Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 12:14
Medlem
chilly_c_canes avatar
Alltså på riktigt... är majoriteten av alla hantverkare efterblivna eller vad är problemet?
Jag har ringt till ett gäng olika hantverkare det senaste åren för att få (nåja... betala för) hjälp med olika saker.

Det har handlat om elinstallationer, totalrenovering av vvs, service av olika saker som jag inte får göra själv.
Så...

Man ringer. Dom lovar att höra av sig, men gör det aldrig.
Man kanske lyckas avtala om att dom ska dyka upp en viss tid och plats, men dom dyker inte upp.
Den senaste har inte ens skickat faktura på den gången han faktiskt dök upp.

Så...
Vad är det för jävla fel på hantverkare?????
VILL dom inte tjäna pengar eller?
Vill dom att alla ska se ner på dom?
Vill dom att hela yrkeskåren ska förknippas med ohederlighet och opålitlighet eller varför håller dom på som dom gör?

Jag fan kräks på bristen på respekt.
Jävla AS!!

Jag läste för övrigt tråden om han som trollade invandrare mha. bilannonser på blocket. Det är inte utan att man vill påbörja ett storskaligt trollande av hantverkare. Någon som har något tips?
Citera
2018-01-18, 12:28
Medlem
det är högkonjunktur i hantverksbranshen!

antagligen låter du lika jobbig i verkligeheten som ditt inlägg,

folk orkar inte med sånna dryga personer som dig, dessutom är det roligt att vraka och välja bland alla kundsvin

dom kundsvinen som verkar jobbiga dom hör man inte av sig till,

men lugn och fin, presis så här var det 2007 med, det var galet med jobb men när det krashade så kom rot avdraget (det enda vettiga reinfeldt gjorde)

och priserna gick upp på tjänsterna,
snart kommer krashen igen och denna gången kan inte roten rädda oss, svartjobben kommer tillbaka och timpriserna kommer sjunka, ooch då kan du välja och vraka
Citera
2018-01-18, 12:41
Medlem
Precis som föregående skrivare säger, det är högkonjunktur.
De flesta hantverkare och firmor har fullt upp på större byggen och projekt.
Det är sådant man vill ha då man har lättare att planera, få betalt och få in pengarna med mindre krångel.
Sen lägger de gärna potentiella jobb från privatpersoner på hög och plockar upp dem senare om det krisar, då de vet att privatpersoner är mycket mer benägna att sitta hemma och vänta på "svar" i flera veckor, än ett företag som begär in offerter och har tidplaner att hålla.
Citera
2018-01-18, 12:44
Medlem
kraftfoders avatar
Rotavdraget fanns även på sosse-tiden, fick 5000 i avdrag när jag satte upp värmepump 2004.

För att svara på TS frågor: Själv har jag en teori om att "de bråkigaste och minst disciplinerade killarna i klassen" blir just hantverkare. Och bristen på disciplin tar de med sig upp i åldrarna. Har även anlitat hantverkare i lågkonjunkturer, inte är det bättre pli på gubbarna då heller.
Citera
2018-01-18, 13:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Förklaringen är säkert den som nämnts, att alla har jäkligt mycket att göra men man kan ju ändå hålla sina löften och dyka upp eller höra av sig när man avtalat. Har man inte tid är det väl bättre att säga det än att ta på sig något man inte kan uppfylla sedan.
Citera
2018-01-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
är majoriteten av alla hantverkare efterblivna

Citat:
Jag fan kräks på bristen på respekt.

Citat:
Jävla AS!!

Citat:
Det är inte utan att man vill påbörja ett storskaligt trollande av hantverkare.

Citat:
Vad är det för jävla fel på hantverkare?????
VILL dom inte tjäna pengar eller?

Hantverkare som jobbat en tid blir ofta ganska duktiga på att "läsa av" människor och kan på så vis enkelt välja bort kunder som dom tror att det kan bli problem med.

Jag är inte hantverkare själv men med tanke på hur du uttrycker dig och vilken attityd du har misstänker jag att det kan vara något sådant du råkat ut för.

