2018-01-30, 19:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Längs Värtavägen i Stockholm byggs just nu en cykelbana för 80(!) miljoner. Genomdrivet av (mp). Bygget är så omfattande att SL-bussarna inte kan köra där, och butiks- och restaurangägare lider allvarlig ekonomisk skada så länge bygget pågår (och det verkar pågå väldigt länge).

Värtavägen, i stadsdelen Gärdet i Stockholm, är i princip en lång uppförsbacke, och därefter en lång nedförsbacke. Som Stockholmshyllningen sedan 50 år kan jag säga att ingen vettig människa cyklar hela Värtavägen om man inte absolut måste. Det finns andra, plattare vägar runt omkring. Följaktligen är cykeltrafiken begränsad på Värtavägen.

Varför lägger då Stockholm denna jättesumma på en cykelbana just där? Förmodligen därför att det minskar gatuutrymmet så mycket att man (dvs (mp) ) kan ta bort ett stort antal P-platser.

Rent sabotage, sålunda. För skattepengar.

Skulle man inte kunna använda dessa 80 miljoner till vettigare saker?

Hur mycket ska (mp) få ställa till i Stockholm innan någon vettig politiker i ett vettigt parti gör helt om och börjar reda upp?
Citera
2018-01-30, 19:49
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Längs Värtavägen i Stockholm byggs just nu en cykelbana för 80(!) miljoner. Genomdrivet av (mp). Bygget är så omfattande att SL-bussarna inte kan köra där, och butiks- och restaurangägare lider allvarlig ekonomisk skada så länge bygget pågår (och det verkar pågå väldigt länge).

Värtavägen, i stadsdelen Gärdet i Stockholm, är i princip en lång uppförsbacke, och därefter en lång nedförsbacke. Som Stockholmshyllningen sedan 50 år kan jag säga att ingen vettig människa cyklar hela Värtavägen om man inte absolut måste. Det finns andra, plattare vägar runt omkring. Följaktligen är cykeltrafiken begränsad på Värtavägen.

Varför lägger då Stockholm denna jättesumma på en cykelbana just där? Förmodligen därför att det minskar gatuutrymmet så mycket att man (dvs (mp) ) kan ta bort ett stort antal P-platser.

Rent sabotage, sålunda. För skattepengar.

Hur mycket ska (mp) få ställa till i Stockholm innan någon vettig politiker i ett vettigt parti gör helt om och börjar reda upp?

MP kan ju fan inte göra något rätt. Frågan är mer vilka som röstat på idioterna?
Citera
2018-01-30, 20:04
Medlem
Det är väl därför regeringen satsar på att ge bidrag till elcyklar, så att backar inte spelar någon roll.

http://www.naturvardsverket.se/Stod-...eller-elmoped/
Citera
2018-01-30, 20:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
(Mp) har motiverat cykelbanan med att folk från Hjorthagen, Norra Djurgårdsstaden och Lidingö ska cykla där, men det är klockrent Fake Facts eftersom:

- Erik Dahlbergsgatan och Lidingövägen ger kortare och plattare väg för Lidingöbor.

- Boende i Hjorthagen och Norra Djurgårdsstaden måste cykla en rejäl omväg för att komma till Värtavägen.

- Den första delen av Värtavägen (när man cyklar in mot staden) är en av Stockholms längsta och brantaste uppförsbackar.

- Värtavägen slutar vid Karlaplan, i stadens östra utkant, där inte många jobbar.

Så antingen är trafikplanerarna och/eller politikerna fullständiga klåpare, eller också är detta ett politiskt beställningsjobb för att sabotera för biltrafiken.
Citera
2018-01-30, 20:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det är väl därför regeringen satsar på att ge bidrag till elcyklar, så att backar inte spelar någon roll.

http://www.naturvardsverket.se/Stod-...eller-elmoped/
Men även om de köper elcyklar får de flesta cykla långa omvägar för att komma till Värtavägen (se mitt inlägg just före detta).

Självklart väljer de flesta att cykla kortaste vägen, och det är Lidingövägen eller Erik Dahlbergsgatan där cykelmöjligheterna är utmärkta sedan länge.
Citera
2018-01-30, 20:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Det skulle kostat 31 miljoner i planeringen... Borgarna var skeptiska när det steg till drygt 50 miljoner men nu alltså ytterligare 30 miljoner.

Citat:
Särskilt uttalande gjordes av borgarråden Anna König Jerlmyr, Joakim Larsson och Cecilia Brinck (alla M) och borgarrådet Lotta Edholm (L) enligt följande.
https://insynsverige.se/documentHand...hx?did=1826402

De är bekymrade över just parkeringsmöjligheter men annars ombord.

80 miljoner är bara en del av kakan. Stockholms stad satsar 1 miljard på cykelbanor under MPs styre. Det är det man får med en miljöpartist som Trafikborgarråd. Det och feministisk snöplogning.
Citera
2018-01-30, 20:26
Medlem
På nedanstående länkar förklaras varför projektet genomförs:

http://vaxer.stockholm.se/projekt/ny...pa-vartavagen/

Citat:

”I samband med att Norra Djurgårdsstaden byggs ut ökar behovet av en cykelbana på Värtavägen.”

