Citat:
Ursprungligen postat av
gunde21
Speciellt eftersom Tommy inte fick ha sin advokat med sig.
Jag vet inte hur det fungerar i Sverige. Om du blir påkommen med handen i syltburken, medan du har en villkorlig dom på dig, får du automatiskt rn smäll på fingrarna, blir hemskickad och får vänta i 18 månader på en ny rättegång, innan det villkorliga straffet aktualiseras? I så fall tycker jag nog egentligen att det engelska systemet fungerar bättre. Sen kan jag ju tycka det är löjligt med 13 månaders straff för att man "stört ordningen" och försökt slå mynt av en rättegång på det här viset. Men är det ett brott, så är det, och det tidigare straffet bör rimligtvis aktualiseras, eftersom villkorliga domar annars blir ganska meningslösa.
Citat:
Ursprungligen postat av
EffinEjit
Det man ska diskutera är varför det var olagligt att rapportera från groomingrättegången.
Fast det är ju för att Engelsmännen kör med ett system som förutsätter att rättegången genomförs utan att personalen färgas av yttre information. De ska bara ha den information som framkommer genom själva rättegången som underlag för sitt utslag. I stället för att förbjuda juryns medlemmar att ta del av dagliga nyheter, förbjuder man rapporteringen tills rättegången är färdig. Klumpig lösning, men antagligen lättare att kontrollera att den efterlevs än alternativet...
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Medborgarna måste ju liksom få ta del av som händer rättsligt för att sedan kunna ge sin röst i val med så mycket information som möjligt.
Fast så vitt jag vet gäller gag order bara till rätten gjort sitt? Med andra ord, i det här fallet, tills de muslimska vännerna blivit dömda, eller frikända.
Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
Det där är en farlig väg att börja gå. Vad tror du skulle hända ifall en dag, om ett antal år, SD fick egen majoritet i riksdagen? Det är mycket bättre i så fall att låta extremistgrupperna hållas och bemöta dem med sakliga argument.
Kluven. Mycket kluven. Men ja, vad som är extremism definieras oftast av den sittande makten, varför vänsterextremister inte anses vara ett stort problem, medan högerextremister är nazister och borde låsas in, slaktas, eller utvisas, hela bunten. Trots att Mathias Ståhle i SVT påstod att vänstern står för 95% (2014) av det politiskt motiverade våldet.
[quote=Japhy|64172492]Men hur "störde han rättegången"? Rättegången hade ju inte ens börjat.
Hur "försökte han påverka utgången" av rättegången? Allt han gjorde var att filma de åtalade./QUOTE]Jag är nu inte helt säker, men så vitt jag vet har England ett traditionellt jury system, där det är enbart vad som sägs under själva rättegången som ska, och får, vägas in när domen fälls. För att man inte ska riskera att medlemmarna av rättsväsendet färgas av information utifrån kan man antingen förbjuda dem att ta del av information utifrån, eller förbjuda rapportering tills dom av avkunnad. (Möjligen både och) Det är inte speciellt förvånande att det är enklare att kontrollera att ett förbud runt rapporteringen efterlevs, än att ett förbud om att inte inhämta information utifrån på egen hand, efterlevs. Så det framstår som nästan självklart hur man "störde" rättegången, och "hur man försökte påverka utgången".
Man kan ha alla möjliga åsikter om huruvida det är rimligt eller inte, men det är ett rättsväsende engelsmännen skaffat sig på egen hand. Gillar de inte det, föreslår jag att de röstar fram något annat. Ungefär som när vi inte gillar korkade nämndemän. Vi kanske ska rösta på ett parti som inte tillsätter den sortens människor till viktiga tjänster.
Citat:
Ursprungligen postat av
GlennvonGoteborg
Den vilkorliga domen gällde i 3 månader.
Så vitt jag vet satt han av 3 månader av ett 18 månaders straff, och fick därefter 13 månader villkorligt. Dessutom säger han själv i sitt klipp att han fortfarande har sin villkorliga dom hängande över sig, så att den bara skulle ha gällt i tre månader, känns... orealistiskt. Du får gärna delge din källa. Själv väljer jag nog att lita på honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arbetarbroder
En fjärdedel av alla barn på den där Ön är utsatta för sexuella övergrepp. De har haft PM med direkta kopplingar till pedofili sedan minst 1970.
En skotte jag känner hävdade med bestämd röst redan för 10 år sedan att det inte fanns några 12'åriga oskulder kvar i landet. Oavsett om det var jämnåriga, eller äldre som var förövaren så har landet stora problem med en våldtäktskultur. Jag antar att han överdrev, men det hela är fan skrämmande.
Citat:
Ursprungligen postat av
xpqr12345
För dem som inte vill titta på videon så är han mer upprörd över att han inte vet något om fallet, och heller inte kan ta reda på något om fallet, än fallet i sig. Och jag måste hålla med honom i hans analys att när folket tappar förtroendet för rättsapparaten så börjar samhällets förfall.
Jag har inte tittat på klippet (än) men det stora problemet är ju att Engelskt rättsväsende helt enkelt inte följt med modern utveckling. När man kan läsa i nyheterna om vad som händer världen över, men inte får ta del av vad som händer i rätten i den egna byn, då spelar det ingen roll om man får rapportera om det egna rättsväsendet efter att rättegången är över. Vid det laget är det ingen som bryr sig längre, och utan tillförlitlig rapportering, kommer man tappa förtroendet helt. Engelsmannen har helt rätt. Vem han nu än är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Observerad
Någon som kan förklara hur det kommer sig att antalet namn rasar enormt mycket från och till? Det var över 400.000 under morgonen och nu är det 374.000, vilket så har varit bra länge. Personer som avskriver sig?
Gissning, men, man sorterar bort Kalle Anka, och dubbletter.
Citat:
Ursprungligen postat av
EffinEjit
Nåja, Muhammed knullade en nioåring.
Han var gift med en minderårig, men hade han sex med henne? Jag har ingen aning, frågan är mest akademisk. En genomsnittlig arbetare levde till denna var runt 35-40 på 500 talet, jag misstänker att man får växa upp fort som fan, om livslängden är kort. Prästerskapet, kungligheter och andra privilegierade klarade sig upp till 60 års strecket. Men om bonden gifter bort sin son / dotter vid 9 års ålder, antar jag att man inte gör speciellt stor skillnad i det med övriga klasser. Rätt mycket senare, men, Margareta Valdemarsdotter (Sveriges första drottning? Runt 13-1400 någon gång.) förlovades med Håkan när hon var 5, och gifte sig med honom som 10'åring.
Åldern var helt enkelt inte speciellt ovanlig förr.