Att dom sedan inte ringer dig och säger som det är, att du verkar vara en dryg och jobbig jävel som det bokstavligen lyser problem om, och att dom därför hoppar av, är väl inte konstigare än medelklassens-akademiker aldrig någonsin oavsett skäl hör av sig när dom skiter i sina ingångna muntliga avtal.
Citera
2018-01-18, 14:13
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hantverkare som jobbat en tid blir ofta ganska duktiga på att "läsa av" människor och kan på så vis enkelt välja bort kunder som dom tror att det kan bli problem med.

Jag är inte hantverkare själv men med tanke på hur du uttrycker dig och vilken attityd du har misstänker jag att det kan vara något sådant du råkat ut för.

Att dom sedan inte ringer dig och säger som det är, att du verkar vara en dryg och jobbig jävel som det bokstavligen lyser problem om, och att dom därför hoppar av, är väl inte konstigare än medelklassens-akademiker aldrig någonsin oavsett skäl hör av sig när dom skiter i sina ingångna muntliga avtal.

Så du menar att en trevlig person bara ska se glad ut och vara tacksam över att bli behandlad så?
För att om man blir irriterad så var man jobbig redan från början?
Skön snubbe....
Citera
2018-01-18, 14:34
Medlem
Jobbar med projektledning inom bygg och kan instämma att många man jobbar med är riktigt bortskämda, dåliga på sitt arbete och kan inte passa tider. Funkar som sagt i högkonjuktur även om jag börjar tröttna på mitt pga detta. Finns såklart undantag med skickliga hantverkare som sköter sig.
Citera
2018-01-18, 14:36
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det är högkonjunktur i hantverksbranshen!

antagligen låter du lika jobbig i verkligeheten som ditt inlägg,

folk orkar inte med sånna dryga personer som dig, dessutom är det roligt att vraka och välja bland alla kundsvin

dom kundsvinen som verkar jobbiga dom hör man inte av sig till,

men lugn och fin, presis så här var det 2007 med, det var galet med jobb men när det krashade så kom rot avdraget (det enda vettiga reinfeldt gjorde)

och priserna gick upp på tjänsterna,
snart kommer krashen igen och denna gången kan inte roten rädda oss, svartjobben kommer tillbaka och timpriserna kommer sjunka, ooch då kan du välja och vraka

Alltså...
Tycker man att någon som ringer och ställer följande fråga är en jobbig jävel så har man ju problem på riktigt:
Kund: Hej, jag heter John Doe, jag tänkte bara höra om ni har tid att hjälpa mig med med att bygga om XYZ och byta hela ÅÄÖ.
Hantverkare: Absolut, jag hör av mig i nästa vecka så kan vi boka in en tid.
Kund: Lysande! Då hörs vi då.
Citera
2018-01-18, 14:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Jag har haft problem att få tag i hantverkare för jobb och då har jag varken varit otrevlig eller haft något speciellt konstiga uppdrag. De få som hör av sig när man mailar vill gärna göra det för dubbla eller trippla priset av vad som är normalt för motsvarande jobb. Så de måste i princip vara fullbelagda
Citera
2018-01-18, 14:41
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Jobbar med projektledning inom bygg och kan instämma att många man jobbar med är riktigt bortskämda, dåliga på sitt arbete och kan inte passa tider. Funkar som sagt i högkonjuktur även om jag börjar tröttna på mitt pga detta. Finns såklart undantag med skickliga hantverkare som sköter sig.

Ja, jag har tro det eller ej lyckats hitta en elektriker som är bra. Lite dyr, men kommer när han ska, hör av sig som utlovat och gör ett bra jobb.
Jag i min tur betalar fakturan direkt när den kommer. Inte efter 30 dagar.

Men uppenbarligen är jag jävligt besvärlig som har krav på den jag ska ge mina surt förvärvade slantar till...
Citera
2018-01-18, 14:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:

Jag är ju på motsatt sida, dvs kund och jag förstår att en hantverkare inte vill ha kritik om den är oskälig men i många fall så är det skitjobb som utförts och sen blir de sura på kunden som håller inne pengar för att de inte utfört arbetet enligt gällande riktlinjer och krav. Många hantverkare måste lära sig att om de har utfört ett jobb fel så är det faktiskt deras fel och inte kundens fel. En duktig hantverkare ska inte bara förstå vad jobbet innebär utan att även göra det korrekt även om kunden beskriver det annorlunda. kunden vet oftast inte vilka regler som gäller och hur man bäst gör det så kunden köper den "kompetensen" av hantverkaren. Sen finns det bra hantverkare bla bla bla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in