Citat:
Ursprungligen postat av
Karl20
Va? Självklart är jag nöjd, jag frågar om preskriptionstid
Du uttrycker dig inte speciellt tydligt.
Att du på ett undangömt ställe ovan klämde in meningen "Någon preskription måste ju finnas?" bland all text och uppradandet av omständigheter gjorde det inte speciellt tydligt att preskription var huvudfrågan du ville få fram i ditt inlägg.
Först säger du "sjukt om hyrbilsbolaget får pynta ut för mina eskapader". Nu förtydligar du att du ändå "självklart är nöjd" om så blir fallet.
Jag anser inte mitt påpekande vara speciellt konstigt, eftersom det inte var speciellt enkelt att förstå vad du var ute efter. Du kunde lika gärna ha velat ha en diskussion om sannolikheten av att du nås av ett krav från Italien.
Till topic:
I Sverige är det skillnad på böter och "böter". Till exempel
parkeringsböter är inte böter i egentlig mening utan en avgift. Medan
fortkörningsböter dock är böter i ordets riktiga betydelse, du döms nämligen för ett brott om du kör för fort.
För att svara på frågeställningen måste man veta vad dessa italienska "böter" motsvarar. Är det något straffrättsligt eller civilrättsligt institut?
När man vet detta kan man ta reda på vilken preskriptionstid som gäller.
I Sverige har vi t.ex. en straffrättslig preskriptionstid beroende på brottets allvarlighet och en civilrättslig preskriptionstid på tio år eller tre år för vissa konsumentfordringar. Vi har även en särskild preskriptionstid för skatter och statliga fordringar.
Att svara på vad som gäller i Italien för dessa "böter" är således en ganska komplicerad fråga. Jag får överlåta åt någon annan som kanske vet.