man förintad som man.
Usch, så patriarkalt det låter. Sedan feminismen infördes som statsreligion är ju kvinnan stark och självständig, och därmed förmögen att försvara sig själv. Kliver mannen in och försvarar sin kvinna så trampar han på hennes självständighet och antyder att hon inte kan bestämma själv hur hon vill reagera och hur hon vill hantera situationen. Därmed föminskar han henne och beter sig som en mansgris.

Skall mannen på något sätt medverka i försvaret av kvinnan så måste först ett samråd ske där makarna diskuterar situationen och gemensamt kommer fram till hur de skall agera. Efter moget övervägande bestämmer de förmodligen att de skall skriva en arg lapp.
Citera
2017-11-23, 15:21
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Svårt att hitta nån bakgrundsinfo om JCA.
Nån som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in