2017-12-10, 15:21
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herik
Tycka vad man vill om Jonas Gardell men nu ökar hans anseende i min värld. Tur att nån kan slakta en helig ko

Han har råd. Gardell tillhör ju knappast stipendieförfattarna eller de sedvanliga kulturarbetarna som hankar sig fram på ströjobb.
Citera
2017-12-10, 15:33
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Han har råd. Gardell tillhör ju knappast stipendieförfattarna eller de sedvanliga kulturarbetarna som hankar sig fram på ströjobb.

Ja, han måste ha en hel förmögenhet vid det här laget. Det är inget fel i sig, givetvis. Jonas G har en stor publik som lyckas hitta något djupt och klokt i varje ord från den store poeten. Jag kan inte med karln, han är sentimental och sliskig, en pekoralist. Kunde man inte räkna ut i förväg att Gardell skulle poppa upp som gubben i lådan och säga något yvigt?
Han vet inte mer än oss här på Flashback, han har skummat igenom en del artiklar och ser nu sin chans att framstå som bror duktig.
Gardell är en praktjöns.
Citera
2017-12-10, 15:39
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Har Horace verkligen yttrat sig om Frostenson? Var och hur i så fall

I övrigt håller jag med. Englund och Wästberg har verkligen skyndat sig att kasta henne under bussen, trots att Danius bett dom att hålla tyst.
Förmodligen är Akademien splittrad i två läger. Klådans kompisar och dom andra. Vilka som är på vilken sida kanske blir klarare efter hand.

Jag är så gott som säker på att ha sett ett uttalande även från Horace Engdahl, vilket förvånade mig (jag hade nog trott att HE kunde hålla stilen, och det är inte förenligt med någon som helst hederskodex att snabbt kasta någon under bussen: självklart ska även Frostenssons ansvar granskas men de här herrarnas läckor till medierna liknar bara ett försök att rädda sig ner i en livbåt och trampa ner fruntimmer på vägen).
Jag ska försöka leta reda på Engdahls uttalande, så gott som helt säker.
Citera
2017-12-10, 15:55
Medlem
aldrigihelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Nu hänger jag inte med. Hur skulle Nordegren ha "agerat" när han hörde öknamnet "Janne Kladd"?
Ropat på polis?

Rolig slutkläm du hade där "ropat på polis" bra så.....
När han hörde öknamnet Janne Kladd. Vad jag menar om han sett, hört något som kan vara svinigt mot en kvinna på dom inbördes seanserna på forum. Kliv fram slå fanskapet på käften det hade jag gjort direkt om han kladdat på kvinnor som uppenbarligen inte gillat det. Lustigt att du av alla invänder mot det.
Hänger du med?
Senast redigerad av aldrigihelvete 2017-12-10 kl. 16:14.
Citera
2017-12-10, 16:25
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Jag är så gott som säker på att ha sett ett uttalande även från Horace Engdahl, vilket förvånade mig (jag hade nog trott att HE kunde hålla stilen, och det är inte förenligt med någon som helst hederskodex att snabbt kasta någon under bussen: självklart ska även Frostenssons ansvar granskas men de här herrarnas läckor till medierna liknar bara ett försök att rädda sig ner i en livbåt och trampa ner fruntimmer på vägen).
Jag ska försöka leta reda på Engdahls uttalande, så gott som helt säker.

Hederskodex?

Har det inte tidigare framkommit, i intervjuer och på Englunds blogg, att han som ständig sekreterare kämpade hårt med att täppa till alla läckor? Att hela hanteringen kring Nobelpriset skärptes till? Så han försökte lösa detta internt men blev uppenbarligen sviken av ledamöter: Det ständiga ståndets fru?

Då är det nog inte så konstigt om man uttalar sig starkt, oavsett Danius direktiv. Englund har väl inget med kretsen kring Kulturprofilen att göra? Är ännu högst vital och skriver gripande om Första världskriget.

Ja, akademien verkar splittrad.

Frågan är om Danius är tillräckligt diplomatisk för att lösa detta. Blev inte hon skeppad från Uppsala universitet, runt 05-06, för något ... ? Vill minnas att hon var väldigt stark, obeveklig, i sina åsikter. Det kan ha börjat med "Bekämpa mossigheten". Den artikeln finns bakom en betalvägg hos DN.

Vill minnas att hon försvann plötsligt. Men vem vet, det kanske var LAS som spökade.

Nu hoppas jag i vart fall att hon låter de som vill sluta, få sluta, och att de som skyddat Kulturprofilen (Frostenson, Engdahl, Wästberg) får lämna sina stolar. Utan ersättning. Någon måtta får det vara.

Gillade Gardells artikel skarpt. Ska kolla in den där filmen "Farligt begär"! Kom för egen del att tänka på "House of Cards". Ett strävsamt par som utan att älska varandra arbetar sig uppåt, med alla medel. Har svårt att se någon av dem som ett offer. Att ingen reagerade efter artikeln för 20 år sedan.

Frågan är vad som försiggått i akademiens bostäder, i t.ex. Paris. Orgier? Tanken svindlar.

