Det hära med "bär sig illa åt" verkar appliceras på allt nu för tiden, framförallt kritik från motståndarna som använder God ton™ i sina argument. Så fort populär figur vill sänka skatter, ställa tuffare krav på invandring, poängterar nya samtyckeslagen har noll effekt på grova våldtäkter, eller tycker ALLA ska ha rätt att yttra sig utan att få felaktig stämpel. Då kliver #jagärhär in och säger "så mycket hat det finns och vi måste bekämpa detta" eller i den stilen. Detta är fascism eftersom man strävar efter att alla ska tänka lika.
Det är ingen som hängs ut, det är personer som använder offentliga plattformar för att sprida sin ideologiska dynga eller som hycklar genom att skriva saker som de sägs bekämpa.
Sen är anonymiteten fascismens största fiende. Att vara "antifascist" och vilja bekämpa anonymiteten är att blanda olja med kallt vatten. Eftersom man inte kan vara både ock, vilken sida står du på?
Detta svar verkar inte vara till mig. Känner inte igen något, därför kan jag inte heller svara på det.
Fasicm:
Citat:
Fascismen vill vidare ofta skapa en stark nationell identitet. Olika forskare framhåller olika karakteristiska egenskaper hos fascismen, men en vanligt förekommande modell sammanfattar den med ett motstånd mot kommunism, konservatism och liberalism (politisk och ekonomisk) med mål att upprätta en nationalistisk och auktoritär, ej traditionsbunden stat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism
Det är alltså inget #jagärhär står för. Vi vill bara med det goda samtalet lugna ner arga unga pojkar oavsett ålder att inte skrämma bort medskribenterna. De har fått ha internet som sin spottkopp länge nog. Vårt syfte är att alla skall kunna vistas på nätet.
Detta svar verkar inte vara till mig. Känner inte igen något, därför kan jag inte heller svara på det.
Fasicm:
Det är alltså inget #jagärhär står för. Vi vill bara med det goda samtalet lugna ner arga unga pojkar oavsett ålder att inte skrämma bort medskribenterna. De har fått ha internet som sin spottkopp länge nog. Vårt syfte är att alla skall kunna vistas på nätet.
Då kanske du kan ge mig svar på detta:
OM nu JÄH är politiskt obundna, har några vänstermänniskor någonsin drabbats av dem?
Ja men så bra. Ditt hus dina regler. Men förstå att när vi INTE är i ditt hus gäller INTE dina egna högst personliga regler om hur folk bör vara och föra sig. Enligt liknelsen så rör sig #jagärhär och dess medlemmar INTE i sitt eget hus.
Om vi ska köra vidare på din liknelse så är det väl snarare Mark Zuckerberg som är hyresvärden när det gäller Facebook och i det sammanhanget är ni grannarna som inte gillar mig som person och hela tiden ringer till hyresvärden och påstår att jag haft dygnet runt-fester, hotar barn i hissen, eldar sopor och bajsar i trapphuset bara för att få mig vräkt. DET är rollen ni tar på internet.
Varför skulle jag vara glad över det? Folk har rätt att känna precis hur de vill när de vill. Vill en miljon människor samtidigt vara förbannade, glada, rädda, känna hat eller kärlek så får de givetvis göra det. Frågan är bara hur man kanaliserar sina känslor. En stor andel av #jagärhärs medlemmar är ungefär lika duktiga på att styra sina känslor som medlemmar i en engelsk fotbollsfirma på läktaren när deras favoritlags match går åt helvete.
Om jag befinner mig på stadens torg accepterar jag inte att någon ställer sig upp, pekar på mig och skriker högt så att tusentals hör hur korkad och idiotisk jag är. Kanske skriker han åt alla att jag är kriminell och begått sexuella övergrepp, rånat banker och allt vad det nu är man kan peka ut folk för bara för att man tror det är yttrandefrihet.
Nej, det är inte uthängning. #jagärhäraktivisterna diskuterar offentligt på öppna forum som Twitter och Facebook. Det är tillåtet att citera dem och kritisera deras budskap och metoder på samma sätt som man får citera och kritisera exempelvis journalister. Med sitt mobbeteende (jagar i flock) och sina ideliga försök att tysta meningsmotståndare är #jagärhär ett samhällsproblem som bör belysas. Gruppens kontakter med regeringen och stora stöd från medierna gör situationen extra allvarlig.
Angående massanmälningar. Förklara gärna på vilket sätt #jagärhärinsatsen den 4 januari då gruppen fick sajten Den fjärde apan nedstängd inte är en massanmälningskampanj. En mullvad (Morgonrodnad) citerar inifrån gruppen (se spoilers i inlägget nedan):
Moderatorn Marie-Louise Johansson initierar insatsen:
Om man går in på FB-länkarna ser man att #jagärhäraktivister är inne och svärmar och debatterar, lajkar varandras inlägg o.s.v.
Efter avslutad insats får #jagärhäraktivisterna rapportera vad de har bidragit med, inklusive anmälningar. Resultatet av "omröstningen" ser ut så här:
Lista över hundratals #jagärhäraktivister som rapporterar att de anmält Den fjärde apan (se spoiler):
Annika Castro Nilsson
Sirpa Jonasson
Lautaro Ariño
Kristina Below
Erika Rödenhake
Christel Hero
Lotta Åhall
Anna Wolkert
Åsa Hjort
Emma Fransson
Ylva Rehnberg
Deirdre Tobin
Birgitta Mannfelt
Åsa Medin
Marianne Lundin Lagestam
Olof Rosengren
Anna Magdalena
Maria Karnis
Suzy Sönmez
Yvonne Bogislaus
Ankita Bergenman
Lotta Persson
Barbro Adonis
Pernilla Eriksson
Marie Liljebäck
Lena Engdahl-Christensson
Anna Zoila Ek
Robert Strgar
Charlotte Kolm
Eva Eriksson
Annette Sedig Salomonson
Ida Kero
Agneta Edenburg
Karin Blom
Sofie Nilsson
Agneta Sandvik
Leo Erenmalm
Cecilia Bergström
Ana Eneberg
Anna Vikström
Anna Hjukström Elmqvist
Anita Henrysson
Anja Ljuslin
Josefine Staf
Monica Erikson
Astrid Karlsson
Ingrid Claesson
Margareta Lundblad
Katarina Hoffmann
Ann R Önnäng
Maria Dahlqvist
Else-May Samuelsson
Gittan Järrehult
Susanne Andersson
Anna Blomberg
Stefan Allirol-Molin
Johnny Lundmark
Lisa Brännman
Lisa Larsson
Vanja Wennergren
Elin Eriksson
Linda Moen
Ulla Larsson
Inger Norgren
Maria Höglander
Päivi Skålberg
Chilani De Soysa
Jessica Thorell
Anna Månsson Nylund
Jenny Gladh
Maria Lindqvist
Catrin Lindehag Ahlqvist
Ann-Marie Wahlberg
Madeleine Kratz
Susanne Burman
Tobias Bengtsson
Elaine Marklund
My Rydén
Emilie Ingelsson
Cicci Jöckert
Tina Löfstrand
Jenny Holmberg Dybedahl
Åsa Bülund
Ebba Olivia Knutsson
Karin Bojnert
Susanna Groth
Carina Kuntsi
Siw Pettersson
Emma Asterlund
Johnny Arwidzon
Jeanette Holmesson
Petra Kinder
Lisette Strandberg
Sara Pettersson
Sara Kjellin
Martin Abenius
Åsa Fröberg Ek
Kristin Isberg
Erik Söderberg
Tette Merio
Agnetha Wiik
Linda Hertzman
Ann-Christine Norman
Sofia Söderström
Alexandra Fd Andrén Grönvall
Kajsa Nilsson
Britta Rodin
Helen Ekgren
Caroline Elin Larsson
Anne-Louise King
Sólrún Auðna
Ingrid Dahlberg Nylund
Anya Nisser
Karin Hugo
Anna Wigren
Birgitta Tullan Westin
Louice Johansen
Nellie Kinsess
Maria Särnbratt
Lisa Lidén
Lotta Sjölund
Pernilla Lindell
Christina Kicki Evaldsson
Inger Schagerström
Elisabeth Kiole
Ingimar Erli
Alexandra Dannerljung
Emma Nordström
Camilla Stenmark
Marita Arvidsson
Bitte Aspevall
Mikael Lundholm
Anna-Karin Adolfsson
Mats Falk
Emil Folkesson
Kristin Särndal
Caroline Wedberg
Erika Maria
Maarit Wirkkala
Eva Wissting
Inga-Lill Poromaa
Jannika Järnankar
Tomas Marklund
Louise Wellrath-Olinder
Susanne Lindström
Monika Orski
Maria Mia Toftfelt
Maria Stenmark
Rasmus Palmqvist
Per Nordqvist
Camilla Ymer
Mikael Loiske
Kajsa Robertsdotter
Henrik Hammarberg
Eva Edholm
Ann Lindberg
