Jag kodade Cobol på 90-talet och tyckte om det, innan jag bytte till Microsoft och .Net, som jag jobbar med än idag. Idag glider det mer och mer över till javascript och dess ramverk men jag gillar inte javascript och känner ingen lust att lära mig det.
Jag gillar ju objektorientering, designmönster, visual studio, databaser och allt som hör till backend. Jag försöker komma underfund med om det skulle kännas väldigt jobbigt att gå tillbaka till Cobol och stordator efter så många år inom .Net.
Det är ju stor brist på Cobol-utvecklare, precis som alla andra utvecklare. Jag fick frågan från en rekryterare om jag var sugen på Cobol. Kanske, funderar jag... men antagligen blir det .Net, backend och microservices, om jag får välja.
Tänker tillbaka på t.ex. utvecklingsmiljön. Förr var utvecklingsmiljön inte så tilltalande med TSO och bristande debug-möjligheter. Hur är det idag? Finns intellisense? Har hittat videos på utvecklingsmiljö som såg rätt ok ut, t.ex.:
https://mediacenter.ibm.com/media/De...t+2/0_oshq9x5f
Vilken utvecklingsmiljö används av t.ex. bankerna? Fortfarande TSO?
Vilket verktyg används motsvarande git eller tfs?
Hur har Cobol och stordatormiljön utvecklats till idag? Finns t.ex. cobol i molnet? Byggs det appar med cobol-backend?
Vad tjänar en erfaren Cobol-programmerare?
Någon som vet? Hade varit intressant om någon som kodat i .Net eller Java och gått över till Cobol, kan svara.