2018-11-19, 07:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Herregud... du jämför alltså ett mobiltelefonköp med ett husköp....?

Nej, 16kr/dagen är INTE dyrt för en produkt så många använder så mycket i sin vardag, och till så mycket. Och då pratar vi ändå om de dyraste modellerna och utan att räkna med andrahandsvärdet.

De allra flesta har lätt råd med ca 6-16kr/dygn, det är en bråkdel av vad folk kan lägga på tobak livet ut, supa upp, spela upp, äta upp etc etc. Handlar om att prioritera. Jag röker t ex inte, är måttligt med alkohol, men har ett välbetalt jobb, så att köpa lite Apple-prylar när jag har lust är ingen stor kostnad.
Att ange kostnaden per dag/dygn är ett gammalt marknadsföringstrick som många ekonomiskt okunniga går på, för det ser billigt ut. Varför inte ange kostnaden per timme eller minut så blir det ännu billigare!
2018-11-19, 08:18
Medlem
kaerakels avatar
Människor med en bra lön föredrar Apple.
Människor med lågavlönat yrke föredrar smuts.
2018-11-19, 09:31
Medlem
Glorkass avatar
Helt klart har kvaliteten på Apple gått ned de senaste åren, och försprånget är borta.
Det märks rätt tydligt. Köpte en MacBook Pro för nåt år sen och det är lite skavanker här och där, medan min iMac från 2009 fortfarande går helt jävla problemfritt som om den var ny.

Innebär detta att jag kommer byta till en Huawei-mobil och en svart asus-laptop med brandvägg-krångel, virusprogram och dagliga popups inom kort?

Nej, det kommer nog inte att hända.
2018-11-19, 12:47
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Det kanske har blivit en etnisk skiljelinje? Många babbeianer (blattar) flashar med sina iPhones och annat teknologiskt skräp för tiotusentals kronor, när de själva inte ens drar in femsiffrigt i månaden. De tycker väl de förtjänar samma lyxprodukter som de där rika svennarna i Stockholm. Svensken ser att iPhone och Abdi är oskiljaktiga och börjar associera iPhone med somalier och byter snabbt märke därefter.

Det är min femöreshypotes.
2018-11-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel

Apple är mobilvärldens motsvarighet till pizzaturk-bmw.
2018-11-19, 14:28
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Skojar du. 16 kr/dag är inte en stor summa ? Jo det är det. Det är ekvivalent med ett lån på 739 tusen kronor (med dagens ränta (0.79% på nordnet)). Du kan ju sitta där med din skittelefon och fundera på om det vore kul med en bättre bostad...

På tal om att vara ekonomisk!
2018-11-19, 14:37
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Helt klart har kvaliteten på Apple gått ned de senaste åren, och försprånget är borta.
Det märks rätt tydligt. Köpte en MacBook Pro för nåt år sen och det är lite skavanker här och där, medan min iMac från 2009 fortfarande går helt jävla problemfritt som om den var ny.

Innebär detta att jag kommer byta till en Huawei-mobil och en svart asus-laptop med brandvägg-krångel, virusprogram och dagliga popups inom kort?

Håller nästan med. Min MBP från 2012 känns fortfarande som ny. Och betydligt bättre än min Dell XPS, med 1 år på nacken. Windowsburkar byter jag nästan som kalsonger. Så för min del är det fortfarande inga tvivel om i vilka produkter kvalisorten finns. Köper nog en MBP igen när det är dags, även om touchbaren gör mig lite fundersam.
2018-11-19, 17:39
Medlem
konstits avatar
Framöver vill företag sannolikt önska/tvingas till mer kontrol över data och då känns inte Apple som ett upplagt val för enheter som tillhör en organisation.

Men visst, där har skett förbättringar de senaste åren och man kan numera, nästan smärtfritt, ha en Mac på ett Windowsdomän... Men optimalt är det inte, och ofta blir en mixad miljö också dyrare.

Personligen verkar jag till dagligt i Windowsmiljö, men använder mest Mac med mindre det av någon anledning är nödvändigt, eller väsentligen enklare med en PC. Om jag kan fortsätta med det i mitt arbete är inte alls säkert då det där jävla GDPR bankar på dörren och cheferna nog helst vill strömlinjeforma, inte minst av ekonomiska skäl...

Är min gamla, snart 9 år gamla iMac duglig ? Jajamänsan, även om den blir väldigt varm, men den är närmast hur stabil som helst
Min Macbook Air skulle behöva nytt batteri, men annars funkar den fint...
Mina iPhones fungerar opåklagligt.