Citat:

”Framkomligheten i Stockholm är en viktig del av vår stads attraktivitet såväl idag som i framtiden. Cykelplan 2012 pekar ut färdriktningen för hur ett av de kapacitetsstarka och yteffektiva färdmedlen kan bidra till en ökad framkomlighet i Stockholm. Cykelplanen anger också att det ska vara enkelt och säkert att cykla i Stockholm och att antalet cyklister ska öka. En ökad andel cykeltrafik bidrar till att nå flera mål såsom minskad negativ miljöpåverkan, ökad framkomlighet och positiva effekter på folkhälsan. Värtavägen utgör en viktig länk i detta arbete.”

Det kommer säkert att bli bra i slutändan. Man får ha tålamod när det gäller de initiala problemen med framkomlighet i trafiken.

Men om allt går ut på att hata på Miljöpartiet finns det naturligtvis ingen anledning för mig eller någon annan att diskutera själva sakfrågan.
Citera
2018-01-30, 20:41
Medlem
Citat:

Citat:

”I samband med att Norra Djurgårdsstaden byggs ut ökar behovet av en cykelbana på Värtavägen.”

Citat:

”Framkomligheten i Stockholm är en viktig del av vår stads attraktivitet såväl idag som i framtiden. Cykelplan 2012 pekar ut färdriktningen för hur ett av de kapacitetsstarka och yteffektiva färdmedlen kan bidra till en ökad framkomlighet i Stockholm. Cykelplanen anger också att det ska vara enkelt och säkert att cykla i Stockholm och att antalet cyklister ska öka. En ökad andel cykeltrafik bidrar till att nå flera mål såsom minskad negativ miljöpåverkan, ökad framkomlighet och positiva effekter på folkhälsan. Värtavägen utgör en viktig länk i detta arbete.”

Det kommer säkert att bli bra i slutändan. Man får ha tålamod när det gäller de initiala problemen med framkomlighet i trafiken.

Men om allt går ut på att hata på Miljöpartiet finns det naturligtvis ingen anledning för mig eller någon annan att diskutera själva sakfrågan.

Såvida man inte ligger i träning för något etappris för berg i Tour de France så finns det ingen som frivilligt väljer att ta Värtavägen in mot stan.
Citera
2018-01-30, 20:57
Medlem
Utopiantoss avatar
Jag känner inte till just detta område, men cykelbanor är i princip aldrig fel, tycker jag. Bilisterna smutsar redan ner och för en massa oväsen så det räcker. Cyklister och fotgängare är alldeles för utsatta i trafiken. Tänk så mycket yta bilvägar och parkeringsplatser upptar. Tänk så många som dör av sot och bilolyckor. Titta på Amsterdam och Köpenhamn, de är två riktiga föredömen när det gäller stadstrafik, men för att komma dit måste man också satsa på cyklister och fotgängare, inte bara bilister.
Citera
2018-01-30, 21:02
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag känner inte till just detta område, men cykelbanor är i princip aldrig fel, tycker jag. Bilisterna smutsar redan ner och för en massa oväsen så det räcker. Cyklister och fotgängare är alldeles för utsatta i trafiken. Tänk så mycket yta bilvägar och parkeringsplatser upptar. Tänk så många som dör av sot och bilolyckor. Titta på Amsterdam och Köpenhamn, de är två riktiga föredömen när det gäller stadstrafik.

Det är rätt stor skillnad på Amsterdam/Köpenhamn och Stockholm när det gäller landskapet eftersom de förstnämnda är plattare än din politiska åskådning och din pragmatik ska vi inte ens nämna med tanke på ditt inlägg.

Miljöpartist gissar jag på.
Citera
2018-01-30, 21:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:

Citat:

I samband med att Norra Djurgårdsstaden byggs ut ökar behovet av en cykelbana på Värtavägen.

Citat:

Det jag fetat i ditt inlägg: För boende i Djurgårdsstaden och Hjorthagen är Värtavägen alltså en omväg på minst en kilometer jämfört med att cykla Lidingövägen eller genom Lillkansskogen, där det finns fullgoda cykelbanor sedan länge. Dessutom har Värtavägen som sagt en av Stockholms längsta och brantaste uppförsbackar.

Så de där uttalandena är totalt uppåt väggarna.

Allt detta har jag redan förklarat på ett rätt noggrant sätt. Vill du vara komplett faktaförnekare så varsågod. Ett tips i all välmening; slå upp en Stockholmskarta och rita ut de olika cykelvägarna från Norra Djurgårdsstaden och Hjorthagen, in till stan så kommer du att förstå.
Citera
2018-01-30, 21:18
Medlem
Inte bara "cykel" gör att MP kan tänka sig att satsa hur mycket pengar som helst till ingen nytta. Andra farliga ord utan verklighetsförankring är "elbil" och "kollektivtrafik". I min kommun satsar man pengar på busskort till barnen, busskort som gör att barnen åker buss från skolan istället för att cykla eller gå. Och satsningen på bidrag för att skaffa laddstationer hemma till elbilar skall vi inte ens tala om. EN satsning som bara stoppar pengar i fickorna på de som säljer sådana...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in