Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blivandebroder
Jag vet egentligen inte vad den här posten kommer leda till, eller om den ens är nödvändig, efterfrågad eller fyller någon funktion. Det kanske bara blir mitt egna lilla tidsdokument över min ev reception, eller så slutar det efter denna post. Eller så kan den kanske växa och blir till någon hjälp för blivande frimurare, eller till er som söker svar på hur det hela går till.

Jag kan reda säga nu, att blir jag medlem kommer jag självklart följa brödraskapets stadgar och regler, och kommer ingenting yppa om det jag inte bör göra. Än så länge är jag dock inte upptagen i brödraskapet.

Lite bakgrundsinformation. Jag är medelålders (vad det betyder är nog olika för olika personer, men 40+ ), bor i en större stad. Vet egentligen inte så mycket mer om frimurarna än vad andra i min ålder vet. Jag följde naturligtvis med spänning alla skriverier om frimurarna i dagspress på 80-90 talet som nyfiken tonåring. Jag har nog alltid haft en fascination för tradition, mysticism, medeltiden, svensk historia, fantasy mm - dock på en helt ordinär nivå. Jag har mig veterligen inte haft några nära vänner som varit frimurare. Frimurarorden har inte varit någonting jag lagt speciellt större tanke på de åtminstone de senaste 15 åren.

Vägen in Vintern 2018 - Första kontakten
Någon gång i början av detta året blev jag kontaktad av en person som jag känner på ett professionellt sätt. (Vi är med i samma helt "vanliga" förening). Den föreningen har vi två tillsammans varit med i ca ett år. I samband med denna förening var vi på en fest tillsammans och han berättade då att han var en frimurare, och varit ett bra tag.

Han är idag (om jag förstått det rätt) riddare av den 8:e graden. Varför han berättade detta var för att han ville veta hur jag ställde mig till frimureriet och att han ansåg att jag nog var en lämplig kandidat för att gå med. Och att han var beredd att gå igod för mig och bli en av mina faddrar.

"Om jag får dricka blod ur en dödskalle" så absolut! Blev mitt spontana svar, varpå han skrattade.

Ett par veckor efter denna händelse kontaktade han mig igen, och sa att hans fråga hade varit seriöst menad. Jag kände mig naturligtvis hedrad och min nyfikenhet började växa allt mer. Vi samtalade ett par gånger över några månaders tid, och till sista sa han att nä, nu kommer jag rekommendera dig!

Han bad mig skriva ett litet enkelt CV, som han skulle bifoga vidare för att se om det finns en broder till som kan tänka sig bli min fadder.
Där är vi nu.

Framtiden
jag väntar med spänning, och hoppas att jag snart blir upptagen i brödraskapet.

Jag har ingen aning om hur lång tid sådant här tar. Jag har sagt att jag egentligen inte heller vill veta. Även om jag pushar på min vän, med nyfikna frågor.

Som jag förstår, är en stor del av frimureriet att gå in med öppet hjärta och sinnelag och ta del av upplevelser som är "okända" och nya.

//Blivande broder ?

Gick rätt fort från att jag fyllde i ansökan till att jag blev kallad, minns inte exakt, men en månad tror jag. Nu vet jag att det var lite fortare än normalt, beroende på att det dök upp ett tillfälle pga ett återbud.

Att hitta en andra fadder brukar inte vara några problem, så du blir säkert kallad snart.

Lycka till, och hoppas att frimureriet passar dig bättre än det passade mig.
Citera
2018-10-15, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Har bara varit på 4-5 loger, så ja, insåg det rätt snabbt. Valde att tacka nej till gradering till andra graden som var aktuell nu i höst.

Men samtidigt kunde man läsa i senaste frimuraren en text där författaren diskuterat ev medlemskap med en vän som iof levde efter kristna värderingar, men inte var troende. Han avslutade texten med att han tyckte att även icke-troende kunde ju behöva en lugn stund ifrån vardagens stress...

Vilket jag tolkar som att värdegrunden är viktigare än själva troendet, och har hört liknande diskutioner även på loger jag varit på.

