2018-04-19, 19:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jo men vissa stavfel och ordval kan vara avslöjande på direkten. Ta till exempel onödiga latinska låneord (automobil, initiator), eller någon som alltid talar om "intelligens" och "observation" men aldrig om att vara smar, se eller "titta". Då kan man utgå från att skrivaren kommer söder om breddgrad 50.

Ordval är ofta åldersbetingat. De exempel du tar upp ser jag inte som adekvata ety de i min sinnevärld inte är rena synonymer.
Citera
2018-04-19, 20:49
Medlem
Sånt ingår i utbildningen för Sv2 lärare. Så deras kurslitteratur har säkert mycket om detta.
Citera
2018-04-19, 22:44
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Identifiera modersmål av skribenten utifrån stavfel och grammatik sammanfogad med huvudtråden.

/Mod.
Citera
2018-04-22, 13:38
Medlem
Gullegubbens avatar
En äldre tysk jag känner pluralböjer inga adjektiv och rullar på r, trots femtio år här.
Citera
2018-04-29, 11:18
Medlem
Frans- och engelsmän ska visst ha svårt att skilja mellan "att sätta" och "att lägga", då bägge är "poser" på franska och "to put" på engelska.
Citera
2018-04-29, 11:40
Medlem
Det tråkigaste är när folk som inte kan uttala svenska ord korrekt får framträdande roller i radio och tv. I P4 sitter ofta en finlandssvenska som inte bara har grönt/turkost hår och formligen utstrålar ”jag är väldigt vänster”, men som dessutom uttalar alla sje-ljud ”sch”. Ungefär som när man hyschar någon som fortsätter tala när bion just börjat; schhhhh...

Schuuukschöööterschka, schuuta, schära baaarn då. Inte ens ordet duscha, som borde falla den dam väl i talet, blir rätt. Dyscha.

Hur fan ska folk lära sina tala ordentligt när de tongivande är på fel plats i livet?
Citera
2018-04-29, 11:44
Medlem
Vet inte om det har nämnts men nästan alla invandrare oavsett ursprung uttalar u som o.
Citera
2018-04-30, 01:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Vet inte om det har nämnts men nästan alla invandrare oavsett ursprung uttalar u som o.

Hur uttalar du det engelska ordet pull?
Citera
2018-04-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hur uttalar du det engelska ordet pull?
Inte med ett svenskt u. Engelskans pull uttalas med svenskt o. Engelskans poll uttalas med å. Jag kan inte komma på något engelskt ord som uttalas med svenskt u.
Citera
2018-04-30, 17:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte med ett svenskt u. Engelskans pull uttalas med svenskt o. Engelskans poll uttalas med å. Jag kan inte komma på något engelskt ord som uttalas med svenskt u.

Min fråga var mest ställd som en tankeväckare. Tycker faktiskt inte att uttalsavvikelser är att beteckna som »fel«. Finns flera dialekter som inte har samma uttal på ord som standardsvenska.
Citera
2018-04-30, 17:55
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:

På vissa dialekter uttalas engelskt u ungefär som kort svenskt u i ord som t.ex. Bulgaria och thoroughfare.
Citera
2018-04-30, 22:51
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Mule ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in