Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-26, 20:38
  #13
Avstängd
scoremaxs avatar
Hmm.


Jag hade vapenlicenser innan jag skilde mig, då jag blev superdeprimerad och sökte akut för depression/självmordstankar.

Jag uttryckte rakt av en oro för att jag skulle kunna få problem med vapnen kanske, men icke.

Hände inte ett skit, och då skickade man även hem ”mobila teamet” till mig, för vilket jag ännu idag är väldigt tacksam.

Det låter som du råkat ut för ”fel” personal...otur helt enkelt.
Citera
2018-10-26, 21:45
  #14
Medlem
Jag är själv gammal sportskytt inom gevär (6,5). Eftersom jag inte riktigt orkade krångla med allt vad det innebär med licens så stod föreningen på mitt gevär. Inga problem alls. Kanske inte ett helt korrekt förfarande men det kanske kan vara ett litet kryphål för dig så länge.
Citera
2018-10-26, 21:59
  #15
Medlem
Daskapitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Hmm.


Jag hade vapenlicenser innan jag skilde mig, då jag blev superdeprimerad och sökte akut för depression/självmordstankar.

Jag uttryckte rakt av en oro för att jag skulle kunna få problem med vapnen kanske, men icke.

Hände inte ett skit, och då skickade man även hem ”mobila teamet” till mig, för vilket jag ännu idag är väldigt tacksam.

Det låter som du råkat ut för ”fel” personal...otur helt enkelt.

Jag kommer fortfarande ihåg den dyngsura jobbiga doktorn som alla i avdelningen hatade. För att han helt enkelt var så jobbig och osympatisk. Nu i eftertanke, hade hellre haft klamydia och gonorre än att ha stött på honom som hälsovårdare. Han är princip den enda anledningen till jag sitter i den här sitsen, och det har varit omöjligt att få kontakt med honom.
Citera
2018-10-27, 03:44
  #16
Medlem
213374Us avatar
Jag hade en bekant i min klubb som hamnade i ungefär samma sits för tjugo år sedan. Han är fortfarande vapenlös.

Som flera nämnt innan så bör du skaffa dig en annan hobby. Trist men inget att göra.
Citera
2018-10-27, 09:30
  #17
Medlem
Isnatts avatar
Kan inte förfarandet kring hur det går till när läkare kontaktar polis ang ens vapelicens eller så.
Men även människor med vapenlicens måste ju kunna söka vård för sina problem utan att det per automatik innebär att man blir av med licensen.
Bättre att människor söker hjälp än avstår pga rädslan att förlora licensen.
Samtidigt så är det ju bra att människor med osunda tankar inte har vapen.

Jag fick själv ett sjukdomsbesked för en tid sedan och information om att man kan känna ångest och oro pga diagnosen. Har fått frågan på sjukhus hur jag mår och hur jag värderar mitt liv.
Finns ju inte på kartan att jag skulle svara att mitt liv är '1/10' även om det skulle vara det.

Vore jag du skulle jag försöka söka ny vårdkontakt och göra ett omtag av situationen.
Citera
2018-10-27, 18:17
  #18
Medlem
Nu har jag bara hört din version. Men om det nu är som du säger så rekommenderar jag dig att försöka byta läkare eller vårdenhet. Du har rätt att söka vård utanför din kommun.
Citera
2018-10-27, 20:42
  #19
Medlem
Mintztahs avatar
Lånar tråden lite, hur är det om man tex är dömd för grovt vapenbrott? Är det 10 år som gäller eller är det omöjligt?

Syftar mest på jägarexamen med vapen och inte via klubb.
Citera
2018-10-28, 07:43
  #20
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintztah
Lånar tråden lite, hur är det om man tex är dömd för grovt vapenbrott? Är det 10 år som gäller eller är det omöjligt?

Syftar mest på jägarexamen med vapen och inte via klubb.
Klubben kollar ju dig via brottsregistret och då är det 10 år, sen ska du söka licens och då är det polisen som kollar, jag vet inte om dom kan se längre bak själva.
Citera
2018-10-28, 11:21
  #21
Medlem
Knegares avatar
Som andra sagt är det nog att söka en annan sport, den behöver dock inte vara långt borta om det är skytte du gillar.
Det finns ju licensfria alternativ, bågskytte, luftpistol, eller varför inte luftgevär och tävla i field target.
Sikta på möjligheterna istället för att gräva ner dig i motgångarna.
Citera
2018-10-28, 15:46
  #22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Klubben kollar ju dig via brottsregistret och då är det 10 år, sen ska du söka licens och då är det polisen som kollar, jag vet inte om dom kan se längre bak själva.

Polisen granskar belastningsregistret, och för grova brott (typ "grovt vapenbrott") är det tio år sedan avtjänat straff som gäller. Därefter ser inte "vanliga poliser"! några "vanliga brott". Citationstecknen, därför att det finns brottslighet som finns kvar efter ordinarie gallringstid, och som kan synas om man granskas för annat än vapenlicens, till exempel för en säkerhetsklassning.

Men tio år efter man avtjänat straffet kan man utan vidare räkna med att polisen är nollställd avseende vapenlicens OM man inte blivit dömd för annat under gallringstiden. Det räcker med en sketen fortkörning för att trigga belastningsregistret igen.

Det är därför "samhällets olycksbarn" (vanekriminella) har så långa belastningsutdrag, de gör nya brott hela tiden och åker fast emellanåt.


När det gäller TS är det moment 22. Om en leg läkare (psykiater) förklarar att man inte bör ha vapen lyssnar givetvis polisen på detta. Om personen som nobbas då förklarar att läkaren inte fattar vad saken handlar om, är stygg, inkompetent etc etc, så drar man (vården OCH polisen) försiktigtvis slutsatsen att "patienten saknar dessutom sjukdomsinsikt" - vilket stoppar allt med vapen, etc etc.

Givetvis kan jag inte bedöma hur det ligger till egentligen, jag är inte psykolog.
__________________
Senast redigerad av Bergakungen 2018-10-28 kl. 16:43. Anledning: Tillg för att kommentera trådfrågan...
Citera
2018-10-30, 14:40
  #23
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nåja, du utelämnar en hel del i din berättelse. Man blir inte intagen på psyket bara för lite depression som är orsakad av sömnapné (vilket för övrigt inte stämmer).
Reglerna är till för att skydda både dig och samhället. Vad händer om du blir så deprimerad att du får för dig att använda dina vapen mot andra och/eller dig själv?


Synd bara då att det finns ett par miljoner illegala vapen i händerna på mordiska gangstergalningar.

Mitt tips till TS är att flytta från det lilla kommunisthelvetet Sverige till något riktigt land. Som USA.
Citera
2018-10-30, 22:34
  #24
Medlem
Jan66s avatar
Det är avsnittet om ”omdöme” som prövas i detta fall.
Varken du själv eller annan part ska riskera att skadas av ditt agerande till följd av din sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in