Citat:
Ursprungligen postat av
Utopiantos
Samma sak kan sägas med bilvägar. När ett nytt område byggs och de beslutande frågar sig hur folk ska ta sig genom området, så är det primära svaret alltid bilvägar. Cykel- och gångvägar byggs i princip alltid som sekundära. Ofta tvingas cyklister och fotgängare snirkla sig runt bilvägarna genom avlägsna och ganska sällsynta tunnlar och broar, för att ta sig från plats A till B. När det gäller bilister så har de det enkelt med raka spåret till sin destination, för att förenkla det något.
Det är för att fler människor åker bil än cyklar, säger ni kanske. Ja, men det är för att vi lever i ett samhälle vars arkitektur helt och hållet totaldomineras av bilar. Layouten på städerna utformas inte efter människorna, utan för bilarna. Folk är vana vid att ta bilen vart de än ska, lata och hjärntvättade skulle man kunna säga.
När cyklister och fotgängare ska passera en bilväg så är det alltid bilisterna som har företräde, förutom när det gäller övergångsställen. Och när det gäller obevakade övergångsställen så har bilister alltid företräde mot cyklister.
You get my point. Men det är klart, ni som knappt befunnit er på en cykel- eller gångväg så kanske inte har en susning om vad jag pratar om. Ja, jag har körkort och kör bil ibland.
Du har många poänger men även en hel del fel. Jag cyklar och kör bil om vartannat och bägge trafikslagen får lida. Grundproblemet är att man blandar trafiken. Jag har ett h-vete att hantera cyklister när jag är bilist och vice versa.
Och som cyklist så tvingas jag ofta välja vägen för att cykelbanan är livsfarlig. Om jag måste välja så väljer jag bred vägren före Cykelbana, för den är säkrare.
Jag kan ta en lång diskussion om detta, men denna tråden är inte rätt plats.
Rörande TS Grundfråga så betvivlar jag inte för fem öre att de jävlas med vilje men också pga att inte ha försökt cykla sträckan innan. Det märker man ju dagligen som cyklist att de som beslutar och planerar inte har en aning om vad de gör.
Det absolut dummaste som planerar att gör mot cyklister är att de placerat gående på, vid eller korsande cykelbanan. Detta gör att man aldrig vet när en gående skall vika rätt ut, vilket gör att man inte kan ha högre hastighet än ca 10km/h I närheten av gående (som alltid finns i närheten) vilket gör att en stor del av poängen med att cykla försvinner.