Ulrika Stensdotter Blomberg
Björn Wahlström
Eva Sandberg
Johan Gabriel Andersson
Eva Falk
Anders Holmström
Anita Wallgren
Lars Åkerberg
Lindha Johansson
Camilla Jonsson
Jessica Andersson
Gun Hjortryd
Britt Mattsson
Lisa Wendel
Linda Karlsson
Ingrid Teern
Jan Degerfält
Tomas Åberg
Anna-Malin Karlsson
Carola Johansson
Lisa Bergendahl
Annika Einarsson
Henrik Persson
Conny Rhedin
Jasmine Jackie Diring
Lotta Sörtoft
Krister Sundgren
Jennie Lindgren
Linnéa Loukusa
Karin Mellin
Kristina Kjelldén
Charlotta Källander Persson
Agneta Sandell
Ylva Blomquist
Sara Lindell Heed
Anja Nordstrand
Magnus Björk
Anna Lilja
Linda Eliasson
Ellinor Scheffer
Susanne Harelius
Filippa Wimmerstedt
Lene Nielsen
Ulrika Eliasson
Ulrika Eliasson
Lizette Andersson
Mattias Lahti Davidsson
Arvid Norling
Elin Wedebrand
Sandra Tjellander
Maciej Stoinski
Mariah Ben Salem Dynehäll
Jessica Love Almqvist
Cyréne Söderlund
Gudrun Björk
Towe Falk
Katarina Netscher
Frida Ohlson
Mary Torsson
Vivi Unenge
Anders Bäckstrand
Johanna Stålberg
Eva Ehrnström
Helena Wallbom
Micke Caso Widmark
Camilla Mattsson
Helena Dahlgren
Annette Vejen Tellevi
Ann-Sofi Affi Arvidsson
Marie-Louise Johansson
Marie Karlsson
Jenny Lindkvist
Helen Andersson
Gerd Jonsson
Anneli Nylander
Diyar Samin
Mats Leijon
Cilla Wyke
Mimmi Thorlak
Katarina Helander
Inga Olsson
Boris Lukic
Pettersson Annica
Ann-Sofie Jönsson
Kalle Forsell
Lena Lillqvist
Vad är detta om inte en massanmälningskampanj, menar du?
Skärmdump där #jagärhäraktivister planerar nedstängning av sidor som Samhällsnytt och Fria Tider (exempelkommentarer: "perfekt, vilken tar vi nu ?", "Men vi kanske kan anmäla hela sidan igen och igen.."):
Skärmdumpar från den 16 oktober där Maria Robsahm, tidigare moderator i gruppen, uppmanar till anmälning av Ann Heberleins Facebooksida. "Jag skulle uppskatta om detta anmäldes av flera", skriver hon bland annat. Efter lyckad insats (kontot nedstängt) tackar hon för hjälpen.
I det sista inlägget kan du se flera exempel där Mina Dennert uppmanar till massanmälningar, berättar i ett öppet brev till Facebook om gruppens arbetssätt ("hundratals anmälningar") o.s.v.:
En oberoende betraktare går knappast på ditt dravel, inse det.
Om det är sant som står i texterna här blir jag både både glad och stolt. Men tyvärr är det ett hopkok av olika texter och uttalanden som inte kan stå självständigt om det ens är sant.
När några tiotal anmäler något som inte uppfyller anständighetskraven för att stå kvar så kan det inte kallas för massanmälning. Det är enskilda som anmält. Ordern från #jagärhär är kristallklar: Inga massanmälningar. Men #jagärhär kan inte, får inte, och vill inte kontrollera vad medlemmarna gör in i minsta detalj.
Själv hoppas jag att #jagärhär radikaliseras ordentlig mot att bli näthatets och de felvalda ordens fiende nr ett. Tyvärr kommer det inte bli så utan vi får väja oss vid en kamporganisation som gärna vänder andra sidan till.
Ja, kosto...alla i vårt samhälle som är fega och omdömeslösa skriver på Flashback. Så är det naturligtvis.
Ska du ta och använda citatfunktionen den här gången, och bifoga ett inlägg som visar detta du just nu blint svepande anklagar din omgivning för?
