Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-26, 03:46
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Syftningen var *slutat* vara del av sv. Friidrott. Kanske otydlig.

Även om SO troligen anser att han aldrig ens varit del av sv.friidrott (sv. Gångförbundet) så väljer han en formulering som kan innefatta sådan tolkning. Inget konstigt. Han säger ju egentligen bara ”inte en av oss”.

Jag tror inte jag motsäger dig.

Men varför skulle hon lita på en annan aktiv om det nu är en gångare?
Är inte friidrottare klokare än så? dom borde ha det i ryggmärgen att inte ens prata med de som påstår att gång är en sport?
Jag tycker hennes mening om att hon trodde hon kunde lita på honom gör det mer märkligt om det är en gångare. Snarare att det kan vara en tränare iallafall skulle passa bättre på betydligt äldre med.
Citera
2017-11-26, 03:49
Medlem
vill inte förringa hennes bild av vad som skedde men tycker historien har massor med frågetecken.

varför dricka sig (så) full på landslagsuppdrag? släppa loss så mkt.

varför gå till en annan persons rum? hennes eget kan väl inte legat sååå långt bort? vad var egentligen syftet att gå till en annans rum? om man bara är (ytligt) bekanta och ingen attraktion finns är det faktiskt ganska sunkigt att sova i en annans säng enligt mitt tycke...

sen vad som sker därinne är givetvis ord mot ord. känns som att det finns två (kanske fler) versioner av vad som verkligen skedde...

men om hon det var ett övergrepp undrar jag lite...hon berättade det för pojkvännen eller?? om det var en själv hade man ju blivit skogstokig och massakrerat snubben (den presumtiva gm alltså) innan man anmält honom...
Citera
2017-11-26, 04:02
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzershreck
Menar du på fullt allvar att svenskspråkigas rättssäkerhet är i fara?
Vill du ge sken av att Moa Hjelmer skulle riskera att råka ut för ett rättsligt missöde pga att hon talar svenska!??

Då får du väl återge exakt vad journalisten från Balkan tyckte fungerade bättre där?

Nå, det här är väl inte kärnpoängen i tråden. Men påpekar bara att bilden som målades upp av fungerande tvåspråkighet i rättsväsendet ofta är långt från verkligheten. Det var en finländsk journalist, och han berättade att ex-jugoslaverna helt enkelt menade att möjligheten att tala (minoritets)modesmålet i rättsprocessen fungerade mycket bättre där hemma trots att de finländska lagarna antydde nåt annat. Ett rejält glapp mellan "på pappret" och verkligheten helt enkelt.

Skulle det bli en uppmärksammad process med en svensk stjärna skulle antagligen allt göras för att det skulle fungera perfekt, men det säger inget om normalfallet.
Senast redigerad av Guz 2017-11-26 kl. 04:04.
Citera
2017-11-26, 04:18
Medlem
rich1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
vill inte förringa hennes bild av vad som skedde men tycker historien har massor med frågetecken.

varför gå till en annan persons rum? hennes eget kan väl inte legat sååå långt bort? vad var egentligen syftet att gå till en annans rum? om man bara är (ytligt) bekanta och ingen attraktion finns är det faktiskt ganska sunkigt att sova i en annans säng enligt mitt tycke...

sen vad som sker därinne är givetvis ord mot ord. känns som att det finns två (kanske fler) versioner av vad som verkligen skedde...

men om hon det var ett övergrepp undrar jag lite...hon berättade det för pojkvännen eller?? om det var en själv hade man ju blivit skogstokig och massakrerat snubben (den presumtiva gm alltså) innan man anmält honom...
21år och inte van vid alkohol kan vara lite förrädiskt. Alla vet som är vuxna nog att dricker man sprit så kommer ju inte effekten direkt därav att stackars Moa blev lite väl överförfriskad. Och i sitt oskuldsfulla sätt att lita på sin omgivning samt kanske lite flörtig så såg vargen ett tillfälle att dra nytta av situationen. Med tanke på att casanovan var bra mycket äldre och slipad så lurade han Moa. Vad hände efter våldtäkten ledsagade förövaren Moa till sitt rum eller stannade hon kvar? Hoppas att namnet kommer ut. Ngn måste ju veta? dom var ju inte ensamma på festen.
Citera
2017-11-26, 04:20
Medlem
Hon hamnade på en gift mans hotellrum..

