2018-03-30, 12:58
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
En lång artikel om mordet och en intervju med caféägaren publicerades idag i Expressens Helg!-bilaga.

Inte mycket nytt står där, mer än att LS var fly förbannad på polisen på fredagsmorgonen den 12 juni.
Caféet var ej larmat den natten; polisen hade lovat hålla koll på det. På morgonen var det ingen polis där och då såg hon ölburken på andra sidan vid "spritladan" och fick för första gången under den veckan syn på litauerna.

Vinden hade uppenbarligen mojnat för det var ljummet och vindstilla då LS och Lisas pappa möttes på kvällen den 7:e utanför caféet.

NB meddelar från Lukiskes-fängelset i Vilnius, via sin mor, att han inte vill ge några kommentarer.
Tack! Välskriven artikel som väcker ångesten tillbaka över det djävulska som hände.
När man följde rapporteringen dag för dag och hoppades att Lisa skulle hittas levande.
Minns den hemska natten när polisens talesperson meddelade att de hittat en död kropp som befarades vara Lisa Holm. Sen när alla hemska detaljer om hur det gått till, det sexualsadistiska motivet och hur han sen kört kroppen från ladan och med kraft tryckt in den i klädskåpet så benen var "felvända".

Usch, är en hemsk och makaber historia, men ett gediget poisarbete med en teknisk bevisning som var fullständigt överväldigande och totalt solid.
Det här fallet engagerade mig verkligen och det är fortfarande svårt att ta in hur en sån bestialisk gärning kan drabba en ung flicka pga av att en man med sjuka, sexualsadistiska drifter skulle tillfredsställa sina lustar. Har själv döttrar i Lisas ålder och skulle något sånt hända någon av dem, så är ju det något som aldrig går över, kan aldrig bli greppbart. En sorg och tomhet för resten av livet.
Och då snuddar man inte ens vid den hemska ångest och sorg Lisas familj fått uppleva på riktigt och upplever för varje dag, resten av deras liv. Saknaden, tomheten, den oerhörda livslånga sorgen.
Bara att tänka på hur Lisas sista minuter i livet var, är en mardröm som aldrig går över.

Som den kvinnliga prästen där uttryckte det: Det finns inte i tankevärlden, utan bröt in som en iskall vind som blåste över kullen

Det känns i alla fall bra att mördaren Nerijus befinner sig i fängelse i sitt hemland, att han inte finns kvar här. Jag har nu sökt information om honom och om det kanske fanns några intervjuer med hans familj o.dyl, har sökt igenom Litauens mest kända, mest lästa tidningar.
Finns inga som helst intervjuer eller annan info om hans familj, det enda som det står om är de olika händelserna, som häktningen, morddetaljer, domarna och slutligen när han flyttades över till Litauiskt fängelse och en intervju med den kvinnliga domaren som förklarade varför straffet omvandlades till livstid, pga grymheten och brutaliteten i gärningen mot en försvarslös flicka osv.

Det allra senaste jag hittade om Nerijus i litauisk press är från sept 2017, handlar b.la om hans förflyttning dit. Det är en märklig och ruggig bild på en snubbe som döljer ansiktet med huva och som håller i en kniv. Detta lär ju inte vara Nerijus men visar kanske på hur Litauen upplever och vill illustrera en sån som han är.
Länk till litauiska artikeln: https://www.tv3.lt/naujiena/924088/d...tlikti-bausmes
2018-03-30, 14:32
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Då kan du inte läst artikeln. Journalisten och fotografen intervjuade caféägaren i caféet.

Nej, jag utgick från det du citerade från artikeln, det som en journalist på besökt i bygden 2015 inte hade upplevt. När jag nu har läst artikeln som i text och bild kretsar runt Lena Svedung, är det väl bara att gratulera till reklamen när hon nu i påsk öppnar sitt tredje cafè på Kinnekulle.
2018-03-30, 17:29
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, jag utgick från det du citerade från artikeln, det som en journalist på besökt i bygden 2015 inte hade upplevt. När jag nu har läst artikeln som i text och bild kretsar runt Lena Svedung, är det väl bara att gratulera till reklamen när hon nu i påsk öppnar sitt tredje cafè på Kinnekulle.

Jo, så kan man ju se det. Samtidigt var det ju utifrån caféet allt kretsade ifrån. Jag har svårt att se vilken annan person i Blomberg som skulle intervjuats för denna typ av tillbakablickande artikel.

Knappast godsägaren.
2018-03-30, 23:06
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det här fallet engagerade mig verkligen och det är fortfarande svårt att ta in hur en sån bestialisk gärning kan drabba en ung flicka pga av att en man med sjuka, sexualsadistiska drifter skulle tillfredsställa sina lustar. Har själv döttrar i Lisas ålder och skulle något sånt hända någon av dem, så är ju det något som aldrig går över, kan aldrig bli greppbart. En sorg och tomhet för resten av livet.
Och då snuddar man inte ens vid den hemska ångest och sorg Lisas familj fått uppleva på riktigt och upplever för
Bra inkännande spaning. Tack
2018-03-31, 10:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jo, så kan man ju se det. Samtidigt var det ju utifrån caféet allt kretsade ifrån. Jag har svårt att se vilken annan person i Blomberg som skulle intervjuats för denna typ av tillbakablickande artikel.

