• 1
  • 2
2018-05-30, 09:58
Medlem
Det är svårt att tycka att skambelägga ska vara skambela när det är något som har gjorts. Men skambeläggde är väl fel?
Fast det blir enklare att läsa/förstå.

Förlåt "böjningsformer" blev fel rubrik, vad heter det presensformer?
Senast redigerad av somerandom 2018-05-30 kl. 10:01.
Citera
2018-05-30, 10:04
Medlem
Det blir samma böjningsformer, dock skambelade, skambela är talspråk. Det ska dock noteras att många verbformer (och ordformer överlag) känns klumpiga, eftersom de nästan aldrig används, vare sig i skrift eller tal.
Citera
2018-05-30, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det blir samma böjningsformer, dock skambelade, skambela är talspråk. Det ska dock noteras att många verbformer (och ordformer överlag) känns klumpiga, eftersom de nästan aldrig används, vare sig i skrift eller tal.

Just det, skambelade.
Är så lätt det blir fel intonation när man läser det.
Fast skambeläggde är fel. Borde vara ok att skriva det eftersom skambelade blir så konstigt.
Citera
2018-05-30, 10:18
Medlem
Nu har jag iallafall skrivit det i ett mail så jag får väl skämmas... :/
Ville verkligen inte att det skulle vara svårläst pga sakens natur och läsarens uppfattningsförmåga, så jag kände skambeläggde blev bäst.
Citera
2018-05-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Just det, skambelade.
Är så lätt det blir fel intonation när man läser det.
Fast skambeläggde är fel. Borde vara ok att skriva det eftersom skambelade blir så konstigt.
Citat:
Nu har jag iallafall skrivit det i ett mail så jag får väl skämmas... :/
Ville verkligen inte att det skulle vara svårläst pga sakens natur och läsarens uppfattningsförmåga, så jag kände skambeläggde blev bäst.
Som sagt, vissa ord används sällan, och böjningen känns därför konstig. ”Skambelade” får 35 träffar på Google, ”skambeläggde”, vilket formellt är fel men trots det används, får 33 träffar (varav några dock är dina), medan det vanligare ordet ”skambelägga” får 11200 träffar.
Citera
2018-05-30, 10:46
Medlem
Citat:
Som sagt, vissa ord används sällan, och böjningen känns därför konstig. ”Skambelade” får 35 träffar på Google, ”skambeläggde”, vilket formellt är fel men trots det används, får 33 träffar (varav några dock är dina), medan det vanligare ordet ”skambelägga” får 11200 träffar.

Konstigt att just det ordet nästan aldrig används i (past form- vad heter det på svenska) den formen att det har gjorts. Typ jag handlade används ju lika mycket som jag handlar, eller mer.
Citera
2018-05-30, 11:11
Medlem
Citat:
Konstigt att just det ordet nästan aldrig används i (past form- vad heter det på svenska) den formen att det har gjorts. Typ jag handlade används ju lika mycket som jag handlar, eller mer.
Nej, inte så konstigt, tycker jag. Ordet används normativt, typ ”man ska inte skambelägga” och liknande, så därför är andra ordformer av ordet ovanliga. Inklusive preteritum (kallas också oegentligt imperfekt); skambelade.
Citera
2018-05-30, 11:32
Medlem
Citat:
Nej, inte så konstigt, tycker jag. Ordet används normativt, typ ”man ska inte skambelägga” och liknande, så därför är andra ordformer av ordet ovanliga. Inklusive preteritum (kallas också oegentligt imperfekt); skambelade.

Ja det är sant. Inte så ofta man säger "Du skambelade/skambeläggde mig". Just för att det är något man inte upptäcker att någon gjort, att det är en härskarteknik som ofta går obemärkt förbi. T.ex. "Han skambeläggde/belade henne" om en chef som behandlat en anställd dåligt, borde ju vara mer vanligt att man säger ändå nu när härskartekniker ändå är något de flesta är medvetna om.
Citera
2018-05-30, 11:43
Medlem
Skulle man kunna lansera beskämma som ett alternativ till det onekligen rätt klumpiga skambelägga?
Citera
2018-05-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Skulle man kunna lansera beskämma som ett alternativ till det onekligen rätt klumpiga skambelägga?

Jo, det känns ju gångbart.
Citera
2018-05-30, 12:05
Medlem
”Genera” och ”chikanera” finns redan, även om de inte används så ofta längre.
Citera
2018-05-30, 12:33
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Förtydligade rubriken.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto