2018-07-02, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag läser det du skriver med intresse. Var och en för själv avgöra vem de vill lyssna på. Jag lyssnar på dig. Fortsätt skriv, de som inte vill läsa kan låta bli, hoppas jag

Tack. Det finns någon som är vänligt sinnad i denna hätska tråd. Problemet kanske är att jag är tekniker och kanske inte förklarar på ett korrekt pedagogiskt sätt så det passar de som vill äga tråden trots att de inte verkar ha en aning om hur en mobiltrafiken funkar.

Alla mobiler har ett unikt IMEI-nummer och har inget med abonnentnummer att göra. Alla mobiler har kontakt med nåbara master med detta IMEI-nummer. Denna trafikinformation fanns det tidigare krav på att den skulle sparas. Detta ändrades förra sommaren genom EU beslut.

Det är detta nummer vi söker efter, oberoende av vilken operatör din mobil tillhör. Vem som sedan är innehavare av mobilen är det operatörens sak att red ut.

Om du nyttjar mobilen och kopplar upp dig är det sim-kortet som styr till rätt operatör och samtalet loggas hos dessa.

I fallet med Lisa gjordes en noggrann IMEI-sökning runt aktuell plats. Det utgicks från Lisas mobil som var känd samt ev. andra mobiler som befanns på samma plats och tid.
2018-07-02, 05:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Missförstå mig inte. Det finns värre saker som tyvärr blir trådsanningar. Jag tycker att det är intressant att få höra om mobiltekniken. Jag sållar bort sånt jag inte tror på (Xeniaonatop) och sen är det nog så att vill jag ha fakta så är nog inte Flashback det första stället jag besöker. Det går också bra att i vissa fall själv söka fakta och ibland får man bekräftat saker man läst här.
Jag sållar däremot inte bort en person rätt av - jag kollar vad som skrivs från ämne till ämne. Att vissa sjuka teorier ratas rätt av är givet men informationen om mobilsök och pejling är inte ett dugg imponerande - där ger jag X helt rätt. Det är en mix av allmän kunskap och sen ett pålagt mystiskt skimmer där vederbörande inbillar sig sitta med hemlig info. och mäta ut halvmetrar hit och dit.
Men som sagt - det står var och en fritt att värdera likaväl som det står mig fritt att ifrågasätta eftersom det inte vederläggs med nåt som skapar trovärdighet. För övrigt är jag helsäker på att sådan specifik information vore rena köttbenet i en Fu som polis skulle presentera...
Jag tycker väl f.ö det i sig är dravel kring Lisa som aldrig tycks få komma till ro.
Men ha det bra i de fortsatta diskussionerna - jag har fått mitt sagt om trådsanningar så jag är helnöjd.
Senast redigerad av develi 2018-07-02 kl. 06:03.
2018-07-02, 06:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Som jag förstått det, eftersom inte alla brott och försvinnanden klassas som särskild händelse. Vilket är vad som krävs för att göra en total masttömning av samtliga operatörers master i en region.
Lisas försvinnande uppgraderades tidigt, redan dagen efter försvinnandet, till särskild händelse och därmed gjordes tidigt en total masttömning.
Särskild händelse har inte ett dugg med basstationstömning att göra. Det sker vid alla de slags event som kräver mer resurser och handlar inte ens om grov brottslighet.
Fallet höjdes upp till särskild händelse (upp i stab) på måndag 8 juni för att frigöra resurser och höjdes sen från olaga frihetsberövande till människorov.
2018-07-02, 08:52
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Jag har stuvat om lite i ditt inlägg och tagit bort delar som tenderar att bli tjafs:
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Visst kunde frågan ha ställts. Men jag hävdar fortfarande att få personer i den situationen skulle få för sig att studera nationsbeteckningar på en registreringsskylt som är identisk med en svensk skylt.
----------------------
Nej.

Självklart är det tillåtet, men det handlar nog snarare om en egoboost för Herr Privatdetektiv, inte sant? Jag svarade för att du skulle sluta tjata.

Du har uppenbarligen aldrig behövt ställas inför en liknande upplevelse. Det är en viss skillnad på att minnas personen ifråga än färgen på bilen eller nationsbeteckningen på en registreringsskylt som lika gärna kunde varit svensk.

