2018-10-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grinchen00
Ja, tydligen lånar inte en samfällighetsförening några pengar.
Det innebär att hela nybygget måste betalas med ägarnas insatts. Ägarna tar då lämpligen lån med sina separata lägenheter som säkerhet.
Det innebär att nya ägarlägenheter blir dyrare i inköp men även att den totala månadskostnaden blir något lägre eftersom privatpersoner, till skillnad från en belånad förening, kan göra ränteavdrag.

Men samfällighetsföreningar som har för låga avgifter och sparar för lite till framtida underhåll kommer att få problem när huset blir äldre eftersom en samfällighetsförening, till skillnad från en bostadsrättsförening, får problem med att ta banklån. Resultat, föreningar kan tvingas begära kapitaltillskott från medlemmarna, vilket man tydligen kan göra tvingande.
https://www.hemhyra.se/tips-rad/hyra...ar-skillnaden/
Citat från länken: ”Avgift till samfällighetsförening som förvaltar det gemensamma (och har rätt att ta in pengar omedelbart i akuta lägen), eller bidrag till delägarförvaltning”

Så det är alltså viktigt att föreningen INTE tänker kortsiktigt och tar för låga avgifter. Det innebär dessutom sjunkande priser på lägenheterna eftersom det syns i årsredovisningen att ekonomin är misskött.
Att som du tänker, att det är OK att förening kör huset i botten med för låga avgifter under 10-15 år, fungerar förhoppningsvis inte, i en förening med misskött ekonomi får du dessutom inte tillbaka köpepriset när du säljer.

Gör det någon skillnad om man köper lgh som juridisk person/företag!?
Citera
2018-10-29, 23:10
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokrates77
Gör det någon skillnad om man köper lgh som juridisk person/företag!?
Brf:
Beror helt på Brf:ens stadagar om juridisk person får äga.
De flesta brf vill inte ha företag som medlemmar så vanligtvis kan en jp inte köpa en br.

Ägarlägenhet:
Verkar vara fritt fram för juridiska personer

Andra skillnader mellan ÄL-BRF

Lagfart Ja-Nej

Kostnad för lagfart och pantbrev vid köp/lån Ja-Nej

Ränteavdrag på alla lån Ja-Nej

Rätt till 2:a-handsuthyrning Ja obegränsat-Ja med begränsing

Kan ägas av juridisk person Ja-Undantagsvis
Senast redigerad av Grinchen00 2018-10-29 kl. 23:29.
Citera
2018-10-30, 08:19
Medlem
Citat:
Brf:
Beror helt på Brf:ens stadagar om juridisk person får äga.
De flesta brf vill inte ha företag som medlemmar så vanligtvis kan en jp inte köpa en br.

Ägarlägenhet:
Verkar vara fritt fram för juridiska personer

Andra skillnader mellan ÄL-BRF

Lagfart Ja-Nej

Kostnad för lagfart och pantbrev vid köp/lån Ja-Nej

Ränteavdrag på alla lån Ja-Nej

Rätt till 2:a-handsuthyrning Ja obegränsat-Ja med begränsing

Kan ägas av juridisk person Ja-Undantagsvis
Ägarlägenhet är ju en fastighet likt de flesta villor och liknande. Men vad menar du med ränteavdraget? Vari består skillnaden mellan fast egendom och lös egendom?
Citera
2018-10-30, 13:23
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Ägarlägenhet är ju en fastighet likt de flesta villor och liknande. Men vad menar du med ränteavdraget? Vari består skillnaden mellan fast egendom och lös egendom?

Samfällighetsföreningar eller brf-föreningar kan inte göra avdrag för räntor.
Privatpersoner kan göra 30% skatteavdrag för låneräntor.
Det blir alltså 30% billigare att låna pengar till ett nytt hus eller renovering om lägenhetsägarna lånar till bygget istället för om föreningen gör det.
Eftersom Samfällighetsföreningar normalt inte lånar pengar så blir det alltid lägenhetsägerna som solidariskt lånar i det fallet.
I en Brf förening kan man göra vilket som men oftast blir det föreningen som lånar bara för att det är "enklast" så.