Jag arbetar i skolvärlden, och jag kan se att gynasiebarn oftare har Mac, medans Komvuxare nästan uteslutande har PC - min gissning är att det har mindre med religion att göra, snarare ett uttryck för ekonomiska förutsättningr där gymnasielever generellt står sig starkare, fortfarande bor hemma, mamma och pappa betalar, medans man på Komvux (och liknande) oftast har eget boende, kanske en liten familj och andra utgifter som tär på kassan.

Bättre eller sämre i detta ständiga krig menar jag nog handlar mer smak och bak, man måste prioritera ibland och då kan en PC vara ett utmärkt alternativ för den som suger på ramarna vid månadens ände...
2018-11-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Att ange kostnaden per dag/dygn är ett gammalt marknadsföringstrick som många ekonomiskt okunniga går på, för det ser billigt ut. Varför inte ange kostnaden per timme eller minut så blir det ännu billigare!

Så, hur tycker du man då ska visualisera vad en pryl som kostar 18K i inköp och brukas i 3år kostar dig? Vi vet vad den kostar totalt, vi får ett mått på vad det betyder per dag, sen får man hoppas att folk med normal intelligens kan addera lite på egen hand om de vill spåna vidare på om de har råd och tycker det är värt det fär dem eller inte

Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel

Kan vi inte besparas från sådana där totalt idiotiska kommentarer, eller är vi inte mogna nog i tråden?

Finns massor med folk som har bra lön och inte köper Apple, och viseversa...

Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas

Hur har du kommit fram till det? Bär du ofta runt på din iMac, använder den som en portabel dator....?

Känns som om det är en rätt skev jämförelse vilken som fått mest skavanker av en laptop och en stationär dator, eller...? Skavanker tolkas ju vanligen som fysiskt slitage, repor, skador etc....

Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Det kanske har blivit en etnisk skiljelinje? Många babbeianer (blattar) flashar med sina iPhones och annat teknologiskt skräp för tiotusentals kronor, när de själva inte ens drar in femsiffrigt i månaden. De tycker väl de förtjänar samma lyxprodukter som de där rika svennarna i Stockholm. Svensken ser att iPhone och Abdi är oskiljaktiga och börjar associera iPhone med somalier och byter snabbt märke därefter.

Det är min femöreshypotes.

Folk som har sådan noja över sitt val av prylar att de kollar vad invandrare/flyktingar har kanske skulle ta kontakt med en psykolog... Personligen skiter jag fullständigt i om det snurrar 1000 invandrarslynglar i bedagade tattigt stylade BMWs runt rondellerna på bredhas, jag köper gärna en frisk fräsch ny eller beggad BMW ändå för det är bra bilar. Samma sak med mobiler, köper vad jag vill ha och skiter i vad andra har och varför.

Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Apple är mobilvärldens motsvarighet till pizzaturk-bmw.

Ja det visar att du har noll koll och full av fördomar. Och vad har fördomar bidragit med för gott här i världen?
2018-11-19, 17:52
Medlem
SickSickSicks avatar
Vi får väl se när tiden haft sin gilla gång. Jobs var ett rövhål men han var också ett unikum, hans frånvaro kommer att märkas.

Citat:
Apples produkter har i princip aldrig varit billiga, inte ens när Jobs höll i rodret. Snarare har Apples produkter alltid haft ett högt pris, högre än ev konkurrenters.

Sen har det faktiskt aldrig gått så mycket uppåt för Apple nån gång när Jobs levde, som det gjort efter han dog, om vi ser till både teknisk utveckling och företagets framgångar. Att allt bara skulle gått bra under Jobs tid är myt som endast visar på stor okunnighet.
2018-11-19, 18:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Apple Slut?

Aktien fallit 20% sedan oktober, iphone x säljer urdåligt o alltfler överger, ser vi en ny ericsson sorti?

hörde nyss på ekot den föll med 3 % idag igen..finito tror jag.
Senast redigerad av Bluebeast72 2018-11-19 kl. 18:08.
2018-11-19, 18:12
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Hur har du kommit fram till det? Bär du ofta runt på din iMac, använder den som en portabel dator....?

Känns som om det är en rätt skev jämförelse vilken som fått mest skavanker av en laptop och en stationär dator, eller...? Skavanker tolkas ju vanligen som fysiskt....

Ok, skavanker kanske är fel ordval.
Det jag menar är den allmänna känslan, på min nya laptop så manifesterar det sig i att nya finesser inte känns 100% användarvänliga, att muspekaren rör sig lite ryckigt ute i inloggningsrutan, samt att batteriet är sämre än förväntat och går ner till noll snabbare än vad jag trodde. (Det sistnämnda går ju inte att jämföra med en stationär men jag nämner det ändå)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in