Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Det är inte alls mitt intryck.
Äldre gör man väl sällan obduktion på? De man gör obduktion på eller väl de som avlider i ung ålder eller där det finns misstanke om brott.
I BR fall har polisen sagt att de inte misstänker brott. Man har redan flaggat för hjärtinfarkt. Med tanke på DÖ, kod 291 och allt annat mörkande från PK så förväntar jag mig inte en rapport som säger att han blivit mördad. Kan familjen få en oberoende obducent (om det ens går) så kanske saken kommer i ett annat läge. Antagligen är allt redan förlorat vad gäller den möjligheten.
Polisen har inte ens resurser att utreda alla mord längre i Skåne. Allt annat får ju därför vila. Man stänger BB och canceravdelningar. Sjukvården kommer därför inte lägga en spänn på undersökning av någon som man tror har koppling till NMR eller sverigevänliga rörelsen.
Aschbergs intervju var väldigt magstark. Han förkastar det som BR gjorde, men han har gjort exakt likadant själv, eller snarare värre. Han avslutar med att säga att folk är välkomna att intervjua honom och ställer kritiska frågor. Jag hoppas ett gäng hårdhudade gör precis det.
Det är väl en fråga från patient till patient. När man inte vet dödsorsaken gör man nästan alltid en obduktion. Äldre patienter blir ju ofta sämre och sämre innan de slutligen dör, så då gör man ingen obduktion eftersom man vet att det bara är naturen som har sin gång.
Men en 70-åring som dör knall och fall utan någon känd bakomliggande sjukdom är jag rätt säker på att man obducerar. Dödsorsaken är ju viktig ur ett folkhälsoperspektiv också, det är bra att veta vad folk dör av så man kan rikta åtgärder mot olika saker.
Obduktion är det ju sjukvården som beslutar om, inte polisen. Om polisen inte har anledning att inreda en utredning om brott så kommer de avstå tills de har anledning att misstänka annorlunda, till exempel om man får in ett intressant tips eller om obducenten skulle hitta något avvikande som tyder på att döden inte haft naturliga orsaker, då kommer saken givetvis i annat ljus.
Obduktioner tror jag inte påverkas av sjukvårdens personalbrist på samma sätt som annan verksamhet, det är inte jättemånga som dör dagligen i medelstora svenskar städer och kropparna kan förvaras och obduceras senare om det skulle vara kö.
Som jag förstod det förkastade Aschberg inte det Rabani gjorde, utan sättet han gjorde det på. Han tyckte hantverket var dåligt och det tyckte jag också. Han träffade ju aldrig någon av dem han skulle konfrontera, och efter han gett upp säger han att de han letat efter gömt sig i sin lägenhet trots att de inte varit hemma och rabblar en massa konspirationsteorier han googlat fram.
Min övertygelse är ju att Rabani inte ville träffa någon av dem han gjort hembesök till. Han visste att de inte var hemma och på så sätt kunde han hävda att de inte vågade möta honom utan gömde sig. Jag tror Aschberg mest stör sig på ohederligheten i den sortens journalistik och ogillar att det mest är politisk propaganda snarare är journalistik.