Min brud hamnar inte på en gift (eller ogift) mans hotellrum om dom så är bästa vänner och känt varann hela livet! Inte efter ett glas, inte efter 10 glas och inte ens nykter för fan!
Varför inte?

Därför att hade jag hamnat på ett hotellrum med en brud även om vi bara var bästa kompisar eller kollegor eller vad fan som helst.. så hade det blivit totalt mayhem sen när min brud fått reda på det!

Varför?

Därför att om man vill prata med sin vän, kollega eller what not.. så kan man göra det avskilt på festen, på gatan, i hotellreceptionen, på donken, på vägen till hotellet.. ja vad fan vet jag men inte inne på någon annans hotellrum! VARFÖR I HELVETE SKA DET BEHÖVA PRATAS INNE PÅ HOTELLRUM SITTANDES PÅ EN SÄNG NÄR DEN ENE ÄR GIFT OCH DEN ANDRE ÄR I ETT FÖRHÅLLANDE? Varför? Vad fan har vi att prata om som vi inte kan prata om någon annan stans.

Oavsett om dem är ovetandes om den andres relationsstatus så är dom väl för fan medvetna om sina egna!

Dom skulle inte ens ha varit på det där rummet överhuvudtaget, good friends or not!
Citera
2017-11-26, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELFUEGOZ
Hon hamnade på en gift mans hotellrum..

Min brud hamnar inte på en gift (eller ogift) mans hotellrum om dom så är bästa vänner och känt varann hela livet! Inte efter ett glas, inte efter 10 glas och inte ens nykter för fan!
Varför inte?

Därför att hade jag hamnat på ett hotellrum med en brud även om vi bara var bästa kompisar eller kollegor eller vad fan som helst.. så hade det blivit totalt mayhem sen när min brud fått reda på det!

Varför?

Därför att om man vill prata med sin vän, kollega eller what not.. så kan man göra det avskilt på festen, på gatan, i hotellreceptionen, på donken, på vägen till hotellet.. ja vad fan vet jag men inte inne på någon annans hotellrum! VARFÖR I HELVETE SKA DET BEHÖVA PRATAS INNE PÅ HOTELLRUM SITTANDES PÅ EN SÄNG NÄR DEN ENE ÄR GIFT OCH DEN ANDRE ÄR I ETT FÖRHÅLLANDE? Varför? Vad fan har vi att prata om som vi inte kan prata om någon annan stans.

Oavsett om dem är ovetandes om den andres relationsstatus så är dom väl för fan medvetna om sina egna!

Dom skulle inte ens ha varit på det där rummet överhuvudtaget, good friends or not!

Har sett många jobbarkompisar som är tjejer på jobbresor träffa varandra på hotellrum, även på resor ofta två och två efter en utekväll. Har dem sex också då? Det var som fan.
Citera
2017-11-26, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.Apan
Ja självklart.

Tror du att en tingsrätt skulle nöja sig med något annat än en utförlig redogörelse av händelseförloppet? Men att polisanmäla en våldtäktsman är tydligen helt otänkbart. Att lite löst slänga sig med anklagelser flera år efter på sociala medier är däremot fullt rimligt och ska inte ifrågasättas?

Nej, men nu är det inte inför tingsrätten som hon lämnat sin redogörelse, utan på Instagram. Det är ett misstag att blanda ihop de två. Hon kanske inte tycker att hon behöver brodera ut berättelsen med alltför ingående detaljer i sociala medier av hänsyn till läsarna.