Tror inte det är många av dem jag träffat på loger som går i kyrkan regelbundet, eller är troende om man ska vara helt ärlig.

Men oavsett, för mig känns det inte rätt, så jag avslutar mitt medlemskap vid årskiftet.

Vilket är helt rätt gjort av dig i sammanhanget och, om man skall vara sådan, är hur en frimurare bör agera. Så all respekt för det beslutet!
Citera
2018-10-15, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baath
Vilket är helt rätt gjort av dig i sammanhanget och, om man skall vara sådan, är hur en frimurare bör agera. Så all respekt för det beslutet!

Tack, och lycka till med din fortsatta färd inom frimureriet!
Citera
2018-10-21, 11:02
Bannlyst
Frimurarna tar kontakt med dig, du kan inte ansöka om medlemskap.

du ska vara något extra speciellt människa för att få deras upprmärksamhet.

förmodlingen erbjuder dom pengar/varor/resor för att få napp på dig och intresse när dom erbjuder att komma på ceremoni.

dem är troende, dom tror på skaparna, alltså dom tre skaparna.
Citera
2018-10-21, 11:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blivandebroder
Jag vet egentligen inte vad den här posten kommer leda till, eller om den ens är nödvändig, efterfrågad eller fyller någon funktion. Det kanske bara blir mitt egna lilla tidsdokument över min ev reception, eller så slutar det efter denna post. Eller så kan den kanske växa och blir till någon hjälp för blivande frimurare, eller till er som söker svar på hur det hela går till.

Jag kan reda säga nu, att blir jag medlem kommer jag självklart följa brödraskapets stadgar och regler, och kommer ingenting yppa om det jag inte bör göra. Än så länge är jag dock inte upptagen i brödraskapet.

Lite bakgrundsinformation. Jag är medelålders (vad det betyder är nog olika för olika personer, men 40+ ), bor i en större stad. Vet egentligen inte så mycket mer om frimurarna än vad andra i min ålder vet. Jag följde naturligtvis med spänning alla skriverier om frimurarna i dagspress på 80-90 talet som nyfiken tonåring. Jag har nog alltid haft en fascination för tradition, mysticism, medeltiden, svensk historia, fantasy mm - dock på en helt ordinär nivå. Jag har mig veterligen inte haft några nära vänner som varit frimurare. Frimurarorden har inte varit någonting jag lagt speciellt större tanke på de åtminstone de senaste 15 åren.

Vägen in Vintern 2018 - Första kontakten
Någon gång i början av detta året blev jag kontaktad av en person som jag känner på ett professionellt sätt. (Vi är med i samma helt "vanliga" förening). Den föreningen har vi två tillsammans varit med i ca ett år. I samband med denna förening var vi på en fest tillsammans och han berättade då att han var en frimurare, och varit ett bra tag.

Han är idag (om jag förstått det rätt) riddare av den 8:e graden. Varför han berättade detta var för att han ville veta hur jag ställde mig till frimureriet och att han ansåg att jag nog var en lämplig kandidat för att gå med. Och att han var beredd att gå igod för mig och bli en av mina faddrar.

"Om jag får dricka blod ur en dödskalle" så absolut! Blev mitt spontana svar, varpå han skrattade.

Ett par veckor efter denna händelse kontaktade han mig igen, och sa att hans fråga hade varit seriöst menad. Jag kände mig naturligtvis hedrad och min nyfikenhet började växa allt mer. Vi samtalade ett par gånger över några månaders tid, och till sista sa han att nä, nu kommer jag rekommendera dig!

Han bad mig skriva ett litet enkelt CV, som han skulle bifoga vidare för att se om det finns en broder till som kan tänka sig bli min fadder.
Där är vi nu.

Framtiden
jag väntar med spänning, och hoppas att jag snart blir upptagen i brödraskapet.

Jag har ingen aning om hur lång tid sådant här tar. Jag har sagt att jag egentligen inte heller vill veta. Även om jag pushar på min vän, med nyfikna frågor.