Långt ner i halsen, med snille och smak. :/

Man får tacka Akademien för alla popcorn-ögonblick på sistone. Fredagsmys varje dag.

Men till slut måste någon sätta punkt, och vända blad. Ishiguro var ett steg i rätt riktning.

Även om butlern i "Återstoden av dagen" knappast kan sägas ha varit modellerad efter kulturprofilen.
Citera
2017-12-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ja, han måste ha en hel förmögenhet vid det här laget. Det är inget fel i sig, givetvis. Jonas G har en stor publik som lyckas hitta något djupt och klokt i varje ord från den store poeten. Jag kan inte med karln, han är sentimental och sliskig, en pekoralist. Kunde man inte räkna ut i förväg att Gardell skulle poppa upp som gubben i lådan och säga något yvigt?
Han vet inte mer än oss här på Flashback, han har skummat igenom en del artiklar och ser nu sin chans att framstå som bror duktig.
Gardell är en praktjöns.
Men asså ...?
Borde Gardell veta sin plats, visa vördnad och hålla käft, eller?
Citera
2017-12-10, 17:05
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men asså ...?
Borde Gardell veta sin plats, visa vördnad och hålla käft, eller?

Njae det vet jag inte om jag tycker. En fördel är just att han ingenting riskerar och därför kan säga det många anser. Personligen tycker jag det mesta ur den pennan stinker opportunism, men det hindrar inte att han kan ha rätt ibland.
Citera
2017-12-10, 17:06
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldrigihelvete
Rolig slutkläm du hade där "ropat på polis" bra så.....
När han hörde öknamnet Janne Kladd. Vad jag menar om han sett, hört något som kan vara svinigt mot en kvinna på dom inbördes seanserna på forum. Kliv fram slå fanskapet på käften det hade jag gjort direkt om han kladdat på kvinnor som uppenbarligen inte gillat det. Lustigt att du av alla invänder mot det.
Hänger du med?

Ja, om han verkligen sett honom kladda förstår jag vad du menar.
Men om man bara hör ett negativt smeknamn (och så fattade jag det), är det kanske lite överilat att gå fram slå vederbörande på käften.
De flesta i periferin visste nog inte tillräckligt för att agera, menar jag.
Annat är det med hans kompisgäng i Akademien. Dom visste säkert en jäkla massa som dom teg med.
Citera
2017-12-10, 18:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Vad lever en sån som Jean Claude Analt på igentligen?

Någon som har möjlighet att ringa Skatteverket i morgon, och kolla upp vad han har för taxerad inkomst. Har en känsla av att den är mycket låg.
Citera
2017-12-10, 18:27
Medlem
srinivasas avatar
SvD har idag en stor artikel om affären.

Sara Danius: Vi har gjort ett fel, ett mycket allvarligt fel

Här är några citat ur artikeln.

Danius:

"Men jag blev själv föremål för ett skamligt förslag efter en Forumkväll, så jag känner till att det har förekommit i åtminstone ett fall.

Sara Danius kände sig inte hotad, hon fann bara situationen pinsam, skrattade bort det hela och backade därifrån. Det handlade i det här fallet inte om något brottsligt beteende."

Men ingen vidare undersökning? I ljuset av Expressens artiklar 1997 hade det väl funnits stor anledning till att Danius undersökte Arnaults beteende vidare?

Danius:

"Men i början av 2000-talet beslöt man att inte längre ge några pengar till en annan ledamot eller dess närstående, hur värdefulla saker de än har skapat.

– Denna jävsregel har vi brutit mot i och med att vi har givit bidrag till kulturprofilens kulturscen. Även om det bidraget inte är så stort så är det principiellt fel. Det är principiellt åt helvete om du frågar mig, säger Sara Danius."

Jojo....

Danius:

"– Vi har för övrigt bytt lås i Parislägenheten. Nya nycklar. Och det kommer även att vidtas en renovering. Stort och smått, säger hon."

Katarina får tillgång till de nya nycklarna???
Man har tagit bort speglarna?

Danius:

"Katarina Frostenson har uteblivit från de senaste veckornas sammankomster. Stämningen har varit betryckt, säger Sara Danius. Allvarlig. Självrannsakande. Men också präglad av en beslutsamhet om att något liknande aldrig mer får ske."

Wästberg:

"– Det är helt och hållet chockerande, allt som kommit fram. Nu är det liksom kört. Det är fruktansvärt. För de här kvinnorna framför allt, som utsatts, och för Katarina."

Tja, chockerande kanske? Hur troligt är det att inte Wästberg, som borde läst eller ha hört talas om Expressens artiklar för 20 år sedan, inte kände till ryktena om Jean Claude Arnault?

Engdahl:

"När jag friskar upp hans minne är glömskan inte längre total.

”Jag minns dunkelt det rykte som var i svang 1997. Det var före mitt inval i Akademien, men det diskuterades vid något tillfälle i de kretsar jag tillhörde. Vi som brukade medverka på Forum på den tiden var överens: vi satte ingen tilltro till ryktet. Det stämde inte med vår bild av Jean-Claude Arnault. Jag vill minnas – men det är nu länge sedan – att vi såg anklagelsen som en hämndaktion av en konstnär som var besviken över att inte ha fått utrymme på Forum.”"

