Jag har stuvat om lite i ditt inlägg och tagit bort delar som tenderar att bli tjafs:
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Visst kunde frågan ha ställts. Men jag hävdar fortfarande att få personer i den situationen skulle få för sig att studera nationsbeteckningar på en registreringsskylt som är identisk med en svensk skylt.
----------------------
Nej.
Självklart är det tillåtet, men det handlar nog snarare om en egoboost för Herr Privatdetektiv, inte sant? Jag svarade för att du skulle sluta tjata.
Du har uppenbarligen aldrig behövt ställas inför en liknande upplevelse. Det är en viss skillnad på att minnas personen ifråga än färgen på bilen eller nationsbeteckningen på en registreringsskylt som lika gärna kunde varit svensk.
Du upprepar dig gång på gång. Det blir ganska tröttsamt i längden. Se förgående svar.
----------------------
Som sagt, vad gör du här härinne? Du hade ju gjort större nytta som advokat. Frågan kunde ställts men jag misstänker att svaret skulle lika på ungefär samma nivå som med registreringsskyltarna.
----------------------
Nej hon hade exakt ingen aning om var Medelplana låg. Mitt svar var inte baserat på önsketänkande. AB:s vittnesmål var inte avgörande för att fälla NB. Men minnet fungerar inte så logiskt som du tycks tro.
Personligen minns jag namn på platser under bilfärder utan att efteråt kunna säga en exakt position. Det är en fullt rimlig förklaring och har ingenting med att vara långsökt att göra. Eller påstår herrn att AB aldrig i sitt liv passerat Medelplana på vägen till svärfar?
----------------------
Jag hoppade inte över, jag missade den. Du däremot, hoppade över en fråga. Tydligen blev det för känsligt. Att känna sig lättkränkt på ett anonymt internetforum är tydligen värre än att kränka avlidna personer. Och du behöver inte mästra, du vinner ingenting på det. Hon tänkte visa kartan men ändrade sig, tack och lov.
Summa summarum: Det är bättre att gissa vittnens svar än att lyssna på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Jag trodde det framkom att jag var ironisk. Glasögonen fungerar utmärkt ibland och lite sämre ibland uppenbarligen.
Så här gick diskussionen:
Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
- 8 juni sa du att det var något bekant med mannen, kanske han jobbar åt din svärfar AJ. 14 juni sa du att du tänkte att han var samma person som du sett vid silobygget. Vad är det som fick dig att placera honom där då och inte 8 juni?
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
-Jadu, AB kanske ville klämma åt svärfars bäste hantverkare och skapa lite familjefejd, vad vet jag? (OBS Ironi)
Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Trams för att du saknar svar. Adrianas svar hade fortfarande varit intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Jag trodde det framkom att jag var ironisk. Glasögonen fungerar utmärkt ibland och lite sämre ibland uppenbarligen.
Det framgick att det var ironi och trams. Du hade inget svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Det är definitivt mer troligt än att en komet slår ner i ladan. Eller att två av varandra oberoende personer dyker upp i en lada med få minuters mellanrum och utför fruktansvärda handlingar en söndagkväll. Men sannolikhetsmästaren vet förstås allt om detta. För övrigt kan han ha rökt i bilen med rutan nere på väg från affären.
Vad har sannolikheten för kometer eller två av varandra oberoende personer med mannens rökning att göra? Om han rökte i bilen med rutan nere hade han inte luktat väldigt mycket rök.
Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Men nu pratar du om din egen sinnessjuka teori där Lisa efter ett 15 sekunder långt samtal med pappan skulle ha tagit ett ödesdigert beslut. Magnus med fru passerade då Lisa redan var i ladugårdsbyggnaden. De såg endast en svart SUV som körde sakta. Resten har han blandat ihop med en annan dag.
Det är inte förbjudet att köra sakta. Och frugan tyckte inte det var udda:
Nej, precis. Han passerar caféet frekvent och har sett flickor kliva på mopeder tidigare. Minnet fungerar inte så logiskt som du tycks tro.
Bilar ofta kör långsamt i Blomberg, dessutom passerar det ju svarta SUV:ar där dagligen, inte sant? Du tycks ju veta trots att du enligt egen utsago bor i Tblisi. Återigen, det försvinner inte flickor dagligen i Blomberg. När polisen söker efter upplysningar om just detta inom det område man nyligen passerat är det som bör läggas på minnet. Inte svarta SUV:ar som kör sakta. För övrigt mindes han varken klädsel, hårfärg eller färg på mopeden.
Du avvisar vittnesmål på rena gissningar för att de inte passar in i din teori. Det är som att använda bågfil i bevispusslet. Se även mitt svar till
#Felix52 nedan, där finns ett stöd till iakttagelsens tidpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Felix52
Tack. Det finns någon som är vänligt sinnad i denna hätska tråd. Problemet kanske är att jag är tekniker och kanske inte förklarar på ett korrekt pedagogiskt sätt så det passar de som vill äga tråden trots att de inte verkar ha en aning om hur en mobiltrafiken funkar.
Alla mobiler har ett unikt IMEI-nummer och har inget med abonnentnummer att göra. Alla mobiler har kontakt med nåbara master med detta IMEI-nummer. Denna trafikinformation fanns det tidigare krav på att den skulle sparas. Detta ändrades förra sommaren genom EU beslut.
Det är detta nummer vi söker efter, oberoende av vilken operatör din mobil tillhör. Vem som sedan är innehavare av mobilen är det operatörens sak att red ut.
Om du nyttjar mobilen och kopplar upp dig är det sim-kortet som styr till rätt operatör och samtalet loggas hos dessa.
I fallet med Lisa gjordes en noggrann IMEI-sökning runt aktuell plats. Det utgicks från Lisas mobil som var känd samt ev. andra mobiler som befanns på samma plats och tid.
Jag kommenterar de fetade texterna här:
"Detta ändrades förra sommaren genom EU beslut." Fel, detta ändrades genom en dom i EU-domstolen december 2016, inte ett beslut och den kom i december 2016,
https://curia.europa.eu/jcms/upload/...cp160145sv.pdf. Men det har i detta sammanhang liten betydelse, värre är ditt påstående: "I fallet med Lisa gjordes en noggrann IMEI-sökning runt aktuell plats." Sökningen på Lisas mobil gjordes i efterhand och då finns bara cellens identitet lagrad och bara hos aktuell operatör. Du verkar ha läst på lite, men det har jag också, tillräckligt mycket för att se att du trollar,
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
Jag skrev att jag har hittat uppgifter som säger vilken minut Lisas mobil förflyttades över vägen in i ladan. SMS:et 18:22 skickades via en mast och samtalet 18:26 gick via en annan mast. En mobil som befinner sig i ett område som överlappas av två eller flera celler kan byta cell av en mängd olika orsaker, men oftast för att mobilen rör sig. Det kan räcka med att bäraren går några meter, viker runt en husknut eller går in i en byggnad. Det skedde en
Location Update kl 18:39, vilket innebär att mobilens position registreras. Det var troligen då Lisa gick över vägen in i ladan och mobilen bytte cell, vilket stämmer exakt med Magnus och hans frus vittnesmål. Lisa var ensam vid mopeden strax efter samtalet med pappan och gick över vägen in i ladan strax efter Magnus iakttagelse.