Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-26, 16:05
  #1
Medlem
Daskapitals avatar
Hej. Har sysslat med skytte i flera år on och off pågrund av arbete/utbildning. Har dock bestämt mig detta år att fixa vapenlicens och pistol. Har nu stött på ett stort förhinder. Jag var för två år sedan intagen för depression och ångest. Hade problem med sömnen som visade sig vara kopplat till sömneapne. Sen dess har det blivit bättre och lider inte av någon psykisk ohälsa. Överläkaren i psykiatriavdelningen valde att anmäla mig. Pågrund av att jag var efterbliven och dimmig nog att nämna att jag sysslade med sportskytte när jag blev frågad. Har också blivit diagnoserad med ADHD. Fick kontakta en handläggare på polisen som sysslar med vapenlicens. Han sa att det enda som krävs är att jag fixar ett läkarutlåtande som påvisar att jag inte leder av psykiskt ohälsa i dagsläget. Var hos på mottagningen där jag får vård idag. Psykiatrikern där borta råvägrade att göra något utlåtande. Vart kan man gå tillväga? Jag brinner för skyttet, och det är typ en av de enda hobbyn jag känner mig hänggiven till. Det var en ambition att tävla inom det. Nu känns det bara bortpissat, pågrund av ett enda misstag. Nämligen att man blir sjuk och sedan blir deprimerad. Det kan ju hända i princip vem som helst. Inte fan borde man bli stämplad som olämplig för det?
__________________
Senast redigerad av Daskapital 2018-10-26 kl. 16:31.
Citera
2018-10-26, 16:14
  #2
Medlem
HRTs avatar
Kört!
Intagen för depression adhd..du får hitta något annat intresse som MC körning! Bygga fågelholkar!
Citera
2018-10-26, 16:19
  #3
Medlem
Daskapitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Kört!
Intagen för depression adhd..du får hitta något annat intresse som MC körning! Bygga fågelholkar!

Alltså jag fattar att polisen och läkare får en flexrespons. Men liksom har hanterat vapen i flera år, och det har inte varit ett problem alls. Och har också gjort det i flera år nu.
__________________
Senast redigerad av Daskapital 2018-10-26 kl. 16:27.
Citera
2018-10-26, 16:26
  #4
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Daskapital
Fattar inte, kan du styrka varför det skulle vara förhinder att jag kan syssla med skytte. Har typ hanterat vapen på klubben i flera år och månader utan att något har hänt. Vad är resoneringen bakom sådant? Om något är det bara diskriminering.
Du är säker jätte bra med vapen men så äre bara...
Citera
2018-10-26, 16:30
  #5
Medlem
Legionariis avatar
Tar och lånar tråden lite snabbt, då jag har en liknande fråga. Jaktvapen och/eller pistolskytte, PTSD, ej långvarig depression/ångest p.g.a av det. Aldrig tvångsintagen eller liknande, antar att det blir samma problem?
__________________
Senast redigerad av Legionarii 2018-10-26 kl. 16:33.
Citera
2018-10-26, 16:41
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskapital
Hej. Har sysslat med skytte i flera år on och off pågrund av arbete/utbildning. Har dock bestämt mig detta år att fixa vapenlicens och pistol. Har nu stött på ett stort förhinder. Jag var för två år sedan intagen för depression och ångest. Hade problem med sömnen som visade sig vara kopplat till sömneapne. Sen dess har det blivit bättre och lider inte av någon psykisk ohälsa. Överläkaren i psykiatriavdelningen valde att anmäla mig. Pågrund av att jag var efterbliven och dimmig nog att nämna att jag sysslade med sportskytte när jag blev frågad. Har också blivit diagnoserad med ADHD. Fick kontakta en handläggare på polisen som sysslar med vapenlicens. Han sa att det enda som krävs är att jag fixar ett läkarutlåtande som påvisar att jag inte leder av psykiskt ohälsa i dagsläget. Var hos på mottagningen där jag får vård idag. Psykiatrikern där borta råvägrade att göra något utlåtande. Vart kan man gå tillväga? Jag brinner för skyttet, och det är typ en av de enda hobbyn jag känner mig hänggiven till. Det var en ambition att tävla inom det. Nu känns det bara bortpissat, pågrund av ett enda misstag. Nämligen att man blir sjuk och sedan blir deprimerad. Det kan ju hända i princip vem som helst. Inte fan borde man bli stämplad som olämplig för det?


