2018-01-02, 15:37
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Nuförtiden är det ju typ standard att ha en mobiltelefon ,men då , för ett antal år sedan ; när bara varannan människa hade råd att ha en mobil , fick ju vi andra köpa ett telefonkort som man stoppade in i telefonkiosken , minns Ni ?

Tycker de skall börja om igen med att åtminstone ha EN telefonkiosk vid varje tågstation i Sverige.
Så slipper det bli sådana här problem att man inte kan ringa till den som man behöver komma i kontakt med när man hamnar i trubbel.Någon när och kär som kan komma på en problemlösning i en knasig situation som i detta fall var 2 incidenter:
1.Råkade kliva av på fel station
2.Mobilen var utan batteriladdning

+ att Patriks sinnestillstånd var destruktivt och behövde 100% stöttning av någon han kände och litade helt och fullt på.

Hade denna telefonkiosk funnits och ett stycken telefonkort i plast (helst nyköpt inför resan) , så hade han kanske klarat situationen bättre...
Typ att vänta på nytt tåg osv. genom att slå en signal varje halvtimme till sin mamma som exempel.
Det vet man ju själv,att man behöver tröst och stöd ibland av sin mamma eller pappa i speciella situationer.
Så ! Sätt fram telefonkioskarna igen kommunerna , det kan gälla liv och död.

Skillnaden på att använda en telefonkiosk vs. mobiltelefon är just det att telefonkiosker aldrig behöver batteriladdas,och tur är väl det,skulle se galet ut om telefonkioskerna skulle vara tvungna att sättas in i varsin elkontakt ,hihi....
Ne nog skämtat om det, men håll med om att även om man fyller på mobilkortet så funkar ibland inte själva mobilen.
Så telefonautomater är tryggare i det avseendet ;köp ett telefonkort och gå in och ring i telefonautomaten,såvida inte någon fått agrro och slitit av hela sladden,men var inte de i bastant järn ? Sladden alltså !?

Jag tror fortfarande att Patrik faktiskt trodde sig vara framme i Mjölby,eftersom det idiotiskt nog står/stod MJÖLBY uppe på skärmen pga att när tåget står still,visar skärmen alltid tågets slutstation.
Men om han var stressad och längtade hem , så självklart läste han däruppe på skärmen ; DET, som om han REDAN var framme.
Sen när han insåg sitt misstag var det tvärviktigt för just honom att få ringa och be om hjälp, om att bli hämtad eller liknande.

När han då inte kunde nå någon blev han självklart utom sig , och att fråga vem som helst om att få låna någons mobil är inte så självklart , eftersom många kan vara rädda för att få den snodd.
Damen inne på tåget vågade ju självklart låna ut den eftersom de var på ett tåg där de befann sig inom ett begränsat område,där konduktören kan se till att alla sköter sig.
Men som sagt,tänk efter själva,hur många gånger har ni velat låna ut mobilen till en random person på stan eller liknande.Inte ofta,eller hur?

Så där var han, utan att kunna nå dem han Verkligen behövde nå.!!
Inte kul alls.....

Tidigare sågs telefonkioskerna som väldigt viktiga vid olyckor osv. Jag tycker det är synd att de sista (?) telefonkioskerna försvann. De kan rädda liv och är billigare i drift idag än förr. Jag vet inte om det finns några kvar över huvud taget. De flesta togs väl bort gradvis för 10-20 år sedan och sedan en mer total avveckling efter det.

Lite OT. Vandalisering var ett problem, speciellt när det fanns tusentals av dem och fortfarande mynttelefoner, men i de flesta fall var det bara någon som snott delar ur telefonkatalogen (speciellt när det började komma kartor i dem på 80- eller 90-talet). Det kunde vara en sladdrig hög som hängde intill telefonen. Idag hade de väl slitits bort eller bränts upp på några timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaxlord
Flera gånger har du skrivit att du har messat med Patriks mamma och att det du skriver är helt sant. Om det är helt sant att du messat med mamman vad är du då för människa som sen går rakt ut på Flashback och skriver vad hon har sagt? Hon har kanske t.o.m gett dig sitt medgivande till det? Nä du den går jag inte på . När man är anonym som här i Flashback kan man ju skriva att vad som helst är sant eftersom man inte behöver stå för vad man skriver. Då kan jag ju lika väl påstå att jag är Patriks mamma och att det är sant. Ingen vet ju vad som är sant på Flashback eller inte ändå.

Om du läser igenom från i somras så känns det kanske mer sannolikt, eftersom det finns en förhistorik med en stor Facebookgrupp där folk kommunicerade med varandra.
Citera
2018-01-02, 17:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxlord
Flera gånger har du skrivit att du har messat med Patriks mamma och att det du skriver är helt sant. Om det är helt sant att du messat med mamman vad är du då för människa som sen går rakt ut på Flashback och skriver vad hon har sagt? Hon har kanske t.o.m gett dig sitt medgivande till det? Nä du den går jag inte på . När man är anonym som här i Flashback kan man ju skriva att vad som helst är sant eftersom man inte behöver stå för vad man skriver. Då kan jag ju lika väl påstå att jag är Patriks mamma och att det är sant. Ingen vet ju vad som är sant på Flashback eller inte ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Men han satt ju och pratade med sin mamma i telefon för fullt ,då tåget gjorde sin paus på cirka 13 minuter i Hallsberg ,

och spåret tar ju slut där,så den som tittar ut, och som inte är van vid den resan,ser ju att om tågrälsen slutar känner man sig framme !

Tar slut tänker ni,var farao åker tåget då,den vidare färden ner mot Motala/Hallsberg?

Jo tåget backar ut ur Hallsberg (egentligen så byter ju lokföraren ände på tåget, så backar är väl inte det rätta att säga men ändå...)

på samma spår det kom in på ,

far en bit tillbaka mot Örebro och växlar sen av ifrån det spåret för att göra en riktigt kännbar gir sväng neråt mot Tisaren och Åsbro....

Man riktigt känner av svãngen när den görs.

Okej,vad vill jag säga med detta då da...jo.! han pratade ju som sagt för fullt med sin mor ,

när de där grabbarna vältrade in och han "antagligen"tittade upp på skylten där det stod MJÖLBY

, och tyckte sig väl ha suttit så pass länge i ett stillastående tåg ,
att det enda logiska enligt honom var att tåget kommit till sin ändhållplats.

Han sa ju till sin mamma ;citat: Oj ! -Mamma ! Jag är visst framme redan , jag går av nu för att byta till nästa tåg .

Mamman bad honom att ringa så fort han satt sig på Malmötåget , och det lovade han självklart att göra.

(Detta har jag fått reda på utav hans mamma när vi messade med varandra ,så det är helt sant).

Har så svårt att tro att han valde något helt annat efter det som sagts....

PS : Är det ingen mer än mig som kan tro att när man är uppgiven och ledsen så kan man missa en massa väsentligheter som exempelvis vilken station man egentligen är på och om det verkligen stãmmer överrens med tågtidstabellen osv. (Hade hans mamma och han tänkt efter så var tåget i så fall framme mer än över en timme för tidigt i Mjölby, och det har väl aldrig hãnt i historien ,att Sveriges tåg är för tidiga.
Tågförseningar är vi ju däremot otroligt vana vid.

Men är man stressad och orolig så tänker man ju inte på vad klockan är just då,man vill bara hem.
Typ knäppa med fingrarna och vips är man hemma ! Var nog det mamman ville också,så hon ifrågasatte inte hans påstående om att han redan var framme i Mjölby.
Ibland så "köper"man det som inte stãmmer , just för att det man VILL ska stämma , är det som känns bäst inombords.

Tänk om det funnes "RÃDDNINGSPORTALER" för alla olyckliga människor som står och tänker på döden , tänk om de bara SWISCH ! BOM ! kunde teleporteras till sin allra bästa vän där den kunde få gråta ut . få en stor kram,en kanelbulle, ett glas mjölk och få tillbaka livsgnistan igen . Istället för att stå ensam någonstans,i valet och kvalet om att livet inte har någon betydelse .....

Det har skrivits tidigare i tråden om mammans sista samtal med sonen och enligt mamman ska Patrik trott att han varit framme i Mjölby. Jag misstror inte Evaveva alls, eftersom det överensstämmer med uppgifter från press och facebook gruppen.

Här är en länk, men du kan använda sökfunktionen själv här på tråden.

Citat från GP, mammans kommentar:

Citat:
" Eftersom tåget stod still där i en kvart var han övertygad om att han var framme i Mjölby. Det var Carinas sista samtal med sonen - de kom överens om att han skulle ringa när han satt på nästa tåg."

