Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Åter igen... Hur skulle jag ha sagt till hantverkaren i telefonen då?
Om du inte bara trollar så kan du såklart ge exempel.

Det DU skriver i tråden, är inget annat än bevis på fruktansvärt dålig attityd, precis som någon var inne på.

Går och poppar popcorn i väntan på ett mycket konstruktivt och motbevisande inlägg från dig.

Bästa är om du har kontakter(Någon du litar på som känner någon).

Men jag förstår att du bor i ett litet samhälle med dåligt utbud, då kan det vara extremt svårt.
Ring firma 1, prata lite lätt vad du vill ha gjort. Boka tid för besök i hemmet, känns det bra och du får ett riktpris eller takpris(Små jobb, alltid löpande(Max 8h totalt)). Känns det bra, kör vidare.

Dyker det upp problem, ta upp dom. Fortsätter problemen avbryt jobbet. Ring firma 2.

Du får gärna posta dom delar där jag har dålig attityd, så bemöter eller förklarar jag bättre vad jag menar.

Tycker själv att jag är tydlig med mina åsikter, men absolut inte dålig attityd.
Citera
2018-01-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Många gånger är inte det några konstigheter, Nej. Men det är inte så självklart alltid.

Precis som hantverkare så finns det dåliga kunder som är dåliga på att kommunicera om vad man vill ha gjort och kan helt plötsligt ändra sig och ha det på ett helt annat sätt. Och detta är när man påbörjat jobbet.

Som sagt så handlar det om att man är tydliga på båda sidor om vad som skall göras, hur och när.

Håller med.
Citera
2018-01-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Alltså på riktigt... är majoriteten av alla hantverkare efterblivna eller vad är problemet?
Jag har ringt till ett gäng olika hantverkare det senaste åren för att få (nåja... betala för) hjälp med olika saker.

Det har handlat om elinstallationer, totalrenovering av vvs, service av olika saker som jag inte får göra själv.
Så...

Man ringer. Dom lovar att höra av sig, men gör det aldrig.
Man kanske lyckas avtala om att dom ska dyka upp en viss tid och plats, men dom dyker inte upp.
Den senaste har inte ens skickat faktura på den gången han faktiskt dök upp.

Så...
Vad är det för jävla fel på hantverkare?????
VILL dom inte tjäna pengar eller?
Vill dom att alla ska se ner på dom?
Vill dom att hela yrkeskåren ska förknippas med ohederlighet och opålitlighet eller varför håller dom på som dom gör?

Jag fan kräks på bristen på respekt.
Jävla AS!!

Jag läste för övrigt tråden om han som trollade invandrare mha. bilannonser på blocket. Det är inte utan att man vill påbörja ett storskaligt trollande av hantverkare. Någon som har något tips?

Tjena - samma erfarenhet. Men ja...

Tror det talesättet "Var man sin bästa dräng" har dykt upp i min skalle många gånger - och det stämmer.

Det finns duktiga hantverkare där ute - dock är det inte många som kan detta med att hantera kunder. Dom är helt enkelt lata individer som har det för bra. Dom proffsiga säger redan på luren att "tyvärr jag har inte tid, men jag kan kommma om 3-4 månader" eller referera till en annan firma.

Det värsta jag vet är när man t.om har sagt JA på en offert och personen dyker inte ens upp eller svarar i telefon. Och det har sin enkla anledning.

Jag är en person som tycker att alla ska tjäna pengar, men man måste ha ett avtal (hantverkaravtal). Annars sitter man där och gråter ut i fuskbyggarna sen om hur man blev blåst. Kanske inte för små enkla jobb, men däremot sånt som takbyte eller dylikt.

Tyvärr blir man avfärdad som "jobbig". Även när avtalet skyddar hantverkaren också. Vad händer om kunden sitter inne på en stor faktura? Som ensamföretagare så är man rökt. Men avtalet skyddar en mot det också.

Branschen borde få sig en sund injektion av polacker som kan. Samt att ROT ska bort och hantverkaravtal är ett krav -annars gäller inte försäkringar. Punkt. Dom duktiga överlever - dom dåliga/lata kan gå och käka frukost på arbetsförmedlingen och göra något annat (eller skärpa sig).

Jobbar själv i en bransch med dåligt rykte - men vet att är man proffsig (oavsett om man kan eller inte) och inte slösar bort på folks tid så kommer dom alltid tillbaks. Även i lågkonjuktur.

Sen tycker man att enklare arbeten som är kravsatta borde avregleras och helt enkelt ske på eget ansvar. Jag skulle aldrig drömma om att leka med starkström t.ex men däremot så borde jag få göra vad jag kan/vill om jag anser att jag har kunskapen om detta (i mitt eget hem).

