2018-03-05, 21:09
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
fan vad dumma i huvudet dom är som inte putsar. skitfult med tegel ju.

Han trodde ju att han fastnat för något som var funkis, svårt att svälja den stoltheten.
Han var ju inte hemma på det, utan "läste in sig" under processens gång.

Unga är rätt lättlurade när det gäller funkis och retro, nu.
Citera
2018-03-05, 21:17
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Han trodde ju att han fastnat för något som var funkis, svårt att svälja den stoltheten.
Han var ju inte hemma på det, utan "läste in sig" under processens gång.

Unga är rätt lättlurade när det gäller funkis och retro, nu.
inget fel på funkis, men tegel. jag älskar funkis.
Citera
2018-03-05, 21:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
inget fel på funkis, men tegel. jag älskar funkis.

Det är jättefint. Men folk är lättlurade just därför. De köper hus med alldeles för stora renoveringsbehov.
Citera
2018-03-06, 15:15
Medlem
twockos avatar
Paret verkade ju trevliga med en försvenskad Perser. Men 7.5 miljoner för detta hus i Lund låter mycket. Han måste tjäna bra som projektledare och hon som sjuksköterska. I övrigt hade Gert rätt, huset borde putsats vitt.
Citera
2018-03-06, 15:32
Medlem
Citat:
fan vad dumma i huvudet dom är som inte putsar. skitfult med tegel ju.
Tvärtom, tegel är vackert. Puts är likt betong och inget att titta på.

Vet ett annat hus i Lund som slopade putsen och framstår nu som en smaragd längs en gata med putsade hus.
Citera
2018-03-06, 15:37
Medlem
Ja att renovera för över 3 miljoner i ett felkonstruerat hus (platt tak) borde gå bort. De skulle ju kunnat bygga ett riktigt fint nytt hus för de pengarna på tomten. Men var och en gör som den vill. Att besikta huset ordentligt borde däremot vara ett krav!
Citera
2018-03-06, 15:45
Medlem
twockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tvärtom, tegel är vackert. Puts är likt betong och inget att titta på.

Vet ett annat hus i Lund som slopade putsen och framstår nu som en smaragd längs en gata med putsade hus.

Just detta hus hade s.k räfflat tegel. Gert påstod att de ursprungliga byggarna saknade ekonomiska medel att putsa huset. För övrigt finns liknande tegel att köpa idag, så frågan är om räfflorna är ett estetiskt inslag eller en yta att fästa puts på.
Citera
2018-03-06, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twocko
Just detta hus hade s.k räfflat tegel. Gert påstod att de ursprungliga byggarna saknade ekonomiska medel att putsa huset. För övrigt finns liknande tegel att köpa idag, så frågan är om räfflorna är ett estetiskt inslag eller en yta att fästa puts på.
När huset var nytt var det modernt med puts. Men att ha puts på tegel tycker jag är som att asfaltera en fin stenläggning. Idag så har man ju ett enklare underlag om man ska sätta puts.

Vilket område i Lund ligger detta hus på?
Citera
2018-03-06, 15:58
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ja att renovera för över 3 miljoner i ett felkonstruerat hus (platt tak) borde gå bort. De skulle ju kunnat bygga ett riktigt fint nytt hus för de pengarna på tomten. Men var och en gör som den vill. Att besikta huset ordentligt borde däremot vara ett krav!

Jag upplevde dem som totallurade. De ville ha ett funkishus men var tvungna att i princip riva hela huset (och allt de velat ha?) förutom fasaden (som ens inte var fullt utförd funkis enligt Gert).
Otroligt slarvigt att inte besikta huset innan som du säger. Är det många husägare som missar det?
Jag som inte har så stor erfarenhet av försäljningar blev varse då vi skulle sälja en nära anhörigs hus, att just vid försäljningar ska man putsa upp ytskiktet och skita i att renovera avloppssystem och sådant.
Vi lyckades att trissa upp priset enormt genom att fixa ett super-retro ytskikt i huset vi sålde, men roligt för köparna att ha hela grundrenoveringen att ta itu med
Men så korkat fungerar köparna idag. Jag förstår mig inte på det. (Det var alltså anhöriga till mig som visste att köparna agerar så)

Köparna till vårt hus vi sålde var dock väl medvetna om renoveringsbehovet.
Senast redigerad av dialektiker 2018-03-06 kl. 16:05.
Citera
2018-03-06, 18:11
Medlem
Nu är jag absolut ingen funkisfantast(till och med 1920-talet plus möjligen danskt 60-tal, som väl också går som funkis iofs, är det jag går igång på mest).
Men OM det måste vara funkis så vill jag ha det vitputsat, och betydligt mer småskaligt än detta schabrak. Det passar helt enkelt inte funkisstilen med så stora hus. Det ger nästan ett intryck av brutalism. För 7,5 miljoner hade jag hittat på väldigt många andra saker. Hälften hade jag lagt på en mer tilltalande bostad än detta.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2018-03-06 kl. 18:13.
Citera
2018-03-06, 18:43
Medlem
twockos avatar
Själv är jag svag för Art Deco som är samtida med funkis och har inslag från varandra. Alvar Aalto besökte Miami på 30-talet och hämtade inspiration därifrån. Stora delar av Miami Beach förstördes i en Orkan 1926 och mycket av inspirationen för nybyggnationen hämtades från olika arkitekttrender i Europa.
Citera
2018-03-06, 18:59
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Nu är jag absolut ingen funkisfantast(till och med 1920-talet plus möjligen danskt 60-tal, som väl också går som funkis iofs, är det jag går igång på mest).
Men OM det måste vara funkis så vill jag ha det vitputsat, och betydligt mer småskaligt än detta schabrak. Det passar helt enkelt inte funkisstilen med så stora hus. Det ger nästan ett intryck av brutalism. För 7,5 miljoner hade jag hittat på väldigt många andra saker. Hälften hade jag lagt på en mer tilltalande bostad än detta.

Absolut. I detta område, 7,8!
Sen är ju själva poängen med funkis och retro att det är i det ursprungliga skicket. Det är ju det dom är retro.
Jag skulle inte uppskatta att bo i en imitation av det. Vad var det som var det ursprungliga i detta projekt? Tegelväggarna och dörrarna, samt lite möbler? Inte ens fönsterna hade de bevarat (såg det ut som?).
Nej, jag tycker Hussein gått på en nitlott här om han ville bo i funkishus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in