Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
Tack! Terrier var ordet. Att han pekade ut AA vet jag, däremot visste jag inte att han drivit frågan om WT observationerna så hårt.
Aner var en speciell person. När jag hade kontakt med honom var han mycket misstänksam ja nästan så att man skulle kunna kalla det paranoid. Först sedan han kunnat identifiera mig tack vare att jag kommer från en släkt han känner till var han tillmötesgående och ville att jag skulle medverka med artiklar (mot ersättning) men jag avböjde. Han var mycket seriös och noggrann till en början men jag fick uppfattningen att hans misstro var befogad och att han (och flera andra i det ursprungliga privatspanarkollektivet) matades med systematisk desinformation avsedd att tippa honom dit han slutligen hamnade där han tolkade allt som hände som förföljelse för att han var på "rätt" spår vilket gjorde honom till en fullfjädrad "rättshaverist" precis som en del andra samt att detta bidragit kraftfullt till att PU mfl har kunnat odla CP-myten och avfärdat privatspanare som just foliehattar. Aners insnöande på AA tog ju udden av det faktum att en annan polis känt sig "träffad".
Samma sak har nämligen hänt flera av andra generationens privatspanare som utsatts för välorganiserade försök att plantera desinformation (och då pratar vi inte om nättrollen vi väl känner och deras ofta patetiska resonemang).
Ett av dessa välstrukturerade försök kom i samband med 25-årsdagen av mordet då det kom en ny våg av privatspanare som publicerade sig och pulveriserade CP-spåret. Aktiva var Wall, Jallai, LGWP mfl (inkl undertecknad) och vi fick en story med dokumet etc som var mycket genomarbetad men lite för bra så ingen föll för den planen.
Däremot verkar ju numera Jallai ha hamnat i fickan på dem han granskade och köper teser som inte avslöjar något konkret kring mordet men som utpekar både OP själv och många andra som sovjetlakejer i vissa fall med hätska utfall som Teutenbergs där hela Sverige var undfallande till kommunistiska influenser.
På lång sikt kan det faktiskt vara så att desinformationen är en markör om vilka som låg bakom. Vi har ju ett antal nu levande personer som varit mycket aktiva under åren. Inte minst käre DF.
Så om du är sk privatspanare. Var uppmärksam på tecken på desinformation och avledningar. Det är verklig även om Aner aldrig nog avkodade vad som var det ena och det andra tyvärr. Han grävde dock i bördig jord.