2018-11-18, 16:51
Medlem
ebqts avatar
Jag gick från min gamla iPhone till en Samsung mest pga att priset på en ny iPhone är för högt. Jag kan inte motivera det höga priset för en produkt längre när det finns andra tillverkare som erbjuder lika bra modeller till ett lägre pris. Sen är jag en sucker för utseende, och infinityskärmen på S8/S9 är ju något oemotståndligt.
2018-11-18, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Kom just hem efter en resa med 3 mellanlandningar och regerade tvärtom, varenda jävel satt med en iPhone på flygplatserna.

En telefon kan ju alla springa runt i då dessa köps med ett abonnemang som man betalar 500kr för i månaden som de flesta har råd med. Det är allt annat som datorer nu surfplattor då deras datorer har skenat rätt rejält på senare år. Minns att man fick ett flaggskepp från apple för 23 tusen, nu efter 4år får man inte ens instegs modellen haha. Ska man ha en dator från apple så får du räkna med minst 33tusen och det är myclet pengar för en fucking dator. Speciellt när datorn för 33k inte är bättre än en windows dator för 20 tusen.

Allt som apple gör är nackdel för kunderna, de gör saker medvetet för att kunderna ska lägga ännu mer pengar för produkterna. Kolla deras datorer som saknar uttag och måste köpas till donglar om man ska kunna använda det på ett normalt sätt. Sen har de höjt priserna även där med det dubbla. Skal, laddare, kontakter har allt blivit skit dyrt. Apple vill ha för en sketen kabel för 1000kr. Hallå

Allt apple gör har en agenda bakom då företaget endast tittar på pengar
2018-11-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Hur vågar du komma med fakta i en tråd med panka lantisar med taskig självkänsla, som inte har råd att köpa appleprodukter?

Haha, ja för lantisar är ju kända för att vara panka!! 😂 jävla luffare
2018-11-18, 17:39
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Man ser överallt att folk klagar om priserna. Har nog aldrig hört någon prata gott om apple och deras val av priser då de flesta suckar när man hör priserna florera.

De har väll varit dyrast o mest exklusiv inom PC marknaden i alla tider sen första iMac såg dagsljus?

En dator blir inte sämre för ett överpris, det är upp till var o en o bedöma vad man är villig betala för vad..

Nått legitimerade tydligen förra valet att lägga ut för att köpa Mac från dina bekanta uppenbart.

Apple siktar på topp 20% av marknaden, de vill inte konkurrera med de lägre 50% det är där de känner de får mest utväxling rent affärsmässigt.
Sen har de varit så framgångsrik att starta en hype så folk på lägre delen av marknaden vill ha en del också, är inte apples fel utan ett bevis att de varit riktigt bra.

Prestanda o lagring är sällan issu nu så det räcker förmodligen med en sketen dell för de flesta användningsområden, om inte priset är befogat så ska man inte köpa Apple eller andra exklusiva märkesvaror
2018-11-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Kom just hem efter en resa med 3 mellanlandningar och regerade tvärtom, varenda jävel satt med en iPhone på flygplatserna.

Jag reser mycket i jobbet jag med och tillbringar många timmar på flygplatser, flyg och helikopterbaser, och såklart tåg. Har absolut inte sett minsta antydan till att folk skulle börja lämna Apples produkter.
Det finns såklart folk som har alla möjliga Android-lurar med men jag upplever det som att iPhone är mycket populär och användarna är alla sorter, från blonderade bimbon med rosa gliterskal till gammelmormor med käpp, via affärsmän militärer vanliga svenssons ungdomar och ja alla sorter

Citat:
Ursprungligen postat av C64
Det är hål i huvudet med folk som håller på och byter en fullt fungerande telefon "varje år".
Jo, jag äger också en apple-produkt. En Iphone 6 som jag använder dagligen och den funkar prima (efter att ha bytt batteri).

Nä, varför skulle det vara hål i huvudet på folk för det....?
Folk säljer ju fullt fungerande bilar för de vill ha nåt annat, folk röker upp 10-20K om året etc etc. så om nån vill byta sin mobil varje år, eller flera gånger om året spelar väl ingen roll. Har de råd och vill så är det väl inget fel i det? Folk gör sina egna prioriteringar med sina pengar, och har olika intressen etc.

Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Säger människan som endast lever för apple. I många av trådarna som gäller apple går din världsbild under så fort du hör något negativt om märket. Har du svårt o acceptera att du får lika grym upplevelse från annat märke för halva pris. Du verkar inte förstå att apple är ett modemärke på senare år för att den stora massan väljer bort deras överprisade produkter. Folk är inte intresserade av mode då kläder räcker för sånt. Teknik ska användas och inte kollas på. Varför apple fortfarande går i vinst "inte länge till" är för de har höjt priserna brutalt de senaste 2-3åren + sveriges olika skatter och moms på det. Sen är svenska valutan bajs med andra ord. Det roliga är att det är bara apple som går upp i pris och inte de andra, märkligt.

