Det svenska Bachelor och Bachelorette australia.
Det slog mig hur extremt olika dessa programmen r.
Jag syftar p deltagarna som grupp framfrallt, och det r vad jag syftar till att diskutera.
I det svenska Bachelor r det en grupp kvinnor som tvlar om en snygg man, 33 r, arbetar som polis och r en typisk svensk, snll man. Kvinnorna som sker r mellan 20-35 r cirka, alla ser bra ut. Programmet r rtt s mellanmjlk, ingen av deltagarna tar fr sig riktigt, utan det r mer tjafs bakom ryggarna och en mentalitet av att "jag vill inte vara fr framfusig". Det r mannen, David, som bestmmer dejter och r den som tydligt leder programmet framt. Han fr nstan dra ur kvinnorna ifall de faktiskt har ett intresse fr honom eller inte, i vissa fall.
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=aPj8vsLsbhM
I det australiensiska Bachelorette r det helt annorlunda. Det r en grupp mn som tvlar om en snygg, 37-rig kvinna, en gammal popstjrna som nu vill trffa krleken "p riktigt".
Men,hr r det nstan ocks som att det r mnnen som leder programmet fast att det r hon, Sophie, som r den som vljer. Deltagarna frsker stndigt vertrffa varandra, de ser varandra som konkurrenter mer n som "husvnner". Vid frsta trffen vertrffade den ena den andra med olika storslagna entrer fr att imponera.
I detta programmet saknas genustnket i princip helt. Man kan skda mnga "traditionella" beteenden.
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=aX6hf0yHtDM
Vad jag slogs av r hur Australien inte alls verkar ha "pk-trycket" som Sverige har, dma av programmet iallafall.
Funderar ver, vad r det man kan skda hr? r det, att oavsett hur mycket man genom media /genustnk frsker pverka hur man och kvinna frhllt och frhller sig till varandra, snudd p omjligt att radera dessa beteenden man och kvinna ofta faller in i nr de sammanstrlar?
Jag kan inte heller lta bli att tnka att det r rtt intressant att Pk-TV4 vljer att visa dessa program (bda gr dr), i denna tid av genusperspektiv. Och ssongerna rullar ju p, s det mste finnas gott om tittare.
OBS, naturligtvis behver vi ha i tanke att det r TV, och allting verdrivs och dramatiseras. Men, de stora skillnaderna i dessa tv program kan inte bortses frn.