• 1
  • 2
2018-12-31, 05:13
Bannlyst
Ett kort och/eller oskyldigt liv innebär att han är närvarande i dödsögonblicket, och vice versa. Summan och multiplikationen går väl jämt upp?
2018-12-31, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osteopat
Ett kort och/eller oskyldigt liv innebär att han är närvarande i dödsögonblicket, och vice versa. Summan och multiplikationen går väl jämt upp?
Vilken gud? Oden?
2018-12-31, 08:32
Medlem
Ett halv kort och halv oskyldigt borde därmed oxå vara lika.

Så summa sumarum, om du inte vill ha ett skittråkigt liv bli inte för gammal om du vill att han ska vara där. Vi andra som skiter i det vet alla alla dör ensamma, och siktar i stället på ett så trivsamt och långt liv som möjligt.
2018-12-31, 10:57
Medlem
Absolut Rättvis.

Tror ni att Gud kan vara orättvis?

Tror ni att Gud inte värderar alla sina skapade människor lika mycket?

Om inte, är det verkligen Gud då som kommit på att värdera människor olika?

Om inte, är det måhända mänskligt tänkande som ligger bakom detta snarare än Gud?

Är det den man ÄR eller det man GÖR som är viktigast?

Du är en mycket speciell människa t ex i dina egna ögon,
men du behandlar andra människor som skit.

Är du ändå förlåten för det pga vem du är...?

Skulle Gud vara sådan? 😯

Tror vi att de trossystem som påstår att Gud värderar människor som olika mycket värdefulla är från Gud?!

Nej säger jag er.
Det är inte från Gud.
Det är människors verk.
2018-12-31, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Absolut Rättvis.

Tror ni att Gud kan vara orättvis?

Tror ni att Gud inte värderar alla sina skapade människor lika mycket?

Om inte, är det verkligen Gud då som kommit på att värdera människor olika?

Om inte, är det måhända mänskligt tänkande som ligger bakom detta snarare än Gud?

Är det den man ÄR eller det man GÖR som är viktigast?

Du är en mycket speciell människa t ex i dina egna ögon,
men du behandlar andra människor som skit.

Är du ändå förlåten för det pga vem du är...?

Skulle Gud vara sådan? 😯

Tror vi att de trossystem som påstår att Gud värderar människor som olika mycket värdefulla är från Gud?!

Nej säger jag er.
Det är inte från Gud.
Det är människors verk.

Det finns begrepp för det du säger. Intrinsiskt och instrumentellt värde, dvs inneboende egenvärde respektive värdet man tillför genom sin existens och förutsättningar. Jag tror själv att människan bara kan se det senare i varandra. Det närmsta människan kommer att se intrinsiskt värde är en moders relation till sitt barn, men även den är väldigt flawed.

Ett tillägg bara.

Antar dock att TS syftar på saker som sker i världen. Hur kan det vara rättvist att vissa lever i svält och vissa aldrig behöver lyfta ett finger i livet och ändå lever i överflöd etc. Viktig diskrepans här är att VÄRLDEN/LIVET inte är rättvist.

Faktum är att Gud är så rättvis att han själv tog på sig och betalade priset för människans ondska genom offret på korset. Rättvisa var tvunget att skipas på något sätt, men han valde att skona människan från skulden på förutsättningen att man själv väljer att acceptera det.

Gör man inte det så väljer man alternativet att dömas för sitt livs handlingar och sin ondskefulla natur. Fritt val. Ultimat rättvisa.
Senast redigerad av rubiz 2018-12-31 kl. 11:36.
2018-12-31, 12:05
Medlem
Ja, att närvara vid allas födsel och dödsögonblick är rättvist.
Så? Att vara rättvis är inte lika med att vara god.
2018-12-31, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Det finns begrepp för det du säger. Intrinsiskt och instrumentellt värde, dvs inneboende egenvärde respektive värdet man tillför genom sin existens och förutsättningar. Jag tror själv att människan bara kan se det senare i varandra. Det närmsta människan kommer att se intrinsiskt värde är en moders relation till sitt barn, men även den är väldigt flawed.

Ett tillägg bara.