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...k-22-1.4400286

Sedan om Patrik sa det för att han verkligen trodde att han var framme på riktigt eller för att han bestämt sig för att kliva av, det kommer vi aldrig att få veta.

Evavevas teori att han trodde att han var framme eftersom det står på skylten i tåget Mjölby som destination, att lokföraren dessutom går av i Hallsberg för att gå till andra änden av tåget då tåget vänder, och att Patrik eventuellt kan ha varit stressad, okoncentrerad pga att han mådde mycket dåligt, samtalade med sin mamma just då, kan ha bidragit. Strax efter att han har klivit av, åker tåget. Vi vet inget om Patriks tankar när han går av, och vad som händer efter att Patrik går ut ur kameravinkeln. Han kan absolut ha mått dåligt utan att det syns något särskilt utanpå på personen på en kort filmsnutt.

Vet personer som kan vara väldigt virriga i vissa sammanhang, trots att de varken är deprimerade eller utbrända. De åker åt fel håll med tunnelbanan, förbi sin station eller går av för tidigt, sjunker in i sin mobil, glömmer väskan på tåget....Tankarna på annat håll.

Vet också en person som berättade om en panikattack som han fick i en affär. Han sa att ingen kan ha sett något på honom. Han gick bara ut ur affären som vem som helst, men inuti var det panik.
Citera
2018-01-04, 15:00
Medlem
Man kan inget annat än stirra ut genom fönstret när man åker förbi Hallsberg med tåget. I hopp om att se något som väntar på att bli hittat. Åkte samma tid från Falun idag, som han gjorde den 22e maj.

Han finns där, I skogen någonstans. Otroligt vad mycket skog de kan finnas runt en station.

Jag är helt säker på att hans försvinnande är helt odramatiskt, men minst lika sorgerligt. Han tog troligen livet av sig. Vad kan driva en så ung människa, som har hela livet framför sig, till något sådant?
Citera
2018-01-05, 10:54
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StickN
Man kan inget annat än stirra ut genom fönstret när man åker förbi Hallsberg med tåget. I hopp om att se något som väntar på att bli hittat. Åkte samma tid från Falun idag, som han gjorde den 22e maj.

Han finns där, I skogen någonstans. Otroligt vad mycket skog de kan finnas runt en station.

Jag är helt säker på att hans försvinnande är helt odramatiskt, men minst lika sorgerligt. Han tog troligen livet av sig. Vad kan driva en så ung människa, som har hela livet framför sig, till något sådant?

Ja han finns nog i skogarna runt Hallsberg tyvärr...
Jag undrar hur det ser ut i Hallsberg just nu, är det snö eller barmark? Borde ju bli nytt sök snart om snön är borta...
Citera
2018-01-05, 14:02
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Ja han finns nog i skogarna runt Hallsberg tyvärr...
Jag undrar hur det ser ut i Hallsberg just nu, är det snö eller barmark? Borde ju bli nytt sök snart om snön är borta...

Det är nog barmark där.

Tror det svåraste är vart det ska sökas. Hallsberg är väldigt lummigt med otroligt mycket växtlighet överallt.

Killarna på tåget funderar jag över. Går det att nå dessa på nåt sätt? När man inte vet vilka det är alltså..
Eftersom de flesta vet om Patrik försvinnande och de som misstänkt ha sett något har gett sig till känna på ett eller annat sätt, men inte killarna på tåget så finns möjligheten att killarna kanske inte ens pratar eller förstår svenska. De kanske inte har en aning om att killen de satt i samma vagn som är borta.

Som jag tror så är det två första observationerna de viktigaste. Kranföraren och kvinnan vid vägen. Dels för att det skedde i anslutning till försvinnandet då allt var färskt i minnet och dels för att det är i linje efter varandra.

Om kvinnans observation vid vägen var den sista så betyder det att Patrik måste ha spenderat natten i närheten av kranförarens obs och kvinnans.

Om kranförarens obs var den sista och alla spår upphör efter den så borde Patrik finnas inte så långt i från om han inte lever.

Min känsla säger att det borde ha funnits fler observationer eftersom han försvann mitt på ljusa dan om han hade tagit sig längre.

Nu hamnar hela mitt inlägg i ett citat till dig så jag ber om ursäkt. Vill inte spamma tråden med flera inlägg efter varandra.

Finns det ställen i närheten av de två observationerna som inte är avsökta? Jordkällare, uthus eller liknande?
Många som tar sitt liv drar sig undan för att slippa bli sedda eller avbrutna.

