Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-16, 16:26
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Håller med helt och hållet, det här luktar unket lång väg.

Jag vet inte var i Frankrike den här olyckan skulle ha ägt rum och som Du säger har täckningen i media över de senaste 30 åren inskränkt sej till några rader i en tidningsnotis, repeterat på bloggar (liksom här på FB) lite var stans på nätet.

Som "Quoter" säger i inledningen av tråden, sista livstecknet (när, var, hur) borde vara mycket signifikant.

Personligen är jag nästan övertygad att Christer slutligen realiserade sina drömmar, gjorde komet-karriär inom Legionen och att han nu njuter livets dagar antingen som ett grånat överbefäl, eller pensionerad och sittandes på en strand i Franska Polynesien

Känner jag honom rätt så har han ett mjuggt leende i ena mungipan också.

Och vill man leta ordentligt bör man nog ta sig till Korsika där jag har för mig att deras fallskärmstrupper utbildas. När jag bodde i Frankrike träffade jag en svensk som varit just där tills han skadade ryggen vid ett hopp så han var numer krypskytt åt något annat förband. Han bekräftade att det fanns en hel del Svenskar i Legionen på Korsika. Det här var dock runt 2000-2003 någon gång.
Citera
2015-12-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Och vill man leta ordentligt bör man nog ta sig till Korsika där jag har för mig att deras fallskärmstrupper utbildas. När jag bodde i Frankrike träffade jag en svensk som varit just där tills han skadade ryggen vid ett hopp så han var numer krypskytt åt något annat förband. Han bekräftade att det fanns en hel del Svenskar i Legionen på Korsika. Det här var dock runt 2000-2003 någon gång.

Good point.

Den som har tid / ork / motiv att leta borde kanske (om det inte gjorts redan) starta med den Franska polisen. Som Skaraborg2 "pepåkar" så borde det ju i rimlighetens namn ha funnits nåt spår efter Christer.

Men vill man inte bli hittad så tror jag det blir knivigt. Christer var dessutom förbaskat smart, så OM detta planerades, så gjordes det noggrant.

Jag bara hoppas att grabben har det bra.
Citera
2015-12-16, 17:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket knivigt försvinnande.

Citat:
Good point.

Den som har tid / ork / motiv att leta borde kanske (om det inte gjorts redan) starta med den Franska polisen. Som Skaraborg2 "pepåkar" så borde det ju i rimlighetens namn ha funnits nåt spår efter Christer.

Men vill man inte bli hittad så tror jag det blir knivigt. Christer var dessutom förbaskat smart, så OM detta planerades, så gjordes det noggrant.

Jag bara hoppas att grabben har det bra.

En annan fundering jag har: Blev det en polisutredning i Sverige efter att han hade försvunnit? Det borde ha blivit det tycker man eftersom personen var svensk medborgare och skriven i Sverige.

En fransk sådan lär det väl ha blivit men att försöka få fram den är bara att glömma. Däremot en svensk skulle kunna gå att begära få ta del av. Frågan är då var befinner sig denna numera? Utgår man från att han bodde i Ängelholm så skall den finnas sannolikt arkiverad på Landsarkivet i Lund. Eller finns det ett specialarkiv för svenskar som har försvunnit utomlands?

Skrev media något om detta? Tänker då i första hand på HD men även rikspressen. Något bör ha skrivits men det är inte helt säkert.

Den sista gången någon var i kontakt med honom eller pratade med honom var den 25 juli 1985. Hur har man kommit fram till detta datum? På vilket sett inträffade den kontakten samt var någonstans?

I stort sett så vet vi faktiskt ingenting. Detta är ett mycket svårt försvinnande att kunna "gå vidare med" eftersom det inte har skett i Sverige. Dessutom om han ev. tog värvning i legionen så går aldrig att få en sådan uppgift bekräftad.
Citera
2015-12-16, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En annan fundering jag har: Blev det en polisutredning i Sverige efter att han hade försvunnit? Det borde ha blivit det tycker man eftersom personen var svensk medborgare och skriven i Sverige.

