2018-01-04, 22:29
Medlem
Fantastisk. Bostad till 90 personer till en kostnad av x antal miljoner.
Nu fattas det bara ytterligare bostäder till 159910 stycken som kom 2015-16, och kön ökar med minimum 50000 nyanlända per år.
Ser inte ni svenskar problemet? Hur får ni ekvationen att gå upp?
Citera
2018-01-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikha92
Jag betalar hellre min egna dyra andra hands hyra än att bli granne med ett gäng flyktingar i modul barackerna.
Faktum kvarstår att dom här modulerna har ingenting med hyresmarknaden att göra så man kan inte nämna kötider och första hands kontrakt i detta sammanhang
Modulbyggandet finansieras av skattemedel. Kommunale hyresrätter finansieras av samma skattemedel.
Tror du det blir byggd flere eller färre kommunala hyresrätter när du vet att tex Stockholm måste bruka hundratals miljoner kronor per år på att husa nyanlända?
När ska ni förstå att absolut allt kommer från samma penningsäck? För varje krona som går till en nyanländ måste man antigen öka skatten med en krona, låna en krona eller kutta stöd till en svensk för en krona.
Citera
2018-01-05, 00:51
Medlem
frdks avatar
Inte för att vara den som säger det uppenbara.
Men 4 väggar och ett tak gratis ska väll inte vara så svårt ordna?

Flyktingläger har arbetats fram under flera hundra år för att vara optimerade för just detta, att få maximal bostad för så många som möjligt med begräsnade resurser.

De svenskar som vill kan söka sig dit med och bo gratis (spartanska visseligen) och känna sig i behov av ett portionerat mål per dag ska inte hindras det, lägret är där för alla på lika vilkor.

Är väl medveten att vi lever i ett kallt klimat så tälten skulle väll bli mer av frigolit baracker med nån typ av fjärrvärme under varje låda kan jag tänka mig.
Planer för hur detta effektivast byggs och sätts upp finns definitivt sen länge tillbaka hos militären i fallet att ett krig skulle utbryta i vårat närområden och vi behöver kunna ta emot stor mängd flyktingar på kort tid. Nu kommer iof migranterna långaväga ifrån istället för från närområdet.. men utöver det skiljer det sig inte.
Citera
2018-01-05, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det må vara hänt att du anser att det rör sig om "sketna baracker" men till syvende och sist kostar det att uppföra (och "ta bort") dessa och "någon annan" (Svenska skattebetalare) tvingas bestrida notan.

Om DU av någon anledning vill tillhandahålla livstids arbetsfri försörjning till ekonomiska migranter så står det dig fritt men ingen annan, oliktänkande, skall tvingas till detsamma.

Jag tycker verkligen att det är skitgulligt att alla svenskar HELT PLÖTSLIGT har blivit otroligt petiga med exakt vad deras skattepengar går till. Tidigare var det liksom ingen som brydde sig MEN ÅH NEJ om mina skattepengar ska gå till invandrares grundläggande mänskliga rättigheter blir jag helt plötsligt anarkist.

Och hur blev ett gäng baracker/nödboenden "livstids arbetsfri försörjning"? Är du dum i hela jävla huvudet? Eller ja, det var ju inte en nödvändig fråga direkt. Tror du på riktigt att det är zigenarna som tigger utanför COOP som ska bo i Tanto eller? Du tror inte att det är de tusentals krigsflyktningar som driver runt i Europa mot sin vilja? Ta ett chill pill och gå ut och heila lite med dina kompisar istället (på något annat ställe än Tanto gärna).
Citera
2018-01-05, 01:17
Medlem
Finns i fler stadsdelar redan. I Birkastan slängde man ut alla gamla ( trots protester) och renoverade upp det, och gjorde det till flyktingboende. Det har väl varit i gång 2 år nu.

Men det var tydligen helt omöjligt att bygga om så att de gamla kunde bo kvar.
Citera
2018-01-05, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Fantastisk. Bostad till 90 personer till en kostnad av x antal miljoner.
Nu fattas det bara ytterligare bostäder till 159910 stycken som kom 2015-16, och kön ökar med minimum 50000 nyanlända per år.
Ser inte ni svenskar problemet? Hur får ni ekvationen att gå upp?

Det kostar inga "miljoner" att smälla upp baracker med tillfälliga bygglov. Om man på allvar tror att man kan imponera på folk med uttalanden som är så överdrivna att de liksom lämnat planeten Sanning och färdats i tusentals ljusår så...ja. Det kan man inte, man låter bara som en gnällig självupptagen idiot. Är det ens nödvändigt (och då menar jag verkligen *alla* i den här tråden) att vara kränkta över något som inte påverkar er ett dugg? Jag kan inte för mitt liv förstå varför svenskar ska vara så jävla käpp-i-röven över allt som inte gynnar dem själva eller deras landsmän. Skrev vi på något kontrakt där vi *måste* vara så främlingsfientliga som bara möjligt, och gärna i anonym form?