Som jag förstår, är en stor del av frimureriet att gå in med öppet hjärta och sinnelag och ta del av upplevelser som är "okända" och nya.

//Blivande broder ?

intressant, har blivit kontaktad också, men din historia låter underligt.
vilken order ska detta vara isf? vilken lodge?.
vad för saker diskuterar ni?

jag och XXXX mästare pratar om filosofi, livet, historia, karma , universum och ganska intressant ämne.
när det kommer till dessa "illuminati" frågor som att dricka blod från en dödskalle så är de icke relevant och nekas.

vi har godkontakt och det är en av dom högsta grader mästare, men inget av intresse.

berätta gärna hur ni träffades , för dom söker personerna och inget är av en "slump"
Citera
2018-10-21, 18:35
Medlem
LedBellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09

förmodlingen erbjuder dom pengar/varor/resor för att få napp på dig och intresse när dom erbjuder att komma på ceremoni.

Intressant.
Även om jag inte har en susning om vad du pratar om.
Mig veterligen så erbjuder inte SFMO pengar/varor/resor, och du behöver inte vara en "extra speciellt människa" för att bli medlem. Men du kanske syftar på den superhemliga sammanslutningen Illuminati, eller möjligen NWO?
Ett tips, läs på lite på www.frimurarorden.se
Citera
2018-10-21, 19:33
Medlem
FireWalkWithMes avatar
Citat:

Man kan visst ansöka om medlemskap:
https://www.frimurarorden.se/om-frim...ir-man-medlem/
Citat från sidan:
"För att bli medlem i Svenska Frimurare Orden krävs att två frimurare ställer sig som faddrar för den blivande brodern. Känner man själv inte någon som är frimurare går det bra att kontakta logen för hjälp.
Orden vilar på kristen grund. Det krävs för inträde i Svenska Frimurare Orden en kristen tro. Därmed avses inte att Orden skulle avtvinga en blivande medlem en lärouppfattning i den ena eller andra frågan. Orden har rum för den som söker och tvivlar likväl som för den trosvisse, för den som har hunnit kortare, likväl för den som hunnit längre på trons väg.

En sökande måste vidare vara minst 21 år och ha ett gott anseende bland sina medmänniskor."
Citera
2018-10-28, 10:42
Medlem
Frimurares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireWalkWithMe
Man kan visst ansöka om medlemskap:
https://www.frimurarorden.se/om-frim...ir-man-medlem/
Citat från sidan:
"För att bli medlem i Svenska Frimurare Orden krävs att två frimurare ställer sig som faddrar för den blivande brodern. Känner man själv inte någon som är frimurare går det bra att kontakta logen för hjälp.
Orden vilar på kristen grund. Det krävs för inträde i Svenska Frimurare Orden en kristen tro. Därmed avses inte att Orden skulle avtvinga en blivande medlem en lärouppfattning i den ena eller andra frågan. Orden har rum för den som söker och tvivlar likväl som för den trosvisse, för den som har hunnit kortare, likväl för den som hunnit längre på trons väg.

En sökande måste vidare vara minst 21 år och ha ett gott anseende bland sina medmänniskor."

Bra inlägg. Det går naturligtvis bra att bli medlem, men det krävs ju förstås en del grejer för att de facto bli medlem.

Det är inte det lättaste som finns, men inte heller något megasvårt. Är man bara inte en total idiot så ska det gå bra.
Citera
2018-10-28, 21:50
Medlem
LedBellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimurare
Bra inlägg. Det går naturligtvis bra att bli medlem, men det krävs ju förstås en del grejer för att de facto bli medlem.

Det är inte det lättaste som finns, men inte heller något megasvårt. Är man bara inte en total idiot så ska det gå bra.

Det här låter intressant, har du lust att utveckla resonemanget?
Är det typ att bara de högsta graderna känner till planerna på världsherravälde, eller att alla frimurare egentligen dyrkar Lucifer... ... ...
Citera
2018-10-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LedBelly
Det här låter intressant, har du lust att utveckla resonemanget?
Är det typ att bara de högsta graderna känner till planerna på världsherravälde, eller att alla frimurare egentligen dyrkar Lucifer... ... ...