Har ni förslag på vart man kan leta så får ni gärna PM.a.
Citera
2018-01-06, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Det är nog barmark där.

Tror det svåraste är vart det ska sökas. Hallsberg är väldigt lummigt med otroligt mycket växtlighet överallt.

Killarna på tåget funderar jag över. Går det att nå dessa på nåt sätt? När man inte vet vilka det är alltså..
Eftersom de flesta vet om Patrik försvinnande och de som misstänkt ha sett något har gett sig till känna på ett eller annat sätt, men inte killarna på tåget så finns möjligheten att killarna kanske inte ens pratar eller förstår svenska. De kanske inte har en aning om att killen de satt i samma vagn som är borta.

Som jag tror så är det två första observationerna de viktigaste. Kranföraren och kvinnan vid vägen. Dels för att det skedde i anslutning till försvinnandet då allt var färskt i minnet och dels för att det är i linje efter varandra.

Om kvinnans observation vid vägen var den sista så betyder det att Patrik måste ha spenderat natten i närheten av kranförarens obs och kvinnans.

Om kranförarens obs var den sista och alla spår upphör efter den så borde Patrik finnas inte så långt i från om han inte lever.

Min känsla säger att det borde ha funnits fler observationer eftersom han försvann mitt på ljusa dan om han hade tagit sig längre.

Nu hamnar hela mitt inlägg i ett citat till dig så jag ber om ursäkt. Vill inte spamma tråden med flera inlägg efter varandra.

Finns det ställen i närheten av de två observationerna som inte är avsökta? Jordkällare, uthus eller liknande?
Många som tar sitt liv drar sig undan för att slippa bli sedda eller avbrutna.

Har ni förslag på vart man kan leta så får ni gärna PM.a.

Vet du vart dessa obs gjordes, är det i närheten av där hans väskor hittades?
Har MPS eller FIkk gjort några sök i närheten av dessa obs, tro?
Citera
2018-01-06, 02:26
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frieda

Hej Frieda!
Det finns en hel del material i trådstarten!
Även de första förmodade observationerna av Patrik.
Förutom "övervakningsfilmen" menar jag.

Varken "FIKK" eller "MPS" går ut med var söken gjorts.
Inte heller delar de information om hur det gått på de olika söken annat än OM fynd har gjorts.
Då får allmänheten veta, att "vissa fynd har gjorts!"
Senast redigerad av NinaBe 2018-01-06 kl. 02:31.
Citera
2018-01-06, 06:53
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frieda

Vet inte hur bra man ser på den men
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017

Vet inte alls hur det sökts, bara att det sökts av ett större område där väskorna hittades. Möjligt även fram till kranförarens obs.

Här är kartan på polisens sökning i varjefall. 5 km stort område från centralen.

https://cdn03.nyheter24.se/2553de360...-hallsberg.jpg
Senast redigerad av Livingmyownlife 2018-01-06 kl. 07:41.
Citera
2018-01-06, 08:31
Medlem
Snubban007s avatar
Ett 5 km stort område.. det är rätt mycket... men om jag minns rätt så var det utan spårhund va?
Jag har fått för mig att praktiskt taget alla söken skett på typ samma plats.. vet att vi haft uppe det i tråden innan och tyckt att det är konstigt... men det måste ju finnas en bra anledning till att man gör så.. kanske dom ändå HAR hittat något utan att gå ut med det ... ?
Citera
2018-01-06, 08:45
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Ett 5 km stort område.. det är rätt mycket... men om jag minns rätt så var det utan spårhund va?
Jag har fått för mig att praktiskt taget alla söken skett på typ samma plats.. vet att vi haft uppe det i tråden innan och tyckt att det är konstigt... men det måste ju finnas en bra anledning till att man gör så.. kanske dom ändå HAR hittat något utan att gå ut med det ... ?

Har för mig att polisen hade sökhund i det akuta skedet. MPS sökte väldigt många gånger inom det området väskorna hittades, förmodligen för att inte missa något om ens några tillhörigheter.

Sen vet jag att det skrevs här i tråden att det skulle sökas eller hade sökts vid hällabrottet och bortom det. Det var nog under senhösten.

Tror det kan vara svårt att söka planlöst och kanske är det även därför söken varit så koncentrerade till platsen som man helt säkert vet att Patrik var på, nämligen där väskorna lämnades. I.o.m att inget tyder på att någon annan dumpat hans väskor så får man troligen gå på att just Patrik lämnat de där.

