• 1
  • 2
2018-11-11, 10:41
Medlem
Moment22x22s avatar
Det svenska Bachelor och Bachelorette australia.
Det slog mig hur extremt olika dessa programmen r. Jag syftar p deltagarna som grupp framfrallt, och det r vad jag syftar till att diskutera.

I det svenska Bachelor r det en grupp kvinnor som tvlar om en snygg man, 33 r, arbetar som polis och r en typisk svensk, snll man. Kvinnorna som sker r mellan 20-35 r cirka, alla ser bra ut. Programmet r rtt s mellanmjlk, ingen av deltagarna tar fr sig riktigt, utan det r mer tjafs bakom ryggarna och en mentalitet av att "jag vill inte vara fr framfusig". Det r mannen, David, som bestmmer dejter och r den som tydligt leder programmet framt. Han fr nstan dra ur kvinnorna ifall de faktiskt har ett intresse fr honom eller inte, i vissa fall.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=aPj8vsLsbhM

I det australiensiska Bachelorette r det helt annorlunda. Det r en grupp mn som tvlar om en snygg, 37-rig kvinna, en gammal popstjrna som nu vill trffa krleken "p riktigt".
Men,hr r det nstan ocks som att det r mnnen som leder programmet fast att det r hon, Sophie, som r den som vljer. Deltagarna frsker stndigt vertrffa varandra, de ser varandra som konkurrenter mer n som "husvnner". Vid frsta trffen vertrffade den ena den andra med olika storslagna entrer fr att imponera. I detta programmet saknas genustnket i princip helt. Man kan skda mnga "traditionella" beteenden.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=aX6hf0yHtDM

Vad jag slogs av r hur Australien inte alls verkar ha "pk-trycket" som Sverige har, dma av programmet iallafall.
Funderar ver, vad r det man kan skda hr? r det, att oavsett hur mycket man genom media /genustnk frsker pverka hur man och kvinna frhllt och frhller sig till varandra, snudd p omjligt att radera dessa beteenden man och kvinna ofta faller in i nr de sammanstrlar?

Jag kan inte heller lta bli att tnka att det r rtt intressant att Pk-TV4 vljer att visa dessa program (bda gr dr), i denna tid av genusperspektiv. Och ssongerna rullar ju p, s det mste finnas gott om tittare.

OBS, naturligtvis behver vi ha i tanke att det r TV, och allting verdrivs och dramatiseras. Men, de stora skillnaderna i dessa tv program kan inte bortses frn.
Senast redigerad av Moment22x22 2018-11-11 kl. 10:51.
Citera
2018-11-11, 10:54
Medlem
Jag finner det omanligt och frnedrande att tvla mot massa andra mn om en kvinna p det sttet. Dejtar jag en kvinna s vill jag ej att hon dejtar ngon annan.

Det finns ett svenskt program som heter Ensam mamma sker. Samma koncept men hr tvlar mnnen om en ensamstende kvinnas gunst. Det vore som att ha ett program dr kvinnor tvlar om en datanrd som r oskuld.
Citera
2018-11-11, 11:08
Medlem
Snlla TS varfr tror du ens att TV-program som detta, ens har en chans visa ngot slags "naturligt beteende?

Vidare varfr slr du genast fast att den svenska varianten lider av "PK-tryck" men inte den Australiska? De har vl lika mycket en knsla fr vad som r "politisk korrekt" i landet i Australien?

Det r kanske PK i Australien att mn ska bete sig macho och kvinnor ska bete sig som panelhnor? r detta "naturligt " beteende och pltsligt inte PK bara fr att det r Australien? eller vad?
Citera
2018-11-11, 11:27
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snlla TS varfr tror du ens att TV-program som detta, ens har en chans visa ngot slags "naturligt beteende?

Vidare varfr slr du genast fast att den svenska varianten lider av "PK-tryck" men inte den Australiska? De har vl lika mycket en knsla fr vad som r "politisk korrekt" i landet i Australien?

Det r kanske PK i Australien att mn ska bete sig macho och kvinnor ska bete sig som panelhnor? r detta "naturligt " beteende och pltsligt inte PK bara fr att det r Australien? eller vad?

Du behver inte "snlla" mig som om du sitter p en allmn sanning mer n vad jag gr. Vore bra om du kunde skippa den attityden.

Nj fast vi fr nd vara verens om att om vi nu ska prata om knsstereotypa beteenden s har det varit s att Australiens uppvisning av detta p TV hller den linjen. Vi kan inte bara utg frn att genusteorin r den sanna teorin nr den uppkommit p senare tid samt dessutom saknar vetenskapliga bevis till stor del.
Kvinnorna i Sveriges Bachelor r mycket mer panelhnor n i det australiska. Dr har vi en rejl kvinna. Humor och integritet.

Men iallafall, vad man kan studera i svenska Bachelor r ocks tvivelaktigt ur ett genusperspektiv. Hela fenomenet r intressant. Har du sett dem? Se frsta avsnittet av varje annars!

