Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 16:06
Medlem
olasvenssons avatar
Jag är hantverkare och högutbildad.
Citera
2018-01-18, 16:15
Moderator
rotadents avatar
Det jag har stött på flera gånger (både när jag och bekanta har varit kund) är att en del hantverkare saknar administrativ kompetens. De är duktiga på sitt jobb, men håller inte ordning varken i kalendern eller på fakturorna. Mina föräldrar fick ett arbete gjort i sin sommarstuga där det aldrig kom någon faktura. Jobbet blev bra utfört och alla de hade kontakt med var trevliga och punktliga, men de slarvade bort fakturan och trots flera påminnelser kom det aldrig någon. Inga jättepengar förvisso, men ändå ett antal tusenlappar.

Sen är hantverkarna inte ensamma om den här bristen på administrativ ordning, har träffat på det hos exempelvis flyttfirmor också. Det känns lite som att pappersarbetet kommer i andra hand och att man inte riktigt orkar stöka med det. Vissa skulle förmodligen tjäna på att anställa en sekreterare på deltid...
Citera
2018-01-18, 16:18
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
För att svara på TS frågor: Själv har jag en teori om att "de bråkigaste och minst disciplinerade killarna i klassen" blir just hantverkare. Och bristen på disciplin tar de med sig upp i åldrarna.

Rätta svaret, det är helt enkelt lågpresterande personer vi talar om. Jag arbetar med att köpa in dessa tjänster under vardagen och bristen på respekt för andra människor går som en röd tråd genom hela kåren. Mycket gamla mobbare och översittartyper som inte klarade av skolan. Kunder är mest jobbiga, vandrande pengapåsar som bara ska hålla käften är det i deras ögon. I de fall man får tag i en vettig hantverkare ska man hålla fast i dem hårt.
Citera
2018-01-18, 16:26
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Som tidigare nämnts så ville dom förmodligen inte ens ha jobbet från början! Vet att ett annat sätt är att skicka en riktigt hög offert för att du själv ska backa ur och söka dig till någon annan.
Citera
2018-01-18, 16:28
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Alltså på riktigt... är majoriteten av alla hantverkare efterblivna eller vad är problemet?
Jag har ringt till ett gäng olika hantverkare det senaste åren för att få (nåja... betala för) hjälp med olika saker.

Det har handlat om elinstallationer, totalrenovering av vvs, service av olika saker som jag inte får göra själv.
Så...

Man ringer. Dom lovar att höra av sig, men gör det aldrig.
Man kanske lyckas avtala om att dom ska dyka upp en viss tid och plats, men dom dyker inte upp.
Den senaste har inte ens skickat faktura på den gången han faktiskt dök upp.

Så...
Vad är det för jävla fel på hantverkare?????
VILL dom inte tjäna pengar eller?
Vill dom att alla ska se ner på dom?
Vill dom att hela yrkeskåren ska förknippas med ohederlighet och opålitlighet eller varför håller dom på som dom gör?

Jag fan kräks på bristen på respekt.
Jävla AS!!

Jag läste för övrigt tråden om han som trollade invandrare mha. bilannonser på blocket. Det är inte utan att man vill påbörja ett storskaligt trollande av hantverkare. Någon som har något tips?
Jag är själv hantverkare, och anser mig själv vara en ”normalbegåvad” person, utan någon bokstavsdiagnos, etc. Den enkla förklaringen till dina erfarenheter med div.hantverkare, är att:1: Du har en jävligt dryg ton i luren. 2: Du kommer med flummiga/luddiga/orealistiska arbetsbeskrivningar, som av uppenbara (för oss hantverkare) skäl betyder ”en jobbig kund”, som antagligen kommer att hänga över axeln när man jobbar. Nöjd med svaret?
Citera
2018-01-18, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Rotavdraget fanns även på sosse-tiden, fick 5000 i avdrag när jag satte upp värmepump 2004.

För att svara på TS frågor: Själv har jag en teori om att "de bråkigaste och minst disciplinerade killarna i klassen" blir just hantverkare. Och bristen på disciplin tar de med sig upp i åldrarna. Har även anlitat hantverkare i lågkonjunkturer, inte är det bättre pli på gubbarna då heller.

Den har gruppen, saknar i stor utsträckning jobb.
Citera
2018-01-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Rätta svaret, det är helt enkelt lågpresterande personer vi talar om. Jag arbetar med att köpa in dessa tjänster under vardagen och bristen på respekt för andra människor går som en röd tråd genom hela kåren. Mycket gamla mobbare och översittartyper som inte klarade av skolan. Kunder är mest jobbiga, vandrande pengapåsar som bara ska hålla käften är det i deras ögon. I de fall man får tag i en vettig hantverkare ska man hålla fast i dem hårt.

Känns som att detta passar in på dig.

Dom flesta hantverkare är hög eller normalpresterande, annars har dom inte kvar sitt jobb så länge. Att välja hantverkaryrket är ett sätt att snabbt få en bra lön.
Citera
2018-01-18, 16:48
Medlem
Pusse.Miggs avatar
Jobbar som konsult i branschen, dock inte som hantverkare. Kund vet vad dom vill ha men nästan aldrig hur processen går till och tror därför att allt går mycket fortare och simplifierar momenten (det är bara...). Det hörs direkt i telefon om personen vet vad han pratar om eller ej.

