Citat:
Ursprungligen postat av
Arga.Apan
Ja självklart.
Tror du att en tingsrätt skulle nöja sig med något annat än en utförlig redogörelse av händelseförloppet? Men att polisanmäla en våldtäktsman är tydligen helt otänkbart. Att lite löst slänga sig med anklagelser flera år efter på sociala medier är däremot fullt rimligt och ska inte ifrågasättas?
Nej, men nu är det inte inför tingsrätten som hon lämnat sin redogörelse, utan på Instagram. Det är ett misstag att blanda ihop de två. Hon kanske inte tycker att hon behöver brodera ut berättelsen med alltför ingående detaljer i sociala medier av hänsyn till läsarna.
Vidare har hon ju inte
anklagat någon överhuvudtaget, utan bara berättat vad hon utsatts för. Min tolkning av det är att hon (och hennes pojkvän) bearbetat och kommit över detta för länge sedan, men att hon vill uppmärksamma att sådana här övergrepp förekommer inom idrottsvärlden (också). Primärt är hon inte ute efter att sätta dit gärningsmannen (hon kanske också inser att det blir svårt att bevisa 6 år efteråt), utan komma åt företeelsen och peka på vidden av ett samhällsproblem, där kvinnor inte har samma möjligheter (att värja sig och bli respekterade när de säger nej) och rättigheter (att klä sig hur de vill eller vistas var de vill utan att behöva vara rädda etc.).
Å andra sidan: Eftersom vi inte har uppnått fullkomlig jämställdhet ännu är det, ur ett självbevarelseperspektiv, nog klokast att undvika situationer där sånt här kan hända - inklusive att dricka för mycket och tappa kontrollen. Jag som man avstår helst från att gå ensam genom områden med hög kriminell belastning kvällstid om jag kan, även om jag skulle vilja att samhället såg ut på ett annat sätt. Man får ju anpassa sig till verkligheten - inte till kartan. Min gissning är att Moa inte för sitt liv trodde att hon skulle bli antastad av landslagskollegan och blev helt överrumplad när han visade sig ha andra avsikter. Om han gjort närmanden och varit allmänt läskig på banketten (vilket vi iofs inte vet), skulle hon nog ha tackat nej till att följa med in på rummet.
Om det här vore en feministkomplott för att smutskasta alla karlar tror jag att kvinnokollektivet kunde valt en mer högprofilerad och aktuell representant (både vad gäller offer och den som i forumet främst pekas ut som gärningsman) om målet var att väcka engagemang.