Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft

För 20 år sedan så brydde sig många arbetsgivaren inte om vilken ingenjörsutbildning du hade, att klarat en sådan var tecken nog att du kan ta till dig kunskap och lösa problem. Och Teknisk Fysik ansågs så svår att de lätt fick jobb inom data. Kanske är det inte så längre?

.

Jag tror bara att det är väldigt nischat nu. Till exempel de som blir räkneingenjörer har tre spår att välja mellan, hållf, strömning och ljud och vib. Jag tror att fler folk kanske hittar sin nisch under studietiden och är mer förberedda att jobba inom det dom fördjupat sig i. Men jag har dock träffat en applikationsingenjör som tagit examen i teknisk fysik, med inriktning mot partikelfysik så inget är omöjligt. Jag tror som folk för 20 år sen att högskolan/universitetets viktigaste uppgift är att träna upp problemlösningsförmåga och förmågan att ta in kunskap snabbt. Men har du kodat 3-4 språk under 5 års tid på datateknik så kan ju det väga tyngre än att du räknat massa avancerad matematik.
Citera
2018-09-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Egot tål inte riktigt att stå naken framför en ny teknisk domän.

Hmm... se på en person över 50 år som blir arg för att han/hon inte ens har viljan att försöka förstå gränssnittet i en smartphone, som enligt mig är höjden av användarvänlighet (*), och jämt tror att någon försöker lura honom/henne.

Varför? Kanske för att nördar och teoretiskt kunniga har mobbats av dem i decennier och nu tror de att vi kommer att ge igen? Programmerare har ett stort ansvar när de skapar den nya verkligheten för andra. Just nu är vi Stålmannen, eller kanske Bamse är en bättre liknelse.

Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Dock, vissa seniorer i branschen som tagit sig igenom denna period kan vara härligt och underhållande cyniska.

Men de är få. Kombinationen av kunskap och ödmjukhet är lika sällsynt inom programmering som i kristendom, polisväsendet, politik eller vad som helst. Det finns några stjärnor.

(*) = Blanda inte ihop det med en färdigköpt dator full av skitprogram, reklam för allt möjligt, processer som startar lite då och då, meddelanden om uppdateringar som du inte visste att du behöver, osv...
Senast redigerad av JagHarIngaKompisar 2018-09-17 kl. 20:52.
Citera
2018-09-17, 21:17
Medlem
Xalteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?

Fortsätt gå på intervjuer! När jag hade tagit examen och färdigutbildad ”webbutvecklare”, tog det mig 20 intervjuer minst (gick på intervju varenda jävla dag den sommaren efter examen). Till slut fick jag jobb! Och tro mig, efter första jobbet du får, så kommer rekryterare jaga sig nonstop. Blir rätt jobbigt i längden men då vet man att det är personalbrist. Fick mitt nuvarande jobb hur lätt som helst... och jag är en medioker programmerare. Ser mig fortfarande som en junior.
Citera
2018-09-17, 21:19
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Jag förstår inte varför man likställer social kompetens med att vara extrovert.

T ex har du medarbetare som är introverta och ni lunchar så säger du väldigt lite. Sitt tyst och ställ eventuellt någon fråga du vet intresserar dem eller något jobbrelaterat. Är det extroverta så får du prata på istället.

Har någon på ditt kontor just förlorat en släkting eller nära vän? Har någon gift sig, fått barn eller separerat? Är ni oense om hur ni ska lösa en uppgift? Tycker du att din chef är dålig?

Har man god social kompetens så kan man hantera ett brett spektrum av sådana här situationer.
Citera
2018-09-17, 21:34
Medlem
Borde finnas gott om programmarerar tycker man
Citera
2018-09-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Commander99
Borde finnas gott om programmarerar tycker man

Ja finns gott om programatör.
Citera
2018-09-17, 22:47
Medlem
Tjoflos avatar
Lägg upp dig på Linkedin, försök lägga till några bra personer och vänta på svar. Vet en som jobbar som programmerare och hon får förfrågningar lite då och då av diverse företag inom EU ifall hon vill arbeta hos dom. Fick tre förra veckan varav ett låg i London.

Men hon är anställd på ett bra företag så det kanske är anledningen.
Citera
2018-09-18, 09:29
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
LinkedIn är grymt ifall man har ett jobb. Mycket trögare annars.
Citera
2018-09-18, 11:40
Medlem
xertions avatar
Inte min mening att gnugga det i ansiktet på dig, men mitt nuvarande konsultprojekt flyger mig till Stockholm från andra sidan jordklotet på en 10h resa istället för någon i Sverige på plats.

Det är väl ändå en indikation om något, om att det är svårt att hitta kompetenta programmerare i Sverige.
Citera
2018-09-18, 12:57
Medlem
Foxxyboxs avatar
Jag har tidigare jobbat som programmerare i c# och genom linkedin får jag ca 5 samtal per år från företag som vill anställa mig som programmerare. Dock inte intressant då jag bytt branch men mina gamla kollegor och andra vänner inom den branchen har inga problem att hitta jobb heller och blir även dom kontaktade av olika företag via linkedin. Så visst finns det jobb.
Citera
2018-09-18, 14:03
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveShy
Fizz Buzz är ett enkelt och bra test att skilja vetet från agnarna:

"Write a program that prints the numbers from 1 to 100. If it’s a multiple of 3, it should print “Fizz”. If it’s a multiple of 5, it should print “Buzz”. If it’s a multiple of 3 and 5, it should print “Fizz Buzz”."
Så här skulle jag säga eller skriva:
Kod:
for i in 1..100
  print i
  if i mod 15=0
    print “Fizz Buzz”
  elsif i mod 3=0
    print “Fizz”
  elsif i mod 5=0
    print “Buzz”
Får jag jobbet?
Citera