Så kan den användaren bemöta ditt argument med ett motargument, som sedan du i din tur kan bemöta?
Vore det inte spännande att prova diskutera litet? Nu när du ändå är på ett diskussionsforum.
Alla är naturligtvis inte omdömeslösa ens på Flashback, jag känner flera numera som är här för att försvara sig själva i trådarna där de är uthängda och förtalade. De är där som anonyma så skribenterna vet inte om att de språkar med den de förtalat.
Jag bifogar inget sådant inlägg för då medverkar jag till spridningen av det.
Då kanske du kan ge mig svar på detta:
OM nu JÄH är politiskt obundna, har några vänstermänniskor någonsin drabbats av dem?
Vad jag vet frågar vi aldrig först vilken politisk syn de har innan vi börjar det goda samtalet.
Jag kan dock glädja dig med att det på detta forum finns en vänstermänniska som näthatar. Fick reda på det av en god vän till mig som jobbar mot näthat på Flashback. Dock nämnde han inte namnet så jag varken kan eller enligt Flashbacks regler får säga vem det är.
Om det är sant som står i texterna här blir jag både både glad och stolt. Men tyvärr är det ett hopkok av olika texter och uttalanden som inte kan stå självständigt om det ens är sant.
När några tiotal anmäler något som inte uppfyller anständighetskraven för att stå kvar så kan det inte kallas för massanmälning. Det är enskilda som anmält. Ordern från #jagärhär är kristallklar: Inga massanmälningar. Men #jagärhär kan inte, får inte, och vill inte kontrollera vad medlemmarna gör in i minsta detalj.
Själv hoppas jag att #jagärhär radikaliseras ordentlig mot att bli näthatets och de felvalda ordens fiende nr ett. Tyvärr kommer det inte bli så utan vi får väja oss vid en kamporganisation som gärna vänder andra sidan till.
Det är inte några tiotals som anmäler i det första exemplet jag citerar - det är hundratals personer. 239 personer uppger att de har anmält meningsmotståndare på Den fjärde apan.
Allt på uppmaning av moderatorn Marie-Louise Johansson, som även författat gruppens debattmanual/artikelsamling. Du ska inte inbilla dig att någon går på ditt dravel om "hopkok av olika texter och uttalanden" - förutom det första exemplet som en mullvad i gruppen rapporterar om har du ett antal skärmdumpar som talar för sig själva.
Att du är en radikal yttrandefrihetsfiende råder det inget tvivel om. Tack för att du bekräftade det, herr/fru/fröken Hämnd.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-19 kl. 22:24.
Vad jag vet frågar vi aldrig först vilken politisk syn de har innan vi börjar det goda samtalet.
Jag kan dock glädja dig med att det på detta forum finns en vänstermänniska som näthatar. Fick reda på det av en god vän till mig som jobbar mot näthat på Flashback. Dock nämnde han inte namnet så jag varken kan eller enligt Flashbacks regler får säga vem det är.
Nej men man behöver inte vara Einstein i 30+ styrka för att fatta vilka som är vänster och vilka som är höger i det offentliga rummet. Så någon person som har öppet uttalade vänstersympatier borde väl ni hitta?
Du behöver inte säga namnet men vad hen heter på Flashback kan du väl säga? Det bryter inte mot några regler!
Fasicm:
Även Wikipedia har blivit #fakefacts då det där stämmer inte med de redan då propagandaböcker jag hade i skolan. Fascism kan appliceras på båda sidors ekonomiska plan, fascism kan även appliceras globalt eller nationellt. Vi alla hört rykten om "New World Order".
Men kortfattat eftersom du kunde inte läsa hela texten och se varför jag sade det innan, fascism är att man som individ underställer sig makten, man strävar efter att alla tänker lika på så sätt spikar man fast vad som är rätt och fel oavsett hur dumt man placerat in det. Men, eftersom det finns inga som tänker annorlunda eftersom det är straffbart att tänka annorlunda... så är det svårt att identifiera vad som egentligen är rätt eller fel.
#jagärhär lever med detta fascistiska tänk, de påstår veta exakt vad som är rätt och fel. När folk kritiserar deras värdegrund så anmäler man kritikern. Och att vilja få bort anonymitet, möjligheten att kunna uttrycka fritt sig utan att bli spårbar. Är vad fascism vill besegra.
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Själv hoppas jag att #jagärhär radikaliseras ordentlig mot att bli näthatets och de felvalda ordens fiende nr ett.
