Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 17:34
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
TS problem är ju att ha på måfå ( typ blocket/servicefiner etc ) söker hantverkare.
Det är absolut sämsta sättet att komma någon vart.

Fråga kompisar/kollegor osv: Känner du någon rörmokare, elektriker etc

Sen ringer du och säger att: Jag har fått ditt nummer av xxx, skulle du kunna
komma över och byta etc etc

Jag har EN elektriker, EN rörmokare, EN snickare som jag ringer.
I bland sitter dom fast i jobb veckor ev månader framöver men varje gång har dom hävisat till
kollega/samarbetspartner som kunnat ställa upp.

Så tips: Börja samla på vettiga kontakter

Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
Tja.. hade du skrivit din ts så som du skrev detta inlägg hade man ju haft en annan uppfattning än där du skriver "as" och annat nevärderande.

Som jag skrivit innan... etablerade företag är det som gäller.hör de inte av sig så finns det flera. Jag kan hålla med att det är dåligt att inte komma på avtalad tid men får känslan av att du inte tittat upp företaget innan.

Edit märk här att jag inte försvarar utan helt enkelt förklarar hur saker o ting fungerar.

Rörmokare 1 hittade jag med Google. Hade bara en recension men den var bra. Kollade upp honom på alla bolag. Under dom 15 år företaget har funnits verkar det ha gått bättre och bättre. Sista åren kunde man tydligt se att såväl omsättning som vinst ökat.
Tog det som tillräckligt för att ringa hem honom för en titt och instruktion.

När han inte dök upp/hörde av sig kollade jag pumptillverkarens hemsida. Ringde upp den dom hänvisar till i närheten.
Han kunde inte hjälpa mig utan rekommenderade någon annan... som aldrig hörde av sig efter inledande dialog - återgiven ovan.

Konstigt man blir förbannad...
Citera
2018-01-19, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Rörmokare 1 hittade jag med Google. Hade bara en recension men den var bra. Kollade upp honom på alla bolag. Under dom 15 år företaget har funnits verkar det ha gått bättre och bättre. Sista åren kunde man tydligt se att såväl omsättning som vinst ökat.
Tog det som tillräckligt för att ringa hem honom för en titt och instruktion.

När han inte dök upp/hörde av sig kollade jag pumptillverkarens hemsida. Ringde upp den dom hänvisar till i närheten.
Han kunde inte hjälpa mig utan rekommenderade någon annan... som aldrig hörde av sig efter inledande dialog - återgiven ovan.

Konstigt man blir förbannad...

Bägge metoderna är dåliga.

Känner du ingen som känner en rörmokare?
Annars kontakta en firma typ den första och be att få referenser. Får du inte det, ring vidare.
Citera
2018-01-19, 17:44
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
På det sätt du uttrycker dig på här i tråden, är du sannolikt en besvärlig kund.

Åter igen... Hur skulle jag ha sagt till hantverkaren i telefonen då?
Om du inte bara trollar så kan du såklart ge exempel.

Det DU skriver i tråden, är inget annat än bevis på fruktansvärt dålig attityd, precis som någon var inne på.

Går och poppar popcorn i väntan på ett mycket konstruktivt och motbevisande inlägg från dig.
Citera
2018-01-19, 17:47
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi2019
Bägge metoderna är dåliga.

Känner du ingen som känner en rörmokare?
Annars kontakta en firma typ den första och be att få referenser. Får du inte det, ring vidare.

Alla bor inte i Stockholm.
Så länge man inte vill betala för 2-3 timmar körning per dag så är man rätt utelämnad till dom i närheten.
Hälften kan man räkna bort eftersom dom "inte jobbar med IVT eller Daikin el annat märke.
Citera
2018-01-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag är hantverkare och högutbildad.
Men ändå en idiot(?)...

F.ö så är det skitsvårt det där med hantverkare hemma privat, jobbar själv inom den sektorn men inte mot privatkunder (som tur är) utan istället är det kommunen, stora tillverkningsindustrier eller värmeverk jag jobbar "för" men iaf så har även vi det svårt när vi vill ha hem vvs'are, elektriker eller vad det nu är man kan tänkas behöva och bara ringer någon man hittat på nätet?

Lösningen är att höra sig för i bygden där man bor vilka lokala firmor det finns som ÄR bra på det man vill, inte stirra sig blind på fina hemsidor eller låga priser. Då går det oftast mycket bättre för 1. firman verkar inom området (vill inte "skita ut sig" på hemort), 2. är/har blivit rekommenderade av någon utan ekonomisk vinning på din ombyggnation.

Hoppas du inte drar oss alla över samma kam nu bara? jag halkade in på detta yrke i senare år och var verkligen inte den stökiga/bråkiga i klassen!
Citat:
Så länge man inte vill betala för 2-3 timmar körning per dag så är man rätt utelämnad till dom i närheten.
Hälften kan man räkna bort eftersom dom "inte jobbar med IVT eller Daikin el annat märke.
Bor man isolerat i skogen/Lappland så får man betala lite mer för körning men även här nere i skaune åker man ibland på rätt dyr körersättning... Ring runt till fler!
Senast redigerad av Frazze77 2018-01-19 kl. 18:09.
Citera
2018-01-19, 18:25
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
By the way, det enda som stör mej REJÄLT på hantverkare är följande scenario.