Knappast godsägaren.

Varför skulle inte även AJ kunna intervjuas för en tillbakablickande artikel om mordet på Lisa Holm? Nerijus Bilevicius var anställd av AJ som även ägde alla byggnader och mark där detta utspelade sig.
2018-03-31, 11:54
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Varför skulle inte även AJ kunna intervjuas för en tillbakablickande artikel om mordet på Lisa Holm? Nerijus Bilevicius var anställd av AJ som även ägde alla byggnader och mark där detta utspelade sig.

Förvisso, men bilden skulle nog komma att bli ganska ensidig.

" - Jag kan fortfarande inte tro att han kunde göra detta, min bäste arbetare någonsin".

Kanske fördomar från min sida dock. Och sen vet vi inte; han kanske har fått frågan för en (eller flera) intervju(er) men avböjt, vänligt men bestämt.
2018-04-01, 12:55
Medlem
Om nu Nerijus avtjänar fängelsestraff i Litauen Vilnius, borde väl någon svensk journalist åka dit och göra en intervju med honom.
Eftersom Litauen tillhör EU har han rätt att få besök, som inte fängelseledningen kan förhindra.
En sådan intervju skulle bli intressant för läsarna, den här Expressen artikeln var endast gammal skåpmat.
Men finns inte Nerijus i något fängelse i Litauen, blir en sådan intervju omöjlig.
2018-04-01, 13:43
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Om nu Nerijus avtjänar fängelsestraff i Litauen Vilnius, borde väl någon svensk journalist åka dit och göra en intervju med honom.
Eftersom Litauen tillhör EU har han rätt att få besök, som inte fängelseledningen kan förhindra.
En sådan intervju skulle bli intressant för läsarna, den här Expressen artikeln var endast gammal skåpmat.
Men finns inte Nerijus i något fängelse i Litauen, blir en sådan intervju omöjlig.

Så var det det där med läsförståelsen igen...

Citat:
Nerijus Bilevicius har flyttats till hemlandet Litauen där han avtjänar sitt straff på Lukiskesfängelset i huvudstaden Vilnius och via sin mor meddelar han att han inte vill ge några kommentarer.
2018-04-12, 18:49
Medlem
Citat:
Helene om tomheten när hon hittade Lisa Holm, 17

Citat:
Det var hon som till slut hittade Lisa Holm mördad i ett klädskåp i en arbetsbod. I programmet berättar hon om synen som mötte henne.
– Vi tar oss fram till arbetsboden som ligger avskilt från de större byggnaderna. Därinne är väldigt smutsigt och dammigt och det finns ett antal klädskåp. Alla är stängda utom ett.

Helene Almgren tittade runt på flera platser i boden och till slut återstod bara det öppna skåpet.
Där fanns flickan.

Citat:
Helene Almgren och kollegerna fortsatte att säkra viktiga spår i boden. Hon hade tidigare också varit med och gjort den tekniska undersökningen av ladan i Blomberg där Lisa Holm mördades. Med hjälp av spåren kunde utredarna sedan skapa sig en bild av hur händelseförloppet varit.

https://www.expressen.se/gt/helene-o...-lisa-holm-17/
2018-04-13, 16:09
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det är inte sant att hans mamma inte brytt sig om honom. Varför sprider du osanningen?
Och varför sprider du denna osanning som följer nedan?

Citat:
Hon älskar honom och besöker honom så ofta det går. Hon vet att han är
oskyldigt dömd, eftersom han var med henne hemma när L skulle åka hem.
https://www.flashback.org/sp63473687

Det är alltså frun du påstår detta om. Och hon är fullt medveten om hur jävla skyldig maken
var till mordet på Lisa. Hon har för fan själv tillstått att han inte alls var hemma vid tidpunkten
för mordet. Det tillstod hon vid förhör precis som brodern till NB gjorde.
Sen att hon vid rättegångsprocesserna väljer att ändå säga något annat och ställa sig på
den flickmördande makens sida berättar en hel del om vilken sorts jävla person hon själv är.
Åt helvete med henne och åt helvete med hennes usling till make.

På söndag sänds dokumentären om mordet på Lisa i radions P3 men redan nu kan man höra
den om man vill: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519
2018-04-13, 20:39
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

På söndag sänds dokumentären om mordet på Lisa i radions P3 men redan nu kan man höra
den om man vill: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

Stort tack. Det var gripande och intressant att höra hennes vänner och kollegor.
2018-04-26, 11:54
Medlem
P3 har gjort en dokumentär om mordet där man får reda på det mesta, rekommenderas.

https://sverigesradio.se/sida/avsnit...programid=2519
Senast redigerad av hhall0n 2018-04-26 kl. 12:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in