Du upprepar dig gång på gång. Det blir ganska tröttsamt i längden. Se förgående svar.
----------------------
Som sagt, vad gör du här härinne? Du hade ju gjort större nytta som advokat. Frågan kunde ställts men jag misstänker att svaret skulle lika på ungefär samma nivå som med registreringsskyltarna.
----------------------
Nej hon hade exakt ingen aning om var Medelplana låg. Mitt svar var inte baserat på önsketänkande. AB:s vittnesmål var inte avgörande för att fälla NB. Men minnet fungerar inte så logiskt som du tycks tro.
Personligen minns jag namn på platser under bilfärder utan att efteråt kunna säga en exakt position. Det är en fullt rimlig förklaring och har ingenting med att vara långsökt att göra. Eller påstår herrn att AB aldrig i sitt liv passerat Medelplana på vägen till svärfar?
----------------------
Jag hoppade inte över, jag missade den. Du däremot, hoppade över en fråga. Tydligen blev det för känsligt. Att känna sig lättkränkt på ett anonymt internetforum är tydligen värre än att kränka avlidna personer. Och du behöver inte mästra, du vinner ingenting på det. Hon tänkte visa kartan men ändrade sig, tack och lov.
Summa summarum: Det är bättre att gissa vittnens svar än att lyssna på dem.
Citat:
Jag trodde det framkom att jag var ironisk. Glasögonen fungerar utmärkt ibland och lite sämre ibland uppenbarligen.
Så här gick diskussionen:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
- 8 juni sa du att det var något bekant med mannen, kanske han jobbar åt din svärfar AJ. 14 juni sa du att du tänkte att han var samma person som du sett vid silobygget. Vad är det som fick dig att placera honom där då och inte 8 juni?
Citat:
-Jadu, AB kanske ville klämma åt svärfars bäste hantverkare och skapa lite familjefejd, vad vet jag? (OBS Ironi)
Citat:
Trams för att du saknar svar. Adrianas svar hade fortfarande varit intressant.
Citat:
Jag trodde det framkom att jag var ironisk. Glasögonen fungerar utmärkt ibland och lite sämre ibland uppenbarligen.
Det framgick att det var ironi och trams. Du hade inget svar.
Citat:
Det är definitivt mer troligt än att en komet slår ner i ladan. Eller att två av varandra oberoende personer dyker upp i en lada med få minuters mellanrum och utför fruktansvärda handlingar en söndagkväll. Men sannolikhetsmästaren vet förstås allt om detta. För övrigt kan han ha rökt i bilen med rutan nere på väg från affären.
Vad har sannolikheten för kometer eller två av varandra oberoende personer med mannens rökning att göra? Om han rökte i bilen med rutan nere hade han inte luktat väldigt mycket rök.
Citat:
Men nu pratar du om din egen sinnessjuka teori där Lisa efter ett 15 sekunder långt samtal med pappan skulle ha tagit ett ödesdigert beslut. Magnus med fru passerade då Lisa redan var i ladugårdsbyggnaden. De såg endast en svart SUV som körde sakta. Resten har han blandat ihop med en annan dag.

Det är inte förbjudet att köra sakta. Och frugan tyckte inte det var udda:

Nej, precis. Han passerar caféet frekvent och har sett flickor kliva på mopeder tidigare. Minnet fungerar inte så logiskt som du tycks tro.

Bilar ofta kör långsamt i Blomberg, dessutom passerar det ju svarta SUV:ar där dagligen, inte sant? Du tycks ju veta trots att du enligt egen utsago bor i Tblisi. Återigen, det försvinner inte flickor dagligen i Blomberg. När polisen söker efter upplysningar om just detta inom det område man nyligen passerat är det som bör läggas på minnet. Inte svarta SUV:ar som kör sakta. För övrigt mindes han varken klädsel, hårfärg eller färg på mopeden.
Du avvisar vittnesmål på rena gissningar för att de inte passar in i din teori. Det är som att använda bågfil i bevispusslet. Se även mitt svar till #Felix52 nedan, där finns ett stöd till iakttagelsens tidpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Tack. Det finns någon som är vänligt sinnad i denna hätska tråd. Problemet kanske är att jag är tekniker och kanske inte förklarar på ett korrekt pedagogiskt sätt så det passar de som vill äga tråden trots att de inte verkar ha en aning om hur en mobiltrafiken funkar.

Alla mobiler har ett unikt IMEI-nummer och har inget med abonnentnummer att göra. Alla mobiler har kontakt med nåbara master med detta IMEI-nummer. Denna trafikinformation fanns det tidigare krav på att den skulle sparas. Detta ändrades förra sommaren genom EU beslut.

Det är detta nummer vi söker efter, oberoende av vilken operatör din mobil tillhör. Vem som sedan är innehavare av mobilen är det operatörens sak att red ut.

Om du nyttjar mobilen och kopplar upp dig är det sim-kortet som styr till rätt operatör och samtalet loggas hos dessa.

I fallet med Lisa gjordes en noggrann IMEI-sökning runt aktuell plats. Det utgicks från Lisas mobil som var känd samt ev. andra mobiler som befanns på samma plats och tid.
Jag kommenterar de fetade texterna här:
"Detta ändrades förra sommaren genom EU beslut." Fel, detta ändrades genom en dom i EU-domstolen december 2016, inte ett beslut och den kom i december 2016, https://curia.europa.eu/jcms/upload/...cp160145sv.pdf. Men det har i detta sammanhang liten betydelse, värre är ditt påstående: "I fallet med Lisa gjordes en noggrann IMEI-sökning runt aktuell plats." Sökningen på Lisas mobil gjordes i efterhand och då finns bara cellens identitet lagrad och bara hos aktuell operatör. Du verkar ha läst på lite, men det har jag också, tillräckligt mycket för att se att du trollar, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.

Jag skrev att jag har hittat uppgifter som säger vilken minut Lisas mobil förflyttades över vägen in i ladan. SMS:et 18:22 skickades via en mast och samtalet 18:26 gick via en annan mast. En mobil som befinner sig i ett område som överlappas av två eller flera celler kan byta cell av en mängd olika orsaker, men oftast för att mobilen rör sig. Det kan räcka med att bäraren går några meter, viker runt en husknut eller går in i en byggnad. Det skedde en Location Update kl 18:39, vilket innebär att mobilens position registreras. Det var troligen då Lisa gick över vägen in i ladan och mobilen bytte cell, vilket stämmer exakt med Magnus och hans frus vittnesmål. Lisa var ensam vid mopeden strax efter samtalet med pappan och gick över vägen in i ladan strax efter Magnus iakttagelse.
2018-07-02, 09:29
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Jag har stuvat om lite i ditt inlägg och tagit bort delar som tenderar att bli tjafs:

Lisa var ensam vid mopeden strax efter samtalet med pappan och gick över vägen in i ladan strax efter Magnus iakttagelse.

Varför skriver du att Lisa var ensam efter fickringningen till pappan? Om det är lögn då? Vill du sprida lögner? Varför kan inte Nerijus varit där och tvingat Lisa in i ladan?
2018-07-02, 10:14
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52

Det är ett jäkla bra verktyg poliserna får. Att spåra och granska mobiltrafiken. Det är en bra kombination det där att tekniken går framåt samtidigt som människan blir mer och mer beroende av sina mobiler. Det är en god hjälp för oss vanliga men sämre för Nerijus och andra mördare.
2018-07-02, 11:19
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Lisa var ensam vid mopeden strax efter samtalet med pappan och gick över vägen in i ladan strax efter Magnus iakttagelse.

Vid fickringningen så samtalade Lisa med en person, då kan hon ju inte varit ensam som du påstår och då faller hela din påhittade teori. Magnus fru såg inte varken moped eller flicka vilket kan tolkas att Magnus såg det en annan dag.
Senast redigerad av PantherE 2018-07-02 kl. 11:23.
2018-07-02, 20:32
Medlem
katws avatar
Citat:

Summa summarum: Argumenten tog visst slut för mästerdetektiv Blomkvist. Magnus blandar ihop dagar och frun har inte sett ett jota. Och hur ska du ha det? Du ville att skribenter härinne skulle kommentera de övriga frågor som du ville att försvaret skulle ha ställt. Jag var den ende som svarade för att slippa ditt tjat. Självklart är mina svar gissningar, vad skulle det annars vara? Att du inte håller med hade jag inte räknat med överhuvudtaget.

Citat:

Nu tramsar du. Jag trodde jag var tydlig första gången med att jag inte hade något svar och istället var ironisk.

Citat:
Vad har sannolikheten för kometer eller två av varandra oberoende personer med mannens rökning att göra? Om han rökte i bilen med rutan nere hade han inte luktat väldigt mycket rök.

Du avvisar vittnesmål på rena gissningar för att de inte passar in i din teori. Det är som att använda bågfil i bevispusslet. Se även mitt svar till #Felix52 nedan, där finns ett stöd till iakttagelsens tidpunkt.

"Bågfilandet" står du själv för. Det var ju så tråkigt att "lalla med åklagaren" redan från dag ett litauerna greps, inte sant?