Antar dock att TS syftar på saker som sker i världen. Hur kan det vara rättvist att vissa lever i svält och vissa aldrig behöver lyfta ett finger i livet och ändå lever i överflöd etc. Viktig diskrepans här är att VÄRLDEN/LIVET inte är rättvist.

Faktum är att Gud är så rättvis att han själv tog på sig och betalade priset för människans ondska genom offret på korset. Rättvisa var tvunget att skipas på något sätt, men han valde att skona människan från skulden på förutsättningen att man själv väljer att acceptera det.

Gör man inte det så väljer man alternativet att dömas för sitt livs handlingar och sin ondskefulla natur. Fritt val. Ultimat rättvisa.
Tror du verkligen att människor enbart kan se "värdet man tillför genom sin existens och förutsättningar"??

Det tror inte jag.

Jag tror att en hel del människor (tack och lov) redan från födseln kan se egenvärdet i varje av Gud skapad människa.
Men att de blir besviken över människors ondska och falskhet.

Hur tror du att Gud ser på varje skapad människa?

Tycker Han t ex att en handikappad människa som inte "bidrar" ekonomiskt utan "enbart" är en "belastning" (för folk som tycker det) inte har samma värde i Hans ögon som andra människor?

Varför skapade Han då den människan?

Världen är ond. Det vet vi.
Men Gud är god.
2018-12-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, att närvara vid allas födsel och dödsögonblick är rättvist.
Så? Att vara rättvis är inte lika med att vara god.
Jo det är det.
2018-12-31, 12:16
Medlem
Citat:
Jo det är det.
Om Gud närvarar vid alla våldtäkter så är det rättvist, men är det gott?
Om jag slår mina barn lika ofta så är det rättvist, men är det gott?
2018-12-31, 12:33
Medlem
Citat:
Tror du verkligen att människor enbart kan se "värdet man tillför genom sin existens och förutsättningar"??

Det tror inte jag.

Jag tror att en hel del människor (tack och lov) redan från födseln kan se egenvärdet i varje av Gud skapad människa.
Men att de blir besviken över människors ondska och falskhet.

Hur tror du att Gud ser på varje skapad människa?

Tycker Han t ex att en handikappad människa som inte "bidrar" ekonomiskt utan "enbart" är en "belastning" (för folk som tycker det) inte har samma värde i Hans ögon som andra människor?

Varför skapade Han då den människan?

Världen är ond. Det vet vi.
Men Gud är god.

Jag tror att du missförstår mig lite nu. Jag menar bara att vi människor är mycket mer begränsade i vårt sätt att se varandra. Guds kärlek är annorlunda, mer komplex och fulländad. Men visst bär vi spår av det också - jag tror bland annat att det är vad som åsyftas med att människan är skapad till Guds avbild. Hennes förmåga till godhet helt enkelt. Jag tror även att dessa spår förstärks när vi tillåter oss att formas av Honom.

Jag menade även att dina fysiska egenskaper inte påverkar hur Gud ser dig. Han värderar inte dig instrumentellt, utan som sin skapelse som har ett egenvärde i det, med andra ord jämbördigt andra människor.
2018-12-31, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om Gud närvarar vid alla våldtäkter så är det rättvist, men är det gott?
Om jag slår mina barn lika ofta så är det rättvist, men är det gott?
Jag talar om Guds rättvisa dom för våra handlingar som vi en gång ska få.
2018-12-31, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubiz
Jag tror att du missförstår mig lite nu. Jag menar bara att vi människor är mycket mer begränsade i vårt sätt att se varandra. Guds kärlek är annorlunda, mer komplex och fulländad. Men visst bär vi spår av det också - jag tror bland annat att det är vad som åsyftas med att människan är skapad till Guds avbild. Hennes förmåga till godhet helt enkelt. Jag tror även att dessa spår förstärks när vi tillåter oss att formas av Honom.

Jag menade även att dina fysiska egenskaper inte påverkar hur Gud ser dig. Han värderar inte dig instrumentellt, utan som sin skapelse som har ett egenvärde i det, med andra ord jämbördigt andra människor.
Jag tror att vissa, eller många kanske, människor faktiskt kan se på människan så som Gud gör.

Och att många fler kan komma att göra det.
Men man måste själv känna sig älskad av Gud först.
Och tro att Gud ser på alla med samma värde som människor.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in