2018-05-08, 20:37
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Spiraltrappan hade man ju gärna sluppit.
Det är en kungsvåning? Ser ut så, därav priset, och terrassen förstås.

Det skulle vara intressant om man kunde bygga om den lite med vettig trappa, och kanske lite takhöjd istället. Eventuellt ändra lite på var sovrum osv är någonstans.

Jag vet inte den strikta definitionen på kungsvåning, men det är i alla fall inte enda lägenheten på översta våningen tror jag, det ser ut som att översta våningen är för stor för det. Dessutom finns en avdelare på terrassen där någon annans terrass lär ta vid.

Jag tycker att lägenheten är för liten. 70 kvm är på tok för lite för att smeta ut på två våningar. Det ser dessutom svårt ut att bygga om på det sätt åtminstone jag skulle vilja. Alltså att nedervåningen var kök och vardagsrum (och duschrummet optimalt sett), och att övervåningen var sovrum och badrum. Det är dessutom svårt att få till en social planlösning som blir vettig. Sällskapsytorna sprids över två våningar, särskilt om du räknar in terrassen i det.
Citera
2018-05-08, 20:59
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tycker att lägenheten är för liten. 70 kvm är på tok för lite för att smeta ut på två våningar. Det ser dessutom svårt ut att bygga om på det sätt åtminstone jag skulle vilja. Alltså att nedervåningen var kök och vardagsrum (och duschrummet optimalt sett), och att övervåningen var sovrum och badrum. Det är dessutom svårt att få till en social planlösning som blir vettig. Sällskapsytorna sprids över två våningar, särskilt om du räknar in terrassen i det.
Jag håller med, konstigt, men gissningsvis har någon ägt den undre och sedan köpt våningen ovanför. Kanske var vind med piskbalkong?

Någon förändring bör göras, "dessvärre" kommer de få priset tror jag. Man kanske kunde ha sovrummet på nedre plan, tänka helt om.
Citera
2018-05-08, 21:04
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Jag håller med, konstigt, men gissningsvis har någon ägt den undre och sedan köpt våningen ovanför. Kanske var vind med piskbalkong?

Någon förändring bör göras, "dessvärre" kommer de få priset tror jag. Man kanske kunde ha sovrummet på nedre plan, tänka helt om.

Ja, jag gissar att det är något sånt. Det kan ju ha varit en gemensamhetsyta på hela övervåningen exempelvis. Delar av den kanske fortfarande är det. Det var väl i så fall ett sätt för föreningen att få in några slantar. Men nedervåningen är ju också konstig, som att det inte heller har varit en lägenhet innan... Det finns inget kök, två badrum (vad man nu ska med det till i en tvårummare)... Om exempelvis duschrummet var en kokvrå innan är det väl hål i huvudet att göra duschrum av det om man redan har ett badrum. Blir inte riktigt klok på det.

Största hindret att göra övervåningen till sällskapsvåning är väl att det är trångt. Sovrummet är väldigt litet, det skulle bli en konstig yta. Jag vete fan om de får de där pengarna. Det skulle vara en terrassfanatiker som köpte i så fall. Det finns så mycket bättre lägenheter för de slantarna.
Citera
2018-05-08, 21:35
Medlem
atts avatar
Citat:
Ja, jag gissar att det är något sånt. Det kan ju ha varit en gemensamhetsyta på hela övervåningen exempelvis. Delar av den kanske fortfarande är det. Det var väl i så fall ett sätt för föreningen att få in några slantar. Men nedervåningen är ju också konstig, som att det inte heller har varit en lägenhet innan... Det finns inget kök, två badrum (vad man nu ska med det till i en tvårummare)... Om exempelvis duschrummet var en kokvrå innan är det väl hål i huvudet att göra duschrum av det om man redan har ett badrum. Blir inte riktigt klok på det.

Största hindret att göra övervåningen till sällskapsvåning är väl att det är trångt. Sovrummet är väldigt litet, det skulle bli en konstig yta. Jag vete fan om de får de där pengarna. Det skulle vara en terrassfanatiker som köpte i så fall. Det finns så mycket bättre lägenheter för de slantarna.

Kunde inte låta bli att ta en titt i stadsbyggnadskontorets arkiv. Det översta våningsplanet var barnkrubba när huset byggdes 1930.

Den aktuella lägenheten består av en del av barnkrubban samt en lägenhet på 1 rok i våningen under som slagits ihop med en spiraltrappa emellan.