Fast- lös egendom:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fast_egendom
Senast redigerad av Grinchen00 2018-10-30 kl. 13:29.
Citera
2018-10-30, 13:28
Medlem
Citat:
Samfällighetsföreningar eller brf-föreningar kan inte göra avdrag för räntor.
Privatpersoner kan göra 30% skatteavdrag för låneräntor.
Det blir alltså 30% billigare att låna pengar till ett nytt hus eller renovering om lägenhetsägarna lånar till bygget istället för om föreningen gör det.

Fast- lös egendom:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fast_egendom
Men du får ju räkna på dina egna lån. Det är ingenting konstigt att du inte kan dra av för andras lån, även om du kan dra av för kapitaltillskott. Och hur ekonomiska föreningar är uppbyggda och vilka avdragsrätter som finns var inte det som diskuterades. Jag motsatte mig det du skrev om begränsad avdragsrätt när du köper BR.

Jag vet inte varför du länkar en artikel med fast och lös egendom? Det har ingenting med det vi diskuterade att göra?
Citera
2018-10-30, 13:48
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Men du får ju räkna på dina egna lån. Det är ingenting konstigt att du inte kan dra av för andras lån, även om du kan dra av för kapitaltillskott. Och hur ekonomiska föreningar är uppbyggda och vilka avdragsrätter som finns var inte det som diskuterades. Jag motsatte mig det du skrev om begränsad avdragsrätt när du köper BR.

Jag vet inte varför du länkar en artikel med fast och lös egendom? Det har ingenting med det vi diskuterade att göra?

Du frågade ju själv ditt förra inlägg om skillnaden mellan fast och lös egendom, Citat från dig: ” Vari består skillnaden mellan fast egendom och lös egendom?”

Exempel på skillnaden i låneupplägg:

En gammal förening med 10 lika stora lägenheter behöver göra en renovering, kostnad 1 miljon.

1. Föreningen lånar 1 miljon till ränta 3%. Årlig räntekostnad blir 30 000:- . Föreningen tvingas då ta ut kostnaden med 250:- höjd månadsavgift per lägenhet.

2. Medlemmarna tar vars ett lån med samma 3 % ränta på 100 000:- och betalar in detta till förningen som kapitaltillskott. Med ränteavdraget blir då den faktiska räntan för en privatperson bara 2.1 % d.v.s. en räntekostnad på 175.

Alla medlemmar sparar alltså 75:- månaden på upplägg 2.
Det är alltså alltid billigare om medlemmarna tar lånen och föreningen är lånefri.
Senast redigerad av Grinchen00 2018-10-30 kl. 13:53.
Citera
2018-10-30, 14:29
Medlem
Hej, finns det någon som vet om några bostäder som byggts och sålts som Ägarlägenheter här i Sverige senaste åren? Vore intressant att kolla priser, upplägg samt ta reda på hur hela Produktionen genomfördes rent praktiskt gällande avtalsutforming, betalningsplan, avstämningar, slutbesiktning och överlåtelse. Har egen mark centralt och kan bygga 8st lgh men funderar om jag skall göra det till Ägarlägenheter istf. Bostadsrätter.

Gällande avtal mellan Entreprenadföretaget och de olika 8st spekulanterna (2st per lgh om båda skall vara med i köpet) så måste det ju tecknas ett juridiskt korrekt bindande Avtal. Jag undrar då om man skulle kunna upprätta 1st per Ägarlägenhet och då enligt ABS18 ?

Eller; Måste jag först bilda en en Samfällighetsförening med 8st Fiktiva köpare/ägare som jag först säljer min (idag privata) mark till som sedan fördelas till 8st Ägarlägenheter som då har 1/8 del i marken var, som sedan i sin tur tecknar avtal enligt t.ex. ABS18 ?

Finns det någon Myndighet som är bra på att svara på detta? Det måste bli 100% säkert för både mig och köparna.
Citera
2018-10-30, 14:56
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Hej, finns det någon som vet om några bostäder som byggts och sålts som Ägarlägenheter här i Sverige senaste åren? Vore intressant att kolla priser, upplägg samt ta reda på hur hela Produktionen genomfördes rent praktiskt gällande avtalsutforming, betalningsplan, avstämningar, slutbesiktning och överlåtelse. Har egen mark centralt och kan bygga 8st lgh men funderar om jag skall göra det till Ägarlägenheter istf. Bostadsrätter.

