2018-07-08, 12:53
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
http://www.dagensjuridik.se/2018/07/...#comment-97575

Det blir hovrättspresidenten Charlotte Brokelind som ska ta fram ett lagförslag som eventuellt kan förbjuda fler rasistiska symboler än hakkors. Bakgrunden är användningen av allt fler symboler som förknippas med till exempel nazism.

De som har haft förfäder som blivit skickade till Sibirien under Sovjettiden och som associerar hammaren & skäran, kommer de också få upprättelse genom att hammaren och skäran förbjuds som symbol?

Övriga tankar på detta?
Citera
2018-07-08, 12:58
Medlem
Mackan52s avatar
Idiotiskt såklart, extremism ÄR något vi får leva med i en demokrati, iaf verbal och symbolisk sådan.

Ta bort en symbol och rörelserna hittar bara en ny eller byter font på sitt partinamn.

Fullständigt meningslös åtgärd som bara kostar pengar att implementera.
Citera
2018-07-08, 12:58
Ett samhälle som har ett behov av att förbjuda symboler är ett samhälle som håller på att braka samman. Det är alltså fullt rimligt att vår trasiga västerländska demokratur väger över ännu en liten del av kroppsvikten på diktaturbenet.
Citera
2018-07-08, 13:03
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Idiotiskt såklart, extremism ÄR något vi får leva med i en demokrati, iaf verbal och symbolisk sådan.

Ta bort en symbol och rörelserna hittar bara en ny eller byter font på sitt partinamn.

Fullständigt meningslös åtgärd som bara kostar pengar att implementera.
Jag instämmer. Ser inte hur det skulle hjälpa.

Tvärtom så tycker jag nog (har inte funderat mer än 5 minuter på det) att det är bra att extremister kan utmärka sig själva på det viset. Det blir lättare att ha översikt då.

Ser inte hur det gynnar någon inblandad med tramsförbud. Tycker nog att vi har fullgoda lagar för detta redan.

Skulle symbolerna innebära t.ex. någon form av hot så är det ju redan förbjudet.

Edit:
Det är nog bra att ännu en gång understryka att detta inte ens är ett lagförslag.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-07-08 kl. 13:12.
Citera
2018-07-08, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
http://www.dagensjuridik.se/2018/07/...#comment-97575

Det blir hovrättspresidenten Charlotte Brokelind som ska ta fram ett lagförslag som eventuellt kan förbjuda fler rasistiska symboler än hakkors. Bakgrunden är användningen av allt fler symboler som förknippas med till exempel nazism.

De som har haft förfäder som blivit skickade till Sibirien under Sovjettiden och som associerar hammaren & skäran, kommer de också få upprättelse genom att hammaren och skäran förbjuds som symbol?

Övriga tankar på detta?
Det kan du ju inbilla dig.
Citera
2018-07-08, 13:11
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Det kan du ju inbilla dig.

Exakt vad vore inbillning och varför?
Citera
2018-07-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Exakt vad vore inbillning och varför?
Att de skulle förbjuda hammaren och skäran, minst hälften av dem tillber den symbolen-
Citera
2018-07-08, 16:57
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Jag instämmer. Ser inte hur det skulle hjälpa.

Tvärtom så tycker jag nog (har inte funderat mer än 5 minuter på det) att det är bra att extremister kan utmärka sig själva på det viset. Det blir lättare att ha översikt då.

Ser inte hur det gynnar någon inblandad med tramsförbud. Tycker nog att vi har fullgoda lagar för detta redan.

Skulle symbolerna innebära t.ex. någon form av hot så är det ju redan förbjudet.

Edit:
Det är nog bra att ännu en gång understryka att detta inte ens är ett lagförslag.

Feting:
Detta påpekar jag alltid när kortsiktiga och oförstående gnäller om att den ena eller andra rörelsen borde förbjudas. Politiska idéer ligger inte i symbolik och partistrukturer, bara för att man förbjuder ex NMR eller deras märken så betyder ju det inte att deras medlemmar dagen efter går med i en mångkulturell syförening. Det enda de gör är att de byter namn/symboler och/eller gräver sig djupare i underjorden.

Om en rörelse nu är ett potentiellt hot mot nånting, infiltrera dem istället och arrestera medlemmar i rörelsen för "riktiga" brott som olovlig kårverksamhet, uppvigling till brott, förberedelse till terrorism eller annat. Sätt åt dem för vad de gör eller planerar att göra, inte för vad de tycker och tänker.

Vill även tillägga att jag även är emot förbudet mot hakkors, jag tycker det är väldigt intolerant och kulturellt okänsligt. I Japan så används hakkorset för att märka ut tempel på stadskartan och i allmänna religiösa utföranden, finner det djupt kränkande att de inte får användas för att olästa kvasihumanister bara blandar ihop dem med stöveltramp.
Senast redigerad av Mackan52 2018-07-08 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in