I rest my case. Du har redan bevisats okunnig, ignorant och radikal. Att diskutera med ett får ger ingen fetaost till sallaten.
Senast redigerad av Vem0th 2017-12-19 kl. 22:41.
Kosto, så JÄH är inne och anmäler på islamistiska sidor där det är mycket hat mot speciellt judar? Och på vänstersidor där det hatas mycket mot SD? Jag har inte sett er på interasistmen där alla hatas som har den minsta avvikande mening. När IRM började skriva om muslimers hat mot judar blev det kalabalik för då började alla där hata varandra då många tyckte judehatet var bra när det kom från vänster och islam.
Det chockerande faktum att Jagärhär-grundaren Mina Dennert själv publicerat hat och hån mot Janouch på sin egen Facebook-sida (!!!!!!!!!!!) nämns också:
"Det till en början så fina initiativet #jagärhär, som ska nyansera debattklimatet på nätet, lyste med sin frånvaro i de hatiska kommentarerna. Är inte alla människor lika värda? Några månader senare delas istället Katerinas privata Tinderbilder med hån om utseende och hennes ålder på #jagärhär-grundarens privata Facebooksida. Antisemitism från en polis, kallar henne äckel och smuts helt oprovocerat, delas på samma facebooksida, like:as, skrattas åt. Ser ni inte hur skevt det är?"
Det är Katerina Janouch ex-make Robert Bohman som skrivit ett längre inlägg om det som Katerina Janouch nu får utstå.
Nu har Mina Dennert (även känd som JAG) hittat till Robert Bohmans inlägg om hatet och attentaten mot hans exfru Katerina Janouch.
Citat:
Mina Dennert
Hej Robert!
Det är JAG som är grundare till #jagärhär och jag har ALDRIG skrivit något otrevligt om Katerina någonsin!
Jag ber dig därför korrigera din text!
Varför hoppar du på mig? Snälla ta reda på fakta innan du hänger ut och anklagar folk!
Jag har skrivit EN debattartikel där Katerina nämns, på Aftonbladet. Det är allt! Under det här året har hon dock skrivit säkert hundra texter om mig. Men inget av det stämmer. Och det du skriver ovan är ren lögn och förtal!
Jag arbetar ju mot allt det du beskriver och har aldrig hängt ut eller hånat eller skrivit något otrevligt om någon under mina 10 år på sociala medier, det känns helt fruktansvärt att läsa detta om mig!
Förstår att du är ledsen och förtvivlad men jag försöker ju jobba mot allt det där som du beskriver!
Om du verkligen inte vill polarisera så gör inte heller det. Tycker gott du kan gå ut med en rättelse. Det du skriver om mig är inte sant.
Jag förstår också att jag som ”offentlig” person ska tåla en del men varför göra samma sak mot någon annan i ett inlägg som ska handla om allt det vi arbetar för: en samhällsdebatt utan hat och hot.
Läs gärna mer om vår verksamhet här: Www.jagarhar.se
Nu vet ju inte jag hur det förhåller sig med detta, men observera att Dennert säger att hon aldrig skrivit något elakt om Janouch, medan Bohman talar om delade inlägg. Kan vara en spetsfundighet från Dennertskans sida.
Även en Roger Wiklander (medlem?) är inne och försöker skademinimera.
Citat:
Roger Wiklander
Jag förstår din upprördhet och delar den, då den är fullt berättigad. Ingen människa ska utsättas för någon form av personförföljelse och hån, och åverkan på egendom av en sådan art att det kan leda till dödsfara för människor är fullständigt förkastligt.
Däremot ber jag dig, precis som Mina Dennert ovan, att redigera din text då delar i den helt enkelt inte stämmer. Varken Mina eller någon annan administratör i #jagärhär har på sina Facebook-sidor någonsin delat några hånfulla bilder eller några antisemitiska uttalanden av det slag du beskriver i texten.
Oavsett varifrån du fått de uppgifterna så är de inte korrekta. Delar som sagt din upprördhet och tycker de händelser du beskriver här är fruktansvärt illa. Men ber dig återigen vänligen redigera de delar i texten som helt enkelt inte stämmer. Och det borde du säkerligen vilja göra, då de faktiskt utgör precis den typ av felaktig ryktesspridning och polarisering och hets du själv förkastar i texten.
Allt gott till dig och de dina.
Senast redigerad av Nebeltag 2017-12-19 kl. 23:03.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!