2018-01-30, 21:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag känner inte till just detta område, men cykelbanor är i princip aldrig fel, tycker jag. Bilisterna smutsar redan ner och för en massa oväsen så det räcker. Cyklister och fotgängare är alldeles för utsatta i trafiken. Tänk så mycket yta bilvägar och parkeringsplatser upptar. Tänk så många som dör av sot och bilolyckor. Titta på Amsterdam och Köpenhamn, de är två riktiga föredömen när det gäller stadstrafik, men för att komma dit måste man också satsa på cyklister och fotgängare, inte bara bilister.
Amsterdam och Köpenhamn är platt. Värtavägen går över en hög och brant kulle som ingen cyklar över i onödan. Runt om kullen finns plattare vägar.

För övrigt är Värtavägen att räkna som en lugn lokalgata genom ett bostadsområde, där det mest är de boendes bilar som står parkerade. Måttlig och långsam trafik. Finns inget behov av en cykelbana på en sådan gata.
Citera
2018-01-30, 21:31
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Det är rätt stor skillnad på Amsterdam/Köpenhamn och Stockholm när det gäller landskapet eftersom de förstnämnda är plattare
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Amsterdam och Köpenhamn är platt.
De allra flesta stora städer är utformade på liknande sätt som Stockholm, även platta städer. Ja, bortsett från Amsterdam, Köpenhamn och någon till förstås.
Citera
2018-01-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det jag fetat i ditt inlägg: För boende i Djurgårdsstaden och Hjorthagen är Värtavägen alltså en omväg på minst en kilometer jämfört med att cykla Lidingövägen eller genom Lillkansskogen, där det finns fullgoda cykelbanor sedan länge. Dessutom har Värtavägen som sagt en av Stockholms längsta och brantaste uppförsbackar.

Så de där uttalandena är totalt uppåt väggarna.

Allt detta har jag redan förklarat på ett rätt noggrant sätt. Vill du vara komplett faktaförnekare så varsågod. Ett tips i all välmening; slå upp en Stockholmskarta och rita ut de olika cykelvägarna från Norra Djurgårdsstaden och Hjorthagen, in till stan så kommer du att förstå.
Har du tagit i beaktande ökad cykeltrafik? Även GC-banor har ett kapacitetstak.
Det handlar inte om fake news eller faktaförnekande från min sida utan snarare om tillit till långsiktig stadsplanering. Underlagen finns där att beskåda. Men visst, jag erkänner: Jag gillar GC-vägar eftersom jag helst går eller cyklar. Så jag är antagligen subjektiv. Som tur är du väl inte det?
Senast redigerad av Redax 2018-01-30 kl. 21:48.
Citera
2018-01-30, 21:45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Har du tagit i beaktande ökad cykeltrafik? Även GC-banor har ett kapacitetstak. Det handlar inte om fake news eller faktaförnekande från min sida utan snarare om tillit till långsiktig stadsplanering. Underlagen finns där att beskåda. Men visst, jag erkänner: Jag gillar GC-vägar eftersom jag helst går eller cyklar. Så jag är antagligen subjektiv. Som tur är du väl inte det?
Jag färdas mest till fots och per cykel i innerstan. Det aktuella området kan jag av olika skäl som min egen bakficka.

Det finns absolut inga kapacitetsproblem med GC-banor på de stråk jag beskrivit. Tvärtom kan trafiken öka rejält utan att det blir problem.

Och som sagt; omvägen bort till Värtavägen är så lång och krånglig att man måste vara rejält bakom flötet om man ska välja den som boende i Norra Djurgårdsstaden eller Hjorthagen.

Återigen; kolla och mät på en karta. Eller prova att cykla olika vägar och ta tid om du har möjlighet.
Citera
2018-01-30, 21:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Samma sak kan sägas med bilvägar. När ett nytt område byggs och de beslutande frågar sig hur folk ska ta sig genom området, så är det primära svaret alltid bilvägar. Cykel- och gångvägar byggs i princip alltid som sekundära. Ofta tvingas cyklister och fotgängare snirkla sig runt bilvägarna genom avlägsna och ganska sällsynta tunnlar och broar, för att ta sig från plats A till B. När det gäller bilister så har de det enkelt med raka spåret till sin destination, för att förenkla det något.

Det är för att fler människor åker bil än cyklar, säger ni kanske. Ja, men det är för att vi lever i ett samhälle vars arkitektur helt och hållet totaldomineras av bilar. Layouten på städerna utformas inte efter människorna, utan för bilarna. Folk är vana vid att ta bilen vart de än ska, lata och hjärntvättade skulle man kunna säga.
Det område vi diskuterar byggdes långt innan bilen var var mans egendom.

Vill du diskutera planering av städer/områden som är nyare än så får du göra det i någon annan tråd. Denna tråd handlar om en cykelbana på Värtavägen.

Citat:
You get my point. Men det är klart, ni som knappt befunnit er på en cykel- eller gångväg så kanske inte har en susning om vad jag pratar om. Ja, jag har körkort och kör bil ibland.
Om du även inkluderar mig i det där uttalandet så har du grundligt fel. Jag har cyklat flera tusen mil på Stockholms gator och cykelbanor.
Citera
2018-01-30, 22:44
Medlem
Citat:
Samma sak kan sägas med bilvägar. När ett nytt område byggs och de beslutande frågar sig hur folk ska ta sig genom området, så är det primära svaret alltid bilvägar. Cykel- och gångvägar byggs i princip alltid som sekundära. Ofta tvingas cyklister och fotgängare snirkla sig runt bilvägarna genom avlägsna och ganska sällsynta tunnlar och broar, för att ta sig från plats A till B. När det gäller bilister så har de det enkelt med raka spåret till sin destination, för att förenkla det något.