Ingen påstår att deras produkter är dåliga eller så utan vad folk får spel på är de brutalt överprisade produkter man får lägga pengar på. Det är bara blåögda människor som du som inte inser det men varför skulle du när du ändå inte köper deras produkter utan bara propagerar för märket här på flashback. När du väl köper nästa gång så kommer även du reagera åt det andra hållet för de har höjt priserna nu de senaste 2-3åren. Dina produkter är ju från 00-talet stor skillnad

Det är snarare du som har märklig världsbild som sitter och tror och påstår saker om mig utan att du har en aning, och dessutom när jag i klartext förklarat många gpnger varför jag över huvud taget skriver i Apple-trådar. För att alldeles för många påstår en massa skit som är direkt felaktigt om Apple och deras produkter, eller användare, och då påpekar jag bristerna i deras påståenden, förklarar och lägger fram fakta.

Ditt eget inlägg nu är fullt av brister och felaktigheter.
Jag skiter i vilka lurar andra köper, försöker inte få folk att köpa just Apple.
Jag påstår aldrig att Apple är felfria, eller att deras produkter alltid är bäst på allt.
Jag påstår aldrig att konkurrenterna är skit och alltid sämre på allt än Apple.

Du menar alltså att alla som köper Apple-produkter gör det för att kolla på dem? Att allt bara är mode? Att den stora massan väljer bort Apple?
Ok, är det därför Google köpt ca 50 000 Macs, för att beundra dem som modeföremål...?
Samma sak med NASA som har tusentals Apple-produkter....?

Visst finns det folk som köper nån Apple-produkt för att impa o flasha, men det finns det ju som köper nyaste fränaste Androden eller PC med. Så vad är problemet? Det finns ju många fler som bara köper en produkt de gillar och för att använda den.

Givetvis trivs jag med Apples produkter själv, de jag köpt för jag har inte köpt allt Apple sålt genom åren. Men du har käpprätt fel i att jag skulle propagera för den här på fb, lika fel har du när du tror jag inte köper deras produkter. Jag har hyfsat god erfarenhet av Apples produkter sedan min första iPod runt 2003, sen har det blivit flera iPhones iPads hörlurar, Time Capsule, Apple TV, Mac m.m. Har t ex haft två iPad Pro 9,7 och har idag 2 iPad Pro 10,5. Köpte nyligen en iPhone XS, och för en vecka sedan en Apple Watch 4 rostfri 44mm. Så att mina Apple-produkter skulle vara från 00talet visar bara hur lite du vet och hur mycket du tror.

Du kastar fram det gamla uttjatade men sällan sanna påståendet att man kan få samma prestanda (eller upplevelse) för halva priset. Om det gäller upplevelse så är det synnerligen subjektivt, vilket betyder att det du tycker inte tvunget är desamma som jag eller andra tycker. Alltså kan jag och andra tycka att vi inte alls får samma upplevelse för halva priset, pch vad säger du då? Vem kan bestämma att vi har fel?

Om det gäller prestanda och funktioner så kan det bli mer objektivt. Men visa oss då produkter som klår Apples på alla punkter och kostar bara hälften. Hittar du några? Att det finns mycket intressant och bra hos konkurrenterna är sant, men de är ofta inte särskilt billiga de heller även om de är billigare än Apple.

Kanske du skulle fundera på din egen världsbild, och om det är sunt att som du reagera så hårt på att någon inte håller med i alla felaktiga tramsiga påståenden som kastas fram om Apple? Vad är det för fel på sanning och fakta?
2018-11-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
En telefon kan ju alla springa runt i då dessa köps med ett abonnemang som man betalar 500kr för i månaden som de flesta har råd med. Det är allt annat som datorer nu surfplattor då deras datorer har skenat rätt rejält på senare år. Minns att man fick ett flaggskepp från apple för 23 tusen, nu efter 4år får man inte ens instegs modellen haha. Ska man ha en dator från apple så får du räkna med minst 33tusen och det är myclet pengar för en fucking dator. Speciellt när datorn för 33k inte är bättre än en windows dator för 20 tusen.

Allt som apple gör är nackdel för kunderna, de gör saker medvetet för att kunderna ska lägga ännu mer pengar för produkterna. Kolla deras datorer som saknar uttag och måste köpas till donglar om man ska kunna använda det på ett normalt sätt. Sen har de höjt priserna även där med det dubbla. Skal, laddare, kontakter har allt blivit skit dyrt. Apple vill ha för en sketen kabel för 1000kr. Hallå

Allt apple gör har en agenda bakom då företaget endast tittar på pengar

Suck... Varför kollar du inte upp fakta innan du sprider en massa skit och felaktigheter?

Man fick inte en flaggskepp-dator från Apple fär 23k ens 2009, jag köpte min MacBook Pro då för ca 20K och den hade inte alla tillval, och hade kostat över 30K då om man maxat den.

