Citat:
Ursprungligen postat av
FlashbackImprover
Jag instämmer. Ser inte hur det skulle hjälpa.
Tvärtom så tycker jag nog (har inte funderat mer än 5 minuter på det) att det är bra att extremister kan utmärka sig själva på det viset. Det blir lättare att ha översikt då.
Ser inte hur det gynnar någon inblandad med tramsförbud. Tycker nog att vi har fullgoda lagar för detta redan.
Skulle symbolerna innebära t.ex. någon form av hot så är det ju redan förbjudet.
Edit:
Det är nog bra att ännu en gång understryka att detta inte ens är ett lagförslag.
Feting:
Detta påpekar jag alltid när kortsiktiga och oförstående gnäller om att den ena eller andra rörelsen borde förbjudas. Politiska idéer ligger inte i symbolik och partistrukturer, bara för att man förbjuder ex NMR eller deras märken så betyder ju det inte att deras medlemmar dagen efter går med i en mångkulturell syförening. Det enda de gör är att de byter namn/symboler och/eller gräver sig djupare i underjorden.
Om en rörelse nu är ett potentiellt hot mot nånting, infiltrera dem istället och arrestera medlemmar i rörelsen för "riktiga" brott som olovlig kårverksamhet, uppvigling till brott, förberedelse till terrorism eller annat. Sätt åt dem för vad de gör eller planerar att göra, inte för vad de tycker och tänker.
Vill även tillägga att jag även är emot förbudet mot hakkors, jag tycker det är väldigt intolerant och kulturellt okänsligt. I Japan så används hakkorset för att märka ut tempel på stadskartan och i allmänna religiösa utföranden, finner det djupt kränkande att de inte får användas för att olästa kvasihumanister bara blandar ihop dem med stöveltramp.