Här är originalritningarna med aktuella delar markerade i rött:
https://s14.postimg.cc/67wz5qj1t/goken_40.jpg

Det borde gått att få till en bättre planlösning för den sammanslagna lägenheten.
Senast redigerad av att 2018-05-08 kl. 21:39.
Citera
2018-05-08, 21:38
Medlem
snowbells avatar
Här är en lägenhet där man har passion för blommor och blader på väggarna, förutom i ett rum med döskallar...
Jag skulle nog få någon extra migränattack om jag bodde där...
https://objekt.fastighetsbyran.se/Ob...24789&images=1

Här kommer en liten motsats, så på med solbrillorna!
http://www.husmanhagberg.se/alla-bil...719_1620291823
Citera
2018-05-08, 22:28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Kunde inte låta bli att ta en titt i stadsbyggnadskontorets arkiv. Det översta våningsplanet var barnkrubba när huset byggdes 1930.

Den aktuella lägenheten består av en del av barnkrubban samt en lägenhet på 1 rok i våningen under som slagits ihop med en spiraltrappa emellan.

Det borde gått att få till en bättre planlösning för den sammanslagna lägenheten.

Tack för det, då känns det på ett sätt logiskt, även om jag nog hade skrotat duschrummet på nedervåningen för att exempelvis få förvaring där istället. Nu har de behållit det ursprungliga badrummet som duschrum och byggt om köket till ett större badrum.

Man tänker att de borde ha låtit den som slog ihop lägenheterna köpa en större del av övervåningen, då hade det nog gått att få till något riktigt bra av det. Kul att se hur det såg ut från början!
Citera
2018-05-08, 22:54
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att

Det är så intressant varje gång gamla ritningar postas.
Hur får du tag i dem? (om det inte innbär att du outar vem du är förstås)
Citera
2018-05-08, 22:58
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Det är så intressant varje gång gamla ritningar postas.
Hur får du tag i dem? (om det inte innbär att du outar vem du är förstås)

Stockholms stadsbyggnadskontors arkiv är tillgängligt för vem som helst, det enda som behövs är bank-id för inloggning: http://insynsbk.stockholm.se/Byggoch...nsten/Arenden/
Citera
2018-05-09, 00:20
Medlem
Citat:
Den här lägenheten tycker jag är helt absurd. En stor tvåa på 70 kvm för nästan nio miljoner. Dessutom uselt disponerad. Två våningar, första våningen med vardagsrum, ett badrum och ett duschrum. Övervåning med kök, pyttelitet sovrum och sen det de försöker ta betalt för, nästan 35 kvm terrass.
https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-4-tr-12281517

Läget är det väl inget större fel på, men lägenheten är obegriplig. Det måste nästan vara någon form av avstyckning.

Jag skulle vilja säga att vardagsrum finns inget, det är en liten tv-hörna i hallen. men på planlösningen står det vardagsrum. Alltså, skohyllor i vardagsrummet...
Köket också uselt planerat, maan ska inte behöva hantera grytor från en bänk till en annan, det ska sitta ihop. Finns inga köksplaneringsnormer alls längre?
Men det var ett vackert hus på utsidan. Och säkert fina sommarkvällar på terassen men det kanske går att köpa nåt annat för dom pengarna?
Citera
2018-05-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Mia Skäringers hus är till salu igen. Var väl till salu förra året också? Någon som minns utgångspriset då?
Verkar iaf svårsåld.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-8...gen-5-11063016

Coolt hus! Men udda tapet i ena (enda?) gästrummet. Och insynen till spaavdelningen kändes inte så genomtänkt. Synd med en del av vitmålningen också.
Senast redigerad av with3r 2018-05-09 kl. 00:33.
Citera
2018-05-09, 00:54
Medlem
Citat:
Den här lägenheten tycker jag är helt absurd. En stor tvåa på 70 kvm för nästan nio miljoner. Dessutom uselt disponerad. Två våningar, första våningen med vardagsrum, ett badrum och ett duschrum. Övervåning med kök, pyttelitet sovrum och sen det de försöker ta betalt för, nästan 35 kvm terrass.
https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-4-tr-12281517

Läget är det väl inget större fel på, men lägenheten är obegriplig. Det måste nästan vara någon form av avstyckning.
Vart leder ena öppningen i sovrummet egentligen?
Citera
2018-05-09, 01:04
Medlem
Citat:

Har sett en 1a i stan på typ 24 kvadrat med stor, om än mindre, terass (kungsbalkong?) gå för strax över 3 mille så visst finns det fanatiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in