Har du belägg för hur mycket NB rökte åt gången nu också? Man häpnar. Du försöker göra dig expert på ämnen som du inte har en aning om. Rutan behövde exempelvis inte vara öppen på vid gavel. Det finns grader i helvetet. Det var för övrigt inte NB:s rökning som avsågs när jag syftade till sannolikhet i sammanhanget. Häng med lite. Det var ditt påstående om att han skulle stannat på måfå och inväntat första bästa offer.
Senast redigerad av katw 2018-07-02 kl. 20:37.
2018-07-02, 23:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Jag kommenterar de fetade texterna här:
"Detta ändrades förra sommaren genom EU beslut." Fel, detta ändrades genom en dom i EU-domstolen december 2016, inte ett beslut och den kom i december 2016, https://curia.europa.eu/jcms/upload/...cp160145sv.pdf. Men det har i detta sammanhang liten betydelse, värre är ditt påstående: "I fallet med Lisa gjordes en noggrann IMEI-sökning runt aktuell plats." Sökningen på Lisas mobil gjordes i efterhand och då finns bara cellens identitet lagrad och bara hos aktuell operatör. Du verkar ha läst på lite, men det har jag också, tillräckligt mycket för att se att du trollar, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.

Jag skrev att jag har hittat uppgifter som säger vilken minut Lisas mobil förflyttades över vägen in i ladan. SMS:et 18:22 skickades via en mast och samtalet 18:26 gick via en annan mast. En mobil som befinner sig i ett område som överlappas av två eller flera celler kan byta cell av en mängd olika orsaker, men oftast för att mobilen rör sig. Det kan räcka med att bäraren går några meter, viker runt en husknut eller går in i en byggnad. Det skedde en Location Update kl 18:39, vilket innebär att mobilens position registreras. Det var troligen då Lisa gick över vägen in i ladan och mobilen bytte cell, vilket stämmer exakt med Magnus och hans frus vittnesmål. Lisa var ensam vid mopeden strax efter samtalet med pappan och gick över vägen in i ladan strax efter Magnus iakttagelse.