Det är egentligen inte så konstigt, det finns en del krav för att bli medlem.
Dessa återfinns på hemsidan och i ordens allmänna lagar.
Citera
2018-10-29, 02:52
Medlem
Att ta reda på Frimurarnas tro utan att bli medlem är inte speciellt svårt, dock kräver det lite jobb och ett annat tankesätt än vad de flesta har. I grund och botten är denna organisation filosofisk. Filosofi är en viss intellektuell disciplin där man kritisk granskar diverse områden, antaganden etc. Folk tenderar ibland att se ner på folk som innehar en filosofisk bakgrund då filosofer ofta kan motsätta sig normen i samhället, med allt vad detta innebär.

Idag har samhället blivit mer liberal gällande idé om filosofi. Dock var det väldigt strikt förr i tiden. Du skulle inneha samma idéer som var normen, inga om och men. Men som alltid i vårt samhälle så finns det personer som har andra idéer och ser saker på olika sätt. Hemliga sällskap var ett sätt att organisera en grupp människor som innehade mera filosofiska tankar och där man kunde diskutera samt lära ut filosofi i större utsträckning än vad man kunde i det "ordinarie" samhället. Från detta (och även tidigare) har det uppkommit diverse fabler, mytologier och andra texter som innehar filosofiska aspekter. Idén om djävulen hade en väldigt annorlunda mening än vad den fick när Kristendomen kom upp. Som tidigare sades, så var diverse skrifter fabler, vilket menas med att skrifterna hade en annan betydelse än vad som först angivit.

Så om man vill vandra denna väg så måste man vara intellektuell kapabel att hantera filosofiska frågor och antaganden samt se upp för diverse fällor. Kan man inte hantera filosofin så finns det väldigt stor risk att man hamnar i dessa fällor. Lucifer och dess innebörd är ett sådant exempel.

Nu vet jag inte exakt vilka frågor som ställs när man först söker medlem (du måste besvara diverse frågor samtidigt som du måste uppfylla det officiella kraven), då jag ej själv är medlem, men skulle tippa på att det är för att se om man har kapacitet att se saker mer filosofiskt.

Frimurarorden är en skola, där du lär dig en mer filosofisk syn på världen, vilket i slutändan förhoppningsvis gör dig till en bättre människa. Frimurarordens ord om att orden försöker göra människor till bättre personer (parafras) är sann. Dock ligger det mycket större tyngd på detta statement än först anat.

Väljer du istället att, till viss del, vandra ensam, så måste du vara extra försiktigt med informationssamling och hur tolkar denne. För den enda du har att diskutera med är dig själv. Detta är också anledningen till att varför man skriver diverse examensuppsatser fler än ensam. Du kan bolla idéer och inte fastna i ditt egna tankesätt. Att göra allt själv kräver extra noggrannhet.

'It's alright
You'll be fine
Baby, I'm in control
Take the pain
Take the pleasure
I'm the master of both
Close your eyes
Not your mind
Let me into your soul
I'm a work ya 'til your totally blown'
Senast redigerad av sueht1emorp0 2018-10-29 kl. 02:55.
Citera
2018-10-30, 16:54
Medlem
Citat:
intressant, har blivit kontaktad också, men din historia låter underligt.
vilken order ska detta vara isf? vilken lodge?.
vad för saker diskuterar ni?

jag och XXXX mästare pratar om filosofi, livet, historia, karma , universum och ganska intressant ämne.
när det kommer till dessa "illuminati" frågor som att dricka blod från en dödskalle så är de icke relevant och nekas.

vi har godkontakt och det är en av dom högsta grader mästare, men inget av intresse.

berätta gärna hur ni träffades , för dom söker personerna och inget är av en "slump"

Vad är det som låter underligt?
Det där med att "dricka blod ur en dödskalle" är ju sånt man hörde talas om när man var ung, och var ju enbart menat på skoj.

Vi träffades genom att vi bägge är med i en annan helt vanlig förening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in