Dessutom tror jag definitivt att ven tv-program i viss mn speglar verkligheten, ven om det r tillspetsat.
Senast redigerad av Moment22x22 2018-11-11 kl. 11:29.
Citera
2018-11-11, 11:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utmaningen
Jag finner det omanligt och frnedrande att tvla mot massa andra mn om en kvinna p det sttet. Dejtar jag en kvinna s vill jag ej att hon dejtar ngon annan.

Det finns ett svenskt program som heter Ensam mamma sker. Samma koncept men hr tvlar mnnen om en ensamstende kvinnas gunst. Det vore som att ha ett program dr kvinnor tvlar om en datanrd som r oskuld.

Det r dock inte riktigt samma sak skulle jag vilja pst. Annorlunda upplgg och andra deltagare. Du fr hr tnka dig att det i princip bara deltar objektivt vackra / snygga mnniskor.
Bonde sker fru r mer jmfrbart med ensam mamma sker.
Men jag tycker personligen ocks att det r ovrdigt att tvla om en mnniska med massor av andra.
Citera
2018-11-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du behver inte "snlla" mig som om du sitter p en allmn sanning mer n vad jag gr. Vore bra om du kunde skippa den attityden.

Nj fast vi fr nd vara verens om att om vi nu ska prata om knsstereotypa beteenden s har det varit s att Australiens uppvisning av detta p TV hller den linjen. Vi kan inte bara utg frn att genusteorin r den sanna teorin nr den uppkommit p senare tid samt dessutom saknar vetenskapliga bevis till stor del.
Kvinnorna i Sveriges Bachelor r mycket mer panelhnor n i det australiska. Dr har vi en rejl kvinna. Humor och integritet.

Men iallafall, vad man kan studera i svenska Bachelor r ocks tvivelaktigt ur ett genusperspektiv. Hela fenomenet r intressant. Har du sett dem? Se frsta avsnittet av varje annars!

Dessutom tror jag definitivt att ven tv-program i viss mn speglar verkligheten, ven om det r tillspetsat.

Du kan utg frn att denna program id har ett "manus" och att det inte r sjlvagerande individer vi ser agera i ngot av dessa program Det tjnar allts sllsynt dligt fr att sitta och studera/ f kunskap kring "naturligt beteende"
Citera
2018-11-11, 11:49
Medlem
poxers avatar
Citat:
Du kan utg frn att denna program id har ett "manus" och att det inte r sjlvagerande individer vi ser agera i ngot av dessa program Det tjnar allts sllsynt dligt fr att sitta och studera/ f kunskap kring "naturligt beteende"
Ja precis i verkligheten kastar sig ju kvinnor ver mn och mnnen r reserverade.
Citera
2018-11-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Ja precis i verkligheten kastar sig ju kvinnor ver mn och mnnen r reserverade.
Nej verkligheten serverar ju bara kvinnor som r oskulder, helt ointresserade av sex, och mn som r som robotiserade vldtktmaskiner, eller hur?
Citera
2018-11-11, 11:58
Medlem
poxers avatar
Citat:
Nej verkligheten serverar ju bara kvinnor som r oskulder, helt ointresserade av sex, och mn som r som robotiserade vldtktmaskiner, eller hur?
Inte lngt ifrn i alla fall.
Citera
2018-11-11, 12:15
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Australiska mn r bland de mest manliga p jorden. Det kommer sig av att landet i sig r s farligt. Kargt varmt klimat, livsfarliga djur (bde sm djur som spindlar, skorpioner och ormar, samt stora som alligatorer och hajar) och landet blev koloniserat av mnniskor som ville genomg en lng farlig btfrd ver halva jordklotet. Det har satt sig i generna, srskilt i mn frn "The Outback" Australiens baksida.
Citera
2018-11-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Australiska mn r bland de mest manliga p jorden. Det kommer sig av att landet i sig r s farligt. Kargt varmt klimat, livsfarliga djur (bde sm djur som spindlar, skorpioner och ormar, samt stora som alligatorer och hajar) och landet blev koloniserat av mnniskor som ville genomg en lng farlig btfrd ver halva jordklotet. Det har satt sig i generna, srskilt i mn frn "The Outback" Australiens baksida.
Herregud, nr det kommer till vilka "vita" som i brjan koloniserade Australien s var det kriminella samt vriga fngar frn den tiden, Australien var en fngelsekoloni fr britterna, s "ville"?
Citera
2018-11-11, 13:21
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Herregud, nr det kommer till vilka "vita" som i brjan koloniserade Australien s var det kriminella samt vriga fngar frn den tiden, Australien var en fngelsekoloni fr britterna, s "ville"?

Jo fr det var ju verkligen dessa fngarna som stpte det Australiska samhllet. Om du tror att det inte kom ngra andra vita n fngar behver du frscha upp dina historiekunskaper (vilket jag vet att du inte kommer gra eftersom du inte klarar av att ha fel)
Senast redigerad av Dr.skalmanski 2018-11-11 kl. 13:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in