Det är för att fler människor åker bil än cyklar, säger ni kanske. Ja, men det är för att vi lever i ett samhälle vars arkitektur helt och hållet totaldomineras av bilar. Layouten på städerna utformas inte efter människorna, utan för bilarna. Folk är vana vid att ta bilen vart de än ska, lata och hjärntvättade skulle man kunna säga.

När cyklister och fotgängare ska passera en bilväg så är det alltid bilisterna som har företräde, förutom när det gäller övergångsställen. Och när det gäller obevakade övergångsställen så har bilister alltid företräde mot cyklister.

You get my point. Men det är klart, ni som knappt befunnit er på en cykel- eller gångväg så kanske inte har en susning om vad jag pratar om. Ja, jag har körkort och kör bil ibland.

Du har många poänger men även en hel del fel. Jag cyklar och kör bil om vartannat och bägge trafikslagen får lida. Grundproblemet är att man blandar trafiken. Jag har ett h-vete att hantera cyklister när jag är bilist och vice versa.

Och som cyklist så tvingas jag ofta välja vägen för att cykelbanan är livsfarlig. Om jag måste välja så väljer jag bred vägren före Cykelbana, för den är säkrare.

Jag kan ta en lång diskussion om detta, men denna tråden är inte rätt plats.

Rörande TS Grundfråga så betvivlar jag inte för fem öre att de jävlas med vilje men också pga att inte ha försökt cykla sträckan innan. Det märker man ju dagligen som cyklist att de som beslutar och planerar inte har en aning om vad de gör.

Det absolut dummaste som planerar att gör mot cyklister är att de placerat gående på, vid eller korsande cykelbanan. Detta gör att man aldrig vet när en gående skall vika rätt ut, vilket gör att man inte kan ha högre hastighet än ca 10km/h I närheten av gående (som alltid finns i närheten) vilket gör att en stor del av poängen med att cykla försvinner.
Citera
2018-01-30, 22:57
Medlem
Svärjes avatar
Allt som görs bättre för cyklister och sämre för bilister är bra
80 miljoner låter anmärkningsvärt dyrt men det är inte ens 1 % av vad projektet Genomfart Stockholm kostar. Många städer i världen planeras ett totalförbud för bilar. Jag rekommenderar höjda vägavgifter istället.
Citera
2018-01-30, 23:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salty-sailor
är den gjord i rent guld? eller hur fan kommer man upp i 80 miljoner?
Här finns en lång och fördystrande förklaring: http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...8RC7QZRqLXyQQ/

T ex måste man flytta gatans mittlinje eftersom man bara bygger cykelbana på ena sidan. Och enligt planerarna måste gatan slutta symmetriskt från mittlinjen för att regnvatten ska rinna av etc etc.

Notera, att den uppskattade kostnaden först var runt 30 Mkr. När artikeln skrevs 2016 hade kostnaden i princip dubblas till 58. Nu sägs den bli 80. Gud allena vet var det slutar.
Citera
2018-01-30, 23:02
Medlem
Jag har själv cyklat den där vägen massor av gånger. Det passade i alla fall mig på den tiden, men jag kanske var någon form av undantag, vad vet jag.

Jag kan dock inte dra mig till minnes att det var några större problem att cykla där, trafiklösningarna var mycket värre när man väl kom ut på Östermalm.

Jag är dock ett fysiskt fenomen så jag lade aldrig märke till någon backe.
Citera
2018-01-30, 23:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Allt som görs bättre för cyklister och sämre för bilister är bra
80 miljoner låter anmärkningsvärt dyrt men det är inte ens 1 % av vad projektet Genomfart Stockholm kostar. Många städer i världen planeras ett totalförbud för bilar. Jag rekommenderar höjda vägavgifter istället.
Men i det här fallet blir det knappast bättre för cyklister. Det är detta tråden handlar om.

(Sen får du ursäkta, men ett totalförbud mot bilar skulle t ex medföra att du inte kan få hem hantverkare som fixar din toa när du lyckats proppa igen den; finns inga rörmokarfirmor inne i stan längre).
Citera
2018-01-31, 00:12
Medlem
Det kanske är som ett tack till alla miljöpartister på tv4 så dom ska kunna (el)cykla snabbt hem till Södermalm?

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Har du tagit i beaktande ökad cykeltrafik? Även GC-banor har ett kapacitetstak.
Det handlar inte om fake news eller faktaförnekande från min sida utan snarare om tillit till långsiktig stadsplanering. Underlagen finns där att beskåda. Men visst, jag erkänner: Jag gillar GC-vägar eftersom jag helst går eller cyklar. Så jag är antagligen subjektiv. Som tur är du väl inte det?

Skämt å sido så håller jag med den ofta kloke och sansade Redax, cykelinfrastrukturen har i alla år i stockholm varit under all kritik och att man nu bygger i kapp och får lite marginal tycker jag bara är av godo.

Det satsas på cyklisterna över allt i hela stan och jag tycker faktiskt att det är helt i sin ordning att cyklisternas trafikflöde prioriteras eller att dom i alla fall kan ta en lika självklar plats som bilisterna.

Det gynnar mig både som cyklist och bilist.
Citera
2018-01-31, 00:19
Bannlyst
Vad är det för idioter som vill cykla runt i UV strålingen varje dag eller kanske spöregnet eller kylan. Att cykla som vuxen är asfånigt dessutom kommer elbilar inom inte allt för lång framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in