Om alla skulle göra en grundlig el-inspektion (eller vvs) när man köper hus så skulle detta vara ett självsanerande problem. Detta får man göra efter man har köpt huset då man har en regressperiod på 1-2 månader om man skulle uppstäcka allvarliga fel som något har gjort och säljaren väljer att inte åtgärda detta. Men folk orkar inte.

Som sagt - var man sin bäste dräng. En hantverkare skiter i ditt hus när han väl är klar och stoltheten i arbetet är ganska bortblåst i dagsläget. Har stor respekt för dom riktigt gamla krutgubbarna som faktiskt kan d¨dom har visat mig mycket om hur man ska göra. Många kloka man kan lära sig av.

Men vad fan gör man om det riktigt krisar? Säg att en avloppsledning går av på mitten eller badrummet har stora problem t.ex? "Jag kommer om 3 veckor" är liksom det bästa man kan få nu för tiden.

Mitt råd är, kavla upp ärmarna och bli din egen dräng. Gå på bibblan och låna böcker och gör det själv. Tillsammans med brexit och en framtid av EU hantverkare, samt bra kvalite på GDS (gör det självare) så kommer dom att få ta mössan till banken. Tyvärr.

Påminner lite om hur det var med bilverkstäder för många år sedan...
Citera
2018-01-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoTrulyCares
Tjena - samma erfarenhet. Men ja...

Tror det talesättet "Var man sin bästa dräng" har dykt upp i min skalle många gånger - och det stämmer.

Det finns duktiga hantverkare där ute - dock är det inte många som kan detta med att hantera kunder. Dom är helt enkelt lata individer som har det för bra. Dom proffsiga säger redan på luren att "tyvärr jag har inte tid, men jag kan kommma om 3-4 månader" eller referera till en annan firma.

Det värsta jag vet är när man t.om har sagt JA på en offert och personen dyker inte ens upp eller svarar i telefon. Och det har sin enkla anledning.

Jag är en person som tycker att alla ska tjäna pengar, men man måste ha ett avtal (hantverkaravtal). Annars sitter man där och gråter ut i fuskbyggarna sen om hur man blev blåst. Kanske inte för små enkla jobb, men däremot sånt som takbyte eller dylikt.

Tyvärr blir man avfärdad som "jobbig". Även när avtalet skyddar hantverkaren också. Vad händer om kunden sitter inne på en stor faktura? Som ensamföretagare så är man rökt. Men avtalet skyddar en mot det också.

Branschen borde få sig en sund injektion av polacker som kan. Samt att ROT ska bort och hantverkaravtal är ett krav -annars gäller inte försäkringar. Punkt. Dom duktiga överlever - dom dåliga/lata kan gå och käka frukost på arbetsförmedlingen och göra något annat (eller skärpa sig).

Jobbar själv i en bransch med dåligt rykte - men vet att är man proffsig (oavsett om man kan eller inte) och inte slösar bort på folks tid så kommer dom alltid tillbaks. Även i lågkonjuktur.

Sen tycker man att enklare arbeten som är kravsatta borde avregleras och helt enkelt ske på eget ansvar. Jag skulle aldrig drömma om att leka med starkström t.ex men däremot så borde jag få göra vad jag kan/vill om jag anser att jag har kunskapen om detta (i mitt eget hem).

Om alla skulle göra en grundlig el-inspektion (eller vvs) när man köper hus så skulle detta vara ett självsanerande problem. Detta får man göra efter man har köpt huset då man har en regressperiod på 1-2 månader om man skulle uppstäcka allvarliga fel som något har gjort och säljaren väljer att inte åtgärda detta. Men folk orkar inte.

Som sagt - var man sin bäste dräng. En hantverkare skiter i ditt hus när han väl är klar och stoltheten i arbetet är ganska bortblåst i dagsläget. Har stor respekt för dom riktigt gamla krutgubbarna som faktiskt kan d¨dom har visat mig mycket om hur man ska göra. Många kloka man kan lära sig av.

Men vad fan gör man om det riktigt krisar? Säg att en avloppsledning går av på mitten eller badrummet har stora problem t.ex? "Jag kommer om 3 veckor" är liksom det bästa man kan få nu för tiden.

Mitt råd är, kavla upp ärmarna och bli din egen dräng. Gå på bibblan och låna böcker och gör det själv. Tillsammans med brexit och en framtid av EU hantverkare, samt bra kvalite på GDS (gör det självare) så kommer dom att få ta mössan till banken. Tyvärr.

