2018-01-14, 21:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ljungqvist uppger att GM saknade huvudbonad, men var mörkhårig. Kanske han hade så tjockt hår så det såg ut som en mössa?
Men han verkar sett samma om LP som Delsborn gjort, Delsborn uppger hon irrade något på platsen, som sökande hjälp, Ljungqvist säger "steppade".
Ja Lisbet var på flera platser (sidor av Olof) inom några sekunder.
Citera
2018-01-14, 21:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast jag tänker att Björkman måhända ser sällskapet som siluetter mot Dekorimas fönster, om GM i något läge står i sidled mot AB är det svårt att se om det är högra eller vänstra armen som sträcks ut vid skottet?
Björkman uppfattar Olof som kvinnan, inte pågrund av att minnet är spegelvänt utan för attden person som sedanskjuter ser, från Björkmans sida, ut att lägga armen om personen i mitten. Fast GM kanske inte lade armen om OP, han kanske vänder sig och tar upp armen för att ta sikte för att fyra av?

Björkman säger själv (sid 109) att han i sin fantasi dragit slutsatsen att GM sköt med vänster hand, han har alltså inte bevittnat det.

Precis. AB har inte sett något vapen. Det är en slutsats han gör eftersom den högra armen var vid OPS axlar, men GM har troligtvis skjutit med höger hand.
Citera
2018-01-14, 21:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tror bandet är manipulerat genom att helt enkelt skifta tiden. Så inbördes stämmer tiden.

De inbördes tiderna är de rätta. Det är starttiden som är problemet.
Citera
2018-01-14, 21:56
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ja Lisbet var på flera platser (sidor av Olof) inom några sekunder.

Det är nog så att hennes vittnesmål är påverkat av att hon har väldigt fragmentariska intryck, det brukar väl vara så att kraftigt adrenalinpåslag kan ge ett slags tunnelseende, och att hon då ser andra vittnen, kanske även GM, men att synintrycken sedan blandats ihop.
Citera
2018-01-14, 22:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Personen i ljusare kläder som var 10 meter från mordplatsen och forflyttar sig snabbare än alla andra upp mot Kungsgatan ?

kalla: sida 9 och 10 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...REekVWeW8/view
Ja, han antas vara samma person som LP såg komma från norr och som hon bedömde inte ville hjälpa henne.
Citera
2018-01-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, han antas vara samma person som LP såg komma från norr och som hon bedömde inte ville hjälpa henne.

Är inte det AB för vilken hon hade det intrycket?
Citera
2018-01-14, 22:28
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Och det står helt klart,

"Framme vid korsningen med Tunnelgatan hörde fru Palme "smällar", sannolikt två till antalet. De lät inte som om de kom från nära håll. Hon trodde att det var ungdomar som lekte med smällare och vande sig mot maken for att kommentera saken. I samma ögonblick sjönk han ihop, kraftig blödande från bröst och mun. Fru Palme hörde ytterligare en smäll samtidigt som hon kände hur det "brand" til på ryggen"

källa: https://drive.google.com/file/d/0Bxu...BQQ19nbUk/view

Du misstar dig på hennes berättelse.

Hon hör 2 skott, men efter det första hinner hon reagera och hör då det andra, alltså ytterligare 1.
Nej, jag misstar mig inte på hennes berättelse.

Här är en annan förklaring på varför hon hörde tre "smällar"

"I höjd med Tunnelgatan hörde hon en dov knall med en "eko-effekt" - hon märkte att Olof Palme "tapade steget" och föll ihop. Hon sjalv, som var på väg framåt, drogs med nedåt. Hon hörde sedan ytterligare en knall och kände en stärk sveda längs ryggen"

källa sida 15 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...BQQ19nbUk/view
Citera
2018-01-14, 22:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är klarlagt att åtminstone J-ÅS var framme vid LLs bil ovh pratade med dem. Är det han som yttrar "Olof Palme"? Hade denne först varit framme vid offret?
En som känner igen OP före GS får det bekräftat är vårdare CE.
Om han gjorde det senare kanske någon annan på platsen gjort det också innan OP blev alldeles nerbäddad?

Ja, jag är också konfunderad. Jag har lyssnat på samtal 7 jag vet inte hur många gånger och jag har alltid hört "Palme har fallit". Efter att ha hört detta nya brusreducerade "band" undrar jag hur jag ens kunnat höra de orden. Det är tydligt "kan du hoppa in", som sägs.

Håller med. Har alltid varit av åsikten att mer info finns i bakgrundsrösterna.

olof Palme nämns redan 232315, klart innan både polis och ambulans är på plats. Oerhört märkligt att den infon inte når Gösta Söderström. Han påstår sig försökt få offrets identitet av Lisbeth Palme utan att lyckas.

I förhören framkommer att vare sig Stefan Glantz eller Anna Hage känner igen OP trots att dom ser honom på nära håll.
Jan-Åke Svensson är på plats tidigt liksom de Båda taxichaufförerna.

Stämmer att Christer Eriksson och Peter Nordström känner igen OP precis innan de drar till SABB. Svårt att förstå hur jag kunnat missa att OP nämns så tidigt, får ta mig tid att provlyssna på någon äldre inspelning av bandet.
Citera
2018-01-14, 22:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Citat:
Personen i ljusare kläder som var 10 meter från mordplatsen och forflyttar sig snabbare än alla andra upp mot Kungsgatan ?

kalla: sida 9 och 10 https://drive.google.com/file/d/0Bxu...REekVWeW8/view
Eller från söder ? Lisbet säger "Då vände jag mig snett bakåt, och där kom det en person"
Citera
2018-01-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
olof Palme nämns redan 232315, klart innan både polis och ambulans är på plats. Oerhört märkligt att den infon inte når Gösta Söderström. Han påstår sig försökt få offrets identitet av Lisbeth Palme utan att lyckas.

I förhören framkommer att vare sig Stefan Glantz eller Anna Hage känner igen OP trots att dom ser honom på nära håll.

Stämmer att Christer Eriksson och Peter Nordström känner igen OP precis innan de drar till SABB. Svårt att förstå hur jag kunnat missa att OP nämns så tidigt, får ta mig tid att provlyssna på någon äldre inspelning av bandet.

Döda människor kan se väldigt annorlunda ut jämfört med vad de gjorde som levande. Även de som dör en fridfulldöd av ålder. OP var dessutom antagligen ganska nedkletat med sitt blod.
Citera
2018-01-14, 22:51
Medlem
299792458s avatar
Citat:

Var på bandet nämns OP ? vid 2:??

https://www.youtube.com/watch?v=BcyP-QFyT64
Senast redigerad av 299792458 2018-01-14 kl. 23:03.
Citera
2018-01-14, 23:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Den civilanställda kvinnan på SÄPO ser en man i T-shirt i mars 1986. Tio år senare känner hon via TV igen mannen som Anthony White. Bara tidsrymden gör att man måste vara skeptisk till att göra en riktig identifiering, inte minst med tanke på att AW var en för henne okänd person. Detta innebär inte med automatik att hon medvetet ljuger, men tidsaspekten och det faktum att hon vill hjälpa till gör att utpekandet bör bedömas med försiktighet.

Delar denna synpunkt till 100%, hade varit spännande om det varit White men det är för lång tidsrymd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in