Gällande avtal mellan Entreprenadföretaget och de olika 8st spekulanterna (2st per lgh om båda skall vara med i köpet) så måste det ju tecknas ett juridiskt korrekt bindande Avtal. Jag undrar då om man skulle kunna upprätta 1st per Ägarlägenhet och då enligt ABS18 ?

Eller; Måste jag först bilda en en Samfällighetsförening med 8st Fiktiva köpare/ägare som jag först säljer min (idag privata) mark till som sedan fördelas till 8st Ägarlägenheter som då har 1/8 del i marken var, som sedan i sin tur tecknar avtal enligt t.ex. ABS18 ?

Finns det någon Myndighet som är bra på att svara på detta? Det måste bli 100% säkert för både mig och köparna.

De juridiska detlajerna lämanar jag till någon som vet bättre.
Men JM verkar vara en av de få som satsat på att bygga ägarlägenheter, bl.a ett par områden i Uppsala.
https://www.jm.se/bostader/sok-bosta...KPD_BwE#382624

Priser som förväntat tycker jag, lägre månadskostnader och i gengälld högre insats.
Senast redigerad av Grinchen00 2018-10-30 kl. 15:36.
Citera
2018-10-30, 16:13
Medlem
Citat:
Hej, finns det någon som vet om några bostäder som byggts och sålts som Ägarlägenheter här i Sverige senaste åren? V

PEAB har ett hus i Vallastaden, Linköping med 2 ettor och 2 tvåor. Det har stått tomt sedan Expot under hösten 2017.

Se: https://www.booli.se/annons/3190761
Citera
2018-10-30, 17:53
Medlem
woofers avatar
Det där med privatpersoners möjligheter till ränteavdrag skall man inte stirra sig blind på. En stabil BRF kan oftast i egenskap av sin storlek få till ganska bra vilkor på sina lån oftast bättre än vad genomsnittet av privatpersoner lyckas med. Den faktiska skillnaden blir därmed oftast betydligt mindre än 30 % . I min förening ligger vår gemensamma ränta för närvarande mer än 30 % under listräntan tex.
Citera
2018-10-31, 09:57
Medlem
Citat:
Du frågade ju själv ditt förra inlägg om skillnaden mellan fast och lös egendom, Citat från dig: ” Vari består skillnaden mellan fast egendom och lös egendom?”

Exempel på skillnaden i låneupplägg:

En gammal förening med 10 lika stora lägenheter behöver göra en renovering, kostnad 1 miljon.

1. Föreningen lånar 1 miljon till ränta 3%. Årlig räntekostnad blir 30 000:- . Föreningen tvingas då ta ut kostnaden med 250:- höjd månadsavgift per lägenhet.

2. Medlemmarna tar vars ett lån med samma 3 % ränta på 100 000:- och betalar in detta till förningen som kapitaltillskott. Med ränteavdraget blir då den faktiska räntan för en privatperson bara 2.1 % d.v.s. en räntekostnad på 175.

Alla medlemmar sparar alltså 75:- månaden på upplägg 2.
Det är alltså alltid billigare om medlemmarna tar lånen och föreningen är lånefri.
Det var alltså inte en fråga om vilket låneupplägg som är mest förmånligt, utan bara ett konstaterande att du kan dra av dina egna räntor oavsett om du köper fast eller lös egendom. Jag menade inte skillnad mellan fast och lös egendom i sak, för där borde jag ha hyfsad koll kan jag tycka, utan varför det skulle vara någon skillnad avdragsmässigt. Jag tolkade alltså ditt första inlägg som att man inte skulle kunna göra ränteavdrag om du köper en bostadsrätt på samma sätt som om du köper en fastighet.
Citera
2018-10-31, 10:08
Medlem
Citat:

JM har även sålt ägarlägenheter på Lidingö i närtid. Finns även i Tyresö, vet dock inte exakt var de ligger eller vilka som sålde.

Boverket borde kunna svara på dina frågor. Men det är inga fysiska personer som är del av samfälligheten, utan de åtta fastigheterna. Juridiskt borde det - när det är nybyggt - inte vara någon skillnad mot att bygga åtta friköpta villor och upprätta en samfällighet. Huset behöver byggas, delas in i fastigheter och en samfällighet behöver bildas. Om du bildar samfälligheten på stamfastigheten kommer den även belasta styckningsdelarna när stamfastigheten styckas.
Senast redigerad av LaStupenda 2018-10-31 kl. 10:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in