Om du hållit på med sportskytte så vet du att man måste vara med i en klubb och skjuta med klubbvapen först, är det 5 guldserier inom 6månader för att ens kunna få en licens och sen måste man fortlöpande också vara aktiv och skjuta guld.

Man kan få tillbaka licensrätten men du måste fortfarande upprätthålla villkoren för den.

Att psykiatrikern vägrar ge ett tillstånd.... ja mest troligt så tycker den personen att du inte är tillräckligt frisk och det spelar ingen roll hur mycket du försöker övertyga oss om det.

Jag personligen vill inte att olämpliga personer ska innehava vapen eller körkort men att man ska ha en chans till det efter tillfrisknande!
Citera
2018-10-26, 16:48
  #7
Medlem
Daskapitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DYKB
Om du hållit på med sportskytte så vet du att man måste vara med i en klubb och skjuta med klubbvapen först, är det 5 guldserier inom 6månader för att ens kunna få en licens och sen måste man fortlöpande också vara aktiv och skjuta guld.

Man kan få tillbaka licensrätten men du måste fortfarande upprätthålla villkoren för den.

Att psykiatrikern vägrar ge ett tillstånd.... ja mest troligt så tycker den personen att du inte är tillräckligt frisk och det spelar ingen roll hur mycket du försöker övertyga oss om det.

Jag personligen vill inte att olämpliga personer ska innehava vapen eller körkort men att man ska ha en chans till det efter tillfrisknande!

Skyttekraven är jag nästan klar med. Behöver bara ta en guldserie. Har även tävlingsresultat ifrån i år.

Jag är inte på något sätt olämplig pågrund av att jag mådde dålig under en viss period. Och har inte fått någon återkommande depression. Det är orimligt att man inte någonsin ska kunna få vapen för tävlingsskytte. Bara för att man hade psykisk ohälsa ett tag. Fick dessutom körkortstillstånd, och jobbar i nuläget. Har i princip inga problem med att hantera vapen, men av något skäl blir man sedd som en total invalid.
__________________
Senast redigerad av Daskapital 2018-10-26 kl. 16:56.
Citera
2018-10-26, 16:56
  #8
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskapital
Hej. Har sysslat med skytte i flera år on och off pågrund av arbete/utbildning. Har dock bestämt mig detta år att fixa vapenlicens och pistol. Har nu stött på ett stort förhinder. Jag var för två år sedan intagen för depression och ångest. Hade problem med sömnen som visade sig vara kopplat till sömneapne. Sen dess har det blivit bättre och lider inte av någon psykisk ohälsa. Överläkaren i psykiatriavdelningen valde att anmäla mig. Pågrund av att jag var efterbliven och dimmig nog att nämna att jag sysslade med sportskytte när jag blev frågad. Har också blivit diagnoserad med ADHD. Fick kontakta en handläggare på polisen som sysslar med vapenlicens. Han sa att det enda som krävs är att jag fixar ett läkarutlåtande som påvisar att jag inte leder av psykiskt ohälsa i dagsläget. Var hos på mottagningen där jag får vård idag. Psykiatrikern där borta råvägrade att göra något utlåtande. Vart kan man gå tillväga? Jag brinner för skyttet, och det är typ en av de enda hobbyn jag känner mig hänggiven till. Det var en ambition att tävla inom det. Nu känns det bara bortpissat, pågrund av ett enda misstag. Nämligen att man blir sjuk och sedan blir deprimerad. Det kan ju hända i princip vem som helst. Inte fan borde man bli stämplad som olämplig för det?