Så en konstnär skulle då ha fått ett antal unga kvinnor att anklaga Jean Claude? Unga kvinnor som var utsända som gratis arbetskraft från en kulturarbetsförmedling skulle alltså ha, genom någon konstnärs försorg, givit upp sina praktikantplatser, skrivit desperate brev, krävt möten med arbetsförmedlingen och sett till att arbetsförmedlingen avbröt samarbetet med Forum???
Är det samma konstnär som ligger bakom eleverna från Biskop Arnö och deras anmälan???

Är det det bästa Engdahl kunde hitta på?
Senast redigerad av srinivasa 2017-12-10 kl. 18:44.
Citera
2017-12-10, 18:44
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa

Engdahl:

”Jag minns dunkelt det rykte som var i svang 1997. Det var före mitt inval i Akademien, men det diskuterades vid något tillfälle i de kretsar jag tillhörde. Vi som brukade medverka på Forum på den tiden var överens: vi satte ingen tilltro till ryktet. Det stämde inte med vår bild av Jean-Claude Arnault. Jag vill minnas – men det är nu länge sedan – att vi såg anklagelsen som en hämndaktion av en konstnär som var besviken över att inte ha fått utrymme på Forum.”"

Så en konstnär skulle då ha fått ett antal unga kvinnor att anklaga Jean Claude? Unga kvinnor som var utsända som gratis arbetskraft från en kulturarbetsförmedling skulle alltså ha, genom någon konstnärs försorg, givit upp sina praktikantplatser, skrivit desperate brev, krävt möten med arbetsförmedlingen och sett till att arbetsförmedlingen avbröt samarbetet med Forum???
Är det samma konstnär som ligger bakom eleverna från Biskop Arnö och deras anmälan???

Haha han minns dunkelt det rykte som var i svang... Hur fan kan man ljuga så fräckt?
Avgå!
Jonas Gardells artikel var grym! Han passar ju på att ge en känga åt dem som gjort karriär via Forum, alltså det är väl rätt många som antagligen inte hade kunnat komma fram annars. Och som ofta är beroende av stipendier. Gardell har pengar i överflöd. Guillou är väl en annan som brukar driva med de fina författarna som ingen vill läsa, till skillnad från hans egna böcker...
Hur gick det med Janouchs anklagelse mot Guillou för sextrakasserier?
Citera
2017-12-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa

Sara Danius: Vi har gjort ett fel, ett mycket allvarligt fel

Här är några citat ur artikeln.

Danius:

"Men jag blev själv föremål för ett skamligt förslag efter en Forumkväll, så jag känner till att det har förekommit i åtminstone ett fall.

Sara Danius kände sig inte hotad, hon fann bara situationen pinsam, skrattade bort det hela och backade därifrån. Det handlade i det här fallet inte om något brottsligt beteende."

Men ingen vidare undersökning? I ljuset av Expressens artiklar 1997 hade det väl funnits stor anledning till att Danius undersökte Arnaults beteende vidare?

Danius:

"Men i början av 2000-talet beslöt man att inte längre ge några pengar till en annan ledamot eller dess närstående, hur värdefulla saker de än har skapat.

– Denna jävsregel har vi brutit mot i och med att vi har givit bidrag till kulturprofilens kulturscen. Även om det bidraget inte är så stort så är det principiellt fel. Det är principiellt åt helvete om du frågar mig, säger Sara Danius."

Jojo....

Danius:

"– Vi har för övrigt bytt lås i Parislägenheten. Nya nycklar. Och det kommer även att vidtas en renovering. Stort och smått, säger hon."

Katarina får tillgång till de nya nycklarna???
Man har tagit bort speglarna?

Danius:

"Katarina Frostenson har uteblivit från de senaste veckornas sammankomster. Stämningen har varit betryckt, säger Sara Danius. Allvarlig. Självrannsakande. Men också präglad av en beslutsamhet om att något liknande aldrig mer får ske."

Wästberg:

"– Det är helt och hållet chockerande, allt som kommit fram. Nu är det liksom kört. Det är fruktansvärt. För de här kvinnorna framför allt, som utsatts, och för Katarina."

Tja, chockerande kanske? Hur troligt är det att inte Wästberg, som borde läst eller ha hört talas om Expressens artiklar för 20 år sedan, inte kände till ryktena om Jean Claude Arnault?

Engdahl:

Tack för citaten.
Jag blev lite chockad nyss när jag såg att Horace Engdahl faktiskt INTE haft mage att lämna återbud idag. Sen kom jag plötsligt ihåg att det var just Horace Engdahl det rörde och inte en normal människa med nån slags skam i kroppen. Undrar hur stämningen var på förfesten, den som Ebba Witt Brattström igår i Aftonbladet beskrev som en tillställning som brukar påminna om ”Ett grisdagis på utflykt”.

Danius har idag klätt sig som en magica de hex eller nåt. Mycket stilfullt och vackert. Behövs nog för att få lite extra auktoritär uppsyn ifall hon behöver ingripa redan under kvällen om några gamla, halta hästar i hennes stall vill börja bråka och ställa till scener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in