Funderar på att åka dit idag igen men vet egentligen inte vart man ska kolla denna gång. Många Hallsbergbor gick man ur huset och kollade de platser som var tänkbara när Patrik försvann, men har de missat någon plats?

Jag är nyfiken på alla tänkbara ställen och inte bara övergivna hus.. Grottor, dansbanor (nämnde någon).. helt enkelt ställen man kan gå undan och vara i fred.
Citera
2018-01-06, 10:45
Medlem
Citat:
Har för mig att polisen hade sökhund i det akuta skedet. MPS sökte väldigt många gånger inom det området väskorna hittades, förmodligen för att inte missa något om ens några tillhörigheter

Om det är som jag tror missar akut sök hund Patrik definitivt.

Har viss insyn i detta och de är tränade att spåra levande inte söka fragment av kvarlevor.

Därför är min teori att en grundlig sökning just omkring den sist dumpade väskan troligen det bästa alternativet.

Eftersök med likhund är vad som krävs eftersom de kan hitta väldigt små detaljer. Men inte avsöka ett större område. Man behöver veta specifikt vilken yta specifikt storlek halv fotbollsplan.

Det borde enligt min teori finnas detaljer av kläder kvar, typ kvadratcentimeter tyg, små delar av skosnören, blixtlås, knappar och delar av skosulor. Även små centimeter stora fragment av ben.

Något av dessa fynd behöver först göras sedan tillkallar man likhund som hittar resten av alla spår vilket är fragment som kan vara hundratals.

Detta är också förklaringen varför dödsplatsen troligen missas i ett eftersök.

Jag tror det bästa om du vill finna Patriks kvarlevor Living gå till platsen vid den sist dumpade väskan och leta väldigt nogrannt i marken en kvadratkilometer omkring platsen.

Möjligen kan detta sätt ge något svar.

Hela kedjan av eftersök gjorde sakfel redan från start de utgår att en kropp hittas i stora delar intakt vilket inte skett i detta fall enligt min teori.

Tycker att Missing People är naiva som alltid tror det bästa men inte det mest realistiska.

Tillbaka till verkligheten kommer lösa detta okomplicerade försvinnande.
Senast redigerad av MrsMakaber 2018-01-06 kl. 10:54.
Citera
2018-01-06, 17:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Har för mig att polisen hade sökhund i det akuta skedet. MPS sökte väldigt många gånger inom det området väskorna hittades, förmodligen för att inte missa något om ens några tillhörigheter.

Sen vet jag att det skrevs här i tråden att det skulle sökas eller hade sökts vid hällabrottet och bortom det. Det var nog under senhösten.

Tror det kan vara svårt att söka planlöst och kanske är det även därför söken varit så koncentrerade till platsen som man helt säkert vet att Patrik var på, nämligen där väskorna lämnades. I.o.m att inget tyder på att någon annan dumpat hans väskor så får man troligen gå på att just Patrik lämnat de där.

Funderar på att åka dit idag igen men vet egentligen inte vart man ska kolla denna gång. Många Hallsbergbor gick man ur huset och kollade de platser som var tänkbara när Patrik försvann, men har de missat någon plats?

Jag är nyfiken på alla tänkbara ställen och inte bara övergivna hus.. Grottor, dansbanor (nämnde någon).. helt enkelt ställen man kan gå undan och vara i fred.

Hej igen och God Fortsättning till alla med förhoppning att finna Patrik

Tror de har sökt vid Hällabrottet ett flertal tillfällen. Lite konstigt om de inte har något som säger att de bör söka där.
Kranförarens och kvinnans obs verkar passa på riktning, precis som du skriver och hur långt han har förflyttat sig efter det han klev av tåget. I denna teori så är kvinnans obs tidigt på morgonen det sista så varför inte lite sök norr om den platsen.

Även området Rala, Sannahed och Blacksta tror jag har en del övergivninga byggnader

Jag är fortfarande insnöad på växtligheten, snår och diken som finns runt fyndplatserna av väskorna.
Varför heter bäcken eller diket som går alldeles i närhet i detta område för Järsjögraven? Är den djup eller lömsk?

Edit hittade lite bilder på järsjögraven, vet inte om man vågar gå in där
http://www.hallsberg.se/download/18....lt+utbyggt.pdf
Senast redigerad av 57Emma 2018-01-06 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in