Citat:
Ursprungligen postat av
Basn
Jo, de gånger jag har försökt att styra in konversationen på detta ämne så har hon svarat med just det som du citerade. Alltså att jag borde älska mer än hennes utseende, och det gör jag. Men som du säger så vittnar utseendet en del om karaktär.
Jag gissar på att en av hennes grundpelare i hennes liv har rasat. Eller så har hon bara blivit lat. Det är svårt att gissa eftersom vi inte har någon som helst inblick i er relation. Har ni nyss fattat ett viktigt beslut? Har en rutin i ditt liv förändrats? Har en rutin i hennes liv förändrats? Eller bådas?
Hur är det med vänner, familj, arbete, intressen osv?
Känns inte så bra att hon behöver försvara sig när du tar upp ämnet. Även hur säger det väcker en känsla av att något har hänt. Svårt att säga som sagt.
Risken att hennes mentala hälsa försämras ökar för varje dag hon ligger på soffan. Varje chokladkaka, läsk, glass betingar ett ohälsosamt beteende. Det finns ett ställe ni bör undvika till varje pris och det är psykvården. Om det inte redan är försent?
Kommunikation, hennes beteende är destruktivt. Även om hon inte ser det själv så vet hon innerst inne att det är dåligt Jag vet inte hur du ska motivera henne. Det ligger i hennes händer att genomgå förvandlingen.
Du kanske kan hitta inspiration här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motiverande_samtal
Går ju inte att överföra hela konceptet i dess exakta form. Dock tror jag att det är viktigt att du inte tar på dig ansvaret för hennes hälsa. Det kommer aldrig fungera. Stötta men separera den uppgiften från ett möjligt ansvar för hennes handlingar.
Jag hoppas min tankegång går att tyda.
Må väl och Gud bevare din själ.
Mvh Frasse Lejonhjärta