Idag får man datorer från Apple med startpris från ca 12-13K, och det finns ingen som helst sanning i att man måste ge minst 33K för en bra dator från Apple. Och det är inte heller sant att en PC för 20K alltid skulle vara bättre på allt än en Mac för 33K, även om den säkert kan vara väldigt bra och kanske klå Mac på vissa punkter men får pisk på andra. Det finns gott om tester som visar det.

Apple tar bra betalt för tillbehör ja, men kabeln för tusen kr är inte bara en sketen kabel, det sitter avancerad elektronik i kabeln.

Att allt Apple gör skulle vara dåligt för kunderna är ju så korkat att man undrar om du röker nåt i lösvikt...

Alla företag gör saker medvetet för att kunderna ska stanna kvar, ska köpa mer saker från dem, allt annat vore synnerligen korkat.

Skal och laddare har haft ungefär samma pris i bra många år nu, korrigerat för valutans ändringar.
2018-11-18, 18:10
Medlem
Apple har fortfarande en bruttomarginal på närmare 40%. Dom tar så mycket betalt just för att dom kan, inte för att dom är tvungna.
2018-11-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Jasså? Kände dig lite träffad alltså?

Ps. Jag är väl kanske en lite "bättre" människa, om du nu vill se det så. Det är kanske därför jag får bättre betalt och har råd att casha dubbla priser för produkter från Apple, Miele, Dualit, Liebherr, Sonos, Philips Hue, Eilersen eller vad det nu må vara jag haft lust att köpa.
Inte träffad någonstans du

Varför får du det att låta som att jag tror det? Det är återigen vad DU tror. Jag har råd med apple
produkter med men det är det sista märket jag skulle köpa. Android är så mkt bättre imo, sitter på en s9+ och iphone x kan slänga sig i väggen. Ios är användar vänligt så det ante mig att en okunnig person som dig använder det. Apple blir glada över att du köper deras överprisade skit som är likvärdiga med sony, samsung, huawei, google etc flaggskepp. Apple datorer ska vi inte ens prata om
Senast redigerad av StonedFrank 2018-11-18 kl. 18:36.
2018-11-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank

Varför får du det att låta som att jag tror det? Det är återigen vad DU tror. Jag har råd med apple
produkter med men det är det sista märket jag skulle köpa. Android är så mkt bättre imo, sitter på en s9+ och iphone x kan slänga sig i väggen. Ios är användar vänligt så det ante mig att en okunnig person som dig använder det. Apple blir glada över att du köper deras överprisade skit som är likvärdiga med sony, samsung, huawei, google etc flaggskepp. Apple datorer ska vi inte ens prata om

Så du menar att Android inte är användarvänligt, och det därför krävs kunniga personer för att använda Android, och att det därför skulle vara bättre...? Du måste skoja, för så är det ju inte.

Tidigare var Android betydligt stökigare och knöligare att ha att göra med än iOS, men med tiden har Android mognat och är idag nära iOS på många punkter, t o m bättre på vissa om man har lite speciella behov som iOS inte kan erbjuda då det inte (på gott och ont) är lika öppet som Android.
2018-11-18, 18:43
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Säger som en professor vid KTH sa till oss Datateknikstudenter. ” Det finns två slutsatser man kan dra om man ser någon med en Apple produkt, det första är att personen inte kan någonting om teknik, det andra är att personen inte kan någonting om ekonomi.”

Haha. Själv arbetar jag sedan 25 år som systemutvecklare. Och drar in ca 200K-250K varje månad som konsult. Hälsa din låtsas-"professor" att han kan få en av mina gamla Applelurar om han vill (om du nu klarar av att använda den )

Här kommer dessutom lite skräcklänkar från just KTH, klicka inte på dem!

https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/...padda-1.394340
https://www.kth.se/en/abe/om-skolan/...dition-1.63744
https://www.kth.se/student/program/2...ga/isa-1.81774
https://www.kth.se/en/forskning/arti...prata-1.631897
https://www.kth.se/blogs/utland/2015...-fulla-muggar/
2018-11-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du menar att Android inte är användarvänligt, och det därför krävs kunniga personer för att använda Android, och att det därför skulle vara bättre...? Du måste skoja, för så är det ju inte.

Tidigare var Android betydligt stökigare och knöligare att ha att göra med än iOS, men med tiden har Android mognat och är idag nära iOS på många punkter, t o m bättre på vissa om man har lite speciella behov som iOS inte kan erbjuda då det inte (på gott och ont) är lika öppet som Android.
Nej det är vad du drog för slutsats. Båda två är användar vänliga givetvis men ios är mer användarvänligt. Mer vanligt att gamla kärringar och gubbar använder ios kontra android . Du kan ju ju göra betydligt fler saker med android då du inte är lika låst som på ios.
2018-11-18, 18:55
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedFrank

Alla har vi olika strategier för att må bra. Vissa slösar pengar de har i överföld. Andra lever i förnekelse.

Och jag är glad för Apples skull, som blir glada när de får lite extra pengar av mig.

Ha en fin kväll nu.

PS. Det är klart att du har råd med appleprodukter (skrivihop.nu).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in