Påminner lite om hur det var med bilverkstäder för många år sedan...

Polacker jobbar i regel svart.
Ta bort ROT gör att fler jobbar svart.

Man får redan göra det mesta själv, finns inga regler som hindrar det.
Citera
2018-01-20, 12:16
Medlem
wodelars avatar
De verkar inte vara serviceminded. Häromdagen när jag skulle iväg med bilen, så hade en byggnadsställningsfirma parkerat precis framför, så att jag inte kunde köra ut. När jag gick in på husbygget, så sa de bara att de var iväg på rast. De verkade inte bry sig. Sverige är egoismens förlovade land.
Senast redigerad av wodelar 2018-01-20 kl. 12:20.
Citera
2018-01-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
Polacker jobbar i regel svart.
Ta bort ROT gör att fler jobbar svart.

Man får redan göra det mesta själv, finns inga regler som hindrar det.

Sant, men det går att fixa snabbt. Iom att kontanthanteringen snart är borta i Sverige så blir svartjobben färre. Och tvingas man till hantverkaravtal samt för att kunna räkna av det när man säljer huset behövs kvitto. Annars blir husägaren personligt ansvarig.

Tror att många svartjobbar för dom inte kan/vet hur det funkar. Småjobb är väl en sak, men hantverkarna verkar inte så intresserad av dom ens med ROT idag.

Jag vet tex att många elektriker inte vill jobba på olika hus då dom vet att det är katastrof och att dom skulle bli ansvariga. Där kanske reglerna skulle ändras att dom bara är ansvariga för den biten som är specad på arbetsordern.

Det som behövs är:

Enklare regler
Att husägare får göra som dom vill - dock hålls dom ansvariga vid helt tokiga saker

Att det blir enklare för EU hantverkare att certa sig på svenska regler och ha flera incitament. Drt är tydligt att drt är för lite konkurrens på marknaden. Klantskallar oavsett land undanbedes.

Att branschen straffar dom oseriösa och hjälper dom som vill - med enkla medel.
Citera
2018-01-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoTrulyCares
Sant, men det går att fixa snabbt. Iom att kontanthanteringen snart är borta i Sverige så blir svartjobben färre. Och tvingas man till hantverkaravtal samt för att kunna räkna av det när man säljer huset behövs kvitto. Annars blir husägaren personligt ansvarig.

Tror att många svartjobbar för dom inte kan/vet hur det funkar. Småjobb är väl en sak, men hantverkarna verkar inte så intresserad av dom ens med ROT idag.

Jag vet tex att många elektriker inte vill jobba på olika hus då dom vet att det är katastrof och att dom skulle bli ansvariga. Där kanske reglerna skulle ändras att dom bara är ansvariga för den biten som är specad på arbetsordern.

Det som behövs är:

Enklare regler
Att husägare får göra som dom vill - dock hålls dom ansvariga vid helt tokiga saker

Att det blir enklare för EU hantverkare att certa sig på svenska regler och ha flera incitament. Drt är tydligt att drt är för lite konkurrens på marknaden. Klantskallar oavsett land undanbedes.

Att branschen straffar dom oseriösa och hjälper dom som vill - med enkla medel.

Öststatare innebär svartjobb och stölder. Det finns bra undantag, men tycker att vi också borde göra en brexit(Swexit).

Sen får husägare redan göra som dom vill, så länge dom inte gör tokiga saker.
Citera
2018-01-20, 15:38
Medlem
Snudd på kartellbildning bland Svenska hantverkare.
Man har gjort allt för höja sin egen yrkeskår till orimliga höjder.

I resten av världen är hantverkaren ett lågstatusyrke. Han ligger lite högre i rang än oxen som drar plogen, men inte så mycket mer...
Svenska hantverkare ser sig som Generaler och Löjtnanter.

Kanske för att det är brist på dessa?

Så komplicerat är det inte att spika ihop en altan. Det krävs utrustning, tid och någon som orkar hålla ut i kylan några dagar. Möjligtvis läsa en ritning..
Om det kommer något gott av kulturberikningen så borde det vara folk som kan bygga billigt. ..:/
Citera
2018-01-20, 17:07
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Snudd på kartellbildning bland Svenska hantverkare.
Man har gjort allt för höja sin egen yrkeskår till orimliga höjder.

I resten av världen är hantverkaren ett lågstatusyrke. Han ligger lite högre i rang än oxen som drar plogen, men inte så mycket mer...
Svenska hantverkare ser sig som Generaler och Löjtnanter.

Kanske för att det är brist på dessa?