En kedjerökande sexualsadist luktar mycket rök oavsett om han har rutan nere eller ej .
Fattar du inte att allt luktar rök ? Bilen , kläderna och faanskapet själv naturligtvis .
Adriana röker säker inte själv och känner då extra väl att någon luktar rök .
En ickerökare tycker alltid att rökare luktar mer rök än en som själv röker .
Vad är problemet med att fatta detta ? Vet du förresten om Lech röker ?
Det kom just från rätt person som bara tjatar om vittnen som passar in i dina HYPOTESER .
Se där , nu stämde ett vittnesmål med sveaskogens HYPOTESER igen .
Då måste naturligtvis Magnus vara ytterst trovärdig va ?
Hur i helvete vet du var Lisas mobil "bytte cell" ?
Önsketänkande för att det passar in i dina fantasier som vanligt .
Det fanns dessutom inget samtal med pappan .
Du har inte kunnat bevisa att det var ett "samtal" för fem öre än .
Hur kommer det sig att vissa vittnen är mer trovärdiga än andra ?
Mönstret känns ytterst välbekant i båda trådarna .
2018-07-03, 07:35
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
En kedjerökande sexualsadist luktar mycket rök oavsett om han har rutan nere eller ej .
Fattar du inte att allt luktar rök ? Bilen , kläderna och faanskapet själv naturligtvis .
Adriana röker säker inte själv och känner då extra väl att någon luktar rök .
En ickerökare tycker alltid att rökare luktar mer rök än en som själv röker .
Vad är problemet med att fatta detta ? Vet du förresten om Lech röker ?
Det kom just från rätt person som bara tjatar om vittnen som passar in i dina HYPOTESER .
Se där , nu stämde ett vittnesmål med sveaskogens HYPOTESER igen .
Då måste naturligtvis Magnus vara ytterst trovärdig va ?
Hur i helvete vet du var Lisas mobil "bytte cell" ?
Önsketänkande för att det passar in i dina fantasier som vanligt .
Det fanns dessutom inget samtal med pappan .
Du har inte kunnat bevisa att det var ett "samtal" för fem öre än
.
Hur kommer det sig att vissa vittnen är mer trovärdiga än andra ?
Mönstret känns ytterst välbekant i båda trådarna .
Märkligt att inte ens pappan är trovärdig, (pappans vittnesmål om fickringningen passar ju klart inte in i den ogrundade teorin vars huvudbeviset är en statistik ) men Magnus som inte vet vilken dag han såg en flicka stå vid mopeden när frun inte såg det förutom en SUV är trovärdig för det passar in i skitteorin utan bäring och helt plötslig så förvandlas även cirkatider till fasta exakta tider. Det är så korkad resonemang och helt genomskinlig fullproppad av osanningar (man får inte skriva lögner för då blir man ju kränkt men att kränka och förtala andra är helt okej och främst då brottsoffret som inte kan försvara sig)
2018-07-03, 07:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Varför skriver du att Lisa var ensam efter fickringningen till pappan? Om det är lögn då? Vill du sprida lögner? Varför kan inte Nerijus varit där och tvingat Lisa in i ladan?
Därför att Magnus berättade att Lisa var ensam. Han såg ingen tvinga Lisa någonstans. Varför skulle Magnus ljuga? Är han part i målet?
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Vid fickringningen så samtalade Lisa med en person, då kan hon ju inte varit ensam som du påstår och då faller hela din påhittade teori. Magnus fru såg inte varken moped eller flicka vilket kan tolkas att Magnus såg det en annan dag.
Eller så ljög pappan och då faller hela din teori. Han kan ha haft anledning att ljuga. Samtalet kan haft ett helt annat innehåll än han påstår och han, som den gode pappa han vill framstå som, borde ha satt sig på motorcykeln och halverat världsrekordtiden Stöpen-Blomberg. Men nu gjorde han inte det, han satt och väntade i 1,5 timmar innan han gjorde något. Det vill han inte ska komma ut.
Citat:
Det är ett jäkla bra verktyg poliserna får. Att spåra och granska mobiltrafiken. Det är en bra kombination det där att tekniken går framåt samtidigt som människan blir mer och mer beroende av sina mobiler. Det är en god hjälp för oss vanliga men sämre för Nerijus och andra mördare.
Ett mycket bra verktyg. Varför används det inte? Varför är det inte känt? Varför står det inget om det i FUP? Naturligtvis för att det inte finns. Sluta tro på #Felix52s rappakalja.
Citat:
Summa summarum: Argumenten tog visst slut för mästerdetektiv Blomkvist. Magnus blandar ihop dagar och frun har inte sett ett jota. Och hur ska du ha det? Du ville att skribenter härinne skulle kommentera de övriga frågor som du ville att försvaret skulle ha ställt. Jag var den ende som svarade för att slippa ditt tjat. Självklart är mina svar gissningar, vad skulle det annars vara? Att du inte håller med hade jag inte räknat med överhuvudtaget.
Det var inte Magnus vi diskuterade, det var Adriana. Du svarade att frågorna inte skulle ställas och gissade svaren istället. Alltså, det är bättre att gissa svaren än att lyssna på vittnen.
Citat:
"Bågfilandet" står du själv för. Det var ju så tråkigt att "lalla med åklagaren" redan från dag ett litauerna greps, inte sant?
Att avvisa vittnesmål utan belägg är att bågfila. Magnus hade ingen anledning att ljuga, du bara gissar att han tog fel på dag för att det ska passa in i pusslet.
Citat:
Har du belägg för hur mycket NB rökte åt gången nu också? Man häpnar. Du försöker göra dig expert på ämnen som du inte har en aning om. Rutan behövde exempelvis inte vara öppen på vid gavel. Det finns grader i helvetet. Det var för övrigt inte NB:s rökning som avsågs när jag syftade till sannolikhet i sammanhanget. Häng med lite. Det var ditt påstående om att han skulle stannat på måfå och inväntat första bästa offer.
Det är i alla fall ytterst osannolikt att han skulle ha stannat på måfå och inväntat första bästa offer, särskilt som han hade ett helt hus fullt av tänkbara offer bredvid arbetsplatsen.
2018-07-03, 07:45
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Eller så ljög pappan och då faller hela din teori. Han kan ha haft anledning att ljuga. Samtalet kan haft ett helt annat innehåll än han påstår och han, som den gode pappa han vill framstå som, borde ha satt sig på motorcykeln och halverat världsrekordtiden Stöpen-Blomberg. Men nu gjorde han inte det, han satt och väntade i 1,5 timmar innan han gjorde något. Det vill han inte ska komma ut.

Tror för att du ljuger (vilket inte är ovanligt från din sida) och inte pappan. Alla som inte passar in i din teori är inte trovärdiga och ljuger enligt dig.
Helt genomskinligt med dina lögner vilka du har kommit med nu dom sista veckorna.
Senast redigerad av PantherE 2018-07-03 kl. 07:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in