Det är nog jättesvårt för dem med lite lägre intellekt att förstå att man som EU-land har ett ansvar att ta hand om EU-migranter (samt även övriga). Det är så lätt att rynka på näsan och rätta till skjortan man köpt för 2 500 kr för att den framhävde ens ögon inför det där viktiga mötet med regionschefen, och påpeka att utlänningar minsann inte har något i den svenska floran och faunan att göra om de inte direkt vid ankomst börjar uppföra sig exakt som svenskar. I nästa vända vill du flytta till Frankrike och äta sill och dansa runt majstången, och nåde den som får för sig att vilja kväsa dina kulturuttryck för de är ju en del av din personlighet och ditt arv.
Citera
2018-01-05, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det kostar inga "miljoner" att smälla upp baracker med tillfälliga bygglov. Om man på allvar tror att man kan imponera på folk med uttalanden som är så överdrivna att de liksom lämnat planeten Sanning och färdats i tusentals ljusår så...ja. Det kan man inte, man låter bara som en gnällig självupptagen idiot. Är det ens nödvändigt (och då menar jag verkligen *alla* i den här tråden) att vara kränkta över något som inte påverkar er ett dugg? Jag kan inte för mitt liv förstå varför svenskar ska vara så jävla käpp-i-röven över allt som inte gynnar dem själva eller deras landsmän. Skrev vi på något kontrakt där vi *måste* vara så främlingsfientliga som bara möjligt, och gärna i anonym form?

Det är nog jättesvårt för dem med lite lägre intellekt att förstå att man som EU-land har ett ansvar att ta hand om EU-migranter (samt även övriga). Det är så lätt att rynka på näsan och rätta till skjortan man köpt för 2 500 kr för att den framhävde ens ögon inför det där viktiga mötet med regionschefen, och påpeka att utlänningar minsann inte har något i den svenska floran och faunan att göra om de inte direkt vid ankomst börjar uppföra sig exakt som svenskar. I nästa vända vill du flytta till Frankrike och äta sill och dansa runt majstången, och nåde den som får för sig att vilja kväsa dina kulturuttryck för de är ju en del av din personlighet och ditt arv.

Så vi har inte tagit ansvar? Sverige är det land som tagit emot mest per capita i europa redan innan flyktingvågen 2015. Svenskar är överlag toleranta, men nu har det brustit. Det är inte svenskar som är det stora hotet mot stabiliteten. Utan det hat och konflikter som olika invandrargrupper tar med sig hit.

Du lever uppenbarligen i en värld där man har råd med skjortor för 2500 och man kan vara generös med skattepengar?

Men misströsta inte du kommer att få det samhälle du önskar. Fullt av hat och konflikter där den grupp du kanske tillhör ( etniska svenskar) kommer att bo skrämda inlåsta i gated communitys.
Senast redigerad av obisvenkanobi 2018-01-05 kl. 01:30.
Citera
2018-01-05, 01:36
Medlem
Det är bra, hade varit ännu bättre om man inhyste 1000 st i tanto på södermalm.

Södermalmsbor är dårar som röstar på Gudrun Schyman's FI och MP (kolla senaste valresultatet om du inte tror mig). En självklarhet att dom ska få ta konsekvenserna av den politik dom röstar för och stöder.

Har sett att förskolorna och grundskolorna på södermalm har oroväckande många etniskt svenska vita barn. Vore lämpligt om 30-40% av grupperna/klasserna bestod av barn från afganistan, pakistan, irak och afrika så integrationen blir bättre för södermalmsfamiljerna.
Citera
2018-01-05, 02:53
Medlem
kommer säkert att självantändas och brinna ner innan inflyttning
Citera
2018-01-05, 03:45
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Czaren
Om du seriöst tror att det är Hazar-Ahmed med dolmen som får flytta in på Söder så är du naivare än Löfven, det kommer ju gallras utav bara helvete så att bara "snälla familjer" får bo där, allt för att PK-maffian ska kunna peka och säga "titta invandrare är inte farliga", "titta vi tar också vårt ansvar", "titta ingen har blivit våldtagen".

Jag hoppas du har rätt, men är extremt övertygad om att du sitter på en glädjekalkyl här.

Du har säkert helt rätt. Må vara önsketänkande men vi får hoppas att det rör sig om vilsna kåta hazarbarn i 25års åldern. Mysigt kaos det skulle bli runt Hornstull i sommar isåfall. Ha en fin dag!
Citera
2018-01-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian

Det finns fortfarande byggregler som kräver en viss standard, dessa byggregler står för omkring 50% av kostnaden för ett nytt bostadshus.

Eftersom de regler även gäller för de här så är kostnaden inte så långt från övrig nybebyggelse.

Innan du bräcker ur dig rena felaktigheter så borde du kontrollera det du säger.

DU HAR FEL.

När vi ändå är på ämnet, varför byggs INTE dessa till svenska hemlösa utan bara något som är PK poppis.
Citera
2018-01-05, 10:16
Medlem
Om Tantogården hade funnits kvar hade man fått lite mera liv på den inte särskilt
spännande platsen. Men ett evenemang som måste sätta spår hos så pass nära
boende är såklart Midnattsloppet, en lördag om året. Brukar gå en runda då bara
för att ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in