Tycker Kraftfoders med sin teori om att hantverkare är lågpresterande och odisciplinerade kan hoppa ner från sin höga häst, finns stora variationer i alla yrkesgrupper men vill man inte betala för kvalité ser du bara skit och då blir plötsligt allt skit.
Citera
2018-01-18, 16:49
Medlem
Det jag irriterar mig mest på med hantverkare är att de alltid verkar ha ett annat, lite viktigare projekt på gång någon annanstans så är det okej om de kommer imorgon eller om fyra timmar eller ikväll efter kl 18 istället för kl 7 på morgonen som vi bestämt?

Hantverkare vet om att kunderna ogärna sparkar dem och anlitar en annan firma och drar maximal nytta av det genom att ta på sig massa projekt på samma gång och hoppas att folk har överseende med att de drar ut på tiden och flyttar runt på tiderna när ska dyka upp lite som de vill.

Jag har nyligen köpt hus och renoverat för första gången och det var sannerligen en upplevelse. Den främsta läxan är att hantverkare uppenbarligen måste hållas jävligt kort och att man måste vara extremt bråkig, gnällig och tjatig och kontrollera allt tio gånger för att det ska bli rätt och bli gjort i tid.

Vårt badrum blev 4 veckor försenat trots att vi tjatade och kontrollerade dem hela tiden. Och då hade de dessutom mage att gnälla på att vi inte hade kaffe hemma. Idioter.
Citera
2018-01-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Jag är själv hantverkare, och anser mig själv vara en ”normalbegåvad” person, utan någon bokstavsdiagnos, etc. Den enkla förklaringen till dina erfarenheter med div.hantverkare, är att:1: Du har en jävligt dryg ton i luren. 2: Du kommer med flummiga/luddiga/orealistiska arbetsbeskrivningar, som av uppenbara (för oss hantverkare) skäl betyder ”en jobbig kund”, som antagligen kommer att hänga över axeln när man jobbar. Nöjd med svaret?

Stämmer rätt dåligt.

Har själv haft en del med hantverkare att göra både privat och i jobbet.
Och tyvärr är det rätt genomgående så att man är dåligt pånatt hålla tider, höra av sig samt planera sitt arbete.
Och då försöker jag ändå tänka på HUR jag beter mig rent generellt då jag själv vart i en liknande branch med mycket kundkontakt i deras hem.
Men det MINSTA jag kräver som betalande kund är att man kommer på utatt tid alternativt hör av sig ifall något hänt på vägen.

Det har hänt mer än en gång att man sagt en tid (säg nio.på morgonen) där man ska lämna över nyckel/släppa in i bostaden så dom kan göra det dom ska göra och man själv kan fortsätta till jobbet.
Klockan 11 har liksom ingen dykt upp och när man då tillslut får tag i dom så kommer ett "det dök upp en sak emellan".
Att då inte ens höra av sig är respektlöst. Ovh tyvärr är det scenariot inte ovanligt.

Där är polackerna bättre. Dom dyker iallafall alltid upp i tid.
Citera
2018-01-18, 16:55
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
Känns som att detta passar in på dig.
Dom flesta hantverkare är hög eller normalpresterande, annars har dom inte kvar sitt jobb så länge. Att välja hantverkaryrket är ett sätt att snabbt få en bra lön.

Ursäkta, med lågpresterande menar jag inte långsamma utan intellektuellt lågpresterande. En apa blir nog också skicklig på att skala bananer om han gör det 5000 gånger. De killarna som går bygg eller el i gymnasiet är just de hantverkare som vi pratar om här. Personligheten är självfallet olika men håller fast vid mitt påstående att det i högre grad är folk som ser sig själv som lite tuffare än genomsnittet.
Citera
2018-01-18, 16:57
Medlem
ronken82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Stämmer rätt dåligt.

Har själv haft en del med hantverkare att göra både privat och i jobbet.
Och tyvärr är det rätt genomgående så att man är dåligt pånatt hålla tider, höra av sig samt planera sitt arbete.
Och då försöker jag ändå tänka på HUR jag beter mig rent generellt då jag själv vart i en liknande branch med mycket kundkontakt i deras hem.
Men det MINSTA jag kräver som betalande kund är att man kommer på utatt tid alternativt hör av sig ifall något hänt på vägen.

Det har hänt mer än en gång att man sagt en tid (säg nio.på morgonen) där man ska lämna över nyckel/släppa in i bostaden så dom kan göra det dom ska göra och man själv kan fortsätta till jobbet.
Klockan 11 har liksom ingen dykt upp och när man då tillslut får tag i dom så kommer ett "det dök upp en sak emellan".
Att då inte ens höra av sig är respektlöst. Ovh tyvärr är det scenariot inte ovanligt.

Där är polackerna bättre. Dom dyker iallafall alltid upp i tid.
Jag kan inte svara för alla hantverkare, men jag håller hårt på mina bokade kundträffar, och skulle jag mot all förmodan bli senare än en kvart, så ringer jag kunden på vägen. Jag kan absolut förstå ilskan. Sen för övrigt så är polacker lite som rysk roulette, antingen får du en bra, eller en fullständig katastrof..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in