Så komplicerat är det inte att spika ihop en altan. Det krävs utrustning, tid och någon som orkar hålla ut i kylan några dagar. Möjligtvis läsa en ritning..
Om det kommer något gott av kulturberikningen så borde det vara folk som kan bygga billigt. ..:/
Haha.
Lågstatusyrke? Lite högre rang än oxen som drar plogen? Jösses.

Vilken status i arbetslivet då? Eller är du lika obildad som du låter?

Du är bara en klassisk översittare som vill trycka ner andra för att få dig själv att verka bättre. Du är bara avundsjuk på oss gissar jag.

Och ja, ”spika” ihop din altan() om det är så lätt, men du kan ju höra av dig till mig när jag ska göra om jobbet du gjort. Vilket ofta är ganska vanligt.
Citera
2018-01-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Haha.
Lågstatusyrke? Lite högre rang än oxen som drar plogen? Jösses.

Vilken status i arbetslivet då? Eller är du lika obildad som du låter?

Du är bara en klassisk översittare som vill trycka ner andra för att få dig själv att verka bättre. Du är bara avundsjuk på oss gissar jag.

Och ja, ”spika” ihop din altan() om det är så lätt, men du kan ju höra av dig till mig när jag ska göra om jobbet du gjort. Vilket ofta är ganska vanligt.

well.. Jag bojkottar arbetslivet då jag anser att kulturberikarna ska stå för den delen för att sedan ersättas med automatisering..
Precis som jag anser att dessa ska stå för hantverkeriet och detta ska göras för en summa som jag har råd med.

Just nu har jag inte råd med dina ockerpriser om jag vill ha några spikar inslagna, och därför tycker jag att priserna ska gå ner.

Detta sker rimligtvis genom import av hantverkare, vilket er kartellbildning har stoppat..

Seriöst: Människan kunde såga och snickra redan på medeltiden, det är bara verktygen som blivit bättre. Jag är beredd att betala en slant för verktygen och hjonet som håller i dom...
Men dina Thailandsresor och din storbilds-TV kan du betala själv..
Citera
2018-01-20, 18:00
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hantverkare som jobbat en tid blir ofta ganska duktiga på att "läsa av" människor och kan på så vis enkelt välja bort kunder som dom tror att det kan bli problem med.

Jag är inte hantverkare själv men med tanke på hur du uttrycker dig och vilken attityd du har misstänker jag att det kan vara något sådant du råkat ut för.

Att dom sedan inte ringer dig och säger som det är, att du verkar vara en dryg och jobbig jävel som det bokstavligen lyser problem om, och att dom därför hoppar av, är väl inte konstigare än medelklassens-akademiker aldrig någonsin oavsett skäl hör av sig när dom skiter i sina ingångna muntliga avtal.

Huvudet på spiken..

Jag har haft en elfirma och som du skriver så passar man sig för "idioter" och rättshaverister. De suger energi och pengar och som företagare vill man bara gå vidare med nästa vettiga kund.

Jag kan även meddela att det finns ett visst "samarbete" att berätta vilka kunder som är jobbiga och dryga mellan folk i branchen.

Jag har tom lämnat ett jobb mitt i då kunden var en helidiot. det var värt att lämna det jag monterat enbart för att slippa idioten.

Så TS bör fundera på att ta in en seriös firma, nämna att han inte kommer vara hemma så att folket får arbeta i fred.

Värst är det med folk som vill att man skall montera deras biltema grejor.. de fattar inte att skiten inte håller måttet och är rena skräpet. Eller gamla subban Agda som undrar om man kan skruva upp hennes jävla gardinstång samtidigt..
Citera
2018-01-20, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
well.. Jag bojkottar arbetslivet då jag anser att kulturberikarna ska stå för den delen för att sedan ersättas med automatisering..
Precis som jag anser att dessa ska stå för hantverkeriet och detta ska göras för en summa som jag har råd med.

Just nu har jag inte råd med dina ockerpriser om jag vill ha några spikar inslagna, och därför tycker jag att priserna ska gå ner.

Detta sker rimligtvis genom import av hantverkare, vilket er kartellbildning har stoppat..

Seriöst: Människan kunde såga och snickra redan på medeltiden, det är bara verktygen som blivit bättre. Jag är beredd att betala en slant för verktygen och hjonet som håller i dom...
Men dina Thailandsresor och din storbilds-TV kan du betala själv..

Om jag var du skulle prova att kontakta några Somalier, har hört mycket gott om dem.
Dom kan säkert slå in dina spikar.

Hur mycket i timmen är du beredd att betala för ett duktigt hantverkarhjon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in