En fransk sådan lär det väl ha blivit men att försöka få fram den är bara att glömma. Däremot en svensk skulle kunna gå att begära få ta del av. Frågan är då var befinner sig denna numera? Utgår man från att han bodde i Ängelholm så skall den finnas sannolikt arkiverad på Landsarkivet i Lund. Eller finns det ett specialarkiv för svenskar som har försvunnit utomlands?

Jag har tyvärr inga svar på någon av dina (mycket berättigade) frågor.

Om inte jag lyckas hitta nåt suddigt foto i mina dammiga album, så skulle jag föreslå Armestabens FN-avdelning eller Krigsarkivet. Något måste dom ha.

Jag kan PM'a bataljonsnummer, kompani, pluton och troligen också plut.ch. till den som är intresserad.
Citera
2015-12-16, 19:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Krigsarkivet i Stockholm.

Citat:
Jag har tyvärr inga svar på någon av dina (mycket berättigade) frågor.

Om inte jag lyckas hitta nåt suddigt foto i mina dammiga album, så skulle jag föreslå Armestabens FN-avdelning eller Krigsarkivet. Något måste dom ha.

Jag kan PM'a bataljonsnummer, kompani, pluton och troligen också plut.ch. till den som är intresserad.

Det förstår jag att du inte har några svar på de frågor jag ställde. Ställde dessa mera bara för de skulle ställas.

Krigsarkivet ja. Det har du helt rätt i. Något tycker man borde finnas i deras arkiv. Där är det bäst att göra personliga besök.

Arméstabens FN-avdelning har jag dock aldrig varit i kontakt med tidigare.

En bra källa för information kan ev. vara den svenska polisutredningen - om nu en sådan finns.

Du kan väl vara hygglig och skicka mig ett PM gällande bataljonsnummer m. m. Detta är otroligt viktigt gällande vid ett besök på Krigsarkivet även om Poka inte hade militärtjänstgöring 1985.
Citera
2018-04-13, 23:53
Medlem
Christer Pokas bakgrund:född i Lund 1961,familjen flyttade till Ängelholm 1963.Hans far arbetade som journalist på lokaltidningen NST senare HD.Christers mor arbetade som barnskötare på BB i Ängelholm.Christer hade två yngre systrar.En kärleksfull uppväxt i trygg medelklass.

4-årig teknisk linje,goda betyg,pratade bra Engelska och Tyska.Prickskytt i FJS,flera FN-missoner Cypern,Libanon.IQ och skärpa över snittet,vänlig och lugn men ibland ett visst vemod.

Christer hade många intressen:scouting,segling,fiske,sportdykning,klip pklättring,kajakpaddling,vindsurfing,styrketräning .
Han var muskulös,vältränad och 1,90 cm lång.

Jag känner bara till att han hade en motgång:han sökte till stridspilot,Flygvapnet.Testades i flera omgångar och klarade samtliga test men blev inte godkänd då han var för lång.
Christer var mycket besviken och ledsen för det.

1985 gick Christer på Polishögskolan i Stockholm och hade en väntande aspiranttjänst i Ängelholm.

Juli 1985 hade Christer ledigt från skolan och planerade att bestiga Mont Blanc,4810 m.ö.h,Frankrike.
En släkting inom åkeribranschen ordnade en lift med en lastbilschaufför till Paris.
Från Paris skulle Christer ta tåget från Gare du Nord till Chamonix-Mont Blance.En resa på 47 mil.

Planen höll fram till Paris där Christer stiger av lastbilen och chauffören är det sista vittnet som ser honom.Chauffören blev förhörd av polis och inga misstankar föll på honom.

Sedan dess finns det inga vittnesuppgifter,upphittade ägodelar eller övriga spår.
Allt slutar vid lastbilen i Paris........
Citera
2018-04-14, 09:45
Medlem
Jätteintressant fall. Aldrig hört om detta tidigare.

Vad hände med hans systrar och föräldrar? Hittar ingen Poka boendes i Sverige vid sökning på nätet. Dock hittade jag en fil från mars 1982 och undrar om det är han på bild, första fotot som dyker upp.
https://minfil.org/s2g3fdedbe/marc
Citera
2018-04-14, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sista kända iakttagelsen av Christer Poka i Paris den 25 juli 1985.