Nåja, du utelämnar en hel del i din berättelse. Man blir inte intagen på psyket bara för lite depression som är orsakad av sömnapné (vilket för övrigt inte stämmer).
Reglerna är till för att skydda både dig och samhället. Vad händer om du blir så deprimerad att du får för dig att använda dina vapen mot andra och/eller dig själv?
Citera
2018-10-26, 16:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskapital
Skyttekraven är jag nästan klar med. Behöver bara ta en guldserie. Har även tävlingsresultat ifrån i år.

Jag är inte på något sätt olämplig pågrund av att jag mådde dålig under en viss period. Och har inte fått någon återkommande depression. Det är orimligt att man inte någonsin ska kunna få vapen för tävlingsskytte. Bara för att man hade psykisk ohälsa ett tag. Fick dessutom körkortstillstånd, och jobbar i nuläget.

Då får du kämpa på med klubbvapen och tävla och hitta en läkare som förstår.
Men precis som en fyllekörning så får man inte tillbaka kortet på en gång, är inte tillräckligt insatt för att veta lagkraven.
Tyvärr kan du inte ställa diagnos på dig själv, även om jag vill tror dig så hoppas jag sjukvården gör rätt för sig.
Citera
2018-10-26, 17:04
  #10
Medlem
Daskapitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nåja, du utelämnar en hel del i din berättelse. Man blir inte intagen på psyket bara för lite depression som är orsakad av sömnapné (vilket för övrigt inte stämmer).
Reglerna är till för att skydda både dig och samhället. Vad händer om du blir så deprimerad att du får för dig att använda dina vapen mot andra och/eller dig själv?

Jag hade en svår depression (orsakad till stor del av sömapne) och kände mig helt hopplös. Hade en del självmordstankar. Så blev intagen ett tag. Det var en stökig tid där jag fick göra en massa livsändringar. Men den tiden ligger långt borta i det förflutna och jag känner inte att den reflekterar mig idag, och det finns en obefintlig risk att jag går tillbaka till en sådan situation i framtiden. Och har inte haft något sådant sedan jag börjat få behandling för sömnapne, tränat, och gjort flera saker för att återhämta mig själv mentalt. Sedan hade jag aldrig några tankar om att skada andra.
__________________
Senast redigerad av Daskapital 2018-10-26 kl. 17:29.
Citera
2018-10-26, 17:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskapital
Jag hade en svår depression (orsakad till stor del av sömapne) och kände mig helt hopplös. Hade en del självmordstankar. Så blev intagen ett tag. Det var en stökig tid där jag fick göra en massa livsändringar. Men den tiden ligger långt borta i det förflutna och jag känner inte att den reflekterar mig idag, och det finns en obefintlig risk att jag går tillbaka till en sådan situation i framtigen. Och har inte haft några sådant sedan jag börjat få behandling för sömnaapne, tränat, och gjort flera saker för att återhämta mig själv mentalt. Sedan hade jag aldrig några tankar om att skada andra.

Då är det nog det det handlar om, att du burit på självmordstankar.
Men om du avvaktar kanske fem år eller så och provar om då så borde du ha större framgång. För två år är inte lång tid.
Du får helt enkelt låta tiden gå lite längre innan du söker licens och grejor, för stämplad för livet kan du inte vara.

edit: Och under den tiden ska du inte ha med psykiatrin att göra.
__________________
Senast redigerad av vgh 2018-10-26 kl. 17:23.
Citera
2018-10-26, 18:12
  #12
Medlem
Daskapitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionarii
Tar och lånar tråden lite snabbt, då jag har en liknande fråga. Jaktvapen och/eller pistolskytte, PTSD, ej långvarig depression/ångest p.g.a av det. Aldrig tvångsintagen eller liknande, antar att det blir samma problem?

Så länge du inte har blivit anmäld av någon jobbig idiot på psykiatrin bör du kunna. Men nämn förguds skull inte att du sysslar med skytte. Inte någonstans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in