Vidare har hon ju inte anklagat någon överhuvudtaget, utan bara berättat vad hon utsatts för. Min tolkning av det är att hon (och hennes pojkvän) bearbetat och kommit över detta för länge sedan, men att hon vill uppmärksamma att sådana här övergrepp förekommer inom idrottsvärlden (också). Primärt är hon inte ute efter att sätta dit gärningsmannen (hon kanske också inser att det blir svårt att bevisa 6 år efteråt), utan komma åt företeelsen och peka på vidden av ett samhällsproblem, där kvinnor inte har samma möjligheter (att värja sig och bli respekterade när de säger nej) och rättigheter (att klä sig hur de vill eller vistas var de vill utan att behöva vara rädda etc.).

Å andra sidan: Eftersom vi inte har uppnått fullkomlig jämställdhet ännu är det, ur ett självbevarelseperspektiv, nog klokast att undvika situationer där sånt här kan hända - inklusive att dricka för mycket och tappa kontrollen. Jag som man avstår helst från att gå ensam genom områden med hög kriminell belastning kvällstid om jag kan, även om jag skulle vilja att samhället såg ut på ett annat sätt. Man får ju anpassa sig till verkligheten - inte till kartan. Min gissning är att Moa inte för sitt liv trodde att hon skulle bli antastad av landslagskollegan och blev helt överrumplad när han visade sig ha andra avsikter. Om han gjort närmanden och varit allmänt läskig på banketten (vilket vi iofs inte vet), skulle hon nog ha tackat nej till att följa med in på rummet.

Om det här vore en feministkomplott för att smutskasta alla karlar tror jag att kvinnokollektivet kunde valt en mer högprofilerad och aktuell representant (både vad gäller offer och den som i forumet främst pekas ut som gärningsman) om målet var att väcka engagemang.
Citera
2017-11-26, 06:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Varför ja. Det var fest. Det var Finnkampen, glad stämning. Säsongen var över. Det är väl det enda tillfället på året som en elitidrottare då faktiskt kan festa till rejält. Sedan blev hon för onykter hade otur att bli ledd tillbaka till hotellet av en som inte ville leda henne tillbaka till hennes rum utan sitt eget. Sedan där sittandes på sängen är hon då fortsatt närmast borta så hon inte fysiskt gör något när han börjar klä av henne. Om hon varit nykter hade hon liksom säkerr ropat ut direkt VA FAN nej ditt jävla äckel och rest sig och gått ut från rummet. Om han varit en våldtäktsman hade detta då kvittat då han helt sonika hade fysiskt hindrat henne från att lämna rummet genom våld eller tvång. Men han möjligen lika full tog signalen att hon inte stod upp och gick som att det var ok att fortsätta klä av henne.
Citera
2017-11-26, 06:37
Bannlyst
Flashback har blivit kasst. Var är videon när horan knullade snubben?
Citera
2017-11-26, 07:03
Medlem
Nu har jag läst lite om det här och det verkar som tråden egentligen borde ligga under juridik då det är sådana diskussioner som förs.
Rent juridiskt skulle man ju aldrig kunna åtala någon på dessa vara grunder.

Om något är det väl snarare den vågen meetoo som borde kvalitetssäkras.
Med det sagt tror jag visst att hon inte ville vara med när intentionerna för vad mannen ville blev genomtydliga. Däremot kan ju vilken brännvinsadvokat som helst få fallet att läggas när pga yttre omständigheter.

Tragiskt när en, i grund och botten, vettig kampanj urartar så till den milda grad att 10-30 år gamla händelser skall upp till granskning.
Citera
2017-11-26, 07:23
Medlem
distraktions avatar
Citat:

I en domstol blir han aldrig dömd såklart. Vi har en ny standard nu.
Citera
2017-11-26, 07:37
Medlem
Börjar bli mer o mer bizzart detta nu.

"Sex år sedan blev jag våldtagen men jag tänker inte säga vem det är"

Jag har så svårt att ta sådana här saker på allvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in