Citat:
Ursprungligen postat av kennzz
Christer Pokas bakgrund:född i Lund 1961,familjen flyttade till Ängelholm 1963.Hans far arbetade som journalist på lokaltidningen NST senare HD.Christers mor arbetade som barnskötare på BB i Ängelholm.Christer hade två yngre systrar.En kärleksfull uppväxt i trygg medelklass.

4-årig teknisk linje,goda betyg,pratade bra Engelska och Tyska.Prickskytt i FJS,flera FN-missoner Cypern,Libanon.IQ och skärpa över snittet,vänlig och lugn men ibland ett visst vemod.

Christer hade många intressen:scouting,segling,fiske,sportdykning,klip pklättring,kajakpaddling,vindsurfing,styrketräning .
Han var muskulös,vältränad och 1,90 cm lång.

Jag känner bara till att han hade en motgång:han sökte till stridspilot,Flygvapnet.Testades i flera omgångar och klarade samtliga test men blev inte godkänd då han var för lång.
Christer var mycket besviken och ledsen för det.

1985 gick Christer på Polishögskolan i Stockholm och hade en väntande aspiranttjänst i Ängelholm.

Juli 1985 hade Christer ledigt från skolan och planerade att bestiga Mont Blanc,4810 m.ö.h,Frankrike.
En släkting inom åkeribranschen ordnade en lift med en lastbilschaufför till Paris.
Från Paris skulle Christer ta tåget från Gare du Nord till Chamonix-Mont Blance.En resa på 47 mil.

Planen höll fram till Paris där Christer stiger av lastbilen och chauffören är det sista vittnet som ser honom.Chauffören blev förhörd av polis och inga misstankar föll på honom.

Sedan dess finns det inga vittnesuppgifter,upphittade ägodelar eller övriga spår.
Allt slutar vid lastbilen i Paris........

Du skall verkligen ha ett stort tack för denna mycket intressanta information ang. Christer Poka och hans märkliga försvinnande.

Den försvunne pratade alltså bra både engelska och tyska men ingen franska.

Det fetstilsmarkerade har jag aldrig någonsin hört förut. Verkligen intressant. Detta förändrar allt som har med Pokas försvinnande att göra.

Det sista livstecknet av honom görs alltså i Paris - hela 47 mil från Chamonix-Mont Blance som var dit han skulle. Finns inget som säger att han någonsin gjorde denna tågresa. Jag tror inte att han gjorde den här resan.

Vad hände Christer Poka den 25 juli 1985 i - Paris?
Citera
2018-04-14, 19:11
Medlem
Christers mor gick bort 2017.Hans far och systrar bor i Sverige.

Ja,det är Christer Poka på omslaget av "The Blue Beret".
Citera
2018-04-14, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Snart 33 år sedan den sista kända iakttagelsen av honom.

Citat:
Ursprungligen postat av kennzz
Christers mor gick bort 2017.Hans far och systrar bor i Sverige.

Ja,det är Christer Poka på omslaget av "The Blue Beret".

Tyvärr tror jag inte heller att hans far och systrar kommer att få reda på vad som hände sonen/brodern tyvärr. Det har nu gått snart 33 år sedan den senaste kända iakttagelsen av honom gjordes och det blir inte lättare ju längre tid som har gått.

Skulle du kunna vara hygglig att skicka en länk. Har sett ett flertal foton men eftersom jag aldrig har sett honom så vet jag inte hur han såg ut.
Citera
2018-04-14, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svensk och fransk polisutredning?

Skulle Christer Poka ännu vara i livet så bor han i ett annat land med en helt annan identitet.

Undrar om det gjordes en svensk polisanmälan efter att han försvann? Det bör finnas en fransk polisutredning.

Såg nu att det fanns en länk med ett foto på den försvunne.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-04-14 kl. 21:25.
Citera
2018-04-16, 09:54
Medlem
Borde inte hans far, som journalist, ha gjort en ganska gedigen "privat" efterforskning? Han borde dessutom ha sett till att det publicerades artiklar och efterlysningar både i svenska och franska tidningar, kan man tycka?

Vilket år låg han på FJS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in