Du begär offert på en badrumsrenovering. Firma Sköntorps Plattsättning AB skickar Lars-Göran som
kollar på jobbet och lämnar en offert. verkar vara en vettig kille , lite dyrt kanske men hellre någon krona extra för att få ordning och reda och snyggt utfört jobb.
Du skriver på och dom skall börja jobba på måndag.
Då kommer pawel och stanislav två polacker som inte kan ett ord svenska, dom jobbar från 06.30 till 20.00 varje dag, skräp, skit och byggavfall i hela huset. Även lördag.
Lars Göran svarar inte på telefon. alls. Dåligt hantverk och konstiga lösningar.
Lägsta kvalitet på allt. Inte kul.

Exakt, därför ska man anlita firmor som aldrig använder sig av öststatare.
Det gör man klarart när man beställer arbetet så man som kund slipper den obehagliga överraskningen.
Det här är inget stort problem på den ort jag bor utan jag tror mer det är ett storstadsproblem
Citera
2018-01-19, 19:42
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Jag är själv hantverkare, och anser mig själv vara en ”normalbegåvad” person, utan någon bokstavsdiagnos, etc. Den enkla förklaringen till dina erfarenheter med div.hantverkare, är att:1: Du har en jävligt dryg ton i luren. 2: Du kommer med flummiga/luddiga/orealistiska arbetsbeskrivningar, som av uppenbara (för oss hantverkare) skäl betyder ”en jobbig kund”, som antagligen kommer att hänga över axeln när man jobbar. Nöjd med svaret?

Gällande flummiga arbetsbeskrivningar, exakt vad menar du med det? Ska kunden komma med en utförlig beskrivning på antal Spik det beräknas gå åt samt exakta mått på ett dörrfoder som ska bytas?
Citera
2018-01-19, 20:17
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Gällande flummiga arbetsbeskrivningar, exakt vad menar du med det? Ska kunden komma med en utförlig beskrivning på antal Spik det beräknas gå åt samt exakta mått på ett dörrfoder som ska bytas?
Att beräkna spik är en matrielfråga och inte en arbetsbeskrivning.

Arbetsbeskrivning kan t.ex. vara hur ett badrum, kök eller en utbyggnad skall se ut. Ibland kan du få en ritning på en post-it och förväntas göra underverk med den beskrivningen/"ritningen" (Har dock inte hänt mig, men det händer).
Citera
2018-01-19, 21:11
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Att beräkna spik är en matrielfråga och inte en arbetsbeskrivning.

Arbetsbeskrivning kan t.ex. vara hur ett badrum, kök eller en utbyggnad skall se ut. Ibland kan du få en ritning på en post-it och förväntas göra underverk med den beskrivningen/"ritningen" (Har dock inte hänt mig, men det händer).

Fast det förväntar man sig väl, knappast att man behöver blanda in en arkitekt för att bygga om ett normalt svensk badrum, eller? Gråa klinker, vitt kakel, där ska toan sitta, duschen där, handfat där.. kan inte vara svårt
Citera
2018-01-19, 21:30
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Fast det förväntar man sig väl, knappast att man behöver blanda in en arkitekt för att bygga om ett normalt svensk badrum, eller? Gråa klinker, vitt kakel, där ska toan sitta, duschen där, handfat där.. kan inte vara svårt
Många gånger är inte det några konstigheter, Nej. Men det är inte så självklart alltid.

Precis som hantverkare så finns det dåliga kunder som är dåliga på att kommunicera om vad man vill ha gjort och kan helt plötsligt ändra sig och ha det på ett helt annat sätt. Och detta är när man påbörjat jobbet.

Som sagt så handlar det om att man är tydliga på båda sidor om vad som skall göras, hur och när.
Citera
2018-01-19, 23:01
Medlem
Citat:

Jag bor i Luleå.

Men det jag borde svarat i förra posten, är att jag förstår att du är irriterad. Det skulle jag också vara.
Citera
2018-01-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze77
Men ändå en idiot(?)...

F.ö så är det skitsvårt det där med hantverkare hemma privat, jobbar själv inom den sektorn men inte mot privatkunder (som tur är) utan istället är det kommunen, stora tillverkningsindustrier eller värmeverk jag jobbar "för" men iaf så har även vi det svårt när vi vill ha hem vvs'are, elektriker eller vad det nu är man kan tänkas behöva och bara ringer någon man hittat på nätet?

Lösningen är att höra sig för i bygden där man bor vilka lokala firmor det finns som ÄR bra på det man vill, inte stirra sig blind på fina hemsidor eller låga priser. Då går det oftast mycket bättre för 1. firman verkar inom området (vill inte "skita ut sig" på hemort), 2. är/har blivit rekommenderade av någon utan ekonomisk vinning på din ombyggnation.

Hoppas du inte drar oss alla över samma kam nu bara? jag halkade in på detta yrke i senare år och var verkligen inte den stökiga/bråkiga i klassen!

Bor man isolerat i skogen/Lappland så får man betala lite mer för körning men även här nere i skaune åker man ibland på rätt dyr körersättning... Ring runt till fler!

Håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in